Systeem voor opa

Pagina: 1
Acties:

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-12 09:51
Hallo medetweakers! :W

Voor mijn opa ben ik een nieuw systeem aan het samenstellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De enige eisen zijn:
- Internetten.
- Emailen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Dit zal 200 euro zijn. Maar liever eronder natuurlijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur heb ik al. Dit gaat enkel om de PC.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Er zijn geen merkvoorkeuren.
Ik heb geprobeerd zelf een PC samen te stellen maar merkte dat ik vrij snel boven de 200 euro kwam..

Nu zag ik dit kastje voorbijkomen wat mij wel wat leek:
http://nl.aliexpress.com/...98-432c-8d07-c725c081b725

Of als alternatief:
pricewatch: Intel Compute Stick STK1AW32SC

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieniveau en grootte maakt niet uit. Een SSD/Snel flashgeheugen is een must. (Geen haperingen / lange opstarttijden die werken verwarrend ivbm nogmaals klikken op snelkoppelingen e.d.)

Wat verwacht je van ons?
De oplossingen die ik heb gevonden voldoen volgens mij al, maar ik zoek eigenlijk wellicht nog meer bang voor buck. Of een bewezen alternatief waar iemand al ervaring mee heeft. Ik heb niet zo veel ervaring met barebones/AIO pc's.. Als het lukt om een systeem samen te stellen met losse componenten is dat ook prima natuurlijk!

Alvast bedankt!

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Verwijderd

Onmogelijk is het niet.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 34,-€ 34,-
1Gigabyte GA-H81M-S2H€ 42,95€ 42,95
1Zalman ZM-T4€ 25,-€ 25,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 15,50€ 15,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,95€ 33,95
1OCZ Trion 100 120GB€ 39,66€ 39,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 191,06

• rtenklooster
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-04 18:11
Je kan ook een goedkope gebruikte thin client kopen(25,=) , je huurt een goedkoop VPSje en laat opa in de cloud werken :D

Je zal dan even moeten uitrekenen / bepalen wat de levensverwachting van je opa is, anders is de VPS huur aan de hoge kant wellicht en kan hij beter een fysieke machine kopen. Voordeel is nagenoeg geen opstart tijd en je knalt gewoon iedere dag een image terug zodat hij je niet lastig valt met zijn virussen en dergelijke.

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:07
rtenklooster schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 23:14:

Je zal dan even moeten uitrekenen / bepalen wat de levensverwachting van je opa is...
Ik lig krom hier. :)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 22:36:
Onmogelijk is het niet.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 34,-€ 34,-
1Gigabyte GA-H81M-S2H€ 42,95€ 42,95
1Zalman ZM-T4€ 25,-€ 25,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,95€ 33,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 191,06
Iets vergelijkbaars, maar dan met een AMD A4 heb ik voor mijn moeder, werkt prima voor internetten etc.

Volgens mij kan het nog goedkoper als je een AM1 systeem bouwt, wat ook snel genoeg is voor dit soort wensen.

People as things, that’s where it starts.

• Centelte
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-11 23:14
Wellicht een chromebox? Bij mijn grootouders bevalt chromeOS heel erg (lees: ik hoef hun laptop niet steeds te "repareren"). pricewatch: HP Chromebook cb1-030nb . Internetten en emailen kan er heel goed mee. Hou er wel rekeningnmee dat er een skype is op chromeOS.

[ Voor 10% gewijzigd door Centelte op 01-04-2016 23:39 ]

• Rubén89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 19:33
Budgetguy schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 23:39:
Wellicht een chromebox? Bij mijn grootouders bevalt chromeOS heel erg (lees: ik hoef hun laptop niet steeds te "repareren"). pricewatch: HP Chromebook cb1-030nb . Internetten en emailen kan er heel goed mee. Als hij echter skype gebruikt kan het niet.
Ja, dan kan op mee in de vaart der volkeren en kan hij zijn hele privéleven bij Google over de schutting gooien... -O-

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

• Centelte
Rubén89 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 23:40:
[...]

Ja, dan kan op mee in de vaart der volkeren en kan hij zijn hele privéleven bij Google over de schutting gooien... -O-
Tja als hij voor windows gaat gooit hij zijn hele privéleven bij microsoft over de schutting... Google krijgt veel haat voor dataminen maar veel andere techgiganten waaronder microsoft doen dat ook. Dan zou hij voor linux moeten gaan maar zelfs dan hebben veiligheidsinstanties en dergelijke toegang tot zijn privéleven. Overigens kan je op een chromebox gewoon gebruik van email van andere mailproviders en het browsergeschiedenis wordt niet naar google gestuurd. Google now kan je uitschakelen. Je kan ervoor zorgen dat een chromebook net zo weinig informatie deelt als een windows pc. Je krijgt er echter wel veel voordelen voor terug:
-zeer simpele gebruikersinterface
-een stuk sneller dan windows met dezelfde hardware
-scherp geprijsd
-snelle opstarttijd
-software blijft altijd up to date
-er zijn geen virussen

Voor indien OP geen chromeOS wilt maar richting linux of windows gaat:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 37,95€ 37,95
1ASRock AM1B-ITX€ 29,90€ 29,90
1LC-Power LC-1340mi€ 38,95€ 38,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 161,96

[ Voor 48% gewijzigd door Centelte op 02-04-2016 00:25 ]

• Rubén89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 19:33
Budgetguy schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 00:24:
[...]

Tja als hij voor windows gaat gooit hij zijn hele privéleven bij microsoft over de schutting... Google krijgt veel haat voor dataminen maar veel andere techgiganten waaronder microsoft doen dat ook. Dan zou hij voor linux moeten gaan maar zelfs dan hebben veiligheidsinstanties en dergelijke toegang tot zijn privéleven. Overigens kan je op een chromebox gewoon gebruik van email van andere mailproviders en het browsergeschiedenis wordt niet naar google gestuurd. Google now kan je uitschakelen. Je kan ervoor zorgen dat een chromebook net zo weinig informatie deelt als een windows pc. J
Onzin, als opa gewoon een betaalde licentie voor Windows neemt dan betaalt hij netjes voor wat hij gebruikt op monetaire wijze en niet zoals bij Google producten met zijn privacy / privegegevens.

Microsoft verdient haar centjes niet met het verkopen van gepersonaliseerde (!) advertenties en heeft niet tot doel om alle data die er in de wereld is toegankelijk te maken.

Bij Google is datamining core-business dit in tegenstelling tot bij MS.

En ja, idealiter zou Opa Linux gebruiken.....

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

• Centelte
"Onzin, als opa gewoon een betaalde licentie voor Windows neemt dan betaalt hij netjes voor wat hij gebruikt op monetaire wijze en niet zoals bij Google producten met zijn privacy / privegegevens. "
Windows 10 is gratis voor mensen vanaf windows 7. En zeer toevallig doet microsoft wel aan data mining in windows 10. Dit is wat microsoft zelf zegt over Cortana, een virtuele assistent die standaard aan staat op windows 10:
"Cortana collects and uses various types of data, such as your device location, data from your calendar, the apps you use, data from your emails and text messages, who you call, your contacts and how often you interact with them on your device.". Is dit geen data mining (en deze data wordt niet alleen lokaal opgeslagen, ook online).

Ik type dit momenteel op mijn windows 10 desktop. Als ik de app settings open en na privacy ga zie ik de optie: "Let apps use my advertising ID for experiences across apps". Hiermee kunnen adverteerders data van jou vanuit verschillende apps koppelen. Deze optie staat staandaar aan.
Volgende optie: "Send Microsoft info about how I write to help s improve typing and writing in the future". Dan houden ze bij hoe je typt en wat je typt en wordt dat naar microsoft gestuurd. Dat is data-mining. Deze optie staat standaard ook aan.
In de settings app staat vervolgens een link naar: https://choice.microsoft.com/en-us/opt-out . "Personalized ads in this browser" Staat standaard aan in de edge browser van Microsoft. "Personalized ads wherever I use my Microsoft account" staat eveneens standaard aan. "Personalized ads in Windows" staat er zelfs. Er zitten dus advertenties in windows en deze zijn nog gepersonalizeerd ook.

Lees ook de privacy statement van microsoft: https://privacy.microsoft.com/en-us/privacystatement . Onder het kopje: "how we use personal data" staat onder andere: "And we use data to help make the ads we show you more relevant to you.", gepersonaliseerde advertenties dus. Exact hetzelfde wat google doet.

Er zijn vele artikelen geschreven over datamining van microsoft in windows 10 dat standaard aan staat:
-http://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/news/windows-10-spying-how-to-opt-out-of-microsofts-intrusive-terms-of-use-10432300.html
-https://bgr.com/2015/07/31/windows-10-upgrade-spying-how-to-opt-out/
-https://www.yahoo.com/tech/how-to-keep-windows-10-from-spying-on-you-125730399429.html
-http://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2015/11/02/microsoft-confirms-unstoppable-windows-10-tracking/#58125dab2f4a
https://edri.org/microsof...our-personal-data-abused/

Deze artikelen noemen het spying (bespieden) maar dat klopt ook niet volledig. Ze dataminen gewoon, net zoals google en vele andere techgiganten. Dit zijn ook niet conspiracy sites o.i.d. . Gewoon forbes.com, yahoo.com, independent.co.uk, bgr.com en EDRI.org. EDRI.org is een organisatie die strijdt voor digitale vrijeheid. Er zijn nog veel meer artikelen over.

"Microsoft verdient haar centjes niet met het verkopen van gepersonaliseerde (!) advertenties en heeft niet tot doel om alle data die er in de wereld is toegankelijk te maken. "
Vandaar dat er in hun eigen privact statement staat dat ze gerpersonaliseerde advertenties verkopen.

Zowel bij chromeOS als bij windows10 is het mogelijk om met het aanpassen van de instellingen ervoor te zorgen dat ze je niet tracken. Bij windows10 werden de privacy settings aangepast door microsoft door het installeren van een nieuwe update. En dat was niet alleen bij mij: http://arstechnica.com/in...cy-settings-its-now-back/ .

Ja het klopt inderdaad dat google aan datamining doet. Microsoft echter ook. Wil je dat niet? Dan kan je een apple of linux systeem kopen. Linux idealiter omdat linux open source is, maar zelfs daar wordt je getracked door veiligheidsinstanties en dergelijke. Bij zowel microsoft als google heb je echter de mogelijkheid om dat uit te zetten.

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-11 20:42
Simpele Intel NUC met een easy out-of-the-box Ubuntu distributie? Eventueel met een XP skin mocht hij daar ervaring mee hebben.

Of gewoon een goede 2e handse kantenklaar pc voor weiing, genoeg te vinden :)

Verwijderd

Een systeem samenstellen voor dergelijke eisen? Waarom schaf je geen mooie tablet voor hem aan? :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 02:04:
Een systeem samenstellen voor dergelijke eisen? Waarom schaf je geen mooie tablet voor hem aan? :)
Hierom misschien? Beeldscherm voor (slechtziende) opa

Verwijderd

iamzero456 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 01:37:
Simpele Intel NUC met een easy out-of-the-box Ubuntu distributie? Eventueel met een XP skin mocht hij daar ervaring mee hebben.

Of gewoon een goede 2e handse kantenklaar pc voor weiing, genoeg te vinden :)
Dit. Goedkoop in aanschaf en stroomverbruik. Voordeel van linux is minder kans op malware en betere privacy.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een NUC is niet heel veel goedkoper dan een leuk basisbakje, maar wel veel langzamer. Zuinig zijn ze allebei wel.

Een tablet lijkt mij geen slim idee omdat dingen typen op een tablet nog steeds wazig is, en ook browsen werkt gewoon minder lekker. Ook moet je niet vergeten dat het budget beperkt is, en de meeste ouderen [nee, niet alle, ik weet] houden van hetzelfde wat ze al gewend zijn. Een heel nieuw OS leren is eigenlijk niet te doen voor ze.

Daarom is Ubuntu, of een andere Linux, ook niet bepaald handig. Zeker als kleinzoon ook geen Linux-kaas heeft gegeten.

People as things, that’s where it starts.

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-12 09:51
Thanks voor alle reacties heren!

Ik denk dat ik voor het eigen gemak voor een basis NUC ga kiezen met de SSD/Geheugen die Budgetguy aan gaf. Lekker easy in elkaar te zetten en zo besteld binnen Nederland. Heb nog getwijfeld over een tweedehands bakkie maar ik wil voor de zekerheid garantie binnen NL hebben mocht er iets kapot gaan.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Verwijderd

Maar? Dan snap ik je nog niet. Met een iPad kunt je toch ook zoomen via Touch?;)

• PcMusterRace
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-11-2022
Ik zou een goedkope kant en klare computer kopen in plaats van zelf maken, je hebt dan al een goedkopere windows licentie en als je een beetje goed uitzoekt hetzelfde resultaat. Ik neem aan dat je namelijk niet al te veel wil upgraden of dat de computer er super goed uit moet zien. Je hebt namelijk voor de rest niet zo heel veel voordelen aan een zelfgemaakte computer vergeleken met een kant en klare pc met die price range.
Pagina: 1