Vraag

• keranoz
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-11-2025

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
Goede(bijna-)middag Tweakers,

Sinds een paar dagen heb ik rare problemen met mijn (zelfgebouwde) computer. Ik heb hem nu bijna 2 en half jaar (10-2013), alle onderdelen heb ik toen nieuw gehaald en heb tot nu toe nog nooit problemen gehad.

Als de PC uit is, krijg ik hem soms niet aan. Ik druk op de aan/uit knop, case fans, cpu fan en gpu fans gaan draaien, HDD's hoor ik ook, maar geen piep dat de POST goed is verlopen.

In plaats daarvan hoor ik een hele hele korte piep (die wel uit de interne speaker komt), echt veel korter dan de standaard short beep die een succesvolle POST aangeeft. Deze hele korte piep herhaalt zich elke paar seconden en blijft eigenlijk doorgaan tot dat ik zelf de PC uit zet. De fans blijven verder wel draaien en de HDD's ook, dus het lijkt er niet op die tie zichzelf elke keer reset (uit en weer aan zet).

Het is me ook al is gebeurd dat ik wel langs de POST kwam, maar dat tie weer uitviel voordat Windows start.

Als ik eenmaal in Windows zit, is alles ook prima, geen enkel probleem meer daarna.

Ik vond dit topic: Gigabyte moederbord stuk ?
Klinkt een beetje als hetzelfde, alleen krijg ik helemaal geen beeld.

(bijna) complete specs van de PC:
  • Mobo: Gigabyte GA-Z87X-D3H
  • CPU: Intel i5 4670k
  • GPU: Nvidia GTX 770 (en daarnaast dus ook integrated graphics)
  • PSU: Seasonic M12II 620 watt
  • RAM: 2x8GB Corsair Vangeance low profile
  • Opslag: 1 Crucial SSD, 2 HDD's van Seagate en Samsung
Ik heb al geprobeerd met 1 geheugenbankje op te starten, toen startte die 1 keer succesvol op, daarna niet meer. (Zal wel mazzel zijn geweest...) Heb nog niet geprobeerd het andere bankje te proberen, daar had ik toen niet aan gedacht.....
Ook heb ik de stroom eraf gehaald (schakelaar aan de achterkant van de voeding), BIOS batterij eruit gehaald en dan stroom er weer op en aanzetten, geen resultaat. Ook nieuwe BIOS batterij er in gezet, mocht ook niet helpen.

Het enige wat wél helpt was de de BIOS resetten (elke keer) door twee pinnetjes (CLR_CMOS ofzo) te verbinden met een schroevendraaier o.i.d. maar nu helpt dit ook niet echt meer. Het voelt als een loterij, de ene keer doet tie het, de andere keer niet.

Even door de duidelijkheid: PC is pakweg 2,5 jaar oud, altijd goed gewerkt en komt nu niet meer langs de POST maar geeft een heeeele korte piep en herhaalt die elke paar seconden. Fans en HDD's blijven draaien. Geen beeld verder, zo ver komt tie niet. Als ik al het RAM geheugen uit de PC haal piept tie wel heel duidelijk elke seconde ofzo.

Het enige wat ik nu nog kan proberen denk ik is:
- Andere RAM bankje eruit halen
- Videokaart eruit halen en integrated graphics proberen
- ????

Weet iemand hier raad mee? Is mijn moederbord stuk?

Alle reacties

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:27
Pak eens de manual van je bordje. Die korte piepjes zijn namelijk een fout code.

Aantal piepjes tellen. Kijken wat je foutcode is en vanaf daar verder werken.

• keranoz

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
__R__ schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:00:
Pak eens de manual van je bordje. Die korte piepjes zijn namelijk een fout code.

Aantal piepjes tellen. Kijken wat je foutcode is en vanaf daar verder werken.
De korte piepjes zijn nog veel korter dan een standaard short beep, en wat anders dan een short beep en een long beep is er volgens mij niet. Ten tweede blijft het oneindig doorgaan totdat ik de PC zelf uit zet.

Zoals ik ook aangaf in de eerste post.

Kan dus wel lekker gaan tellen, maar het aantal (VEEL TE KORTE) piepjes hangt af van hoe lang ik blijf tellen :P

[ Voor 4% gewijzigd door keranoz op 04-04-2016 12:14 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58

Nemesizz

Untouchable

Een andere voeding proberen.

Een Seasonic is over het algemeen wel goed, maar ook een goede voeding kan kapot, dus zou gewoon even om het uit te sluiten een andere voeding proberen (dat fans draaien, en HDD's opspinnen zegt niet alles, metname CPU en GPU zijn veel gevoeliger en werken niet als de spanning niet goed/stabiel is).

• __R__
KeRaNoZ schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:12:
[...]

De korte piepjes zijn nog veel korter dan een standaard short beep, en wat anders dan een short beep en een long beep is er volgens mij niet. Ten tweede blijft het oneindig doorgaan totdat ik de PC zelf uit zet.

Zoals ik ook aangaf in de eerste post.

Kan dus wel lekker gaan tellen, maar het aantal (VEEL TE KORTE) piepjes hangt af van hoe lang ik blijf tellen :P
Ok, dan doe ik het voor je.
Memory not correctly installed Continuous short beep
Dus. Geheugen naar de Filistijnen

• keranoz

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
__R__ schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:30:
[...]

Ok, dan doe ik het voor je.

[...]

Dus. Geheugen naar de Filistijnen
De piep is inderdaad kort, maar veel korter dan een standaard short beep, ik heb een keer al het geheugen eruit gehaald, en hem daarna aan gezet, toen maakte die veel duidelijkere short beeps.
Ik zal vanmiddag wel even een filmpje maken en uploaden om de situatie te laten zien en horen.
Nemesizz schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:18:
Een andere voeding proberen.

Een Seasonic is over het algemeen wel goed, maar ook een goede voeding kan kapot, dus zou gewoon even om het uit te sluiten een andere voeding proberen (dat fans draaien, en HDD's opspinnen zegt niet alles, metname CPU en GPU zijn veel gevoeliger en werken niet als de spanning niet goed/stabiel is).
Een andere voeding heb ik jammergenoeg niet bij de hand. Alleen een (volgens mij) 250W voeding ingebouwd in de behuizing van de PC van mijn ouders die ik een maand of twee/drie geleden gebouwd heb. Is 200/250W genoeg om mijn moederbord, CPU, SSD en 2 HDD's aan te kunnen krijgen? Lijkt me wel maar even voor de zekerheid. (Zal de GTX 770 er maar even uit halen dan)

[ Voor 69% gewijzigd door keranoz op 04-04-2016 13:10 ]

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:01
KeRaNoZ schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:06:
[...]

De piep is inderdaad kort, maar veel korter dan een standaard short beep, ik heb een keer al het geheugen eruit gehaald, en hem daarna aan gezet, toen maakte die veel duidelijkere short beeps.
Ik zal vanmiddag wel even een filmpje maken en uploaden om de situatie te laten zien en horen.
Als je ipv een youtuubje nou gewoon het geheugen even vervangt met een werkend model, weten we een stuk meer.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• keranoz

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
Vanavond meer, dan ben ik thuis.

• keranoz

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
Zo ongeveer klinkt het wel als het RAM geheugen er NIET in zit.

Heb even een stukje geluid opgenomen. https://static.tomwiggers.nl/pl/3/Spraak0002.aac
Ik leg hier mijn telefoon in de behuizing van de PC, je hoort hem aangaan en na 20 seconden weer uitvallen. Vervolgens weer aan gaan, piepen (succesvolle POST) en weer uitvallen, aangaan en dan om de paar seconden een heel heel zacht heel kort piepje. DIT is wat ik bedoel.

Zonder RAM geheugen klinkt het zo: https://static.tomwiggers.nl/pl/3/Spraak0003.aac
chaoscontrol schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:12:
[...]

Als je ipv een youtuubje nou gewoon het geheugen even vervangt met een werkend model, weten we een stuk meer.
Ik heb geen ander geheugen binnen bereik, mijn ouders willen beslist NIET dat ik het uit hun PC leen, zelfde geldt voor voeding.

Ik heb het net ook geprobeerd zonder mijn GTX 770 en met 1 bankje geheugen (de andere dan die ik er eerder uithaalde) ook weer geen succes.

Ben toch heel bang aan het worden dat mijn mobo naar de kl*ten is.

[ Voor 45% gewijzigd door keranoz op 04-04-2016 19:46 ]

• __R__
KeRaNoZ schreef op maandag 04 april 2016 @ 19:32:
[...]

Zo ongeveer klinkt het wel als het RAM geheugen er NIET in zit.

Heb even een stukje geluid opgenomen. https://static.tomwiggers.nl/pl/3/Spraak0002.aac
Ik leg hier mijn telefoon in de behuizing van de PC, je hoort hem aangaan en na 20 seconden weer uitvallen. Vervolgens weer aan gaan, piepen (succesvolle POST) en weer uitvallen, aangaan en dan om de paar seconden een heel heel zacht heel kort piepje. DIT is wat ik bedoel.
Hmm.. Dat kan ik geen piepje noemen. Met een heuleboel fantasie kan ik er een floppydrive bij verzinnen maar het is zeker geen piepje.

Wat doet het systeem tijdens die 20 seconden? Start het geheel gewoon op? Krijg je beeld?

Heb je onboard graphics? Haal je video kaart eruit. Ok, het systeem van je ouders kannje niet gebruiken. PC's van vrienden? Je zal toch wat moeten kunnen lenen om het een of ander uit te sluiten.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Geheugen reseaten? Dus eruit halen en er opnieuw in doen?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• keranoz

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
__R__ schreef op maandag 04 april 2016 @ 20:03:
[...]

Hmm.. Dat kan ik geen piepje noemen. Met een heuleboel fantasie kan ik er een floppydrive bij verzinnen maar het is zeker geen piepje.

Wat doet het systeem tijdens die 20 seconden? Start het geheel gewoon op? Krijg je beeld?

Heb je onboard graphics? Haal je video kaart eruit. Ok, het systeem van je ouders kannje niet gebruiken. PC's van vrienden? Je zal toch wat moeten kunnen lenen om het een of ander uit te sluiten.
Ik heb tijdens die hele opname geen beeld gehad, alleen direct na het piepje van de succesvolle POST. Press dell to enter setup en die info enzo kwam voorbij, dat verdween weer, beeld even zwart en restartte weer. Een ram op de delete key mocht ook niet baten, kwam niet in de BIOS, volgens mij wou die dat wel, maar kwam die niet zo ver. Ik zag namelijk voor een kleine seconde de mouse pointer in het midden van eht scherm die ik in de BIOS altijd heb.

En ja ik heb onboard graphics,ik heb al geprobeerd de videokaart eruit te halen, mocht niet baten.
Morgen of overmorgen kan ik heel misschien wat regelen met onderdelen.
Lip schreef op maandag 04 april 2016 @ 20:05:
Geheugen reseaten? Dus eruit halen en er opnieuw in doen?
Heb ik al geprobeerd, ik heb al ook verschillende sloten geprobeerd in het moederbord, en met 1 bankje ipv 2, en ook het andere bankje geprobeerd (alleen).

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Zoals eerder geopperd, voeding. Die knappe jonguh komt ook al uit 2010.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• keranoz

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
Lip schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 08:17:
Zoals eerder geopperd, voeding. Die knappe jonguh komt ook al uit 2010.
2010? Toen was de eerste prijsopgave ja, maar de voeding heb ik pas eind 2013 gekocht....
Ik zal kijken of ik een andere voeding kan testen vanavond. Ik denk dat ik wel een (volgens mij) 750W Cooler Master voeding kan lenen.

• keranoz

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
Oke, ik heb net een andere voeding geprobeerd, eerst alles aangesloten, daarna alleen moederbord en CPU (had alles er nog wel inzitten, maar gewoon niet op voeding aangesloten).

Helaas hetzelfde resultaat, dus het ligt niet aan de voeding.

Dus, moederbord stuk?

[ Voor 4% gewijzigd door keranoz op 06-04-2016 20:08 ]

• keranoz

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
Gisteren ALLES losgehaald en moederbord op een kartonnen doos gelegd, met maar drie dingen aangesloten:
- Beide RAM bankjes
- CPU + CPU fan
- ATX voeding en CPU voeding

Ik kreeg zowaar beeld, toetsenbord aangesloten via USB an kwam in de BIOS. Optimised settings geladen en rebooten, ook geen problem. Stroom er af, stroom er weer op, en hoppa hij doet het weer. Heb moederbord weer terug gezet in de behuizing, stroom er weer op, en toe stopte die er weer mee..... Wat is dit voor raar gedoe vraag ik me af? Had ik nu twee keer mazzel?

Naat de CLR_MOS pinnetjes op het moederbord zitten er ook twee pinnetjes waar CS bij staat, weet iemand waar deze voor zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door keranoz op 07-04-2016 11:09 ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Stop er eens 1 geheugen module in en ga 1 voor 1 de banken af. Ik had een vergelijkbaar probleem waaruit bleek dat er iets mis was met de geheugenbanken zelf. Na ook alles los aangesloten te hebben werkte het weer maar na het inbouwen ineens weer niet, toen 1 voor 1 geheugen banken afgegaan en bleek dat A1 niet werkte zodra die in gebruik was starte het systeem niet op. Korte beep/reset loop.

Mijn bord is nu bij Asus voor reparatie en ik wacht nog af (duurt nu al 3 weken sinds laatste bericht).

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• keranoz

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
prutser001 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:27:
Stop er eens 1 geheugen module in en ga 1 voor 1 de banken af. Ik had een vergelijkbaar probleem waaruit bleek dat er iets mis was met de geheugenbanken zelf. Na ook alles los aangesloten te hebben werkte het weer maar na het inbouwen ineens weer niet, toen 1 voor 1 geheugen banken afgegaan en bleek dat A1 niet werkte zodra die in gebruik was starte het systeem niet op. Korte beep/reset loop.

Mijn bord is nu bij Asus voor reparatie en ik wacht nog af (duurt nu al 3 weken sinds laatste bericht).
Ik dat al geprobeerd, het het geheugen eerst in channel B zitten (Dat is slot 1 en 3 op mijn moederbord), nu in channel A (Slot 2 en 4)

Maar ik zal daar nog eens wat mee proberen, dat wordt dan maandag pas. Vanmiddag ga ik weg en kom zondag pas terug.

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-12-2025
Sluiting tussen je mainboard en de kast? Heb je wel van die afstandsbusjes ertussen?

• keranoz

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
Yarno schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:58:
Sluiting tussen je mainboard en de kast? Heb je wel van die afstandsbusjes ertussen?
Die afstandsbuisjes heb ik niet nodig, dat heeft de behuizing (Corsair Carbide 300r) al geregeld door de schroefgaten wat naar voren te zetten zeg maar.

• Solictice
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-12-2025
KeRaNoZ schreef op zondag 10 april 2016 @ 14:11:
[...]

Die afstandsbuisjes heb ik niet nodig, dat heeft de behuizing (Corsair Carbide 300r) al geregeld door de schroefgaten wat naar voren te zetten zeg maar.
Ik zou persoonlijk toch proberen die er tussen te zitten. Als alle onderdelen wel werken buiten de kast...
Lijkt toch sterk op sluiting tussen moederbord en de kast.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 16:46
Eens met Solictice: sluiting lijkt toch echt heel waarschijnlijk.

Maar ook Anandtech stelt dat ze niet nodig zijn:
Corsair doesn't include any motherboard standoffs with the 300R because the tray itself has a single brass stud in the center for lining up the board and then extrusions with mounts built into them
Desondanks - het is toch eigenlijk het enige wat het zou kunnen zijn. Zit er wellicht ergens een 'standoff' in de kast op een plaats waar geen schroefgat in het moederbord zit?

[ Voor 9% gewijzigd door vanaalten op 10-04-2016 15:36 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Hierom leveren fabrikanten nog wel eens papieren ringetjes mee.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• keranoz

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
Ben er inmiddels achter dat de 2 keer dat tie het deed of mazzel was, of omdat ik toevallig met het RAM geheugen bezig was. Ik ben er achter dat als ik 1 bankje eruit haal, de PC aan zet, weer uit zet, bankje er weer in, PC weer aan, hij dan gewoon goed opstart. Met het RAM geheugen lijkt niks mis en zou ook raar zijn aangezien hij gewoon start met beide bankjes. Het lijkt alsof hij alleen naar de BIOS of wil starten als er een hardware change is geweest, anders niet. Dit is nu cyclus:

PC start niet --> stroom eraf --> 1 RAM bankje eruit --> PC aan, naar UEFI/BIOS --> PC uit (stroom eraf) --> RAM bankje er weer in --> PC start normaal.

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-01 14:41
een memtest86 voor die rammodule?! daarnaast zie ik nergens staan dat de cpu koeler + fan schoongemaakt zijn.. zijn die schoon? zo ja dan weer wat uitgesloten :)

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - Svartpilen 401 '22

• keranoz

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
mr_zippey schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 20:17:
een memtest86 voor die rammodule?! daarnaast zie ik nergens staan dat de cpu koeler + fan schoongemaakt zijn.. zijn die schoon? zo ja dan weer wat uitgesloten :)
Here you go! https://static.tomwiggers...port-20160414-223142.html

Van beide modules, resultaten zien er voor zo ver ik zie heel goed uit.

De PC had inmiddels ook een uptime in Windows van 23 en half uur ofzo voordat ik hem uitzette om de Memtest te doen. De computer draait verder heel goed, alleen het opstarten is een probleem, dat wil alleen als ik even een module eruit haal en dan aanzet. Dat start tie prima maar heb ik dus maar 8GB ipv 16GB, dus zet ik hem weer uit, doe de 2de module er weer bij, en hij start vervolgens prima.

Heel raar dit.
Pagina: 1