XFX 9800GTX met rare artifacts

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Topicstarter
Sinds een week of 2 heb ik 't probleem dat soms m'n systeem artifacts vertoond op 't scherm. Niet in games, maar gewoon tijdens desktop gebruik (Youtube, Facebook, Fusion360, etc, weinig bijzonders). Het zijn daarom ook niet de artifacts die ik ken uit games zoals random polygonen.

Afbeeldingslocatie: http://www.wholelattecoffee.com/wp-content/uploads/2016/03/IMG_1379-e1459334909258.jpg

Het zijn meer pixelvormige golf lijntjes. Over 't algemeen hangt het systeem daarna ook gewoon goed vast, behalve de muis want die kan ik gewoon bewegen over 't scherm. De muis lijkt gewoon over de artifacts heen te gaan, maar "gumt" ze niet uit. Gisteren zag ik toevallig wel dat de muispijl ook een paar pixels (als schaduw zeg maar) met zich mee trok.

De muis mag ik dan wel kunnen bewegen, het systeem reageert verder nergens op. Ik kan niets aanklikken, hover elementen reageren niet en het toetsenbord of andere invoeren hebben geen enkele invloed. Nu herinner ik me dat ik de laatste tijd al wat vaker merk dat ik 't systeem niet uit slaapstand krijg, ik vermoed dat dat hier ook mee te maken heeft.

Klein detail, de Youtube video die ik in een ander tabblad had open staan, begon na een minuut ofzo ineens weer te lopen. Niet dat ik 't kon zien, maar ik kon het wel horen omdat het geluid ineens weer werkte. Systeem reageerde voor de rest nog steeds nergens op.

Omdat m'n 9800GTX 2 DVI-D poorten heeft heb ik toen 't systeem uitgezet en de monitor aan de andere poort gehangen. Die poort heb ik eerlijk gezegd nog nooit gebruikt :X Tijdens de BIOS POST leek het kort alsof er iemand met kleurrijke pixels over m'n scherm heen gegaan was. Niet overdreven veel maar een wel verschillend van kleur. Ze verdwenen na een halve seconde en toen startte het systeem op. Bij 't login scherm van OSX hing 't ding zich met vergelijkbare artifacts weer op.

Ik heb de graka even uit m'n systeem gehaald en de koeler eraf gehaald. Voor een systeem wat eigenlijk belachelijk veel uren gedraaid heeft zit er bizar weinig stof in 't koelelement. De pasta tussen het element en de GPU was crusty. Niet helemaal droog maar zeker verre van ideaal. Gemiddelde GPU temp lag rond de 61 graden. De thermalpads op 't geheugen was ook nog goed in orde imho, allemaal nog kleverig zat en 't brokkelde niet uitelkaar. Ik denk niet dat 't een geheugen temperatuur probleem is geweest daarom. GPU misschien.

Nu moet ik even kijken waar ik nieuwe thermalpads kan krijgen (of ik moet deze terug zetten) maar ik vraag me af of dit echt een graka probleem is. De monitor is amper 2 maanden oud, kabel ditto.

De rest van 't systeem is ook al wat ouder maar voor mijn doeleinden nog goed zat:
CPU: Intel Q9550
GPU: XFX 9800GTX
RAM: 6gb OCZ Reaper in 4 sticks (2x 2, 2x 1) (DDR2 iirc)
Mobo: Asus P5Q-Pro
Monitor: Asus PB278QR, aangesloten via DVI-D

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Alle reacties

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 22:30
Dit ziet er in mijn ogen uit als een stervende GPU. Wat er precies sterft (geheugen of kaart zelf) durf ik niet te zeggen. Je zou de beruchte oventruuk kunnen uitvoeren en je kaart even "bakken". De G80 en G92 kaarten hadden beide last van crappy soldeersel wat over de tijd voor problemen zorgde.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

Waar je last van hebt is het overleiden van je videokaart. Dan kan een aantal oorzaken hebben:

Het ding wordt te warm
stroomtoevoer is instabiel
stroomtoevoer is te weinig
slechte soldeer contacten (Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten)
Brakke driver
enz.

Mocht je nog een videokaart hebben liggen dan kun je in ieder geval het een en ander uitsluiten, maar ik gok dat het tijd is voor een nieuw exemplaar.

-_-

• C.44

C.44

Topicstarter
Ardjee schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 13:26:
Dit ziet er in mijn ogen uit als een stervende GPU. Wat er precies sterft (geheugen of kaart zelf) durf ik niet te zeggen. Je zou de beruchte oventruuk kunnen uitvoeren en je kaart even "bakken". De G80 en G92 kaarten hadden beide last van crappy soldeersel wat over de tijd voor problemen zorgde.
Dat reflowen met een oven had ik idd ook al ergens gezien. In hoeverre dat daadwerkelijk helpt weet ik niet maar ik weet wel dat ik dan de woede van m'n wederhelft op m'n nek haal als de oven ineens een beetje apart luchtje heeft :+ Zal er eens wat onderzoek naar doen.
M2M schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 13:27:
Waar je last van hebt is het overleiden van je videokaart. Dan kan een aantal oorzaken hebben:

Het ding wordt te warm
stroomtoevoer is instabiel
stroomtoevoer is te weinig
slechte soldeer contacten (Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten)
Brakke driver
enz.

Mocht je nog een videokaart hebben liggen dan kun je in ieder geval het een en ander uitsluiten, maar ik gok dat het tijd is voor een nieuw exemplaar.
Ik heb nog ergens een GT260 oid liggen. Te warm denk ik dat wel mee valt, de GPU Die zou volgens HWMonitor niet voorbij de 60 - 61 graden komen, fan draait ook gewoon netjes. Verder draai ik eigenlijk zelden grafisch intensieve applicaties. Gamen doe ik er niet op, af en toe komt er een paar uurtjes Fusion360 voorbij en af en toe gebruik ik Adobe Premiere. Die laatste telt dan ook weer niet echt omdat de 9800GTX maar 512mb geheugen heeft en daarom wil Premiere alleen maar softwarematig renderen.

Stroomtoevoer instabiel zou kunnen. Onwaarschijnlijk maar ik kan 't niet uitsluiten. Ik heb de laatste dagen de voltages wel in de gaten gehouden en die liggen allemaal netjes binnen de grenzen.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:05

Nemesizz

Untouchable

Denk ook dat het het beruchte microbreukjes probleem is, dit komt veel voor bij GeForce 8000/9000 kaarten.

De ene heeft er erger last van dan de ander (ik kon eerst ook af en toe nog gewoon gamen met m'n 8800GTS, en soms had je dagen dat ie constant BSOD's gaf, uiteindelijk gaf die het wel op). Dus de symptomen kunnen soms wisselend zijn, de een heeft hele erge artefacts, bij een ander doet de kaart het de ene keer wel en de andere keer niet, en weer iemand anders kan het ook gewoon in een keer het beeld op zwart gaan (is een beetje afhankelijk welke soldeer punten loslaten/scheuren/breken).

Reflowen in de oven is slechts een tijdelijke oplossing. Gezien de leeftijd, en de prestaties van de 9800 is het denk ik niet zo interessant meer om te reflowen.
Toen de 8000/9000 nog redelijk meekwam qua prestaties was het een mooie tijdelijke oplossing totdat de vervanger (nieuwe videokaart) binnen kwam. Maar zelfs goedkope mid/low range kaartjes zijn vaak al sneller tegenwoordig.

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-11-2025

Gertjuhjan

Software Engineer

Laat staan dat er waarschijnlijk geen DIrectX 12 op draait.

Ik heb thuis precies dezelfde kaart. Jouw probleem heb ik vorig jaar ook 1 keer voorbij zien komen. Maar.... dat heeft zich zelf weer opgelost. Nu ben ik aan het kijken voor een goede vervanger, gewoon omdat de kaart te weinig nog echt lekker draait.

Xbox: Gulpener88

• C.44

C.44

Topicstarter
De 9800GTX is inderdaad niet de nieuwste, directX12 is niet echt een probleem voor mij aangezien ik OS X draai ;)

Ik heb zojuist een backup kaart gevonden (GT240...). Die geeft tot nu toe geen problemen. Ik ben nu eens even een memtest aan 't draaien om te kijken of niet iets anders wellicht nog roet in 't eten gooit. Ondertussen zal ik de kaart weer eens even ontdoen van z'n koeler en wat balletjes alu folie gaan draaien en de oven opwarmen.

To be continued...

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-01 19:00

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Die blokjes artifacts wijzen vaak op het geheugen, spikes en lange strepen vanuit een polygoon wijst weer op de core, als je de mem speed van de vga kaart wat omlaag zet, zul je wrs ze wel weg krijgen, maar zoals hierboven geopperd het kan ook het begin van het einde inluiden..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• C.44

C.44

Topicstarter
Under / overclocken gaat ietsje moeilijker op een hackintosh, daar zijn namelijk geen tools voor. Dan zou ik eerst windows moeten installeren, een geschikte kloksnelheid moeten vinden en dan de GPU bios flashen. En dan hopen dat 't nog steeds werkt onder OS X.

Anyways, memtest heeft geen problemen aangegeven dus RAM en RAM slots kan ik al uitsluiten. Als ik nu nog op 1 of andere manier met een LiveCD (of bij voorkeur LiveUSB) CPU en GPU RAM kon testen dan zou ik al weer iets meer kunnen uitsluiten.

De kaart heb ik net ~10 minuten in de oven gehad. Heb wel een hot air reflow station hier maar voor zoveel chips begin ik daar liever niet aan, zeker niet als er zoveel zo kort op elkaar zit. Ik heb nu de deur van de oven op een kier staan (oven staat uit) zodat 't geheel langzaam kan afkoelen. Dadelijk dan eerst maar eens proberen met de oude thermalpads en wat nieuwe pasta.

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Nvidia the way it's meant to be baked! ;)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Centurius
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-12-2025
C.44 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:15:
Under / overclocken gaat ietsje moeilijker op een hackintosh, daar zijn namelijk geen tools voor. Dan zou ik eerst windows moeten installeren, een geschikte kloksnelheid moeten vinden en dan de GPU bios flashen. En dan hopen dat 't nog steeds werkt onder OS X.

Anyways, memtest heeft geen problemen aangegeven dus RAM en RAM slots kan ik al uitsluiten. Als ik nu nog op 1 of andere manier met een LiveCD (of bij voorkeur LiveUSB) CPU en GPU RAM kon testen dan zou ik al weer iets meer kunnen uitsluiten.

De kaart heb ik net ~10 minuten in de oven gehad. Heb wel een hot air reflow station hier maar voor zoveel chips begin ik daar liever niet aan, zeker niet als er zoveel zo kort op elkaar zit. Ik heb nu de deur van de oven op een kier staan (oven staat uit) zodat 't geheel langzaam kan afkoelen. Dadelijk dan eerst maar eens proberen met de oude thermalpads en wat nieuwe pasta.
Ik weet niet of je die oven nog wou gebruiken maar wanneer je de oven truc gebruikt is het door giftige stoffen in de gpu heel zwaar afgeraden om de oven weer te gebruiken.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Mja. bakken kan dit wel oplossen, maar het is tijdelijk.
Houd er rekening mee dat je eens in de zoveel maanden/weken moet bakken. (ik heb dit een paar keer met een 460 gedaan tot ik het zat was)
Tijd voor een nieuwe GPU.

• C.44

C.44

Topicstarter
Centurius schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:30:
[...]

Ik weet niet of je die oven nog wou gebruiken maar wanneer je de oven truc gebruikt is het door giftige stoffen in de gpu heel zwaar afgeraden om de oven weer te gebruiken.
Aha, da's handig dan :X en ja dit is de oven die we ook voor pizza e.d. gebruiken |:( zal 'm de rest van de dag maar eens laten open staan dan, beetje uitwaaien enzo. Gvd...

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-01 14:30
[verwijderd]

[ Voor 123% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:40 ]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 14:25
Bij moderne printplaten zou ik er niet zo bang voor zijn, vooral als het rohs keurmerk erop staat. Dat houdt oa. in dat er geen loodhoudend soldeer gebruikt is wat je zeker niet in je oven wil hebben.

Ik had een collega die regelmatig zijn PS3 een tijdje in de oven legde en hij en de rest van de familie hebben er niks aan over gehouden.

Flickr - Strava

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:05

Nemesizz

Untouchable

SAiN ONeZ schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 14:54:
Die blokjes artifacts wijzen vaak op het geheugen, spikes en lange strepen vanuit een polygoon wijst weer op de core, als je de mem speed van de vga kaart wat omlaag zet, zul je wrs ze wel weg krijgen, maar zoals hierboven geopperd het kan ook het begin van het einde inluiden..
Bij m'n Geforce 7900GT had ik ook van die spikes/vervormingen en strepen, en dat was vanwege loslatende geheugen chips op de kaart (productiefout, toegegeven door XFX zelf).
Dus die strepen/vervormingen zijn niet alleen problemen van de core.

• C.44

C.44

Topicstarter
So far so good. Kaart gebakken, in elkaar gezet en mee opgestart. Geen problemen tot dusver. Idle temperatuur voor de GPU Die is een goede 4 graden lager ongeveer (57C) en spiked tot 65C max bij full load. Helaas is 't wel maar een korte test (een minuut, anderhalf hooguit) dus ik ga even iets zoeken waarmee ik een duurtest kan draaien.

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Zoek even op de unigene valley benchmark die kun je loopen en blijft hij na de benchmark evengoed zwaar draaien dus een zeer goede test, tevens leest die benchtool ook je vga (core) temp uit..

• C.44

C.44

Topicstarter
SAiN ONeZ schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 16:41:
Zoek even op de unigene valley benchmark die kun je loopen en blijft hij na de benchmark evengoed zwaar draaien dus een zeer goede test, tevens leest die benchtool ook je vga (core) temp uit..
Die had ik inderdaad ook al gevonden, ben even weg voor een paar boodschappen maar heb em gewoon laten lopen. Alles op max.... 2fps :P

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Best tweakers waardig je operatie..

V geschikt
ongeschikt

• C.44

C.44

Topicstarter
Unigine Valley blijft maar crashen. Had 't straks al dat ie met bepaalde instelling gewoon crashte nog voordat de benchmark echt startte. Met de laagste (basic) instelling start ie dan wel en als ie dan eenmaal loopt gooi ik de instellingen handmatig naar zo'n beetje de max. Dat is voordat ik zostraks even weg moest al een keer gecrashed maar de tweede keer bleef ie gewoon lopen.

Nu kom ik net thuis, staat 't ding in slaap modus. Waarom staat ie slaap modus? Omdat Unigine Valley gecrashed is :X

Tot zoverre heb ik wel nog geen rare artifacts gezien, eens een beetje mee surfen, filmpje renderen, youtube en Fusion draaien. Wellicht dat ik dan nog iets getriggered krijg. Op dit moment wil ik 't crashen van Unigine Valley nog niet helemaal toeschrijven aan de graka, daar zijn me nog net iets te veel variabelen voor die kunnen meespelen.

Update 1: Tot zover lijkt 't goed te gaan nu. Heb heel de avond Valley laten draaien op een iets minder hoge resolutie (1920x1080), windowed en dat is gewoon goed gegaan. Temperatuur komt niet boven de 66 graden gestressed en duikt na 't sluiten van wat voor load dan ook direct terug naar ~58 graden. Ook nog steeds geen artifacts gezien *knock on wood*

Alleen moet ik wel zeggen dat 't hele systeem praktisch onbruikbaar is als Valley draait. Valley zelf krijgt met pijn en moeite 2-3fps eruit op Ultra. Zelfs als 't in de achtergrond draait en ik probeer een beetje te browsen is er een belachelijke lag voordat er iets gebeurt. Maar goed.. 't is een kaart van 8 jaar oud :+

Op dit moment denk ik dat 't veilig is om aan te nemen dat 't bakken z'n effect heeft gehad, ook al smaken de pizza's voorlopig even vreemd :+ Ik denk wel dat 't langzaam aan tijd word om m'n ogen open te gaan houden voor een vervanging.

Update 2: Ik heb heel de nacht de Valley test laten draaien (geen screensaver, geen logout, geen slaapstand, wel monitor uit) en 't systeem liep vanmorgen nog mooi op 3 - 4fps. Niets om over naar huis te schrijven maar gelukkig geen artifacts. Voorlopig kan ik deze kaart nog even in m'n systeem houden :)

[ Voor 43% gewijzigd door C.44 op 31-03-2016 08:31 ]

Pagina: 1