Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ha tweakers,

Ik ben op zoek naar een eerste, kwalitatief goede camera. Ik ben niet op zoek naar een extreem professionele camera, dus zal waarschijnlijk in het instapsegment vallen, met een budget tot een euro of 550/600 max. Ik kies vooralsnog het liefst voor een camera waar al een kit lens bijzit.

Wat ik in een fotocamera zoek:
- Goede fotokwaliteit mn overdag voor bijv landschap maar ook close-ups, als het binnen de prijsklasse valt zouden aardige avondplaatjes ook leuk zijn
- EVF is leuk, maar niet een must; tenzij jullie aanraden dat dit écht handig is
- touchscreen en kantelbaar scherm is een fijne extra
- scherpe filmkwaliteit
- camera waar ik voorlopig jaren mee vooruit kan (volledig schieten met auto-instellingen -> zelf rommelen met iso etc)
- makkelijk mee te nemen, ook voor bijv. op de fiets

Heb al aardig wat research achter de rug, en wat betreft de systeemcamera's vielen mij bijvoorbeeld de Samsung NX500 (geen evf), maar ook bijvoorbeeld de Sony Rx100 iii op in positieve zin (geen touchscreen). Mooie, compacte camera's die goede plaatjes schieten en ook wat betreft filmbeelden aardige resultaten laten zien.

Wat betreft de DSLR's ben ik wat huiverig vanwege het feit dat ze over het algemeen wat groter en zwaarder zijn. Zoals aangegeven vind ik het prettig als het een camera wordt die ik makkelijk overal mee naartoe kan nemen, zodat ik hem ook daadwerkelijk veel ga gebruiken, wat wel de planning is. Instapmodellen zoals de Nikon D3300/5300 vielen hierbij op, mn 5300 ivm kantelbaar scherm.

Tot slot. Zijn jullie van mening dat instap DSLR's vergeleken met de prijsklasse systeemcamera's waar ik in zit sterk verschillen m.b.t. film/fotobeelden?

Een hele lijst. Ik ben benieuwd naar jullie reacties, dank alvast!

Daan

Alle reacties

• junglebeast
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:15

junglebeast

hier staat iets

Als je misschien nog €50 extra te besteden hebt is een Sony A6000 een prima optie.
  • Compact
  • Zeer snelle autofocus
  • Elektronische zoomlens werkt zeer vlot
  • 11fps burstsnelheid
  • Goede evf
  • Uitbreidbaar met apps
  • 24mm groothoek
  • Kantelbaar scherm
  • Film in 1080p

[ Voor 6% gewijzigd door junglebeast op 01-04-2016 00:39 ]

B.NET: Junglebeast#2495 | Stormscale Horde

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-11 13:31

wickedm3n

Always having fun!

junglebeast schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 00:36:
Als je misschien nog €50 extra te besteden hebt is een Sony A6000 een prima optie.
  • Compact
  • Zeer snelle autofocus
  • 11fps burstsnelheid
  • Goede evf
  • Uitbreidbaar met apps
  • 24mm groothoek
  • Kantelbaar scherm
  • Film in 1080p
Deze heb ik ook aangeschaft omdat hij compact is.heel veel instellingen en goede kwaliteit foto's schiet.en met de kitlens blijft hij lekker compact.
Als evf geen must is kan de Sony a5100 ook..
Zelfde specs als de a6000 maar dan zonder evf.

In progress: VW kever

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Een NX500 is qua body zeer goed op foto en filmgebied, maar als je later er bijvoorbeeld nog een telelens bij zou willen hebben, dan kan dat problematisch zijn, omdat Samsung gestopt is met de NX-lijn. Neemt niet weg dat je tot die tijd gewoon een zeer mooie en behoorlijk compacte body hebt. Ik weet alleen niet hoe goed die kitlens is.

De Sony RX100 is een mooie reeks, lekker compact, maar toch fotografisch zeer sterk. Qua filmen zou ik het zo even niet weten.

De voorgestelde Sony bodies (A5100 of A6000) lijken me ook mooie opties. Goed voor foto en filmen, en met meer lensopties dan de Samsung.

Eventueel zou je ook nog naar Olympus of Panasonic camera's kunnen kijken voor nog weer een beetje compacter, of een Fuji. Olympus en Fuji zijn dan weer niet erg sterk met filmen, dus dat zijn dan misschien toch niet zulke goede opties voor je.

Instap dSLRs zijn op zich een goede bang for buck, maar lopen vaak op filmgebied wat achter en zijn wat groter. Canon heeft wel goede kitlenzen, maar de instapper (1x00D serie) loopt wel ver achteraan voor wat betreft fotokwaliteit. De Nikon D3x00 serie lijkt me dan een wat betere optie, maar die is qua filmen nog weer wat minder dan de Canon. De hogere series zijn wel beter, maar die zijn ook weer nog een stukje groter.

Voor het makkelijk meenemen is zo'n high-end compact als de RX100 toch eigenlijk veel makkelijker dan wat dan ook met een verwisselbare lens, gewoon omdat het veel compacter is. Als je voorlopig toch niet van plan bent extra lenzen te gaan aanschaffen, en het bereik van zo'n compact je wel afdoende lijkt, dan zou ik gewoon daarvoor gaan.

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:11
Ik heb zelf een RX100 MK1, deze doet wat betreft foto en film kwaliteit niet veel onder voor de 3 "opvolgers". Wat betreft film kwaiteit kan ik ook vertellen dat ik deze geweldig vind. Mooie strakke filmpjes met een goeie mate van stabiliteit. Het "Home-video" gevoel is er al een stuk minder bij. Dan de foto's, ook deze zijn geweldig van kwaliteit natuurlijk, en het formaat maakt hem extreem handelbaar. Nou heb ik nogal kolenschoppen van handen, dus soms is het net even té klein voor mij. Als jij ook flinke handen hebt zou ik daar wel even op letten.

Mijn grootste ergenis aan het apparaat is simpelweg de zoom. Het zoombereik van de RX100 maakt hem voor mij net even minder lekker voor all-round. Afgelopen vakantie hebben we best wat zeldzame dieren gezien op grote afstand. En op de foto's zijn het niet meer dan een paar pixels. Wat dat betreft, misschien is een systeemcamera met jouw budget net even iets beter. Anders zou ik goed kijken of je het geld aan extra functies wel in een mk3 wilt steken. De verschillen zijn mij inziens niet extreem groot, tenzij je op zoek bent naar NFC, kantelbaar scherm etc...

Verwijderd

Topicstarter
junglebeast schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 00:36:
  • Compact
  • Zeer snelle autofocus
  • 11fps burstsnelheid
  • Goede evf
  • Uitbreidbaar met apps
  • 24mm groothoek
  • Kantelbaar scherm
  • Film in 1080p
Dank! Lijkt inderdaad een zeer degelijke, goede camera, mét EVF en goede foto/videoresultaten. Enige 'nadeel' is het ontbreken van touchscreen, maargoed je kan niet alles hebben:). Wat betreft vergelijking met a5100 opgemerkt door wickedm3n die wél een touchscreen heeft, maar dan weer geen EVF.
henkie196 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 07:57:
Een NX500 is qua body zeer goed op foto en filmgebied, maar als je later er bijvoorbeeld nog een telelens bij zou willen hebben, dan kan dat problematisch zijn, omdat Samsung gestopt is met de NX-lijn.
Oh! Kijk dat had ik nog niet gevonden, dat zou dus betekenen dat eventuele lenzen in de toekomst een probleem kunnen vormen? De kitlens schijnt behoorlijk goed te zijn, aldus enkele revieuwers op youtube. Zelfs in low-ligt schijnt hij beter te werken dan bv de A6000. Wat zijn trouwens ervaringen van jullie mbt tot slechtere lichtomstandigheden, bijvoorbeeld in de avond?

Wat betreft de DSLR's lijkt het me duidelijk dat deze toch net even een tikje te groot zijn voor mijn gebruiksdoel. Zeker omdat video/fotokwaliteit gelijk soms zelfs beter (film) wat betreft systeemcamera's.
Powergrim schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:12:
Nou heb ik nogal kolenschoppen van handen, dus soms is het net even té klein voor mij. Als jij ook flinke handen hebt zou ik daar wel even op letten.

Mijn grootste ergenis aan het apparaat is simpelweg de zoom. Het zoombereik van de RX100 maakt hem voor mij net even minder lekker voor all-round.
Fijn dat de opmerking over de Rx100 wat betreft inzoomen nog even langskomt. Ik hoef niet persee de kust van Engeland te zien met m'n camera vanaf het strand, maar een beetje zoom zou wel prettig zijn. Lukt dat in jouw ervaring opzich wel of moet je het daar in principe niet van hebben? Ik heb inderdaad wat grotere handen, dus die neem ik ook mee.

Heb uiteraard naar aanleiding van jullie suggesties nog even verder gezocht, kwam onder andere nog tegen:
Panasonic gx7(maar lagere resolutie, 16 mp)
Panasonic Luminix lx100 (nog lagere resolutie, 12,8 mp)

Bottomline van het verhaal: is er een camera die naar jullie idee de A6000 kan verbeteren - in ongeveer dezelfde prijsrange tot 600 euro, zonder erg veel af te doen aan overige specs (bv toch touchscreen, betere accuduur etc).

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:05
heb je al een een X-T10 overwogen? Voordelen van de X-T10 t.o.v. de A6000
  • briljante EVF
  • IQ
  • bediening
  • goede objectieven (nog geen ervaring mee)
  • film simulatie (velvia, provia e.d.)
  • erg goede JPG engine
  • Goede kitlens (ook de 16-50!!)
voordelen van de a6000
  • video
  • prijs
  • formaat
  • groter buffer
  • NFC
  • meer MP (24 vs. 16) (cropping)
Ik vind IQ en bediening belangrijker dan 'gadgets' en ben dus voor de X-T10 gegaan.

[ Voor 15% gewijzigd door 107mb op 01-04-2016 14:41 ]

• Paulus73
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:53
Je zou ook nog kunnen kijken naar een Panasonic TZ100. Dit is een compact-camera met een redelijk grote 1-inch-sensor (vergelijkbaar met die van RX100) en een (omgerekend) bereik van 25 - 250 mm. De lens is niet heel lichtsterk, maar deze camera heeft wel goede video-mogelijkheden. Ook komt de camera er in de eerste review best goed vanaf. Deze camera is helaas nog niet beschikbaar en gaat met de adviesprijs net wat boven je budget, maar wellicht is dat een paar weken na beschikbaarheid al anders.

De Panasonic gx7 die je noemt komt me niet bekend voor, dat zou de GF7 kunnen zijn: een compacte systeemcamera die met kitlens betaalbaar genoeg is om een extra zoomlens aan te schaffen met jouw budget. Of je bedoelt de Canon g7x, een compactcamera die vergelijkbaar is met de RX100-serie van Sony.

Edit:
Er is inderdaad ook een gx7. De GF7 is wat compacter en goedkoper (geen EVF). De Canon G7x (what's in a name) is mogelijk ook een optie als je eerder ook een RX100 hebt overwogen, deze heeft namelijk net wat meer zoom dan de Sony, wellicht net voldoende voor die kust die je noemde ;) .

[ Voor 14% gewijzigd door Paulus73 op 01-04-2016 16:26 ]

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 08:47
De LX100 zal van de genoemde opties de beste video kwaliteit opleveren met z'n 100 mbit 4k codec, ook zal deze lichtsterk zijn en de beste DOF control bieden (2.2 crop). Je mist alleen het kantelbare scherm en touchscreen.

Instagram

Verwijderd

Topicstarter
107mb schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 14:20:
heb je al een een X-T10 overwogen? Voordelen van de X-T10 t.o.v. de A6000
Ik vind IQ en bediening belangrijker dan 'gadgets' en ben dus voor de X-T10 gegaan.
Die heb ik zeker ook langs zien komen, maar valt voor het mooie net buiten m'n budget. Heb hem toch weer even opgezocht; maar kan uit reviews eigenlijk niet vinden dat de IQ beter is dan bij de A6000. Wat betreft filmkwaliteit schijnt X-T10 minder te zijn, klopt dat? Enig idee ook hoe deze camera's low-light presteren?

De panasonic tz100 ziet er ook ontzettend goed uit, klein, mooie foto's en video's voor wat ik heb gezien, mét touchscreen, alleen geen kantelbaar scherm. Ben benieuwd wat de kwaliteit is in slechtere lichtomstandigheden en de snelheid vd autofocus. Van wat ik heb gezien lijkt het een betere optie die de Canon biedt; zeker in vergelijk met de RX100 iii van Sony. De Panasonic heeft weer wat meer zoombereik dan de Sony, dus ik denk dat wat dat betreft deze de winner is?

ook de LX100 ziet er aardig uit, maar het aantal megapixels en zoom is misschien wel wat beperkter?

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:05
film heeft totaal niet mijn interesse. Ik film met een iPhone, en dat vind ik acceptabel. Maar Fuji schijnt achter te lopen.

Wat betreft Low Light, ik heb zojuist 2 foto's gemaakt op ISO 1600 en 3200. Beide JPG's, op de P stand, hoewel fuji dit niet echt kent. De foto is genomen in een donkere kamer, onder een klein schemerlampje.

Iso 1600
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1442/26083650752_3c72238bc4.jpgDSCF1359.jpg

Iso 3200
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1477/26150158946_7682f6edb1.jpgDSCF1360.jpg

Fuji heeft een cashback, zodat de X-T10 met 16-50 nu 650 euro kost. Nette prijs voor een nette camera.

[ Voor 35% gewijzigd door 107mb op 01-04-2016 23:19 ]

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het probleem van de Sony A6000 zijn de kitlenzen, de 16-50mm en de 18-55mm. Oke, ze zijn goedkoop, maar optisch zijn ze niet super. Veel vervorming op de groothoekstand, dit wordt door de camera gecorrigeerd. En vooral de 16-50 heeft last van veel vigetting, wat ook automatisch gecorrigeerd wordt, maar de hoeken moeten meer dan 3EV gepushed worden. Dat kan nooit goed zijn voor de ruis. Daarnaast zijn ze gewoon niet scherp in de randen, laat staan in de hoeken.

Dus als je een beetje fatsoenlijke lens wilt, moet je al 800 euro uitgeven voor een 18-70mm Zeiss lens (en zelfs die is niet scherp in de hoeken en is niet eens f2.8 voor dat geld). Iets anders is er niet in E-mount (NXE). Of je moet een metabones EF adapter erbij halen, dan kun je Canon EF(s) lenzen gebruiken.

Ik zou dan liever kijken naar de Fuji die 107mb aanraadt. Dan maar even langer sparen.

Of een Canon EOS-M3. Die is er voor 579,- met best goede 18-55mm kit lens. Heeft alleen geen EVF, maar wel een kantelbaar scherm met touchscreen. Alleen de autofocus is een beetje traag, iig trager dan de A6000 en consorten. En full-HD filmen, geen 4K ofzo. Ik heb meer vertrouwen in Canon dat er ooit meer lenzen komen voor de EF-M mount dan dat Sony een goede, betaalbare lens uitbrengt voor de E-mount.

[ Voor 11% gewijzigd door zonoskar op 01-04-2016 23:40 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-11 13:31

wickedm3n

Always having fun!

zonoskar schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 23:35:
Het probleem van de Sony A6000 zijn de kitlenzen, de 16-50mm en de 18-55mm. Oke, ze zijn goedkoop, maar optisch zijn ze niet super. Veel vervorming op de groothoekstand, dit wordt door de camera gecorrigeerd. En vooral de 16-50 heeft last van veel vigetting, wat ook automatisch gecorrigeerd wordt, maar de hoeken moeten meer dan 3EV gepushed worden. Dat kan nooit goed zijn voor de ruis. Daarnaast zijn ze gewoon niet scherp in de randen, laat staan in de hoeken.

Dus als je een beetje fatsoenlijke lens wilt, moet je al 800 euro uitgeven voor een 18-70mm Zeiss lens (en zelfs die is niet scherp in de hoeken en is niet eens f2.8 voor dat geld). Iets anders is er niet in E-mount (NXE). Of je moet een metabones EF adapter erbij halen, dan kun je Canon EF(s) lenzen gebruiken.

Ik zou dan liever kijken naar de Fuji die 107mb aanraadt. Dan maar even langer sparen.

Of een Canon EOS-M3. Die is er voor 579,- met best goede 18-55mm kit lens. Heeft alleen geen EVF, maar wel een kantelbaar scherm met touchscreen. Alleen de autofocus is een beetje traag, iig trager dan de A6000 en consorten. En full-HD filmen, geen 4K ofzo. Ik heb meer vertrouwen in Canon dat er ooit meer lenzen komen voor de EF-M mount dan dat Sony een goede, betaalbare lens uitbrengt voor de E-mount.
Het is maar net hoe je de camera gebruikt.. als je niet in RAW schiet en niet bewerkt dan zie je datgene wat je noemt niet.. voordeel van de kitlens is zijn formaat hij is lekker compact.

Voor nu schiet ik ook alleen in JPEG en daar komen deze foto's onbewerkt zo uit de camera:

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1698/25482946644_293ef9b7c8_c.jpgDSC08117 by Stefan Schouten, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1552/26087709415_da5f20787a_c.jpgDSC09466 by Stefan Schouten, on Flickr

Ik vind dat toch aardige plaatjes al zeg ik het zelf :+

In progress: VW kever

Verwijderd

Topicstarter
Hmm. Beide plaatjes van beide camera's zien er inderdaad goed uit. De Fujii vind ik ook goed presteren in lowlight inderdaad. Ik zal ook even kijken naar de Canon inderdaad.

Voor alsnog ben ik niet opzoek naar een camera waar ik extreem veel aftereffects mee kan doen, maar na verloop van tijd wil ik wel zelf aan de slag gaan met dat soort dingen.

Iemand ervaring met de Gx7 van Panasonic? Dat lijkt ook een redelijk goede optie op het eerste gezicht.

EDIT: Heb ook nog even gekeken naar de Olympus OM-D EM-5 II, goede allrounder ook wat betreft video. Touchscreen en kantelbaarscherm, EVF, etc. Hoe verhoudt deze zich tot bijvoorbeeld de Fuji (ook mbt tot lowlight/stills/video)?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2016 00:12 ]

Pagina: 1