Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop studie + light gaming

Pagina: 1
Acties:

• Bliepo
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 13:24
Hallo beste medetweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop, maar ik zie gewoon door de bomen het bos niet meer. Momenteel heb ik een Medion Erazer X7821 (gamelaptop), die de nodige kuren en defecten vertoont. Daarnaast ben ik best wel klaar met het kreng steeds mee te zeulen met zijn 3,8kg.

Waar ik nu naar op zoek ben is een laptop die
1) stevig is;
2) goede accuduur heeft (>= 4 uur);
3) krachtig genoeg is voor mijn studie + lichte gamen (lees: moet skyrim kunnen draaien op low);
4) fullhd ips scherm heeft (minder is niet goed genoeg, meer dan dat is onzin).

Wat ga je met je laptop doen?
Ik gebruik mijn laptop voornamelijk voor de studie. Denk Office + Matlab + Mathematica. Ik ben van plan te Windows en Ubuntu te dualbooten, met Windows als primair OS. Natuurlijk wil je als student af en toe ontspannen en daarom zou ik ook graag wat lichte gaming willen doen. Zolang het kan draaien in native resolution met een acceptable frame rate. Fotobewerking doe ik soms, maar dat gaat niet verder dan wat simpele bewerkingen op RAW foto's.

Wat is je budget?
Rond de 1000 - 1200 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Iedere dag naar de universiteit en terug, op de fiets, dus ja. Ik heb al meer dan 2,5 jaar de zware 3,8kg Erazer continue meegesleept en dat ben ik echt helemaal moe. Een gewicht van rond de 2kg, misschien iets meer (minder mag natuurlijk altijd) lijkt me wel prima.

Verder vind ik de stevigheid zeer belangrijk. Ook dit weer door de Erazer. Ik heb net geen nachtmerries dankzij de randen van het scherm die niet goed vastzitten, de lampjes van de wifi en bluetooth die de eerste maand al opgaven, de oplaadaansluiting die stuk gegaan is, de drive die wel nog kan lezen maar niet meer kan schrijven en zo kan ik nog even doorgaan. Stevigheid is misschien wel mijn belangrijkste eis voor de nieuwe laptop. Ik wil een laptop die meegaat.

Een goede accuduur is natuurlijk altijd handig... maar niet essentieel.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Absoluut geen Medion (zie boven) en liever geen Acer (in mijn belevingswereld is het aantal problemen daarmee bovengemiddeld).

Eigen onderzoek
Natuurlijk heb ik zelf ook eigen onderzoek gedaan. Toen er een review van de Dell XPS 13 op Tweakers zag wist ik het. Dit was hem. Hierop had ik gewacht. Een laptop die stevig gebouwd was, licht was en een goede accuduur had. Ideaal! Schermformaat was dan weliswaar maar 13", maar ach ja. En hij heeft geen videokaart... dan maar geen gamen? En hij had een probleem met de automatische helderheid die niet uit kon. En hij was eigenlijk toch wel duur voor een laptop zonder videokaart. En hij had geen harde schijf en dat was misschien toch wel zo prettig. Hmmm... Moeilijk

En toen kwam de XPS 15. Dit was hem! Videokaart? Check! Geen autobrightness? Check! Harde schijf? Check! Mooi schermformaat? Check! Een accuduur die niet bijzonder is ondanks de hoge prijs? Che... uh wacht even... Oh, de accu is kleiner om ruimte te maken voor de harde schijf... Oh, maar het duurdere model heeft msata waardoor er toch een groter accu in kan en... oh, die maakt die op aan de resolutie... oh... ja.. nee nee nee :'(

Dus maar weer verder zoeken. Maar al snel liep ik tegen een probleem: een laptop met de juiste specs vinden lukt wel. Maar wat de specs nooit laten zien is of de laptop stevig is. Of de touchpad fijn is. Of het toetsenbord niet mee veert.

Ik weet het dus gewoon niet meer. :?

• Hedgy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:19
Bouwkwaliteit, of het touchpad fijn is en het toetsenbord niet mee veert. Is inderdaad een kwestie van ervaring, probeer daarom veel reviews te bekijken en op dit soort dingen te letten. Ook kun je naar de winkel gaan om zelf de laptop te bekijken / aan te voelen mits daar hetzelfde of vergelijkbaar model is.

Mij lijkt dit een mooie laptop voor je (staat niet in de pricewatch volgens mij). Erg jammer is dat het een SSD van slechts 256GB is. Maar de specificaties zijn verder hoog en voor zover ik gehoord heb goede bouwkwaliteit.
http://www.laptopshop.nl/...nbook-ux501vw-fz141t.html

Verder gaat de XPS 15 full hd versie volgens notebookcheck wel langer dan 4uur mee, tenzij je het over heavy load hebt. Dan heb je het over 2 uur.

Zelf had ik overigens een gelijkwaardig probleem, en heb gekozen voor de dell inspiron 7559. (Dus wat minder bouwkwaliteit dan de xps 15 maar toch redelijk gelijkwaardige specificaties, ook wat zwaarder maar nog steeds lichter dan joun erazer). Zelf maak ik me niet zo druk om de mindere kwaliteit, maar volgende week ga ik dat als het goed is zien. Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik hoor dat een laptop na 2,5jaar er al zo aan toe is. Wat ook kan helpen is een goede laptop (rug)tas.

Dit zijn verder allemaal 960M videokaarten, er is vast ook nog wel wat te vinden onder de 950M?

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:08

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Over de Dell Inspiron 7559 is al veel gesproken in de topics hier. Ik zou zeggen, zoek eens even naar de bevindingen van de personen die deze laptop hebben gekocht. Ook op youtube staan veel reviews.

Volgens mij is dit model ook het meest bang for the buck. Er schijnen kortingscodes in omloop te zijn waarmee je nog 7% korting krijgt. Als je het ''basismodel'' pakt van € 999,00 kun je die dus voor € 930,00 oppikken. Hiervoor krijg je dan een 1tb sshd (niet erg snel natuurlijk) maar voor het bespaarde geld kun je dan wel een msata ssd kopen. Volgens mij voldoe je dan aan al je eisen.

De bouwkwaliteit van dit model wordt over het algemeen aangeprezen als ''in orde''. Het is zeker geen hoogvlieger, maar dan zit je gewoon in een andere prijsklasse (vaak met dito gewicht). Hierboven is zo'n model genoemd ( de asus ux501) maar dan kom je dus op € 1400 uit. Een overweging die je moet maken als je de bouwkwaliteit dus erg belangrijk vind.

Succes!

• Bliepo
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 13:24
Bedankt voor de reacties. De Dell Inspiron 7559 lijkt me inderdaad erg interessant. Ik moet er nog even over denken en nog wat alternatieven bekijken, maar momenteel neig ik wel naar de Dell Inspiron 7559. Als je hem volgende week hebt hoor ik graag hoe hij bevalt!

• Hedgy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:19
Hier in dit topic is al iemand die hem heeft, misschien interessant om te lezen.
[Ervaringen] Dell Inspiron 15-7559 (Skylake)

Ik krijg hem als het goed is maandag. En zal dan ook in dat topic vertellen wat ik van de laptop vind. Bij mij betreft het wel de 4k versie.

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-11 14:37
Ik heb zelf sinds kort de 7559 en ik ben er tevreden over. Ik moet erbij zeggen dat ik het 1000 euro model voor 836 heb gekregen door kortingen (70 euro korting + 10% VIP korting) en dat het hierdoor echt een no-brainer was om hem aan te schaffen. Nadelen: matige trackpad (gebruik zelf altijd een muis), geen ssd (wel een leeg M.2 slot, dus zelf ssd toevoegen of hdd vervangen door 2.5" ssd), niet het allerbeste toetsenbord (veert licht mee, maar ik heb hier geen last van en je merkt het ook niet onder het typen).

Ik wilde zelf ook de XPS 15 halen, maar het goedkoopste model was gewoon ongeveer 600 euro duurder dan de 7559. Ik ben blij dat ik het geld bespaard heb uiteindelijk.

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-11 13:26
Daarnaast kan je ook je oude medion hier kwijt. De 680m is een mxm kaart en zal wel animo voor zijn.

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
De Dell laptop is toch relatief zwaar. als je enigszins handig bent ( lees Werkgeheugen en SSD kan inbouwen) zou je een leuk laptopje van 2.1 kilo kunnen krijgen met een gtx 950 voor zo ongeveer 850 euro.
Clevo 650 RC

iets zwaarder maar wel met wat een krachtigere videokaart zou je kunnen gaan voor de Clevo N150RD .
de 960m doet het opzich wel oke voor lichtgamen.

er is ook nog een alternatief met 970m , vind hem alleen niet super mooi. wel 14 inch en 2 kilo...
bij deze zou je op een totaal van 1250 komen ongeveer, heb je wel een laptop met 970m , SSD en de rest.
Clevo P640RE

persoonlijk vind ik dat al deze apparaten echt een goeie bang-for-buck hebben.
Pagina: 1