Toon posts:

Statisch geluid bij gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Beste Tweakers, ik heb sinds gister nieuwe hardware gekocht om mijn pc te upgraden en een paar dingen uit mijn oude syteem overgenomen. Het systeem werkt vlekkeloos op één aspect na. Het is namelijk zo dat ik een PCI expres Creatieve X Fi Extreme gebruik als audio kaart (van mijn vorige systeem). Deze heeft op mijn vorige systeem vlekkeloos gewerkt.

Nu met het nieuwe systeem geeft deze statisch/krakelende geluiden wanneer ik ga gamen (GPU interference?). Enig idee waar dit aan kan liggen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

- Sharkoon power rush m 600 watt (uit vorig systeem)
- MSI B150 PC Mate Mobo
- Creatieve X Fi Extreme (uit vorig systeem)
- Intel i5 6400
- 16 gb ddr4
- MSI Geforce GT960 4gb

- Altec lansing ada995 geluids set (gebruik ik al jaren)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

- Het gebruiken van de moederbord 3.5 jack (met de creative op zijn paats) geeft hetzelfde probleem

- Het ver plaatsen van de Creative op het moederbord maakt geen verschil

- Het weg halen van de kaart en het gebruiken van de 3.5 jack op het moederbord lost het probleem op (maar slechte kwaliteit geluid)

- De kaart werkte in het oude systeem perfect

Iemand suggesties?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2016 10:22 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 06-04-2016 17:08)

Verwijderd

Lip schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:53:
Die decoder lijkt mij een slecht idee, omdat je dan 2 versterkers achter elkaar zet. Geen slimme zet.
Dat is niet waar. De decoder neemt het DAC gedeelte van de geluidskaart over. Er komt een onversterkt (line level) analoog signaal uit met 3x 3.5mm jacks wat naar de versterker van de speakers gaat.
Lip schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 09:16:
[...]

Nee je hebt last van een aardlus
Nee, hij heeft last van EMI. Dat is iets anders dan een aardlus.
herofruit schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 09:10:
Oplossing 1: Updaten van alle drivers, eventueel gebruik maken van een universele ASIO driver.
ASIO heeft er niets mee te maken. ASIO is bedoeld om een lage latency te krijgen, door software een directere toegang tot de hardware te geven zonder dat Windows er tussen zit. Bijvoorbeeld om Zang-effecten of andere plugins in je DAW software in realtime toe te passen zonder dat de zanger last heeft van de delay.
Voor games totaal niet relevant, die ondersteunen niet eens ASIO.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2016 14:14 ]

Alle reacties

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Oplossing 1: Updaten van alle drivers, eventueel gebruik maken van een universele ASIO driver.

Oplossing 2 (indien 1 niet werkt): Toslink (optisch) > RCA adapter gebruiken. Zo te zien zit de optische aansluiting op je X Fi geluidskaart. De adapter zorgt ervoor dat het digitale signaal pas in de adapter omgezet wordt naar een analoog signaal. Analoog is een stuk gevoeliger voor storing en door het proces van digitaal naar analoog buiten je computer te laten plaatsvinden verminder je de hoeveelheid (mogelijke) storing op de analoge lijn. (Geen waterdichte verklaring/uitleg, dient als voorbeeld)

http://www.allekabels.nl/...IDH7Nv39ssCFVTNGwod84gJEw

[ Voor 21% gewijzigd door herofruit op 05-04-2016 09:14 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Verwijderd

Topicstarter

Oplossing 2 (indien 1 niet werkt): Toslink (optisch) > RCA adapter gebruiken. Zo te zien zit de optische aansluiting op je X Fi geluidskaart. De adapter zorgt ervoor dat het digitale signaal pas in de adapter omgezet wordt naar een analoog signaal en daardoor dus de hoeveelheid storing op de analoge lijn minimaliseert. Analoog is namelijk een stuk gevoeliger voor storing van buitenaf.

http://www.allekabels.nl/...IDH7Nv39ssCFVTNGwod84gJEw
Oplossing 1:
Alle drivers zijn up to date, gister avond de laatste van de creative website gedownload.

Oplossing 2:
Dat zou ik kunnen proberen, maar heb ik op deze manier nog wel 5.1? Ik heb namelijk 3x 3.5 mm jacks voor 5.1 geluid en geen tulp.

Brainfarts:

Zou het kunnen dat omdat de kaart niet Shielded is, het met de nieuwe videokaart voor storing zorgt?

Ik kan proberen mijn oude Ati Radeon hd5770 terug te zetten uit mijn oude systeem en te kijken of het probleem dan nog steeds is?

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Zoek op : Aardlus

ten 2e : wel een nieuw systeem kopen, maar die oude bagger voeding herbruiken? dacht dat er heel iets anders stond

[ Voor 20% gewijzigd door Lip op 05-04-2016 09:15 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Verwijderd

Topicstarter
Lip schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 09:14:
Zoek op : Aardlus

ten 2e : wel een nieuw systeem kopen, maar die oude bagger voeding herbruiken?
Zou het een voedingsprobleem zijn? Deze gaf in het vorige systeem geen problemen of storing.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2016 09:15 ]

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 09:15:
[...]

Zou het een voedingsprobleem zijn? Deze gaf in het vorige systeem geen problemen of storing.

Uit de AUD FAQ

Ik heb last van een ENORME brom als ik mijn pc op mijn hifi aansluit!!
Dan heeft men last van een aardlus. Als de TV kabel eruit wordt getrokken zal de aanwezigdheid van de brom veel afnemen. Mogelijke oplossingen zijn:

De TV galvanisch scheiden van het kabelnet, door een scheidingsfilter (mantelstroomfilter) te plaatsen bij de TV/radio-hoofdaansluiting.
Een digitale kabel te gebruiken om je PC digitaal aan te sluiten op de versterker.

[ Voor 48% gewijzigd door Lip op 05-04-2016 09:17 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik straks als ik vanavond thuis kom alle draden netjes leggen en kijken of het daar mee opgelost is.
[...]

Uit de AUD FAQ

Ik heb last van een ENORME brom als ik mijn pc op mijn hifi aansluit!!
Dan heeft men last van een aardlus. Als de TV kabel eruit wordt getrokken zal de aanwezigdheid van de brom veel afnemen. Mogelijke oplossingen zijn:

De TV galvanisch scheiden van het kabelnet, door een scheidingsfilter (mantelstroomfilter) te plaatsen bij de TV/radio-hoofdaansluiting.
Een digitale kabel te gebruiken om je PC digitaal aan te sluiten op de versterker.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 09:19:
Dan ga ik straks als ik vanavond thuis kom alle draden netjes leggen en kijken of het daar mee opgelost is.

[...]
Dat kan ik je nu al verklappen, dat gaat je niet helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Lip schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 09:20:
[...]

Dat kan ik je nu al verklappen, dat gaat je niet helpen.
Okay duidelijk,

Ik waardeer je snelle antwoorden op mij topic betreffende mijn Ruis en Krakelende geluiden over mijn geluidsset als ik ga gamen.

Nu ben ik maar een simpele jongen die weet hoe hij een pc moet in elkaar zetten, maar daar blijft het ook bij. Verder heb ik er niet zo veel verstand van.

Nu zeg je dat ik last heb van een aardlus, Maar brommen heb ik niet, alleen Ruis en Krakelende geluiden bij GPU gebruik/Gamen.

Nu heb ik het opgezocht en ben ik gaan lezen maar is het voor mij nog enigzins onduidelijk wat de stappen zijn die ik nu moet nemen om te achter halen waar het probleem ligt en hoe ik een aardlus moet aanpakken.

Zou u mij aub wat kunnen helpen met het vertellen hoe en wat ik nu dus het beste kan doen?

Sorry voor mijn lak aan kennis op dit gebied.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2016 09:54 ]

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

De snelste weg, is geaard stopcontact pakken voor je PC. Of een galvanische scheiding aanbrengen. Zoiets er tussen jassen : http://www.bax-shop.nl/au...tuur/ground-loop-isolator

Edit : Of de TOSLINK SP/DIF aansluiting gebruiken.

Ik zou zelf NIET voor het goedkoopste model gaan.

Edit 2 : Ik kan het niet beter uitleggen, bij deze : Wikipedia: Aardlus

PS : Het zou wel beter hoorbaar kunnen zijn onder zwaardere belasting, maar dit is niet de grondslag van je probleem, zie wiki link

[ Voor 47% gewijzigd door Lip op 05-04-2016 10:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lip schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 09:59:
De snelste weg, is geaard stopcontact pakken voor je PC. Of een galvanische scheiding aanbrengen. Zoiets er tussen jassen : http://www.bax-shop.nl/au...tuur/ground-loop-isolator

Ik zou zelf NIET voor het goedkoopste model gaan.
Ik zal mijn Pc vanavond is aan het geaarde stopcontact hangen in de keuken en kijken of dat het probleem verhelpt (enige plek in huis helaas waar deze zitten).

Ik hou je vanavond op de hoogte.

Ps: Komt het geruis en gekraak dan omdat wanneer ik game de pc meer stroom vraagt?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2016 10:03 ]

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-01 11:21

GforceNL

Out of memory....

Misschien een dingetje om te proberen is om je mic ingang of line-ingang te uit te zetten / te muten/ poort disablen.. Dit werkte vroeger bij mij ook.

<Zinloze tekst hier>

Verwijderd

Je kan ook kijken of je met geplastificeerd metaal folie een kooi van Faraday om je geluidskaart kan bouwen. De betere hobby winkels zou zoiets wel moeten hebben.

Wel zorgen dat je nergens sluiting mee maakt want dat heb je helemaal geen geluid meer.

Verwijderd

Topicstarter
gforcegti schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:16:
Misschien een dingetje om te proberen is om je mic ingang of line-ingang te uit te zetten / te muten/ poort disablen.. Dit werkte vroeger bij mij ook.
Ga ik ook uitproberen, ook ga ik mijn onboard audio is uitzetten kijken of dat verschil maakt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:52:
Je kan ook kijken of je met geplastificeerd metaal folie een kooi van Faraday om je geluidskaart kan bouwen. De betere hobby winkels zou zoiets wel moeten hebben.

Wel zorgen dat je nergens sluiting mee maakt want dat heb je helemaal geen geluid meer.
Dat vind ik wel heel drastisch, dat zou niet nodig moeten zijn!

Verwijderd

Een PC is gewoon een hele slechte omgeving (elektromagnetisch gezien) voor een geluidskaart, en dit soort problemen kunnen heel lastig of helemaal niet op te lossen zijn. Ik zou zelf nooit voor een interne (analoge) geluidskaart kiezen.
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 09:14:
Oplossing 2:
Dat zou ik kunnen proberen, maar heb ik op deze manier nog wel 5.1? Ik heb namelijk 3x 3.5 mm jacks voor 5.1 geluid en geen tulp.
De beste oplossing lijkt me om een externe DAC / Decoder te kopen en dan over s/pdif aan te sluiten. Om dan 5.1 in games te krijgen moet je geluidskaart 'Dolby Digital Live' en/of 'DTS connect' ondersteunen.
Je Creative doet dat volgens mij, maar je hebt er volgens mij wel extra software voor nodig (wat niet meer verkrijgbaar is?) Dat heb je nodig om geluid van games 'live' te kunnen coderen naar een 5.1 Dolby Digital stream. Bijvoorbeeld films op DVD kun je wel altijd in 5.1 kijken omdat de audiotrack daarvan al in het juiste formaat is.
http://software.store.cre...live-and-dts-connect-pack
Het hoe/wat/waarom moet je dus zelf even uitzoeken.

Vervolgens heb je een externe DAC of gewoon een 5.1 speaker set nodig die Dolby Digital of DTS ondersteund. Soms zijn er wel goedkope 2e hands "Creative Decoder DDTS-100" te vinden op Marktplaats of in de pricewatch.
Een alternatief is een speakerset met ingebouwde decoder (zoals de bekende Logitech Z-5500 of de opvolgers daarvan).

Punt is dus om het analoge en digitale gedeelte van de PC elektrisch gescheiden te houden, door een optische kabel.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2016 13:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:33:
Een PC is gewoon een hele slechte omgeving (elektromagnetisch gezien) voor een geluidskaart, en dit soort problemen kunnen heel lastig of helemaal niet op te lossen zijn. Ik zou zelf nooit voor een interne (analoge) geluidskaart kiezen.

[...]

De beste oplossing lijkt me om een externe DAC / Decoder te kopen en dan over s/pdif aan te sluiten. Om dan 5.1 in games te krijgen moet je geluidskaart 'Dolby Digital Live' en/of 'DTS connect' ondersteunen.
Je Creative doet dat volgens mij, maar je hebt er volgens mij wel extra software voor nodig (wat niet meer verkrijgbaar is?) Dat heb je nodig om geluid van games 'live' te kunnen coderen naar een 5.1 Dolby Digital stream. Bijvoorbeeld films op DVD kun je wel altijd in 5.1 kijken omdat de audiotrack daarvan al in het juiste formaat is.
http://software.store.cre...live-and-dts-connect-pack
Het hoe/wat/waarom moet je dus zelf even uitzoeken.

Vervolgens heb je een externe DAC of gewoon een 5.1 speaker set nodig die Dolby Digital of DTS ondersteund. Soms zijn er wel goedkope 2e hands "Creative Decoder DDTS-100" te vinden op Marktplaats of in de pricewatch.
Een alternatief is een speakerset met ingebouwde decoder (zoals de bekende Logitech Z-5500 of de opvolgers daarvan).

Punt is dus om het analoge en digitale gedeelte van de PC elektrisch gescheiden te houden, door een optische kabel.
Z'n decoder lijkt voor mij dan de beste optie, aangezien ik mijn speaker set graag wil blijven gebruiken (Altec Lansing Ada995). Ik zal is wat neuzen op internet en marktplaats of ik er zo één kan vinden.

Bedankt voor je antwoord

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Die decoder lijkt mij een slecht idee, omdat je dan 2 versterkers achter elkaar zet. Geen slimme zet.

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Lip schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:53:
Dat is niet waar. De decoder neemt het DAC gedeelte van de geluidskaart over. Er komt een onversterkt (line level) analoog signaal uit met 3x 3.5mm jacks wat naar de versterker van de speakers gaat.
[...]

Nee, hij heeft last van EMI. Dat is iets anders dan een aardlus.
ASIO heeft er niets mee te maken. ASIO is bedoeld om een lage latency te krijgen, door software een directere toegang tot de hardware te geven zonder dat Windows er tussen zit. Bijvoorbeeld om Zang-effecten of andere plugins in je DAW software in realtime toe te passen zonder dat de zanger last heeft van de delay.
Voor games totaal niet relevant, die ondersteunen niet eens ASIO.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2016 14:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou dit het misschien kunnen verhelpen?

https://www.alternate.nl/html/product/1102625

Verwijderd

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet echt weet. Het is een externe geluidskaart, dus het zou 'zonde' zijn van je Creatieve X Fi Extreme. Maar je zult geen/minder last hebben van ruis op bijvoorbeeld de voedingslijnen van de geluidschip veroorzaakt door je videokaart. Ook is hij met USB aangesloten, en mijn ervaringen met USB geluidskaarten zijn niet heel positief; ik heb ooit eens een Terratec 5.1 usb mkii gehad (bijna hetzelfde als die Creative) en daar kon ik ook het 'scrollen met m'n muis' horen over de luidsprekers.
Daarna heb ik voor eens en altijd mezelf beloofd dat ik het analoge gedeelte van m'n geluidssysteem elektrisch gescheiden zou houden van de rest van m'n PC.

Maar nu heb ik bijvoorbeeld een Focusrite Saffire PRO 24 (aangesloten dmv. firewire) en daar zijn natuurlijk totaal geen problemen, maar dat is dan ook meer een professionele audiointerface dan een 'geluidskaart'.
Edit: En zelfs bij dat soort meer professionele dingen kunnen er problemen zijn over USB:
Focusrite heeft last van mijn toetsenbord

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2016 15:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 15:07:
[...]
Het is een externe geluidskaart, dus het zou 'zonde' zijn van je Creatieve X Fi Extreme. Maar je zult geen/minder last hebben van ruis op bijvoorbeeld de voedingslijnen van de geluidschip veroorzaakt door je videokaart.
het zou zeker zonde zijn want het is altijd een hele goede kaart met goede kwaliteit geweest.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dit is dus geen aardlus, een aardlus is een lage brom, geen statische ruis.

EMI is een optie, maar het hele vreemde is natuurlijk dat zonder zijn geluidskaart hij nergens last van heeft. Optie 1: De meeste mobos hebben daadwerkelijk prima geluid tegenwoordig. Als het echt minder klinkt vanuit je geluidskaart heb je een grote kans dat de software van je geluidskaart geluidseffecten aan heeft staan wat voor het verschil zorgen.

Anders zou ik me toch echt afvragen of dit niet een driver iets is. Ik weet dat ze soms een zooi ruis weten te creeren. Maar waarom dat wel het geval is met de geluidskaart eringeprikt en niet gebruikt, en niet andersom, zou ik niet durven te zeggen. Wat je kan proberen is geluid op het moederbord pakken, je kaart erin, en dan in de audio apparaten de geluidskaart disablen. Ik ben benieuwd of dan ook je ruis weg is.

Verwijderd

Topicstarter
Sissors schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:50:
Ik weet dat ze soms een zooi ruis weten te creeren.
Het ruis is minimaal het is meer krakelen/poppen/verstoord met ruis er doorheen. (titel topic beetje verkeerd gezet, sorry)

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-01 11:21

GforceNL

Out of memory....

Google laat trouwens zien dat je niet de enige bent.

https://social.technet.mi...ain?forum=w7itprohardware

Heb zelf om die reden destijds een externe geluidskaart gekocht, sindsdien ruis en kraakvrij. :)

(edit: gebruikte google search: https://www.google.nl/sea...+x+fi+xtreme+static+noise )

[ Voor 24% gewijzigd door GforceNL op 05-04-2016 18:37 . Reden: typo ]

<Zinloze tekst hier>

Verwijderd

Wow, is het dit probleem en werkt dit?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2016 18:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na gister avond alles wat ik maar kon bedenken geprobeerd te hebben is het opgelost. Wat de doorslag heeft gegeven weet ik niet precies zeker, maar het uitschakelen van de Onboard audio in de bios in combinatie met verwijderen van drivers, schoonmaken van de kast en de geluidskaart plaatsen in een Pcie 16x slot zo ver mogelijk van de grafischekaart en her installeren van alle audio en moederbord drivers heeft een magisch effect gehad.

Het Krakelen is tot nu voor 100% verdwenen, alleen wat ruis is over gebleven, maar dit is wanneer er audio over de speakers komt nog maar nauwelijks hoorbaar.

Bedankt voor al jullie reacites!!
Pagina: 1