Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-05 19:06
Mijn vraag
Ik ben voor een kennis van mij een thuisserver aan het samenstellen, en ben aan het overwegen daar een xeon processor met een bijpassend moederbord in te zetten. Ik heb echter helemaal geen ervaring met dit soort hardware. Omdat ik graag zeker wil weten of het kopt wat ik heb samengesteld, vraag ik dat hier.
Ook zijn adviesen over kleine (en iets minder kleine) veranderingen in de build altijd welkom.

Wat wil hij met het systeem?
De bedoeling is dat het in de eerste instantie een high end NAS wordt, maar hij wordt ook gebruikt om tegelijk 1 of 2 virtuele systeem te draaien. Dus de NAS software draait op een virtuele machine en windows en of linux ook. Het zwaarste wat gedaan wordt op de niet NAS systemen is photoshop.
In de eerste instantie komen er 4 3TB schijven aan, maar dit moet later uitgebreid kunnen worden tot 8.
Ik heb daarom gekozen voor een m.2 ssd, zodat alle sata 8 sata aansluitingen vrij blijven.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximale budget is €1400,- maar minder is beter. Als dat echter functionaliteit beperkt, maken een paar tientjes niets uit.

Zijn er componenten of randapperatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie lijstje onderaan.

Heb je nog bepaalde voorkeuren
Ja. Geen Samsung als dat vermeden kan worden. (persoonlijke voorkeur van mijn "klant")

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja, omdat het systeem 24/7 draait en verbonden is met veel van zijn domotica moet het heel stabiel zijn en zuinig. Grootte en geluidsniveau zijn niet heel belangrijk, maar er zitten grenzen aan.

Wat denk je nodig te hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon Processor E3-1235L v5€ 267,-€ 267,-
1Supermicro X11SAE€ 249,15€ 249,15
4WD Red WD30EFRX, 3TB€ 110,-€ 440,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,95€ 82,95
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 19,95€ 19,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 28,95€ 28,95
1Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless€ 117,95€ 117,95
1Plextor M.2 256GB€ 81,95€ 81,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.287,90

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
pricewatch: Cooler Master V Series V550 - 80+ Gold heeft een hoger rendement bij lage vermogens.

Rest ziet er prima uit, eventueel kun je nog kiezen voor DDR4 geheugen met ECC mocht je dat belangrijk vinden.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
Ik zal eens kijken naar die voeding. Wat is de meerwaarde van ecc als je geen rekenwerk doet? Want als ik het goed begrepen heb niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 13:44
Het ecc geheugen kan je dataintegriteit van de NAS waarborgen in bepaalde setups. Wordt aangeraden bij FreeNAS geloof ik. Welke os was je van plan te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
Ik wilde inderdaad FreeNAS gebruiken. Kan ik voor ecc geheugen gewoon van dezelfde fabriekanten kiezen als waarvan ik consumentenRAM neem? Of zijn er setjes die heel goed zijn en toch betaalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:57
Photoshop binnen een VM is wel te doen maar houd er rekening mee dat RDP default lossy compression toepast! (maar dit valt uit te zetten). Wat de VMware Console doet weet ik zo niet.

Om FreeNAS (of een willekeurig OS met ZFS) in een VM te gebruiken is het het beste om de harddiskcontroller via VT-d door te geven aan de VM, met de door jou gekozen setup is dat geen probleem. Let wel dat je daarmee AL je SATA-poorten doorgeeft. Je virtuele machines (ook de boot-schijf van FreeNAS) moet je dus op je M.2 SSD zetten.

Verder staat er in de volgende topics nog heel veel leesvoer:
Zuinige ESXi Server
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Het grote ZFS topic

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
Heey Paul, super tips. Was van plan de harde schijven alleen voor data te gebruiken, dus dat was goed gegaan, maar ik wist niet van default compressie van RDP. Leesvoer ga ik zeker doornemen.
Pagina: 1