Bij dit soort bedragen is het standaardadvies, en imo ook het beste: Koop geen PC voor 2000 euro of meer, tenzij je echt hele speciale dingen gaat doen.
Het vervelende van computers is dat alles heel hard in prijs zakt, zeker nu er nieuwe generaties van videokaarten aankomen die eindelijk naar 14nm gaan, maar over iets van een halfjaartje komt AMD ook met Zen CPU's, die hopelijk goed geprijsd zijn, of Intel weer een beetje wakker schudden. Liefst allebei natuurlijk.
Natuurlijk, een x99 i7 is leuk, maar, wat moet je ermee? Er zijn nauwelijks games die echt beter draaien, al helemaal niet als er een "normale" videokaart in zit, gezien ook een 980ti in heel veel games nog een mooie bottleneck is op 1440p. Ook is x99 vooral interessant als je somehow veel PCIe lanes nodig hebt, en ook dat nut zie ik hier niet gebeuren.
Pak gewoon een i5, overlockbaar als je dat wil, en veel plezier ermee. Verschil bij gamen ga je niet merken. Misschien bij unrarren wel, maar, je moet wel allejezus veel unrarren wil je die i7 "terugverdienen". Ook is "unrarren" een nogal breed begrip, niet alle methodes schalen even lekker.
Qua videokaart zou ik nu niet snel een 980ti of Fury X pakken, natuurlijk, heerlijk snel, maar ga er maar vanuit dat Polaris en Pascal dankzij sneller geheugen een flink stuk sneller zullen zijn op 1440p en hoger, voor waarschijnlijk hetzelfde geld. Een 390[x] is een heel leuk ding nu op 1440p, en verkoop die zodra high-end Polaris en Pascal uit zijn. Nvidia [minus de 980ti] is imo niet interessant op 1440p.
Nu direct idioot veel SSD ruimte kopen, zeker NVME, is ook kapitaalvernietiging. SSD prijzen dalen enorm hard, Een jaar geleden kocht je een 1TB MX200 voor 450 euro, nu ligt ie voor bijna 200 euro minder op je mat. Natuurlijk, de daling zal afremmen, maar koop SSD ruimte pas wanneer je het nodig hebt. Hou het voor nu op hooguit 500GB. NVME vind ik overigens ook nog niet echt heel speciaal, natuurlijk, het is sneller, en in cijfers veel sneller, maar pak de procenten erbij, en het valt enorm mee. Een normale SSD is al zo 100x zo snel in random read als een HDD, en dat merk je wel. Iets wat nog eens 5x zo snel is, is eigenlijk niet echt een grote verandering qua ervaring.
Closed Loop waterkoeling is eigenlijk ook iets wat ik niet snel aanraad. Het is vooral handig als de warmte snel uit je kast moet, omdat je kast vrij klein is, of matige airflow heeft. Maar, het verschil tussen een goede CLWC en een goede luchtkoeler is qua temp niet heel groot, en de luchtkoeler is vaak stiller, en de helft van het geld. Wil je serieus gaan koelen, moet je echt denken aan custom-loop, en dat is meer liefhebberij dan knal voor je knaak.
Wat ik dus eigenlijk aanraad: koop nu voor iets van 1400 euro een basis, waar je wanneer het nodig/nuttig is, iets aan veranderd, met het geld wat je uitspaart. Op die manier heb je uiteindelijk veel meer/langer plezier van je geld, want een PC van 2800 gaat echt niet 2x zo lang mee als eentje van 1400 euro.
Wat dan? Nou, zoiets:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-6600K Boxed | € 235,97 | € 235,97 |
1 | Gigabyte GA-Z170X-UD3 | € 148,95 | € 148,95 |
1 | Sapphire Nitro Radeon R9 390X 8G D5 | € 392,95 | € 392,95 |
1 | Toshiba DT01ACA300, 3TB | € 85,95 | € 85,95 |
1 | Fractal Design Define S | € 75,- | € 75,- |
1 | Noctua NH-D15S | € 77,50 | € 77,50 |
1 | Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB | € 54,95 | € 54,95 |
1 | Corsair RM550x | € 90,95 | € 90,95 |
1 | Crucial MX200 2,5" 500GB | € 138,95 | € 138,95 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.301,17 |
Overclockbare i5
Mobo met goed prijs/features/performance ratio. Duurdere mobo's gaan eigenlijk niets extra's bieden qua kwaliteit en features. Geen Asus, maar dat komt vooral omdat je bij Asus gewoon meer betaald dan bij Gigabyte, om uiteindelijk hetzelfde te kunnen.
Een R9 390x: Niet veel duurder dan een non-x, maar toch wat sneller, waardoor de prijs/performance nauwelijks slechter is. De volgende stap is een Fury, maar dan betaal je flink extra voor zo'n 12% winst. Dat is het naar mijn mening niet waard, met Polaris en Pascal voor de deur. De GTX980 is de directe concurrent voor de R9 390x qua performance, maar is even duur als de snellere Fury.
3TB HDD, gewoon een placeholder, je kan eentje van een ander merk nemen, of hem niet nemen.
Een goede kast, eentje die jaren mee zal gaan, en echt de sweetspot is qua waar-voor-je-geld. Vanaf deze kast betaal je gewoon heel veel meer voor, eh, tja, weinig?
Dikke vette luchtkoeler, de beste die nu op de markt is. Koelt zeer goed, en is ook nog eens stil. Wil je echt waterkoeling? Pak de
pricewatch: Raijintek Triton 240mm AIO welke een goede prijs heeft, in tegenstelling tot ongeveer alle andere setjes.
16GB RAM, moet wel genoeg zijn.
De RM550x natuurlijk. Geen verdere introductie nodig.
500GB SSD. Zelf ben ik een Crucial fan, vanwege het bekende geheugen [ouderwets MLC] en powerlosscaps. Wil je toch de Samsung? Dat kan ook, maar de Crucial is gewoon een "safe bet" tegen problemen zoals de 840 Evo kreeg.
En ja, dan houdt je een slordige 1400 euro over na het bestellen.
Geef het aan mij, doe het in een sok, en koop over X-maanden een leuke Pascal of Polaris, en verkoop je R9 390x. Dan heb je vast nog een duizendje over, kun je nog 2x een leuke videokaart kopen bijv.
EventueIle spelingsfautem zijn 100% ironisch bedoeldt.