Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grootsnor
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-08 14:22
Hoi,

Sinds vandaag heb ik een Corsair K70 Cherry MX Brown toetsenbord in huis.
Heel fijn ding, werkt top. Alleen heb ik 1 probleempje.

Naast dit toetsenbord heb ik ook een Focusrite Scarlett 2i2 externe geluidskaart (USB) aan mijn PC hangen, welke sinds het aansluiten van dit toetsenbord een irritant, zacht, maar redelijk hoog piepje produceert op mijn KRK RP5 G2 speakers, zodra de backlit aanstaat.

Voorheen had ik al last van interferentie met de aarde van mijn voeding waardoor ik een flinke ruis in de speakers had, dat heb ik inmiddels opgelost, en nu dit :(

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen? Misschien dat het toetsenbord omruilen kan helpen, maar ik denk zelf dat dat geen zin gaat hebben.

Beste antwoord (via Grootsnor op 19-05-2016 00:02)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 18:03
Het dimmen van de LED's in het toetsenbord gaat met PWM. Dat geeft stroompulsen welke storing kunnen veroorzaken.
Het toetsenbord gebruikt hiervoor een frequentie in een hoorbaar deel van het spectrum (beginnersfout).
Deze pulsen hebben een paar mogelijkheden om tot de speakers te komen.
- Via de voeding. Als het moederbord en/of het toetsenbord de voeding niet correct filteren. Dan krijg je ruis op het audio signaal. Oplossing: Extern gevoed USB hub.
- Via de kabel. Als je de kabels naast elkaar legt krijg je overspraak. Oplossing: kabels niet naast elkaar leggen.
- Via aarde. De ruis koppelt zich op het metalen chassis van het toetsenbord, via het USB schild naar de pc kast en moederbord, en dan vervolgens op alles wat er zich in de pc bevindt. Oplossing: pc correct aarden.
- Via rf. Het toetsenbord is een antenne. Maar dat is ongebruikelijk bij deze frequenties. En dat kun je eigenlijk niet oplossen zonder het toetsenbord te veranderen of in een metalen kist te zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 06-02-2016 15:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

Hangt het systeem aan een geaard stopcontact en/of word een eventuele stekkerdoos niet gedeeld door zowel je audiosetup als je PC?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 13:17
Toetsenbord is niet geaard, dus als het alleen met dat toetsenbord is maarmee die piep ontstaat zou dat daar niets mee te maken moeten hebben. Klinkt alsof de PWM van de toetsenbord verlichting stoort op jouw geluid. Als de lokatie van het keyboard niet uitmaakt vermoed ik dat e.e.a. vanuit de PWM LED regling via de voeding over USB binnenkomt. Een andere USB poort of beter nog een apart gevoede USB HUB voor de voeding kan dan wel eens helpen. Verder goed afgeschermde kabels voor de audio gebruiken uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grootsnor
Het systeem zelf is helaas niet geaard aangesloten, sterker nog, ik heb in deze ruimte geen geaarde stopcontacten (het is een behoorlijk oud huis). Dit was ook de reden dat er eerst een ruis in zat, die ik heb verholpen door de speakers met een ander stopcontact te verbinden waardoor de ruis verdwenen was.

Als antwoord op base_:
Ik heb een andere USB poort al geprobeerd, geen van alle mogelijkheden van aansluiten heeft helaas geholpen. Misschien dat ik inderdaad een apart gevoede USB hub kan proberen

[ Voor 24% gewijzigd door Grootsnor op 11-01-2016 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

base_ schreef op maandag 11 januari 2016 @ 21:43:
Toetsenbord is niet geaard, dus als het alleen met dat toetsenbord is maarmee die piep ontstaat zou dat daar niets mee te maken moeten hebben.
Spreek ik specifiek over het toetsenbord?

Richting de TS: Heb je een verlengkabel liggen of de mogelijkheid om het te testen op een geaard systeem? Je zou niet de eerste zijn welke een brom of ruis over z'n audioapparatuur heeft dankzij (andere) USB devices.

[ Voor 27% gewijzigd door D4NG3R op 11-01-2016 21:58 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Niet geaard toetsenbord doet niets met aarde, al dan niet geaard stopcontact maakt dan weinig uit.
Belangrijker: als het verplaatsen van toetsenbord + usb kabel wel uitmaakt m.b.t. piepje dan is e.e.a. niet goed afgeschermd.

Edit: ik zie dat de kaart geluidsadapter en de speakers balanced aangesloten kunnen worden, heb je dit ook gedaan?

[ Voor 21% gewijzigd door base_ op 11-01-2016 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Klinkt simpelweg als dat wanneer je meer power van je USB vraagt (voor de achtergrondverlichting), de schakelende voeding van de USB circuits tonen in het hoorbare bereik gaat opleveren, danwel dat het op de PWM frequentie van de RGB verlichting gaat (al zou ik zelf verwachten dat die niet zo heel hoog frequent schakelt, maar je weet nooit). Als de geluidskaart daar niet voldoende goed mee overweg kan, krijg je dat te horen.

Je volume van je PC maximaal zetten en dan via de knop op je geluidskaart de handel terugdraaien (neem iig aan dat het een volume knop is) kan helpen. Een powered USB hub voor je toetsenbord zou iig het probleem moeten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

base_ schreef op maandag 11 januari 2016 @ 21:43:
Toetsenbord is niet geaard, dus als het alleen met dat toetsenbord is maarmee die piep ontstaat zou dat daar niets mee te maken moeten hebben.
Het toetsenbord is wel geaard. Het toetsenbord is van aluminium en ik kan bevestigen dat deze is verbonden met de aarde van de PC (heb er zelf ook één).

Maar dan moet je je PC natuurlijk wel op een geaard stopcontact aansluiten ;)

Ik kan ook bevestigen dat de K70 PWM gebruikt voor de LEDjes (als je goed kijkt, kun je ze heel snel zien knipperen bij bewegen van je ogen). Het zou best kunnen dat dit stoort op je geluidskaart.

[ Voor 16% gewijzigd door Compizfox op 11-01-2016 23:39 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Ah metalen behuizing... Naja ik doelde in eerste instantie meer op een aarding als van een monitor op geaard stopcontact eigenlijk ;)
Kan ook hoogst irritant zijn als je de pc niet geaard hebt, aarde zweeft dan ergens rond de 110V.
In ieder geval zijn ruis en storingen 100x minder indien geluidsmodule en speakers onderling symmetrisch/balanced aangesloten worden, vergeleken bij asymmetrisch/unbalanced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:07
Om uit te proberen of aarding een oplossing kan zijn, kun je de kast van de pc even met een stukje koperdraad met een cv radiator of waterleiding verbinden. Weet je iig of dit iets oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

blissard schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:09:
Om uit te proberen of aarding een oplossing kan zijn, kun je de kast van de pc even met een stukje koperdraad met een cv radiator of waterleiding verbinden. Weet je iig of dit iets oplost.
Ik denk dat het makkelijker is om even een verlengsnoer naar een andere kamer (met geaarde WCDs) te leggen om dat te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Natuurlijk. Dat is veel eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grootsnor
Oeps was een beetje druk en uiteindelijk dit topic vergeten.

Ik heb het toetsenbord geruild met een K70 RGB variant, de normale was er niet meer en wilde meteen iets nieuws meenemen, dan maar bijbetalen :p
Met dit toetsenbord is nog steeds hetzelfde aan de hand, tenzij ik alle ledjes op blauw, rood of groen zet. Zodra ik alles op wit zet (wat dus alle led lampen die aanwezig zijn inschakelt) is het weer totale madness door m'n speakers heen.

Het is hoogstwaarschijnlijk inderdaad de aarde van mijn PC. In het stekkerblok waar alles op aangesloten is raakte ik namelijk even per ongeluk de aarde aan toen ik een stekker wilde verwisselen, en kreeg daar een schokje van, als ik het vasthield liep er een tinteling door m'n arm :p

Zal binnenkort als ik tijd en zin heb even proberen met een draad de aarde van mijn PC op de verwarming aan te sluiten, of een hele lange geaarde haspel pakken en die in de keuken in het stopcontact steken, kijken wat er dan gebeurt.

Dan houd ik jullie weer op de hoogte, is wel zo netjes :)

Alvast bedankt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Je kunt als test even de stekker van de pc voeding omdraaien in het stopcontact. Afhankelijk van de gebruikte schakeling, kan dat iets schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Grootsnor schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:39:
Het is hoogstwaarschijnlijk inderdaad de aarde van mijn PC. In het stekkerblok waar alles op aangesloten is raakte ik namelijk even per ongeluk de aarde aan toen ik een stekker wilde verwisselen, en kreeg daar een schokje van, als ik het vasthield liep er een tinteling door m'n arm :p
Dat is 110V gegenereerd door de ontstoorcondensatoren van de voeding (e.e.a. gaat halverwege de netspanning zweven). Frequentie hiervan is 50Hz, als dit zou storen op jouw geluidkaart dan zou dit dus een 50Hz gezoem moeten veroorzaken (geen hoog piepje dus). Zowiezo is het aan te raden om (zeker met een metalen toetsenbord) de PC fatsoenlijk te aarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:15
Pff die KRK RP5 speakers.. Heb hetzelfde gehad, ook gezeik met aarde. Die dingen zijn echt veel te gevoelig. Ik kan allerlei speakers aansluiten op mijn pc.. geen probleem...maar zodra ik die KRKs aansluit: 'RUIS' .. Van alles geprobeer ook maar heb ze dus maar terug gebracht.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

blissard schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:09:
Sowieso werkt dat niet meer, omdat leidingen van CVs tegenwoordig van kunststof zijn. En slim is het ook niet om het maar zacht uit te drukken.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Ik zou nog steeds graag willen weten of de speakers symmetrisch aangesloten zijn op de geluidsmodule... Dit scheelt al gauw een factor 100 of meer wat betreft ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoe bedoel je symmetrisch aangesloten trouwens? Gebalanceerd?

Maar goed, zoals je eerder al schreef, als de aarde niet is aangesloten is het niet vreemd dat je een schokje kan krijgen als je de niet aangesloten aarde aanraakt van je PC. Het gaat mij iig verbazen als een aarde aansluiten gaat helpen, en ik ga er nog steeds vanuit dat je met een powered USB hub wel het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
@sissors: ik bedoel gebalanceerd inderdaad (=symmetrisch): speakers en geluidsmodule hebben beide gebalanceerde aansluitingen (TRS, tip ring sleeve jack of balanced XLR), als je die met verkeerde kabel aansluit gebruik je ze ongebalanceerd (of als je pech hebt met 1 pool niet aangesloten). Wat betreft aarde/usb hub: precies mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grootsnor
Weer late reactie, sorry/

Uit de laatste 2 reacties maakte ik op dat het dus geen moer zal uitmaken om de aarde ergens op te gaan aansluiten. Ook geen zin om door het hele huis nieuwe bedrading te gaan aanleggen.

Ik ga voor optie USB Hub met aparte voeding. Aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Grootsnor schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 14:30:
Uit de laatste 2 reacties maakte ik op dat het dus geen moer zal uitmaken om de aarde ergens op te gaan aansluiten. Ook geen zin om door het hele huis nieuwe bedrading te gaan aanleggen.
Het kan geen kwaad om even te proberen, toch? Het is sowieso verstandig om je PC geaard aan te sluiten, en wie weet lost het je probleem wel op.

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 06-02-2016 15:15 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 18:03
Het dimmen van de LED's in het toetsenbord gaat met PWM. Dat geeft stroompulsen welke storing kunnen veroorzaken.
Het toetsenbord gebruikt hiervoor een frequentie in een hoorbaar deel van het spectrum (beginnersfout).
Deze pulsen hebben een paar mogelijkheden om tot de speakers te komen.
- Via de voeding. Als het moederbord en/of het toetsenbord de voeding niet correct filteren. Dan krijg je ruis op het audio signaal. Oplossing: Extern gevoed USB hub.
- Via de kabel. Als je de kabels naast elkaar legt krijg je overspraak. Oplossing: kabels niet naast elkaar leggen.
- Via aarde. De ruis koppelt zich op het metalen chassis van het toetsenbord, via het USB schild naar de pc kast en moederbord, en dan vervolgens op alles wat er zich in de pc bevindt. Oplossing: pc correct aarden.
- Via rf. Het toetsenbord is een antenne. Maar dat is ongebruikelijk bij deze frequenties. En dat kun je eigenlijk niet oplossen zonder het toetsenbord te veranderen of in een metalen kist te zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 06-02-2016 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Grootsnor schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 14:30:
Ik ga voor optie USB Hub met aparte voeding. Aanraders?
Ik vraag me nog steeds af of je e.e.a. gebalanceerd aangesloten hebt (met bijvoorbeeld jack pluggen met tip/ring en sleeve (3 aderig), en niet alleen tip en sleeve jack), m.a.w. heb je de juiste kabels gebruikt?

Wat betreft usb hub merken:
aanraders: d-link, tp-link, targus
afraders: sitecom, sweex en conceptronic

@jeroen3: een stroomkring bestaat meestal uit 2 geleiders, storing via aarde wordt meestal veroorzaakt door een combinatie van aarde + massa audio (aardlus).
Overspraak op losse kabels kan je makkelijk vaststellen door de kabels te verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grootsnor
base_ schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 17:58:
[...]

Ik vraag me nog steeds af of je e.e.a. gebalanceerd aangesloten hebt (met bijvoorbeeld jack pluggen met tip/ring en sleeve (3 aderig), en niet alleen tip en sleeve jack), m.a.w. heb je de juiste kabels gebruikt?

Wat betreft usb hub merken:
aanraders: d-link, tp-link, targus
afraders: sitecom, sweex en conceptronic

@jeroen3: een stroomkring bestaat meestal uit 2 geleiders, storing via aarde wordt meestal veroorzaakt door een combinatie van aarde + massa audio (aardlus).
Overspraak op losse kabels kan je makkelijk vaststellen door de kabels te verplaatsen.
Allereerst, eindelijk de tijd genomen om er echt iets aan te doen. Uiteindelijk door simpelweg wat beter te organiseren in USB kabels/aansluitingen en de computer (omdat ik geen aarde in het stopcontact heb) via de verwarmingsbuis te aarden e.d. is de ruis nu compleet weg, ik hoor in ieder geval helemaal niets meer. :)

Omdat je benieuwd was of het gebalanceerd aangesloten was: Ja. Ik heb mijn speakers aangesloten met XLR->Jack kabels.

Ook ga ik zeker nog een extern gevoede USB hub aansluiten, gezien ik nog maar weinig aansluitingen heb. Ik kies voor de TP-Link :)

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Sorry voor het bumpen van een oud topic.
Pagina: 1