Zonnecollector op schuurdak, ondergrondse collector leidinge

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:04
Ik wil een zonnecollector op mijn schuurdak installeren. Deze staat echter circa 10 meter van mijn huis. Ik wil de boiler in het huis zelf installeren, want anders zit er een te grote vertraging in het leveren van warm water. Deze boiler (voorzien is 300-500 liter) wordt dan aangesloten op de keukenboiler (elektrisch), wasmachine (hotfill), douche en vaatwasser.
Om de warmte van de boiler naar de collector te transporteren moeten er dus leidingen door de tuin gelegd worden. (totale afstand circa 25 m).
Mijn idee is om een 160 mm PVC pijp aan de binnenzijde te voorzien van steenwol en daardoor de aanvoer/afvoerbuis te plaatsen. Vervolgens deze PVC pijp ondergronds van de schuur naar het huis te laten lopen. Met een goede verlijming zal dit systeem waterdicht zijn.
Mijn vragen zijn:
- heeft iemand ervaringen met een dergelijk systeem. Warmeverlies zal wel meevallen, met goede isolatie is het verlies minder dan 10 w/m.
- Om de kosten laag te houden wil ik dunwandige CV buis (verzinkt staal) gebruiken, hetgeen een factor 5 scheelt met koperen leiding (om van speciale RVS zonnecollector leidingen nog maar niet te spreken). Ik kom diverse items tegen over het gebruik van CV buis met zonnecollectoren. Sommige geven aan dat het zonder meer gebruikt kan worden, anderen raden af vanwege corrosie?.
- Iemand ervaringen met het gebruik van CV buis voor zonnecollector vloeistof (in een droog systeem?)

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
In dit topic: Zonneboilers, dit is de plek
krijg je denk ik wel antwoord op je vraag

In het zoek venster bovenaan in het forum "grond" intikken en dan vind je een aantal die het al zo voor elkaar hebben. :)

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:15

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Misschien komt kockie er nog in, maar op "zijn" forum kun je vinden wat hij zelf gemaakt heeft tussen de schuur en het huis (niet het glycol circuit als ik het goed heb).
Steenwol zou ik persoonlijk niet nemen (isolatie nul als het nat wordt).

http://www.ecologieforum....+cv+zonneboiler&start=201

Corrosie, ja mogelijk omdat glycol zuur(der) kan worden. Of dat invreet op gegalvaniseerd staal? Zal best wel maar hoe snel?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Gegalvaniseerd stalen cv buis is alleen aan de buitenkant voorzien van een flinterdun laagje zink. Absoluut niet geschikt voor vochtige omstandigheden.
Een paar weken buitenlucht is al genoeg voor roest.
Schade vanbinnenuit zal meevallen, solarvloeistof beschermd tegen corrosie.

Koper is een veel betere oplossing, maar laat alles wel hardsolderen en gebruik geen knelkoppelingen. Die zijn niet bestand tegen de enorme snelle temperatuurschommelingen.
Meerdere malen gezien dat ze los komen icm een zonneboiler.
Zeker in de grond zit je daar niet op te wachten.
In de grond zou ik wel een goede mantelbuis gebruiken, eventueel pvc met een flinke diameter, met daarin een goed geïsoleerde koperen buis.
Gebruik niet zomaar ieder isolatiemateriaal, zelfs armaflex verhard op den duur door de hitte. Steenwol kan prima werken, maar moet absoluut droog blijven.
Zorg er dus voor dat er geen vocht in de buis kan komen. Denk aan grondwater of condensatie van buitenlucht in de koele buis, luchtdicht afdichtingen dus.

De afstand hoeft opzich geen probleem te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 04-04-2016 08:33 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
Hallo Ollie, Oxellaar,
mijn dank voor jullie reacties. Ik heb ondertussen op een Duitse site RVS flexibele leidingen gevonden, die waarschijnlijk beter geschikt zijn. Dit kost rond de 3 euro/meter. Voordeel is dan wel dat er geen koppelingen gemaakt hoeven te worden, en dat ik het hele stuk uit een leiding kan trekken. (dus geen koppelingen onder de grond)
'Wel iets duurder van de stalen CV buizen, maar beter roestbestendig.
Ik wil wel nog steeds de leidingen met glaswol/steenwol isoleren, ook al zit het onder de grond. Een PVC leiding met een warme leiding zou droog moeten blijven, zeker als ik het PVC watervast verlijm.
Met een goede laag isolatie haal ik een betere R waarde dan met de relatief dunne (<1cm) isolatie die om de standaard dual zonneleidingen liggen. Daarmee hoop ik veel warmteverlies te voorkomen.
Ik ga nog even verder puzzelen over het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:58

ericplan

5180 Wp PV

Let je bij deze afstanden ook op uitzetten door warmte?
https://www.flamcogroup.c...ingstabel_leidingwerk.pdf

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
Met de flexibele RVS ribbelleingen zal ik daar ws. weinig last van hebben. Bovendien hoef ik maar circa 10 meter onder de grond, de rest gaat in de kruipruimte waar ik een expansiebochtje kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ribbelleidingen kunnen aardig wat hebben inderdaad. Toch moet je nog steeds zorgen dat je koppelingen niet onder teveel spanning komen door rek of krimp. De temperatuurverschillen zijn groot.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
HHF schreef op maandag 04 april 2016 @ 19:42:
Een PVC leiding met een warme leiding zou droog moeten blijven, zeker als ik het PVC watervast verlijm.
De leidingen zijn lang niet altijd warm en het pvc zal nooit warm zijn, flink koud zelfs, omdat het in de grond ligt.
Vocht trekt naar het koudste oppervlak. Als je uiteinden niet goed lucht / dampdicht maakt, zal na een tijd de buis vol condens zitten.
Zeker als je uitkomt in de kruipruimte.
De vochtige kruipruimte zal vaak warmer zijn dan de binnenwand van het pvc.
Daarom de grondleiding aan beide kanten potdicht maken.

Als pvc goed verlijmd wordt, dan zal er geen grondwater binnen kunnen komen.
Voor het gemak zou je ook manchet hulpstukken kunnen gebruiken.
Misschien zelfs beter dan lijmen.
Manchet verbindingen kunnen meer beweging hebben en grond beweegt altijd wel iets.

Over expansie, met flex de bochten maken en na de bocht pas een koppeling.

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 04-04-2016 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:15

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van steenwol (vocht = isolatie 0).
Ondanks dat een PVC buis vrijwel dicht gelijmd kan worden schuift grond altijd iets (afhankelijk van de grond samenstelling)
Tel daar bij op dat je waarschijnlijk op minimaal 60 centimeter diep wilt zitten en daar mogelijk ook nog grondwater kan zitten...tenzij je in zuid-Limburg woont boven op een berg ;)

Dat zijn mijn bedenkingen dus (boven op de andere aanwijzingen van eindkappen enz).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
Hallo Oxellaar, Ollie,
Dank voor jullie reacties. Condens kan inderdaad een probleem zijn, daar moet ik nog eens goed over nadenken. Zal niet meevallen om de buis goed te laten sluiten, omdat met een buizencollector de vloeistof aardig warm kan worden. Dan zal inderdaad ook de lucht in de pijp bij temperatuurwisselingen uitzetten en inkrimpen. met risico op condensvorming.
PUR schuim sluit dan beter af, maar dat kan weer niet tegen deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bij mijn ouders hebben we daarvoor een speciale leiding gelegd, is zo te koop, stevige buitenlaag, gevuld met een soort peurschuim, en daarin 2 leidingen van kunststof.

Als het wat vriest zie je wel dat de grond daar net iets warmer is. Maarja met water van soms 90 graden wil dat wel :+

[ Voor 26% gewijzigd door _ferry_ op 05-04-2016 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Kunststof buis voor een zonnecollector? Ik denk dat je een vergissing maakt.
Ik ken die leiding die jij bedoeld en die mag maximaal 70 continu hebben en 90 kortstondig.
Een zonnecollector kan daar flink overheen gaan qua temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:14
Neem die geribbelde RVS buis, is verkrijgbaar met isolatie eromheen. Je hebt hoogwaardige isolatie nodig (niet de gewone buis isolatie van de bouwmarkt, daarvoor wordt het te heet). Als je dat ook meerekent, is de geïsoleerde RVS buis niet eens zo duur, en het werkt echt super makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
Ik ben inderdaad van plan de geribbelde RVS buis te nemen, met de hoge temperatuur isolatie, Deze wordt ook in Duitsland een stuk voordeliger aangeboden (rond de 10 euro/m). Ik ben nog wel van plan deze in een PVC buis te leggen onder de grond, met extra isolatie. Om dampvorming te voorkomen overweeg ik PUR schuim te gebruiken als extra isolatie. (dat kan tegen 90 graden).
Pagina: 1