Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboulonois
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-08-2023
Goedenavond,
Omdat wij het met onze vloerverwarming niet behagelijk kregen in onze huiskamer, hebben we onlangs 3 jaga radiatioren (lees convectoren strada en 2 mini) laten plaatsen.
We hebben aan de achterkant van ons huis een flinke raamhoeveelheid, dus vandaar dat wij denken dat t onbehagelijke gevoel door koudeval komt. Het is en blijft 21 graden in huis.
Het probleem is echter nog steeds niet opgelost. De temperatuur in de huiskamer komt in combinatie met de jaga radiatoren wel sneller opgang, maar we hebben t idee dat de lage temperatuur van deze radiatoren de hoeveelheid koudeval niet opvangt, ook al staat de ketel op 80 graden. Met het opwarmen geven de radiatoren goede warmte af, maar als hij zichzelf op temperatuur moet hebben, blijft t kil.
Onze monteur adviseert nu om er dbe op te zetten. Of we t nou zelf maken of kopen, maakt me niet zo heel veel uit. Belangrijker is: geeft dit ons het comfort wat we willen. De jaga radiatoren warme natuurlijk alleen lucht op, dat gaat wel veel sneller, maar koelt ook weer sneller af in plaats van standaard radiatoren. Hoe voorkom je een kil gevoel in je huis?
Mijn vraag: we hebben vloerverwarming, maar dat geeft ons niet het gewenste comfort. Wat moet er bijkomen om oa het gevraagde comfort te realiseren? Wetende dat er al verschillende mensen naar de vloerverwarming hebben gekeken, verschillende instellingen hebben geprobeerd en de ketel t goed doet en zn 80 graden kan leveren (of je t wilt is een 2e, maar comfort is nu prio 1).
Ik ben heel benieuwd naar uw reactie.
Hartelijke groet,
Bianca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:41

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Kun je meer de situatie uitleggen, er zijn nogal wat factoren.

Vloerverwarming > gelegd als hoofdverwarming? wat is de isolatie van/onder de vloer?
Glas > hoeveel M2 op welke zijden van het huis (windrichting), wat voor soort glas is het? Leeftijd van het glas of het aflezen van de tekst in het glas (spacer tussen het glas) geeft ook info

80 graden water geeft geen comfort gevoel maar eerder luchtstroming en als deze te hoog is gaat het comfort omlaag.
Overigens wordt je vloer waarschijnlijk niet warmer dan 40 graden (invoeding van het water).
Hoe voelt de vloer aan als je er op sokken over loopt? Voel je de warmte, of is het behaaglijk/niet merkbaar?

Het meeste comfort krijg je door een constante warmte en een lage luchtstroming.

Een DBE levert meer warmte capaciteit op. maar bij hoge watertemperatuur ook verlaging van comfort door de luchtstroom. DBE is mede ook door Jaga gemaakt om extra capaciteit te verkrijgen op een convector bij het stoken met lage temperaturen.

Hoe werd het huis eerst verwarmt voordat je dit probleem kreeg?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Is het geen vochtigheids probleem ?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:43

CyBeRSPiN

sinds 2001

21 graden? Dat is toch belachelijk warm?
Hier met 20.4 vind ik het al vaak te warm, maar heb het niet alleen voor het zeggen.. ;)

Heb je geen tocht ofzo? Waardoor de warmte wegtrekt?

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-04-2016 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:15
bboulonois schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 21:02:
We hebben aan de achterkant van ons huis een flinke raamhoeveelheid, dus vandaar dat wij denken dat t onbehagelijke gevoel door koudeval komt. Het is en blijft 21 graden in huis.
Hoeveel m², is het dubbel, HR+ of enke glas, heb je gordijnen (dicht, 's-avonds)? Dit geeft een idee van warmte verlies.
Ik neem aan dat de deur naar gang of andere verdiepingen dicht is? Geen plat dak?
Het probleem is echter nog steeds niet opgelost. De temperatuur in de huiskamer komt in combinatie met de jaga radiatoren wel sneller opgang, maar we hebben t idee dat de lage temperatuur van deze radiatoren de hoeveelheid koudeval niet opvangt, ook al staat de ketel op 80 graden. Met het opwarmen geven de radiatoren goede warmte af, maar als hij zichzelf op temperatuur moet hebben, blijft t kil.
Weet je welk type thermostaat is geïnstalleerd, en welk type ketel? De mijne staat op max 70 °C, maar regelt zelf zijn strategie op basis van opwarmtijd, waarvoor er bij de huidige buitentemperatuur maar 55 °C nodig is.

Wat de nieuwe radiatoren betreft, hoe zijn deze aangesloten? Op het vloerverwarming circuit (lage temperatuur) of direct op de ketel (hoge temperatuur)?
Onze monteur adviseert nu om er dbe op te zetten. Of we t nou zelf maken of kopen, maakt me niet zo heel veel uit. Belangrijker is: geeft dit ons het comfort wat we willen. De jaga radiatoren warme natuurlijk alleen lucht op, dat gaat wel veel sneller, maar koelt ook weer sneller af in plaats van standaard radiatoren.
Klopt redelijk, de thermostaat stopt de verwarming als temperatuur bereikt is, dan wacht ie weer tot voldoende afkoeling, om weer te starten.
Plek van thermostaat kan eventueel niet handig zijn. Wellicht dichter bij koudebron hangen?

DBE (Dynamic Boost Effect). Een fan om meer lucht door een een radiator te trekken, om zo meer warmte te halen uit die radiator.
Ik zou dan wel eens eerst gaan luisteren hoeveel geluid zo'n ding maakt. Deze oplossing meer warmte leveren, maar eerder lijkt me dat de balancering/regelstrategie je meer gaat helpen.

Eigenlijk is een ideaal systeem er een dat net de ingestelde temperatuur niet haalt, dan is opwarming en afkoeling in balans, en hoeft er dus niet geschakeld te worden. (Dit is de ideale wereld, want als het morgen één graad warmer is buiten zal het systeem wel gaan schakelen, omdat het dan wel de temperatuur haalt. Een weers-afhankelijke regeling corrigeert daar weer voor, maar dan heb je een buitentemperatuur sensor nodig.).
Hoe voorkom je een kil gevoel in je huis?
kil kan subjectief zijn, zeker in combinatie met lucht vochtigheid, zie link, pagina 19 vooral. De droge stof voor later
  • voorkom afkoeling
  • balanceer de verwarmings elementen, zet de radiators meer open waar het snel afkoelt, en wat minder waar het niet snel afkoelt. Dan zal de koudeval ook minder worden.
  • huur eens een infraroodcamera en zet de thermostaat overdreven warm + 35 °C, dan kan je zo zien waar de koude pijnpunten zitten, en die weer goed in balans brengen met iets meer hier, iets minder daar.
Mijn vraag: we hebben vloerverwarming, maar dat geeft ons niet het gewenste comfort. Wat moet er bijkomen om oa het gevraagde comfort te realiseren? Wetende dat er al verschillende mensen naar de vloerverwarming hebben gekeken, verschillende instellingen hebben geprobeerd en de ketel t goed doet en zn 80 graden kan leveren (of je t wilt is een 2e, maar comfort is nu prio 1).
Ik ben heel benieuwd naar uw reactie.
Hartelijke groet,
Bianca
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 23:19:
21 graden? Dat is toch belachelijk warm?
Hier met 20.4 vind ik het al vaak te warm, maar heb het niet alleen voor het zeggen.. ;)
Heb je geen tocht ofzo? Waardoor de warmte wegtrekt?
Lijkt inderdaad hoog, maar als je inderdaad een koude tocht hebt (koudeval) dan kan het als minder dan 21 aanvoelen, en dus nog steeds koud lijken.

Hangt allemaal natuurlijk ook af van hoeveelheid kleding die iemand aan heeft. Zit zelf met een redelijk dikke trui, dikke sokken aan in de Winter, dan hoeft de kachel niet zo hoog om moet toch lekker te hebben. En een iets dunnere trui voor het Voorjaar.
Beetje als een zomer en winter dekbed, dress for the season. :)

[ Voor 15% gewijzigd door The_Vice op 02-04-2016 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Thermografische inspectie lijkt mij de eerste actie.

Convectoren verwarmen alleen de lucht en zorgen niet voor stralingswarmte. Ik zou eerder gekozen hebben voor radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Maar zijn vloer wel Dre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboulonois
Fijn dat er al zoveel mensen hun reactie hebben gegeven.
Vloerverwarming is hoofdverwarming. 10 hoh gelegd.
Huis 1.5 jaar geleden gekocht. Alle radiatoren eruit gehaald, omdat we vloerverwarming wilde hebben. Vloerverwarming erin gefreesd.
Vorig jaar al t glas vervangen door hr++. Dus dat is t ook niet.
Huis achterzijde op zuidoost. Ongeveer 15m2 glas en dan nog een schuin stuk ook met glas, zo'n 8m2.
Vloerverwarming stond eerst op 40 graden, maar nu met jaga radiatoren een flink stuk naar beneden gebracht.
Remeha quinta ketel en remeha celcia 20 thermostaat.
Luxaflex duette tegen alle ramen, ook de schuine.
Radiatoren aangesloten op de ketel, want bij hoge vraag (19 naar 21) komt er veel warme lucht uit en brandt de ketel op 80.

Monteur zegt dat je juist de lucht moet opwarmen, lichtcirculatie moet hebben. Dat maakt t nu fijn dat de kamer zich sneller opwarmt in combinatie met de vloerverwarming, maar ik ben bang, en eigenlijk merk ik dat nu al, dat t na circulatie, dus als de thermostaat uit gaat, als het warm is, dat t binnen no-time koud is. Dat de warme straling, die je normaal hebt van radiatoren, niet in huis hebt, dus dat t snel kil wordt.

Zouden "klassieke" radiatoren een goede keus zijn? Zouden de jaga radiatoren het verkeerde product zijn? Natuurlijk kan je met beidd low temperature stoken, maar als ik geen comfort heb, dan kies ik liever voor de klassieke radiatoren.
Geven de klassieke radiatoren voldoende luchtcirculatie af om de koudeval op te vangen?

Thermografische inspectie? Zelf warmtecamera huren of door een partij laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Thermografische inspectie laten uitvoeren, het liefst op dagen dat het wat kouder is, dus op korte termijn. Ik weet niet waar je woont maar er zijn meerdere Tweakers met een thermografische camera.

Post eens wat foto's van je woonkamer met glaspartij en convectoren.

Je zoekt al in oplossingen, maar je moet eerst weten wat de oorzaak van je probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboulonois
Luchtvochtigheid 50-55%. Is al een stuk naar beneden gebracht door goed ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboulonois
Ik wil graag fotos plaatsen maar zie niet waar ik t kan uploaden.
Als iemand een camera heeft graag. Uiteraard vergoeding is mogelijk. We wonen in maarssen (utrecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboulonois
Ik bedenk me nu: zo'n thermografische inspectie is misschien een heel goed idee. We kunnen er zelf een huren of lenen, maar dan moet je ook wel de juiste conclusies kunnen trekken. Ik heb liever iemand die er een heeft en ook de juiste conclusies uit kan trekken. En welke kleuren in de camera wat betekent. Wie kan dat? Of heeft zo'n camera en wil langskomen? Uiteraard tegen vergoeding! Evt mailen: biancab80@hotmail.com.

Ik hoop nog op wat reacties of klassieke radiatoren de koudeval tegen zouden kunnen gaan. Want waarom hebben meerdere buren met klassieke radiatoren geen last van de koudeval (onze jaga radiatoren staan op deze plek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboulonois
Dit zijn de foto's. Dit is geen uitbouw, maar zat er al in vanaf de bouw ongeveer 20 jaar geleden. Wij hebben dit huis 1.5 jaar geleden gekocht. Zo'n 50 vergelijkbare woningen in de straat hebben deze constructie!
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/vo3g2r.jpg

[ Voor 189% gewijzigd door bboulonois op 02-04-2016 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboulonois
Achterzijde woning
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/1j6knk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboulonois
Deze radiator is helemaal rechts geplaatst. Dus niet tegen het glas aan.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/263wk94.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboulonois
Dit is de middelste radiator. Daarvoor zie je onze bank.
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2exuj5k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboulonois
En dit is de linkerradiator. Bij de andere deur. Daar staat de eettafel voor
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/25r15x0.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door bboulonois op 02-04-2016 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bouwjaar 1996? Dan zit er waarschijnlijk geen HR(++) glas in, dus verlies je alle stralingswarmte. Dat zorgt voor een koude nek als je op de bank zit.

Het glas vervangen zal het meest helpen denk ik, maar radiatoren stralen ook meer dan convectoren. In die zin zouden ze kunnen helpen.
Ook warmtereflecterende gordijnen kunnen al een hoop schelen.
Als simpele test kan je een stralingspaneel ophangen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboulonois
Vorig jaar alles laten vervangen door hr++ glas. Heeft weinig geholpen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Waar in huis ervaar je precies de kilte? Hoe is de afdichting van je kozijnen? Je hebt veel glasoppervlakte, ondanks dat het HR++ is kan je nog steeds kilte ervaren als bijvoorbeeld je bank dicht bij de ramen staan (hebben wij hier ook). Wat voor materiaal is je kozijn? Als dat een joekel van een koudebrug is maakt die HR++ ramen ook niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboulonois
Materiaal kozijn is kunststof. Wij zitten inderdaad nu dicht op t raam, maar hebben ook op andere plekken in huis getest. Het is onder andere ook aan de eettafel.
Ook als ik kom binnenlopen van boven naar beneden, denk ik niet: ha lekker warm....
We twijfelen enorm of we toch de stralingswarmte missen van de klassieke radiatoren en of de nieuwe jaga convectoren zonder dbe de koudeval opvangen....
Als ik de garantie had dat klassieke radiatoren de oplossing waren geweest, had ik t zo gedaan....maar onze monteur zegt juist dat radiatoren niet de oplossing zijn, omdat je convectie dus opwarming van de lucht nodig hebt tegen de koudeval. Wie is t er mee eens of juist niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
Als ik dit zo hoor is dit eerder een geval van te kleine convectoren, wat de monteur wilt oplossen door DBE's te installerren ( meer warmteafgifte). Het is lastig vanaf een forum precies de oorzaak te achterhalen, maar je zou gebaat zijn bij een preciese warmteverliesberekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Het huis is 1,5 jaar in bezit.
Dus je hebt er al een winter in gewoond (tenzij jullie alleen aan het klussen waren de eerste winter).
Wat was de ervaring met het oude glas en geen vloerverwarming?

Flinke lap glas, het HR ++ geeft een indicatie.
Warmte de vloer wel op?
Zoals eerder opgemerkt is de mooiste manier een continue verwarming en niet telkens volgas-uit.

Sorry dat ik het zeg maar de standaard verwarmingsmonteur (en soms ook installatiebedrijven) weten niet meer hoe ze een verwarmingssysteem moeten inregelen. Dit komt omdat ze dat niet meer hoeven te doen volgens de regelgeving bij oplevering.

Persoonlijk zou ik eerst een installateur vinden die verstand heeft van het inregelen van een CV installatie, ben je +/- 200,-- verder en weet je ieder geval dat er gelijkmatig wordt opgewarmd (je klaagt immers ook over koude ervaring op andere plaatsen).
Het nadeel van het plaatsen van de Jaga's (bij een niet in geregelde installatie) is dat deze wel lekker snel de ruimte opwarmen maar er geen (relatief) warmte in de vloer zit. En met het volgas-uit stoken zal er dat ook nooit komen.

Vloerverwarming is een traag verwarmingssysteem, afhankelijk van aanvoertemperatuur en dikte van de vloer (en isolatiegraad) kan 1 graad verhoging makkelijk 1-2 uur duren. Maar eenmaal op temperatuur heerlijk.

Verder kan er nog een warmtelast berekening gemaakt worden van de glaspui en of het geplaatste vermogen (en geleverde, bij bepaalde watertemperatuur) van de Jaga's voldoende is (zonder DBE).
OF
Warmtebeeld camera, maar dat geeft niet het echte koudval aan maar de temperturen. Zoals gezegd koudeval kan zelfs ervaren worden met 30 graden lucht temperatuur zolang de luchtstroom maar hoog genoeg is

Over DBE's, ja ze maken wel wat geluid maar zodra je een radio/tv aan hebt staan of er een gesprek is valt het weg (als je akoustiek van de kamer goed is). Op boost stand goed hoorbaar .

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboulonois
Toen we t huis kochten hebben we alle radiatoren eruit gehaald en vloerverwarming erin laten leggen. Oktober 2014. Verwarming continue op 21graden laten branden. Voorjaar 2015 hr++ laten vervangen en nu voorjaar 2016 dit laten doen. Misschien moeten we wachten totdat t weer najaar is....
Maar lastig is t wel als je t niet behagelijk krijgt in je huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:44

ericplan

5180 Wp PV

Kan je ook aangeven wat er niet behaaglijk is? Krijg je koude voeten, is er een koude luchtstroom? Ochtend? Avond?

[ Voor 12% gewijzigd door ericplan op 03-04-2016 10:06 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboulonois
We voelen inderdaad een koude luchtstroom. Wij denken dat t door t glas komt. Ondanks dat we savonds dus de duettes dicht hebben.
We ervaren t alleen als we stil zitten.
Zonder de radiatoren, dus de hele winter, hebben we op 21 constante temperatuur gestookt.
Nu met de radiatoren passen we nachtverlaging toe. Van 21 tot maximaal 19 graden. Die twee graden is ongeveer in een uur, ander half uur warm. Je zou zeggen dat de vloerverwarming dan ook op temperatuur komt.
En zoals nu in het voorjaar schijnt ook hele dag de zon naar binnen van 9 tot 15/16uur. Dus dan slaat de thermostaat zowiezo uit. Dan moet de "boel" ook weer op gang komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

bboulonois schreef op zondag 03 april 2016 @ 07:08:
Toen we t huis kochten hebben we alle radiatoren eruit gehaald en vloerverwarming erin laten leggen. Oktober 2014. Verwarming continue op 21graden laten branden. Voorjaar 2015 hr++ laten vervangen en nu voorjaar 2016 dit laten doen. Misschien moeten we wachten totdat t weer najaar is....
Maar lastig is t wel als je t niet behagelijk krijgt in je huis!
Er ligt natuurlijk wel een houten vloer op die vvw, dat zal best een stuk isoleren.
De jaga op de foto zijn erg klein als ik het goed zie, 15's of zo en vast ook geen twins, dat zijn echt maar radiatortjes van een paar honderd watt vermogen hoor.
Veel te klein voor bij zo'n partij glas en kozijn, vandaar ook dat je 80 graden moet verwarmen om er iets warmte uit te krijgen.
Die fout wil hij nu oplossen met dbe, maar los kopen is ook duur en of het oplost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboulonois
Het is geen houten vloer, maar pvc.
Die rechter is een twin. Hierbij de specs.
Mini h028 L70= 762 watt bij 75/65 en 365watt bij 55/45
Mini h028 L100=980 watt bij 75/65 en 469watt bij 55/45
Strada twin H065 L090= 1234 bij 75/65 en 592 watt bij 55/45
Dus bij 75/65 (oa bij opwarmen 19->21) komt er idd veel warmte vrij. Bij t op temperatuur houden van 21 graden = ketel 43 graden en komt er minimale warmte vanaf.
Maar we hebben ongeveer 60m2 vloerverwarming. Dat moet toch ongeveer 75 tot 100 watt per m2 opleveren toch?
Wij hebben zelf berekend via internet dat je bij gewonen radiatoren zo'n 9500 watt in dit huis nodig hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door bboulonois op 03-04-2016 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dus bij het op temperatuur houden doen ze weinig, dat vond ik hier ook een nadeel van een modulerende ketel en heb hem toen ingesteld op minimaal 55 graden water temperatuur. Anders moduleerde hij terug naar 35 maar heb je niets aan met gewone radiatoren. (Zelfs met jaga al moeilijk)
Die linkse had 2x zo lang kunnen zijn, en dan ook twin, dan heb je daar dubbel + vermogen.
Het probleem van de zon heb ik ook, pui op zuid en zonnetje er op is het heerlijk in de kamer maar de ketel warmt de hele middag niet, 17:00-18:00 is het zonnetje weg en dan word het kil, de vloer is dan te traag om het op temperatuur te krijgen in korte tijd.
Sinds ik een warmtepomp gebruik die de vloer continue op temperatuur houd ongeacht de zon is dat al een stuk minder/weg.
Je hebt een lastig probleem hoor, wat je vaak ziet bij zulke raam partijen dat er over de hele breedte convector putten zijn zodat je een soort hetelucht gordijn creëert, maar dat is een hele verbouwing.
Hoe hebben je buren dat, je zegt dat alle huizen zo zijn kwa bouw, verder niemand dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboulonois
Helder! Maar die linkerradiator kon niet langer, want daar is ook een deur.
De buren waarvan we weten dat ze gewone klassieke radiatoren hebben, hebben dat niet. Daarom denken we elkaar: als we nou klassieke radiatoren hadden genomen, hadden we dan dit probleem opgelost? Daar ben ik heel benieuwd naar!

[ Voor 12% gewijzigd door bboulonois op 03-04-2016 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Maar die buren waarvan je weet hebben misschien ook nog de eerste cv hangen? Met een aan/uit thermostaatje.
Hebben die maar 2 radiatortjes in de kamer en thats it, ik neem aan dat de vloerverwarming niet standaard was aangezien jij het er in heb geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboulonois
Dat weet ik inderdaad niet. Standaard waren radiatoren die wij eruit hebben gegooid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:34
Je huis komt goed op temperatuur. DBE versneld alleen het op temperatuur komen, dus dat lijkt mij niet de oplossing. Maar eigenlijk klaag je volgens mij over tocht. Heb je de deuren en ramen al voorzien van nieuwe tochtstrippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboulonois
Ja helaas dat ook! Was 1 vd eerste acties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het lijkt me dat de positie van de bank en een radiator op die plek de luchtstroom juist versterkt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:17

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dit ga je niet 1 2 3 oplossen met tochtstrips. Het grote probleem is en blijft de enorme hoeveel glas aan die kant. Zeker omdat er ook nog een diagonale partij glas bij zit.

Ik heb van de winter bij mensen met een vergelijkbaar probleem warmtebeeldfoto's gemaakt.Die hadden net zoals de TS een enorme hoeveelheid glas ( HR++ ) aan een kant, vloerverwarming en zelfs wandverwarming en ondanks dat alles last van kou en tocht.

Daar was het probleem simpel. Koudeval langs het glas. En omdat het zo'n enorme partij glas is gaat dat snel opvallen. Sterker nog; Dat probleem wordt erger naar mate je je huis warmer opstookt.

Aanstaande zaterdag zitten de minimumtemperaturen rond het vriespunt, dat is weer een mooi moment om zelf te testen. Houd je hand maar eens vlakbij het glas zonder het glas daadwerkelijk te raken. Je zal dan kou voelen langs het glas wat naar beneden valt.

En zoals Ericplan ook aan geeft heb je denk ik last van een vervelende luchtstroom. Dus lucht die van het glas naar beneden komt vallen, over de vloer trekt en dan aan de andere kant omhoog wordt gestuwd, via het plafond weer bij het glas komt en daar weer naar beneden valt.

Misschien dat je met een IR camera nog wat gekke dingen gaat vinden maar dat verwacht ik persoonlijk niet. Waar woon je precies? Ik heb ( dus ) een redelijke IR camera :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Wat Martin beschrijft klopt goed. Ik heb gisteravond lopen zoeken in mijn boeken maar kon het rekenvoorbeeld niet vinden.

Naar mate een glaspartij hoger en breder wordt, dien je namelijk ook rekening te houden met een minimale afstand vanaf het raam tot de leefzone (plaats bank bijvoorbeeld) om die koudeval en daarmee gepaard gaande tocht/kil gevoel te voorkomen. En hoeveel Watt additioneel verwarmingsvermogen je moet installeren om dat tegen te gaan.

Ik vermoed dat als je de diagonale glaspartij goed zou kunnen afdekken, dat de kilheid al een stuk minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Rhaelak schreef op maandag 04 april 2016 @ 09:27:
Wat Martin beschrijft klopt goed. Ik heb gisteravond lopen zoeken in mijn boeken maar kon het rekenvoorbeeld niet vinden.

Naar mate een glaspartij hoger en breder wordt, dien je namelijk ook rekening te houden met een minimale afstand vanaf het raam tot de leefzone (plaats bank bijvoorbeeld) om die koudeval en daarmee gepaard gaande tocht/kil gevoel te voorkomen. En hoeveel Watt additioneel verwarmingsvermogen je moet installeren om dat tegen te gaan.

Ik vermoed dat als je de diagonale glaspartij goed zou kunnen afdekken, dat de kilheid al een stuk minder is.
Dat zat ik ook te denken, bijvoorbeeld door het plaatsen van een horizontaal raam in lijn met het plafond.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboulonois
Ik heb dat ook gelezen dat t schuine raam "killing" is qua koudeval. Veel mensen met een aangebouwde serre ervaren dat probleem.
Jullie zien dat ik ook al duettes tegen de schuine ramen heb. We hadden in t najaar gehoopt daarmee op te lossen.
Zouden extra gordijnen helpen? Alleen op t rechte gedeelte. Over mooi niet gesproken, want we hebben duettes hangen. Iets horizontaals naast t plafond kan idd ook een oplossing zijn.
Woensdagochtend komt een mede-tweaker een thermografische inspectie doen. Wellicht komt daar iets uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboulonois
Toch blijft de vraag: waarom ervaren meerdere buren dit probleem niet met klassieke radiatoren?
Ligt dit dan aan de keuze vloerverwarming? Low temperature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
bboulonois schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:18:
Toch blijft de vraag: waarom ervaren meerdere buren dit probleem niet met klassieke radiatoren?
Ligt dit dan aan de keuze vloerverwarming? Low temperature?
Ja dat ligt aan de vloerverwarming. Bij vloerverwarming creëer je een homogene temperatuurlaag door de gehele kamer. M.a.w. de temperatuur boven tegen het plafond (of glas) is nagenoeg hetzelfde als op leefniveau.

Bij de klassieke radiatoren, gepaard gaande met een hoge aanvoertemperatuur is het verschil tussen leefniveau en plafond vaak al meer dan 4K (hoger dus) wat er voor zorgt de koudeval op te vangen.

Glas is mooi, HR++ klinkt al als erg goed isolerend glas, maar vergis je niet het vervangt niet een muur qua isolatiewaarde.

DBE's zijn dan ook niet de oplossing in dit geval. DBE's zorgen ervoor dat er meer lucht over de Jaga's stroomt waardoor er een hogere warmteafgifte is, maar dit gaat gepaard met een lagere gevoelstemperatuur.

Wat je wilt is een warmtebuffer boven tegen je raam, dat ga je helaas niet redden met je vloerverwarming.

[ Voor 16% gewijzigd door Rhaelak op 04-04-2016 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboulonois
Is het een oplossing om de jaga radiatoren te vervangen door klassieke radiatoren? Ketel staat inmiddels op 80 graden....
En zo ja, hoeveel vermogen moet je er dan tegenaan zetten voor enig effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Is het een idee om tijdelijk iets hoogs tussen je bank en die glaspartij te zetten?
Iets met een groot oppervlak tussen de bank en de jaga's?
Hoe breder en hoger hoe beter.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboulonois
Wij dachten inderdaad om eens als test een gordijn tussen t glas en de bank hangen, zeg maar, aan t eind van het plafond. Je bent dan wel de warmte kwijt van de radiatoren, maar wel de vloerverwarming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
bboulonois schreef op maandag 04 april 2016 @ 11:53:

Woensdagochtend komt een mede-tweaker een thermografische inspectie doen. Wellicht komt daar iets uit....
En? Is uit de inspectie nog iets gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboulonois
Helaas niet! Vloerverwarming goed en glas ook niets aan de hand.
Wie denkt dat gewone radiatoren de oplossing zijn in plaats van low temperature radiatoren? Zouden die meer capaciteit hebben om de kou op te vangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

bboulonois schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 15:28:
Helaas niet! Vloerverwarming goed en glas ook niets aan de hand.
Wie denkt dat gewone radiatoren de oplossing zijn in plaats van low temperature radiatoren? Zouden die meer capaciteit hebben om de kou op te vangen?
Het gaat om het geïnstalleerde vermogen van de verwarmingselementen (radiator/convector).
Het vermogen van verwarmingselementen wordt weergegeven bij een bepaalde temperatuur
Bijvoorbeeld 1000W 75/65/20 = afgifte 1000W bij 75 invoeden, 65 uittrede bij 20 graden ruimtetemperatuur.

Als je dan bij Jaga Tempo kijkt of bijvoorbeeld Henrad. kun jezelf de keuze maken.
Aangezien je al Jaga hebt even een tip. Bij Jaga kun je alle onderdelen gewoon los bestellen, dus breder element (type 22 i.pv. 11) bestel je gewoon ook 2 bredere zijkanten en bovenkant en je kunt de voorkant hergebruiken.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlos9
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-09-2023
Uitaard eens laten berekenen en meten of de capaciteit van de gehele installatie genoeg is in combinatie met het warmteverlies.

Maar een ding is zeker: Jaga met dbe haalt er veel meer warmte uit. Zo simpel is het ook wel weer. Of het dan genoeg is dan afhankelijk van de beantwoording van de berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:33
carlos9 schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:47:
Uitaard eens laten berekenen en meten of de capaciteit van de gehele installatie genoeg is in combinatie met het warmteverlies.

Maar een ding is zeker: Jaga met dbe haalt er veel meer warmte uit. Zo simpel is het ook wel weer. Of het dan genoeg is dan afhankelijk van de beantwoording van de berekening.
Ik gebruik al een aantal jaar DBE's op m'n Jaga tempo, ik constateer dat m'n huiskamer goed op temperatuur komt met de DBE's. Bovendien houden de DBE's m'n kamer beter op temperatuur bij LTV-temperatuur, dan wanneer ze uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 899393

Helaas ervaren wij hetzelfde probleem. Sinds december 2016 onze nieuw gebouwde woning betrokken en helaas veel kouval / luchtstroming vanaf de ramen. Aannemer weet het niet meer. Vloerverwarming ligt in de randzone om de 10 cm en de rest ligt op 15 cm. De woning is gebouwd met een epc van 0,4. Wie kan ons helpen? want dit is niet fijn wonen en als het aan mij ligt wordt het weer te koop gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 904343

Koudeval ontstaat wanneer een warme (convectie-) luchtstroom langs een koud (groot) glasoppervlak strijkt en daardoor afkoelt.

De enige 100% zekere oplossing is verwarmingsglas, waardoor het probleem niet bestreden maar voorkomen wordt. Dit omdat het glasoppervlak warm wordt, luchtcirculatie minimaal wordt en de warme lucht niet meer afkoelt bij het glasoppervlak.
Verwarmingsglas ziet er uit als een normale dubbele ruit en geeft stralingswarmte af.

Bijkomend voordeel: radiatoren voor een glaswand kunnen weggehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02
Ik denk dat je met triple glas ook een eind kunt komen. En anders zijn de ouderwetsche veloursgordijnen een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 904343

Beste Blissard,

Triple glas blijft nog steeds een koude glaswand en is dus nooit een oplossing voor koudeval.
Ouderwetsche veloursgordijnen is meer richting "ga wonen in een grot, deden we lang geleden ook".

Zal menig architect en daglicht liefhebbende bewoner niet echt aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WGH
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-03 06:18

WGH

Je bent het meest gebaad bij een continue verwarming langs de volledige glaspui. dus niet een jaga langs een deel van de glaspui maar de gehele breedte nemen (indien mogelijk) zo nodig de temperatuur van de vloerverwarming iets lager zetten zodat de jaga's meer doen.
De jaga's hebben zonder dbe toch wel minimaal 60 graden water nodig. De cv ketel weersafhankelijk gaan regelen met een minimum aanvoertemperatuur van 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-06 13:49
@bboulonois Ik ben heel benieuwd of er uiteindelijk iets uit gekomen is.

Wij hebben ook een huis met vloerverwarming als hoofdverwarming en een achterpui die bijna volledig glas is, en ook ik heb af en toe last van veel koude tocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Edwin88 schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:48:
@bboulonois Ik ben heel benieuwd of er uiteindelijk iets uit gekomen is.

Wij hebben ook een huis met vloerverwarming als hoofdverwarming en een achterpui die bijna volledig glas is, en ook ik heb af en toe last van veel koude tocht.
Alleen een achterpui van glas of ook zo'n schuine constructie?
Hoeveel en wat voor soort glas heb je in de pui staan? HR+ HR++?
Is dit probleem gekomen na (zelf of vorige bewoners) vloerverwarming plaatsen, of is dit al vanaf het begin?

Beste investering is gelijk HR+++ plaatsen (Ug 0,4 of 0,5), alleen zal waarschijnlijk je kozijn er niet geschikt voor zijn, dus als dat nog niet zo oud is het een redelijke desinvestering en zul je moeten overschakelen op extra radiatoren.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-06 13:49
ollie1965 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:30:
[...]

Alleen een achterpui van glas of ook zo'n schuine constructie?
Hoeveel en wat voor soort glas heb je in de pui staan? HR+ HR++?
Is dit probleem gekomen na (zelf of vorige bewoners) vloerverwarming plaatsen, of is dit al vanaf het begin?

Beste investering is gelijk HR+++ plaatsen (Ug 0,4 of 0,5), alleen zal waarschijnlijk je kozijn er niet geschikt voor zijn, dus als dat nog niet zo oud is het een redelijke desinvestering en zul je moeten overschakelen op extra radiatoren.
De achterpui is allemaal HR++ glas uit begin 2017. Dubbel openslaande deuren en een groot raam in de keuken.
De vloerverwarming ligt op 70 cm schuimbeton en hebben we ook in die tijd geplaatst.

Ik denk echter dat het glas aan de voorkant (houten kozijnen, veel ouder glas) de boosdoener is. We moeten wellicht die ook gewoon vervangen door modern glas en lekker gas besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:52
Hallo,

Ik vroeg mij af of u hier uiteindeljk nog een oplossing voor heeft gevonden.

Ons huis uit bouwjaar 2012 ervaren wij 21 graden ook als kill. Beneden volledig voorzien van Jaga strada radiatoren. 2 jaar geleden DIY boosters er op gemonteerd. Hierdoor is het huis wel eerder op temperatuur, ook de ketel stookt zuiniger, met HR naar lagere temperatuur en her en der CV instellingen getuned (interval HRE eco). Echter comfort wordt niet hoger of lager en kill gevoel blijft tussen de 20 en 21 graden.

Iemand nog tips!
Pagina: 1