CD opslag op NAS in FLAC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 737875

Topicstarter
Goede morgen mede tweakers

Ik wil mijn cd collectie : 800 cd's op een NAS zetten om via plex te naar chromecast te streamen
Ik ben niet heel ervaren met computers vandaar dat sommige vragen wat amateuristisch overkomen ;-)
Mijn vragen zijn :

1 hoeveel opslag ruimte in GB heb ik nodig als ik ze in FLAC wil opslaan?

2 hoe gaat het catalogiseren op de NAS maak hij er vanzelf een alfabetische volgorde van ? en bakent hij het per cd af ?

3 hoe spreek ik mijn NAS aan deze heeft immers geen beeldscherm

4 klopt het dat als alles geinstalleerd is de NAS geen bekabelde netwerkverbinding heeft maar draadloos met mij WIFI netwerk verbonden is ?

alvast dank alle en alleen opbouwende adviezen zij welkom

Beste antwoord (via Anoniem: 737875 op 02-04-2016 18:38)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-06 16:56
Ik stream al jaren audio FLACfiles, Een FLAC-file is "een gezipte CD" met als kenmerk dat de benodigde opslagruimte kleiner is dan een 1 op 1 opgeslagen CD (bv. in WAV-formaat). Ik heb als gemiddelde FLAC-file grootte ook 500 MB.

Een FLAC-file is na terug-expansie naar "het originele WAV-bestand" exact hetzelfde bestand, zonder door bitverschillen veroorzaakt kwaliteitsverlies.
Of je gaat opslaan in het originele bestandformaat (rekendan op 800 MB per CD) of FLAC-formaat (pakweg 500 MB per CD) hangt af van je ambitieniveau: Bij het afspelen van FLAC-bestanden moet het terug worden geconverteerd naar het originele formaat, voordat het wordt afgespeeld. Dat terug-converteren kost processorcapaciteit en het medium dat deze conversie uitvoert, moet daarvoor zijn geoptimaliseerd. Als de processor die dat doet teveel met andere taken bezig is, kan het voorkomen dat de buffer aan afspeelkant leeg raakt en dat je dat terughoort in een bij vlagen mindere afspeelkwaliteit.

Zoals gezefd: het hangt een beetje af van je ambitieniveau: op een normale installatie interesseert die laatste 1 % in afspeelkwaliteit je geen biet, maar als je en High End audio installatie hebt wordt dat ineens wél een factor om rekening mee te houden: dan zou je bv. kiezen voor ongecomprimeerde opslag, ook omdat dezelfde kwaliteitsverbetering in installatie een veelvoud kost (duizenden Euro's) van de vereiste extra opslagruimte (honderden Euro's, als je de backupvoorziening meetelt).

Dus: FLAC is normaal, ongecomprimeerde opslag doe jet als het laatste beetje extra kwaliteit er óók toe doet.

Voorbeeld: Naim. Dat slaat alles wat de audioinstallatie in gaat, ongecomprimeerd op. Sterker nog: DC's worden niet meer afgespeeld. In plaats daarvan moet je wachten totdat die CD is geript, voorzien van metadata en is geïndexeerd. Daarna kan je hem afspelen.

En voor audio-streaming is de bandbreedte van je netwerkverbinding van minder belang. Van meer belang is de ongestoorde en mimimaal ter beschikking staande bandbreedte in je audio-netwerkverbindingsketen, bijvoorbeeld minimaal 2 Mbit/s voor een ongestoorde datastroom.

[ Voor 5% gewijzigd door Renault op 02-04-2016 12:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Anoniem: 737875 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:22:
Goede morgen mede tweakers

Ik wil mijn cd collectie : 800 cd's op een NAS zetten om via plex te naar chromecast te streamen
Ik ben niet heel ervaren met computers vandaar dat sommige vragen wat amateuristisch overkomen ;-)
Mijn vragen zijn :

Dat hangt af van de lengte van de CD's, dus dat moeten we schatten. :)
Als je bijvoorbeeld 250-300MB per CD rekent (gebaseerd op een sample-size van 2 albums op mijn HD :+), en dat keer 800, dan heb je het over 2 a 3TB denk ik. Met andere woorden: minder dan 3TB raad ik niet aan. :P Het is wel te doen dus.
2 hoe gaat het catalogiseren op de NAS maak hij er vanzelf een alfabetische volgorde van ? en bakent hij het per cd af ?
Dat hangt af van hoe je ze gaat rippen maar de meeste mensen houden een directorystructuur aan als arist/album/muziekjes.flacjes en bij het rippen moeten de tags eigenlijk al worden gezet.
Je NAS moet dan die tags maar uitlezen vind ik.
3 hoe spreek ik mijn NAS aan deze heeft immers geen beeldscherm
Met een webinterface. Dus via je browser. Tenminste, zo doen ze dat bij Synology (en niet onverdienstelijk) bijvoorbeeld.
4 klopt het dat als alles geinstalleerd is de NAS geen bekabelde netwerkverbinding heeft maar draadloos met mij WIFI netwerk verbonden is ?
Kan, ik weet niet of elke NAS dat ondersteunt maar je kunt een werkende combinatie van NAS + Wifi regelen als je dat wilt. Ik raad wel aan het ding bekabeld te laten. Bekabeld is altijd beter dan wifi.
alvast dank alle en alleen opbouwende adviezen zij welkom
Je hebt nog geen NAS nu, begrijp ik dus? Heb je een bepaald budget? Je zult HD('s) moeten hebben sowieso, en misschien nog een NAS?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste Cyphax

hartelijk dank voor je gedetaileerde hulp!

nog een paar aanvullende verduidelijkende vraagjes......

Ik heb nog geen NAS denk zelf aan synology ,advies is altijd welkom en ik laat mijn budget bepalen door wat hij degelijk moet doen in mijn geval alleen muziek streamen verder niks en ik zoek een NAS waar al genoeg Hard Disk(s) inzitten want dat bedoel je denk ik met de afkorting HD? ik zoek dus kant en klaar apparaat

Dus voor alle duidelijkheid 2TB tot 3 TB is dus opslagruimte noodzakelijk op basis van FLAC ?

En wat voor voor problemen zou ik als ik het via WIFI doe kunnen verwachten versus bekabeld ?
Spotify stream ik namelijk probleemloos via chromecast audio

groet Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Anoniem: 737875 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:43:
Dus voor alle duidelijkheid 2TB tot 3 TB is dus opslagruimte noodzakelijk op basis van FLAC ?
Volgens Wikipedia heb je voor FLAC tussen de 3 en 7MB/minuut nodig, afhankelijk van het genre. Je zult zelf een inschatting moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb nog geen NAS denk zelf aan synology ,advies is altijd welkom en ik laat mijn budget bepalen door wat hij degelijk moet doen in mijn geval alleen muziek streamen verder niks en ik zoek een NAS waar al genoeg Hard Disk(s) inzitten want dat bedoel je denk ik met de afkorting HD? ik zoek dus kant en klaar apparaat
Okee, geen probleem dan. Ik heb alleen wat ervaring met een Synology-NAS (niet van mijzelf) maar op basis daarvan snap ik wel dat Synology een goede naam heeft. Fijn product.
Komen er nog meer CD's bij later of wil je meer op gaan slaan dan de muziek?
Ja maar ik vermoed dat je het met 2TB niet gaat redden. Het hangt er uiteindelijk vooral van af hoeveel bestandjes je gaat maken. Heeft elke CD 10 tracks, dan heb je minder ruimte nodig dan wanneer ze er allemaal 20 hebben.
En wat voor voor problemen zou ik als ik het via WIFI doe kunnen verwachten versus bekabeld ?
Je hoeft je geen zorgen te maken over bekabeld-wifi: daar heb je een router voor (waarschijnlijk hetzelfde apparaat als wat nu je wifi-signalen uitzendt). Wifi heeft als nadeel dat het wat trager is en vatbaar voor interferentie. Als het echt vreselijk veel moeite kost om een kabel te trekken en je hebt een goede dekking op de plek waar je NAS moet staan, dan kan het op zich wel, maar het kan nooit tippen aan de snelheid en de betrouwbaarheid van de kabel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Beste Cyphax

hartelijk dank voor je gedetaileerde hulp!

groet Joost
toon volledige bericht
Mijzelf schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:52:
[...]
Volgens Wikipedia heb je voor FLAC tussen de 3 en 7MB/minuut nodig, afhankelijk van het genre. Je zult zelf een inschatting moeten maken.
Ik vraag me dan af wat het effectieve nut is van flac boven mp3 als het al met 128 kbit/s op de cd's gebrand is. Als het audio CD's zijn is de bitrate niet zo bijster hoog.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
True schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:56:
Ik vraag me dan af wat het effectieve nut is van flac boven mp3 als het al met 128 kbit/s op de cd's gebrand is. Als het audio CD's zijn is de bitrate niet zo bijster hoog.
Waar komt jouw 128kbit/s vandaan? Audio CD is ongeveer 1,5Mbit/sec, en FLAC dus tussen de 460 en 1000kbit/s.

Het nut van FLAC boven MP3 is dat het lossless is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:53

Croga

The Unreasonable Man

True schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:56:
urrr..... wut!?
Iets met klop en klepel gok ik.....

CDs gebruiken 44.1Khz op 16 bit voor een bitrate van iets meer dan 1400kbit/s. Dat heeft in het geheel niets met 128kbit/s te maken.
In de studio is dat over het algemeen opgenomen/gemixed met 96Khz op 24 bit voor een bitrate van zo'n 4600kbit/s. Ook dat heeft niets met 128kbit/s te maken.

Hoewel je gelijk hebt dat het voordeel van FLAC boven 368kbit/s MP3 twijfelachtig is, gaan beiden oneindig beter zijn dan 128kbit/s MP3. De belangrijkste reden om voor massa-opslag in FLAC te gaan is dat recoding mogelijk is zonder dubbel verlies; iets wat bij MP3 (zelfs op hoge bitrate) niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Dislecticus
Bitrate van audio cd's en dus ook geluidskwaliteit is stukken hoger dan MP3 daarom heeft bv qubuz losless abbonement van 20 euro versus 10 euro voor spotify

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Croga schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:02:
[...]

urrr..... wut!?
Iets met klop en klepel gok ik.....

CDs gebruiken 44.1Khz op 16 bit voor een bitrate van iets meer dan 1400kbit/s. Dat heeft in het geheel niets met 128kbit/s te maken.
In de studio is dat over het algemeen opgenomen/gemixed met 96Khz op 24 bit voor een bitrate van zo'n 4600kbit/s. Ook dat heeft niets met 128kbit/s te maken.

Hoewel je gelijk hebt dat het voordeel van FLAC boven 368kbit/s MP3 twijfelachtig is, gaan beiden oneindig beter zijn dan 128kbit/s MP3. De belangrijkste reden om voor massa-opslag in FLAC te gaan is dat recoding mogelijk is zonder dubbel verlies; iets wat bij MP3 (zelfs op hoge bitrate) niet mogelijk is.
Mijn fout dan, ik was in de veronderstelling dat flac een hogere kwaliteit heeft dan audio-cd's. Maar de kwaliteit kan dus gelijk zijn. (En ja ik snap dat flac per definitie niet een 'bepaalde kwaliteit' heeft)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Flac heeft per definitie wel een bepaalde kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Cyphax schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:29:
[...]

Dat hangt af van de lengte van de CD's, dus dat moeten we schatten. :)
Als je bijvoorbeeld 250-300MB per CD rekent (gebaseerd op een sample-size van 2 albums op mijn HD :+), en dat keer 800, dan heb je het over 2 a 3TB denk ik. Met andere woorden: minder dan 3TB raad ik niet aan. :P Het is wel te doen dus.
1 CD is 300MB, 10 CD's is 3000MB (3GB), 100 CD's is 30000MB (30GB), 800 CD's is 240000MB (240GB).

1TB heb je dus zat genoeg aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Nuccie schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 21:04:
[...]

1 CD is 300MB, 10 CD's is 3000MB (3GB), 100 CD's is 30000MB (30GB), 800 CD's is 240000MB (240GB).

1TB heb je dus zat genoeg aan...
Ah ik heb te snel gerekend, dan is inderdaad 1TB al zat. Zou ik dan evengoed wel als minimum aanhouden, dan heb je nog meer aan je NAS dan alleen muziekopslag (je zou bijvoorbeeld ook de foto's en video's die je met je telefoon maakt erop kunnen backuppen om maar een dwarsstraat te noemen (doe ik toevallig zelf zo))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik heb mn audio CDtjes zonder enige compressie vorm in het archief, en in FLAC voor de home cinema en in mpeg4 audio voor op de telefoon ;P
maar goed een 800 CDs heb ik niet :)

eerder de helft er van en dat neemt al mooi wat ruimte in..

[ Voor 26% gewijzigd door SMSfreakie op 01-04-2016 22:40 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-06 20:12
SMSfreakie schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 22:39:
ik heb mn audio CDtjes zonder enige compressie vorm in het archief, en in FLAC voor de home cinema en in mpeg4 audio voor op de telefoon ;P
maar goed een 800 CDs heb ik niet :)

eerder de helft er van en dat neemt al mooi wat ruimte in..
hoeveel is dat dan, om het voor TS in een kader te krijgen?

Als ie
  • alleen muziek hoeft te streamen, kan je er één met één harde schijf nemen. Wordt volgens mij bij Synology niet meegeleverd. Maar de los te kopen harde schijf inklikken is nul moeite. Besturingssysteem is makkelijk te installeren.
  • Wil je ook een back-up voor een eventuele harde schijf issue,
    dan of een tweede harde schijf als mirror, of een USB kopie als back-up (Scheelt je zomaar een boel avonden rippen indien je een error hebt
En wat je eerdere vraag over bekabeling betreft, kan zijn dat een Synology zonder wifi komt, maar dat is op te lossen met een USB wifi adapter.
Bereik en stabiliteit hangt af van obstructies (muren, vloeren, etc.) en afstand tussen zender en ontvanger. Bedraad kan beter zijn, maar je kan redelijk goedkoop in eerste instantie proberen via wifi, en dan later naar Lan of Powerline gaan, mocht wifi toch niet al te best presteren.

[ Voor 70% gewijzigd door The_Vice op 01-04-2016 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
The_Vice schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 22:50:
[...]

hoeveel is dat dan, om het voor ts in een kader te krijgen?
was al aan het kijken... alleen volgens mij ligt mn internet thuis er uit ( of mn VPN daemon is gecrasht ;) ) want krijg geen VPN naar thuis opgezet :-P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
SMSfreakie schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 22:57:
[...]was al aan het kijken... alleen volgens mij ligt mn internet thuis er uit ( of mn VPN daemon is gecrasht ;) ) want krijg geen VPN naar thuis opgezet :-P
Die houden we dus nog tegoed. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Ik heb 1610 CD's in flac/ape formaat op mijn harde schijf, totaal 520GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Shoegazer, ik heb hier zelf een mix van klassiek en moderne muziek, en ik heb even door m'n collectie gekeken en ik zou richting de 400 MB per CD gaan. Meestal kies ik ook voor maximale compressie (op zich scheelt dat niet meer dan een paar MB per CD vziw).

Als ik een FLAC decodeer naar WAV dan blijkt de FLAC 60% van de grootte van het WAV-bestand te hebben (steekproef).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
Borromini schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 23:09:
Shoegazer, ik heb hier zelf een mix van klassiek en moderne muziek, en ik heb even door m'n collectie gekeken en ik zou richting de 400 MB per CD gaan. Meestal kies ik ook voor maximale compressie (op zich scheelt dat niet meer dan een paar MB per CD vziw).

Als ik een FLAC decodeer naar WAV dan blijkt de FLAC 60% van de grootte van het WAV-bestand te hebben (steekproef).
Lijkt me wel redelijk, als ik steekproefsgewijs naar de resultaten op èèn website genaamd:"the Piratebay" kijk bij zoekoptie "Flac" dan is 400 MB zo gek nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Hier heb ik meestal iets meer dan 400MB voor een FLAC, en maximaal 550MB gezien. Als je 500MB rekent (dan reken je ruim) kom je op 400.000MB uit. Volgens mij is het bij FLAC zo dat je geen compressie instelt en de grootte afhankelijk is van de muziek. Om die reken is het aantal kbit/s per seconde ook wisselend per track.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Compressieniveau bij FLAC gaat van 0 tot 8. Je kan dat instellen. Grootte is sowieso van een aantal factoren afhankelijk.

Aantal kbps verschilt niet alleen van bestand tot bestand. FLAC heeft standaard een variabele bitrate.

[ Voor 4% gewijzigd door Borromini op 01-04-2016 23:59 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Ik stream al jaren audio FLACfiles, Een FLAC-file is "een gezipte CD" met als kenmerk dat de benodigde opslagruimte kleiner is dan een 1 op 1 opgeslagen CD (bv. in WAV-formaat). Ik heb als gemiddelde FLAC-file grootte ook 500 MB.

Een FLAC-file is na terug-expansie naar "het originele WAV-bestand" exact hetzelfde bestand, zonder door bitverschillen veroorzaakt kwaliteitsverlies.
Of je gaat opslaan in het originele bestandformaat (rekendan op 800 MB per CD) of FLAC-formaat (pakweg 500 MB per CD) hangt af van je ambitieniveau: Bij het afspelen van FLAC-bestanden moet het terug worden geconverteerd naar het originele formaat, voordat het wordt afgespeeld. Dat terug-converteren kost processorcapaciteit en het medium dat deze conversie uitvoert, moet daarvoor zijn geoptimaliseerd. Als de processor die dat doet teveel met andere taken bezig is, kan het voorkomen dat de buffer aan afspeelkant leeg raakt en dat je dat terughoort in een bij vlagen mindere afspeelkwaliteit.

Zoals gezefd: het hangt een beetje af van je ambitieniveau: op een normale installatie interesseert die laatste 1 % in afspeelkwaliteit je geen biet, maar als je en High End audio installatie hebt wordt dat ineens wél een factor om rekening mee te houden: dan zou je bv. kiezen voor ongecomprimeerde opslag, ook omdat dezelfde kwaliteitsverbetering in installatie een veelvoud kost (duizenden Euro's) van de vereiste extra opslagruimte (honderden Euro's, als je de backupvoorziening meetelt).

Dus: FLAC is normaal, ongecomprimeerde opslag doe jet als het laatste beetje extra kwaliteit er óók toe doet.

Voorbeeld: Naim. Dat slaat alles wat de audioinstallatie in gaat, ongecomprimeerd op. Sterker nog: DC's worden niet meer afgespeeld. In plaats daarvan moet je wachten totdat die CD is geript, voorzien van metadata en is geïndexeerd. Daarna kan je hem afspelen.

En voor audio-streaming is de bandbreedte van je netwerkverbinding van minder belang. Van meer belang is de ongestoorde en mimimaal ter beschikking staande bandbreedte in je audio-netwerkverbindingsketen, bijvoorbeeld minimaal 2 Mbit/s voor een ongestoorde datastroom.

[ Voor 5% gewijzigd door Renault op 02-04-2016 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Koop zeker een te grote hd, dan heb je in de toekomst nog ruimte om er iets op te zetten.

En wat je nog moet regelen, is een backup.
Een nas met 2 hd's, en daar een raid 1(copie op beide hdś) van maken is geen backup, maar een manier om door te kunnen werken als een hd defect gaat.
Dus je zult nog ergens 1 of meerdere kopien moeten maken voor een backup.
Hier op het forum wordt over backuppen gesproken, dus zoek dit ook uit voordat je iets koopt.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1363351

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:54
Zet alsjeblieft dat hele WiFi-verhaal uit je hoofd en sluit hem bedraad aan! Het mooie van een NAS is dat je hem 'overal' neer kan zetten, je bent namelijk niet afhankelijk van een beeldscherm, televisie, een bureau of andere zaken. Het enige wat je nodig hebt is een stroompunt, en een netwerkkabel. De meeste consumenten NASsen zijn amper groter dan een een aantal dikke boeken.

Nu kan ik begrijpen dat je geen netwerkkabel wil of kan trekken, en daarom zie je vaak dat mensen het volgende doen:
- Staat je router in de meterkast? NAS ernaast in de meterkast.
- Staat je router ergens op een bureau? NAS ernaast op of onder het bureau.
- Staat je router op plek X? NAS ernaast op plek X.

Enfin, je snapt wel wat ik bedoel. Zolang het geen vochtige of erg stoffige ruimte is moet het wel goedkomen.

Ook geef je aan dat je een NAS wilt waar de harde schijven al inzitten. Hiermee beperk je je keuze enorm. Ik weet dat er shops zijn die de schijven voor je inbouwen, maar daar ben je in de regel duurder mee uit. Het zelf inbouwen is echt niet zo moeilijk. Bij de meeste is het gewoon een kwestie van klepje aan de voorkant openen, schijven erin duwen, klepje dicht. Mocht er dan eens een schijf stukgaan, dan hoef je ook niet gelijk je hele NAS op garantievakantie te sturen.

Qua advies kan ook ik je de Synology NASsen van harte aanbevelen vanwege de gebruiksvriendelijkheid, support en regelmatige updates. Kies ten alle tijden voor een model waar 2 of meer schijven inpassen.

[ Voor 29% gewijzigd door jordje op 02-04-2016 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belial_666
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-05 18:42
Ik had 5 jaar geleden 250 CD's als FLAC, maar heb deze omgezet naar ALAC. Ook lossles en sindskort opensource.

Heb iPad en iPhone en dat maakte het net wat makkelijker om mijn CS's ook in de Auto en onderweg te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik denk dat hij er wel uit is dat hij in FLAC wil opslaan. De extra processorkracht die FLAC vs. WAV decoding vraagt is bij moderne systemen - x86 of andere architecturen - echt een non-issue :z FLAC biedt alleen maar voordelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Borromini op 02-04-2016 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Nog even inhaken op de vraag over directory structuur ed:
Meestal kun je dat in het programma wat je gebruikt om te rippen en encoden naar wens instellen. Maar uiteindelijk maakt dat niet zoveel uit. Ook in FLAC kun je gebruik maken van id-tags waarin de info opgeslagen zit. Dit is waar de meeste clients op sorteren ed.
Dus zorg ervoor dat je flac files goed getagd worden, de meeste rippers ondersteunen het doorzoeken van cddb of andere sites om automatisch te taggen, maar als je veel obscure titels hebt, is het toch verstandig om alle info zelf in te vullen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor alle adviezen !!

Ik ga daar zeker constructief mee om dat betekent nu al : synology nas en zelf dus 2 keer HD van 2TB inbouwen
ik was zowiezo al van plan in flac te rippen NAIM is mij te prijzig denk ik
Wat voor processorsnelheid zou ik moeten hebben om bij het uitpakken van de flac geen kwaliteitsdip te ervaren?
Enne nog iemand advies voor goed gebruikersvriendelijk rip programma? Ik heb windows 10 ben geen apple adept......

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 737875 op 02-04-2016 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Borromini schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 15:25:
[...]

Ik denk dat hij er wel uit is dat hij in FLAC wil opslaan. De extra processorkracht die FLAC vs. WAV decoding vraagt is bij moderne systemen - x86 of andere architecturen - echt een non-issue :z FLAC biedt alleen maar voordelen.
De support van apparaten mocht beter, maar dat gold dan wel altijd vooral voor MP3-spelers en intussen gebruikt iedereen z'n telefoon en elke telefoon is snel zat om 10 flac-files en een full-hd video tegelijk te spelen dus jij hebt nog steeds gelijk, en ik heb mijn eigen punt om zeep geholpen. En dat om kwart voor zeven.

'k Weet niet of het handig is om het ook per definitie als flac te streamen: misschien is mp3 wel genoeg en een beetje NAS kan denk ik wel een flac on-the-fly transcoden naar mp3 ofzo (een krachtige NAS kan dat met video geloof ik wel), als de software dat ook ondersteunt... misschien gewoon dlna, of is dat voor audio geen goed idee?

(Ik ben zelf ook nog een beetje zoekende; ik heb een Ampache-installatie maar echt vlekkeloos is dat ook niet... subsonic is wel heel cool maar dat betaalmodel van tegenwoordig hoeft van mij niet zo... dan is er nog mpd, misschien wel de beste oplossing)

[ Voor 30% gewijzigd door Cyphax op 02-04-2016 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Anoniem: 737875 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:30:

Wat voor processorsnelheid zou ik moeten hebben om bij het uitpakken van de flac geen kwaliteitsdip te ervaren?
Helemaal zeker ben ik niet, maar ik zou zeggen dat met elke recente cpu vanaf 20 euro je geen enkel probleem zal ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik ga daar zeker constructief mee om dat betekent nu al : synology nas en zelf dus 2 keer HD van 2TB inbouwen
ik was zowiezo al van plan in flac te rippen NAIM is mij te prijzig denk ik
Enne nog iemand advies voor goed gebruikersvriendelijk rip programma? Ik heb windows 10 ben geen apple adept......
Zoals ik zei (en hierboven net ironisch werd aangestipt) maakt het geen moer uit. Elke moderne processor kan dat met de vingers in de neus (maar goed, in het land der blinden enzo ;) ).

Qua programma: Exact Audio Copy is de referentie op Windows. Met de juiste instructies kan je het piekfijn afstellen. Je wil kwaliteit, houd dan ook in het achterhoofd dat je niet gemakzuchtig mag zijn. Het instellen doe je één keer en daarna hoeft het niet meer :). Ik zal nog es een referentie opzoeken voor de instellingen.
Cyphax schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:46:
[...]

De support van apparaten mocht beter, maar dat gold dan wel altijd vooral voor MP3-spelers en intussen gebruikt iedereen z'n telefoon en elke telefoon is snel zat om 10 flac-files en een full-hd video tegelijk te spelen dus jij hebt nog steeds gelijk, en ik heb mijn eigen punt om zeep geholpen. En dat om kwart voor zeven.

'k Weet niet of het handig is om het ook per definitie als flac te streamen: misschien is mp3 wel genoeg en een beetje NAS kan denk ik wel een flac on-the-fly transcoden naar mp3 ofzo (een krachtige NAS kan dat met video geloof ik wel), als de software dat ook ondersteunt... misschien gewoon dlna, of is dat voor audio geen goed idee?
Ik heb zelf al jaren een MPD-setup. Odroid XU4 gekocht - idle rond de 2W. Alle muziek staat op m'n NAS, aangekoppeld via NFS.

Streaming van FLAC is zelfs draadloos nauwelijks een probleem - met 2Mbps zit je echt heel ruim (Mbit, niet Mbyte). Maar zoals gezegd: niks beter dan bedraad. Draadloos is wat mij beperkt alleen voor mobiele apparatuur (smartphone, tablet, laptop).

DLNA is wat mij betreft een gemakzuchtige oplossing. Handig als het snel moet gaan...

[ Voor 30% gewijzigd door Borromini op 02-04-2016 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Mijn vader gebruikt een Cambridge Audio Stream Magic6 V2 in combinatie met een Synology DS215j om audio (flac) af te spelen. Bedienen met telefoon of iPad is mogelijk en werkt probleemloos.
Reepje schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:53:
[...]

Helemaal zeker ben ik niet, maar ik zou zeggen dat met elke recente cpu vanaf 20 euro je geen enkel probleem zal ondervinden.
Ik heb nooit problemen ervaren met het afspelen van FLAC. Een Raspberry kan dat zelf probleemloos, net als telefoon etc.

[ Voor 27% gewijzigd door Tortelli op 02-04-2016 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:54
Wil je deze twee schijven samenvoegen tot één volume van 4TB? (Oftewel RAID0, oftewel striping)
Hou er dan wel rekening mee dat bij een defect aan één van de schijven, al je data verloren is, dus ook die van de schijf die niet defect is.
Dat betekent dat je óf, zoals The_Vice al aangaf, moet zorgen voor een losse backup van alle data (via een USB-schijf oid.), óf dat je al je cd's weer opnieuw mag gaan rippen. Dat is dus even afwegen qua uitgaven versus de kans dat je veel tijd kwijt bent.

Andere optie is om de twee schijven in RAID1 (oftewel mirroring) te zetten. Dan heb je als het ware twee identieke kopieën van de data. Ook zul je dan waarschijnlijk eerder moeten gaan denken aan 2 keer 3TB schijven, alhoewel die per gigabyte goedkoper zijn dan 2TB varianten.

Let op! RAID1 is géén backup! Het is puur bedoeld in het geval dat er 1 schijf kapot gaat. Ik ben zelf meer voorstander van de eerste optie, dus: Schijven 'samenvoegen' en een externe backup maken (en deze dan het liefst op een andere locatie bewaren i.v.m. diefstal/brand/overstroming/verzin-het-maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Borromini schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 19:14:
[...]

Ik heb zelf al jaren een MPD-setup. Odroid XU4 gekocht - idle rond de 2W. Alle muziek staat op m'n NAS, aangekoppeld via NFS.
Ik ben dat een beetje aan het opzetten met een Pi. Muziek staat idd op de fileserver en ik wil eigenlijk een client als Volumio draaien.
Streaming van FLAC is zelfs draadloos nauwelijks een probleem - met 2Mbps zit je echt heel ruim (Mbit, niet Mbyte). Maar zoals gezegd: niks beter dan bedraad. Draadloos is wat mij beperkt alleen voor mobiele apparatuur (smartphone, tablet, laptop).
Op de een of andere manier lijkt het vaak de software te zijn, apps willen nog weleens blijven hangen... maar aan de andere kant heb ik net een andere Pi opgetuigd als VPN-server dus ik kan ook buitenshuis gewoon verbinden met de fileserver.
DLNA is wat mij betreft een gemakzuchtige oplossing. Handig als het snel moet gaan...
Ja dat vind ik ook, al gebruik ik het wel weer veel voor video, omdat het eigenlijk geen nadelen heeft in de praktijk maar ik wil voor muziek wat meer dan een lijst bestanden maar echt een database met album art en tags enzo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

MPD heeft ook een hoop client apps voor bv. Android enzo. Timeouts hebben meer te maken met de onderliggende netwerkverbinding dan met andere dingen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-06 15:52
In 2001 heb ik al mijn cd's omgezet naar MP3 tijdens een intermezzo in between jobs. Dat was een hele klus. Ik begin te geloven dat dit iets is dat je maar één keer in je leven doet, hoewel...

Eigenwijs als ik ben heb ik onlangs een hi-res audio-streamer aangeschaft en aangesloten op mijn versterker en boxen uit de jaren 90. Mijn MP3's waren allemaal in 192kb/s; wat een geluk dat ik in 2001 voor die bitrate koos! Maar ja, wees eerlijk; in al die jaren heb ik dus geluisterd naar - op papier - mindere kwaliteit dan wat cd kan bieden. Jouw keuze voor FLAC nu is een goede, want daarmee behoudt je de volle kwaliteit van je cd's en zelfs als je ze in de toekomst zou willen hercoderen is FLAC een goede bron, immers in de maximale kwaliteit van je cd's.

Om niet weer alles te hoeven rippen maak ik tegenwoordig een selectie uit mijn bestaande collectie, waarvan ik de cd rip naar FLAC. Ik ga echt niet weer alles overdoen, al zal het daar misschien uiteindelijk wel op uitdraaien.
Jij concentreert je met name op de opslagcapaciteit van een eventuele NAS, terwijl ik zou zeggen: kies juist een goede (hi-res-)streamer voor je versterker, want opslag is het simpelste waar je aan kunt denken. Wat kost een GB aan opslag nu nog tegenwoordig? Ik ben tevreden over mijn setup, zij het dat ik nog specifieke wensen heb waarbij je me als TS zelfs zou kunnen helpen. Eerst naar jouw vragen...

FLAC is erg wisselend in compressie, afhankelijk van de complexiteit van je muziek. Dat kan zelfs per nummer op 1 cd verschillen. Bijvoorbeeld het nummer "Hello" van Adele heb ik in FLAC met 56% van de originele cd-data, terwijl het nummer "Water Under the Bridge" 67% van het origineel in beslag neemt van dezelfde cd.* Het hele album "Adele - 25" met 11 nummer neemt zo'n 300 MB in beslag in FLAC. Neem 70% (300 tot 500 MB per cd) als uitgangspunt en vermenigvuldig dat met jouw 800 cd's. Een heel bescheiden benodigde opslagruimte is de uitkomst voor hedendaagse begrippen. Aan 1TB voor je audio heb je volgens mij meer dan voldoende.

Koop een NAS met een goede media-server. Je media-server kan je de muziek aanbieden per folder, artiest, album, of zelfs per track. De folderindeling heb je zelf in de hand. Ik doe de indeling handmatig met een hoofdmap per letter van het alfabet (A, B, C...), voor de artiest op voornaam en vervolgens een map per artiest/album. Ik herhaal meestal de artiestnaam in de foldernaam van het album voor het geval ik een cd los kopieer naar mijn telefoon, dat is wel zo handig. Sommige NASsen, of routers met ingebouwde media-server bieden zelfs playlists, maar die moet jouw afspeler dan wel ondersteunen. Andere mogelijkheden zoals shuffle-play hangen helemaal van je client (afspeler) af.

3 hoe spreek ik mijn NAS aan deze heeft immers geen beeldscherm.

Je gebruikt uiteraard je smartphone of tablet als afstandsbediening. Sommige goede audio-streamers hebben een LCD-scherm dat je albumhoes en tracktitel weergeeft en ze hebben een eigen afstandsbediening, waarmee je je muziekkeuzes kunt maken. Controller-apps werken alleen als ze verbonden zijn met het netwerk waar ook je NAS en je afspeler in aanwezig zijn.

Een draadloze verbinding met een tussen muziek-server en een audio-streamer is goed mogelijk, zeker als je muziekbestanden in cd-kwaliteit streamt. Als je in de toekomst hi-res-audio gaat streamen met een hogere resolutie dan cd (16 bits, 44,1 Khz), dan is een bekabelde verbinding aan te raden. Voor jouw geripte cd's zal Wi-Fi voldoen. De Chromecast ondersteunt Wi-Fi en is een leuk apparaat (ik heb zelf de audio-versie), maar wil je onafhankelijker zijn van een app op je smartphone of tablet, dan raad ik je een streamer van één van de grote audiomerken aan, zoals Pioneer, Onkyo, Sony of Denon.

Mijn vraag aan jou.
Ik heb zelf een USB-HDD aan mijn router met ingebouwde media-server hangen. Er worden echter geen automatische back-ups gemaakt van mijn muziek op die harde schijf. Misschien ben jij al iets verder in je zoektocht naar een geschikte NAS en heb je daar ook een oplossing voor gevonden. Ik hoor het graag.

*Voor Windows is er het programma Spectro. Spectro geeft niet alleen de compressiegraad van een FLAC weer, maar ook het frequentiespectrum van een audio-bestand. Zo kun je ook mooi een MP3 met een FLAC vergelijken. Download: http://spectro.enpts.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Borromini schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 22:47:
MPD heeft ook een hoop client apps voor bv. Android enzo. Timeouts hebben meer te maken met de onderliggende netwerkverbinding dan met andere dingen vermoed ik.
Ik heb ook wel vrij goede ervaringen met http://relaxx.dirk-hoeschen.de/ (webinterface voor mpd) trouwens, al doet de interface wat ouderwets aan, hij werkt wel heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
- Zowel voor de netwerkcapaciteit (bij het streamen van muziek) als de CPU-capaciteit (bij het uitpakken van het FLAC-bestand) geldt dat de standaard/maximale capaciteit niet zo belangrijk is, maar dat die onder het afspelen niet zodanig mag afnemen dat de audiostream in het nauw komt.

- Ik zie bewust af van een NAS: ik gebruik een 4 TB Firewire harddisk waar al mijn audio op staat.
Periodiek (pakweg elke 3 maanden) werk ik de backup bij. Per slot van rekening is er niets overboord als de primaire schijf problemen heeft (softwarematig herstellen of vervangen/formatteren/weer vullen vanaf de backup, alles binnen 2 dagen met geringe kosten en acceptabel dataverlies) of de bakupschijf (idem, met een kleine investering).
Een nadeel is wel dat als ik stream naar mijn audioinstallatie, mijn computer aan moet staan (slijtage, stroomkosten). Maar in relatie tot de audio-hardwarekosten is dat peanuts.

En de meerwaarde van een NAS is binnenshuis beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
The_Vice schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 23:00:
[...]

Die houden we dus nog tegoed. :o
225GB is het op dit moment

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Ik heb de fritzbox 7360 met daaraan 64GByte mp3 op usbschrijf en ingesteld in de software van fritzbox als ingebouwde mediaserver (NAS) Geen inlog en overal te bereiken (via wifi: computers, laptops, reciever etc. via IP 192.168.178.xx makkelijk en snel en goede kwaliteit en ZEER GOEDKOOP!!! Tevens heb ik ook een xpenology NAS draaien via CD boot daar backup ik al mijn apparaten naar toe. Het is gewoon een PC met CDboot xpenology en synology software en cloudbackup etc. ;)

Suc6 Mijns inziens is dit beste oplossing!http://nl.avm.de/service/...-verbonden-met-FRITZ-Box/
USB-opslagapparaat configureren dat is verbonden met FRITZ!Box
Met de FRITZ!Box kun je verbonden USB-opslagapparaten gebruiken als centrale opslaglocatie in het thuisnetwerk ("Storage (NAS)"). Op die manier kunnen alle apparaten in het FRITZ!Box-thuisnetwerk, zoals computers, smartphones en tablets, via een webbrowser en via het FTP-protocol toegang krijgen tot je bestanden (bijvoorbeeld via Windows Verkenner op een Windows-computer).
Daarnaast kun je veilig gedeeld internet instellen voor de opslag (NAS). Je hebt dan via internet altijd toegang tot de bestanden op het USB-opslagapparaat.
Vereisten / Beperkingen
Het USB-opslagapparaat moet zijn geformatteerd met het bestandssysteem NTFS, FAT/FAT32 of EXT2.
Opmerking:Als het USB-opslagapparaat is geformatteerd met een ander bestandssysteem, kan het worden gebruikt met de FRITZ!Box via FRITZ!Box USB Remote Connection.

Belangrijk:Sommige instellingen die hier worden beschreven, worden alleen weergegeven als de geavanceerde weergave is ingeschakeld in de gebruikersinterface. De configuratieprocedure en de opmerkingen over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS.

1 Voorbereiding
USB Remote Connection uitschakelen voor USB-opslagapparaten in de FRITZ!Box
Je kunt niet met meerdere apparaten tegelijk toegang krijgen tot een USB-opslagapparaat dat is verbonden met de FRITZ!Box als het opslagapparaat is geconfigureerd voor gebruik door de software USB Remote Connection.
Klik op "Home Network" in de FRITZ!Box-gebruikersinterface.
Klik op "USB Devices" in het menu "Home Network".
Klik op de tab "USB Remote Connection".
Schakel de optie "USB storage media" uit.
Klik op "Apply" om de instellingen op te slaan.
USB-opslagapparaat verbinden met de FRITZ!Box
Verbind het USB-opslagapparaat met een USB-poort op de FRITZ!Box.
Belangrijk:Volgens de USB-specificaties mag het energieverbruik van een USB-apparaat niet meer bedragen dan 500 mA. Als het energieverbruik van het USB-opslagapparaat deze limiet overschrijdt, verbind je het met de FRITZ!Box via een USB-hub met eigen stroomtoevoer (actieve USB-hub). De fabrikant kan je informatie geven over het energieverbruik van je USB-opslagapparaat.

2 FRITZ!Box-gebruikers instellen
Voor toegang tot de inhoud van de opslag (NAS) heb je een gebruikersaccount met een gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Je moet daarom een FRITZ!Box-gebruiker configureren in de FRITZ!Box:
Klik op "System" in de FRITZ!Box-gebruikersinterface.
Klik op "FRITZ!Box Users" in het menu "System".
Klik op de knop "Edit" voor de gebruiker die toegang moet hebben tot de opslag (NAS),
of (als je nog geen FRITZ!Box-gebruikers hebt geconfigureerd)
klik op de knop "Add User" en voer in de betreffende velden een naam en een wachtwoord naar keuze in voor de gebruiker.
Schakel de optie "Access to NAS contents" in.
Klik op de knop "Add Directory".
Schakel de optie "All storage available on the FRITZ!Box" in als de FRITZ!Box-gebruiker toegang krijgt tot alle opslag die beschikbaar is op de FRITZ!Box,
of
schakel de optie "Select folder" in als de FRITZ!Box-gebruiker alleen toegang krijgt tot bepaalde opslag of een bepaalde map in een opslag die beschikbaar is op de FRITZ!Box.
LET OP!Als je toegang verleent tot alle mappen, heeft de gebruiker ook toegang tot alle faxberichten, berichten op het antwoordapparaat en alle onlineopslag die je hebt geconfigureerd.

Ga naar de sectie "Directory" en geef de gebruiker lees- en schrijfmachtigingen voor de opslag.
Klik op "OK" om de instellingen op te slaan.
3 Inloggegevens configureren voor toegang tot het thuisnetwerk
Klik op de tab "Login to the Home Network".
Schakel de optie "Login with FRITZ!Box user name and password" in,
of, als alle gebruikers een gedeeld wachtwoord moeten gebruiken voor toegang tot de FRITZ!Box,
schakel de optie "Login with the FRITZ!Box password" in en voer een wachtwoord naar keuze in dat zal worden vereist voor toegang tot de FRITZ!Box-gebruikersinterface.
4 Opslag (NAS) instellen
Klik op "Home Network" in de FRITZ!Box-gebruikersinterface.
Klik op "Storage (NAS)" in het menu "Home Network".
Schakel de optie "Storage (NAS) enabled" in.
5 Toegang tot USB-opslagapparaten
Je kunt toegang krijgen tot USB-opslagapparaten die met de FRITZ!Box zijn verbonden, via een webbrowser, Windows Verkenner, Apple OS X Finder en vanaf internet.
Toegang tot opslag (NAS) met een webbrowser
In het thuisnetwerk kun je een webbrowser gebruiken om gemakkelijk toegang te krijgen tot USB-opslagapparaten die met de FRITZ!Box zijn verbonden:
Open een webbrowser (bijvoorbeeld Chrome, Firefox, Safari) en voer het adres http://fritz.nas in.
Toegang tot opslag (NAS) vanaf computers in het thuisnetwerk
Computers in het thuisnetwerk kunnen het FTP-protocol gebruiken voor toegang tot USB-opslagapparaten die met de FRITZ!Box zijn verbonden: Als voorbeeld voor de configuratie van FTP-toegang gebruiken we hier Windows 8:
Opmerking:Als je een ander besturingssysteem gebruikt, kan de betreffende fabrikant je informatie geven over de procedure. Met Apple OS X heb je alleen leesmachtiging op de FTP-server. Als je ook schrijfmachtiging wilt voor de opslag (NAS) in Apple OS X, gebruik je een FTP-client (bijvoorbeeld Cyberduck of FileZilla).

Druk op de toetscombinatie "Windows key" + "E".
Windows Verkenner wordt geopend.
Klik op "Computer" in de menubalk en klik vervolgens op "Add a network location" en "Next".
Klik op "Choose a custom network location" en vervolgens op "Next".
Typ ftp://fritz.box in het veld "Internet or network address" en klik op "Next".
Belangrijk:Als de FRITZ!Box is geconfigureerd als draadloze repeater of IP-client, voer je niet fritz.box in, maar het IP-adres waarop de FRITZ!Box kan worden bereikt in het thuisnetwerk.

Schakel de optie "Log on anonymously" uit.
Voer in het veld "User name" de naam in van een FRITZ!Box-gebruiker die is gemachtigd FRITZ!NAS-inhoud te openen en klik op "Next".
Opmerking:Je kunt de toegangsrechten voor FRITZ!Box-gebruikers bewerken in de gebruikersinterface onder "System > FRITZ!Box Users".

Voer in het veld "Type a name for this network location" een naam naar keuze in, klik op "Next" en vervolgens op "Finish".
Het venster "Log On As" wordt geopend.
Voer in het veld "Password" het wachtwoord in van een FRITZ!Box-gebruiker die is gemachtigd FRITZ!NAS-inhoud te openen.
Schakel de optie "Save password" in en klik op "Log On".
Een venster met alle beschikbare NAS-inhoud op de FRITZ!Box wordt geopend.
Opmerking:In Windows Verkenner wordt automatisch een snelkoppeling naar de opslag (NAS) gemaakt onder "Network Location" en ook in het navigatiegebied onder "Computer".

Toegang tot opslag (NAS) vanaf internet
Met veilig gedeeld internet kunnen jij en je vrienden te allen tijde via internet toegang krijgen tot bepaalde inhoud van USB-opslagapparaten die zijn verbonden met de FRITZ!Box:
Configureer de FRITZ!Box voor internettoegang tot FRITZ!NAS.
toon volledige bericht
Je kan ook toegang tot je nas krijgen via internet:
Internettoegang tot FRITZ!NAS instellen
Je kunt FRITZ!NAS gebruiken om veilig delen via internet in te stellen voor bepaalde inhoud in opslag die is verbonden met de FRITZ!Box (bijvoorbeeld een USB-opslagapparaat, onlineopslag). Dit betekent dat je via internet altijd toegang hebt tot alle documenten en mediabestanden in FRITZ!NAS.
Opmerking:Als FRITZ!NAS-inhoud niet moet worden gewijzigd of verwijderd, kun je bestanden met anderen eenvoudig delen door ze een toegangskoppeling te sturen. De koppeling en de inhoud kunnen worden geopend met elke webbrowser. Er is geen gebruikersnaam of wachtwoord vereist.

Vereisten / Beperkingen
De FRITZ!Box moet een publiek IPv4-adres of een IPv6-adres van de internetprovider verkrijgen.
Belangrijk:De FRITZ!Box is alleen toegankelijk vanaf internet via IPv6 wanneer een DS-Lite-verbinding ("Dual-Stack Lite") wordt gebruikt. Wanneer DS-Lite actief is, wordt de status "IPv4 over DS Lite" weergegeven onder "Connections" op de pagina "Overview" van de FRITZ!Box-gebruikersinterface.

Opmerking:De configuratieprocedure en de opmerkingen over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS voor je FRITZ!Box.

1 Voorbereiding
USB-opslagapparaat configureren voor gebruik als opslag (NAS)
Configureer het USB-opslagapparaat voor gebruik als opslag (NAS).
MyFRITZ!-account instellen en domeinnaam bepalen
Met MyFRITZ! heb je altijd toegang tot een FRITZ!Box vanaf internet, zelfs als het publieke IP-adres regelmatig verandert (bijvoorbeeld na "automatic disconnection" door de internetprovider).
Opmerking:Als je al een dynamische DNS-domeinnaam hebt van een andere provider, kun je ook deze domeinnaam gebruiken in plaats van MyFRITZ!.

Configureer een MyFRITZ!-account in de FRITZ!Box.
Bepaal de MyFRITZ!-domeinnaam van de FRITZ!Box.
Permanente internetverbinding handhaven
De volgende stap is alleen vereist als FRITZ!NAS-inhoud altijd toegankelijk moet zijn:
LET OP!Configureer deze instelling niet als je internettoegang op tijdbasis hebt! Internettarieven op basis van verbindingstijd zijn niet geschikt als de FRITZ!Box altijd toegankelijk moet zijn via internet.

Klik op "Internet" in de FRITZ!Box-gebruikersinterface.
Klik op "Account Information" in het menu "Internet".
Klik op "Change connection settings".
Schakel de optie "Maintain permanently (recommended for flat rates)" in.
2 FRITZ!Box-gebruikers instellen
Voor internettoegang tot de FRITZ!Box moet je gebruikers instellen in de FRITZ!Box en ze toegangsrechten voor opslaginhoud (NAS) geven vanaf internet:
Klik op de knop "Edit" voor de gebruiker die toegang moet hebben tot de opslag (NAS) vanaf internet,
of (als je nog geen FRITZ!Box-gebruikers hebt geconfigureerd)
klik op de knop "Add User" en voer in de betreffende velden een naam en een wachtwoord naar keuze in voor de gebruiker.
Schakel de optie "Access from the Internet allowed" in.
Schakel de optie "Access to NAS contents" in.
Klik op de knop "Add Directory".
Schakel de optie "All storage available on the FRITZ!Box" in als de FRITZ!Box-gebruiker toegang krijgt tot alle opslag die beschikbaar is op de FRITZ!Box,
of
schakel de optie "Select folder" in als de FRITZ!Box-gebruiker alleen toegang krijgt tot bepaalde opslag of een bepaalde map in een opslag die beschikbaar is op de FRITZ!Box.
LET OP!Als je toegang verleent tot alle mappen, heeft de gebruiker ook toegang tot alle faxberichten, berichten op het antwoordapparaat en alle onlineopslag die je hebt geconfigureerd.

Ga naar de sectie "Directory" en geef de gebruiker lees- en schrijfmachtigingen voor de opslag.
Klik op "OK".
3 Toegang tot FRITZ!NAS vanaf internet
Open een webbrowser (bijvoorbeeld Chrome, Firefox, Internet Explorer) en voer het adres https://[MyFRITZ!-domeinnaam van de FRITZ!Box]/nas in.
Voorbeeld:
https://pi80ewgfi72d2os42.myfritz.net/nas

Als de webbrowser de verbinding beschouwt als niet vertrouwd of onveilig, ga je als volgt te werk om de beveiligingswaarschuwing te bevestigen:
Opmerking:De verbinding naar de FRITZ!Box is geen beveiligingsrisico. De webbrowser geeft deze waarschuwing alleen weer omdat het individuele beveiligingscertificaat van de FRITZ!Box niet bekend is bij andere organisaties die certificaten valideren.

Mozilla Firefox: "I Understand the Risks > Add Exception... > Confirm Security Exception".
Microsoft Edge: "Continue to this webpage (not recommended)".
Microsoft Internet Explorer: "Continue to this website (not recommended)."
Google Chrome: "Advanced > Proceed to [...].myfritz.net (unsafe)".
Apple Safari: "Continue".
Voer in de overeenkomstige velden de gebruikersnaam en het wachtwoord in van een FRITZ!Box-gebruiker die is gemachtigd FRITZ!NAS-inhoud te openen vanaf internet en klik op "Log in".
toon volledige bericht

[ Voor 122% gewijzigd door digidokter.net op 06-04-2016 17:47 ]

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Pagina: 1