SSD caching : tot hoeveel GB is het zinvol

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-10 16:55
Hoholi schreef op maandag 04 april 2016 @ 09:46:
Geen gaatje vrij om een hd te clonen, maar wel UREN vrij om hier te tokkelen en research doen over achterhaalde technologie. De logica van heel dit topic ontgaat mij volledig.
Heb je erbij gezeten met een stopwatch?
Het is gedaan tussen het boekhouden, huis schoonmaken, bezoek van vrienden en een klant door. En typen doe ik redelijk snel.
Cruijf had nog een mooie uitspraak over begrijpen ;-)
Als ik alle keuzes moet uitleggen ben ik weer UREN bezig.... ;-)
Maar klein tipje van de sluier : Een aantal mensen hier waren toch wel benieuwd of het een beetje zou werken. En dat doet het.

[ Voor 16% gewijzigd door HansKeesom op 04-04-2016 10:57 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:51
De vraag waar je in eerste instantie mee kwam is tot welke hoeveelheid GB het caching systeem van Asus zinnig is. Hoogst waarschijnlijk is dat niet de volledige 1000GB. Het aantal dat er wel opstaat beantwoord de originele vraag. Jij bent nu in een unieke positie om die vraag te beantwoorden. Zou na 5 pagina's discussie een beetje jammer zijn als je dat laat schieten.

Er is vast een manier te bedenken om te achterhalen hoeveel data er op de SSD is te vinden. Zoals bijvoorbeeld het hierboven genoemde clonen of wellicht een programma dat sectoren kan weergeven (O&O defrag) of een file recovery suite laten scannen. Mocht je daar serieus mee aan de slag gaan dan is er vast iemand met een goed idee.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• HansKeesom
sdk1985 schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:54:
De vraag waar je in eerste instantie mee kwam is tot welke hoeveelheid GB het caching systeem van Asus zinnig is. Hoogst waarschijnlijk is dat niet de volledige 1000GB. Het aantal dat er wel opstaat beantwoord de originele vraag. Jij bent nu in een unieke positie om die vraag te beantwoorden. Zou na 5 pagina's discussie een beetje jammer zijn als je dat laat schieten.

Er is vast een manier te bedenken om te achterhalen hoeveel data er op de SSD is te vinden. Zoals bijvoorbeeld het hierboven genoemde clonen of wellicht een programma dat sectoren kan weergeven (O&O defrag) of een file recovery suite laten scannen. Mocht je daar serieus mee aan de slag gaan dan is er vast iemand met een goed idee.
Ik ben het 100% met je eens, wellicht wordt maar een deel van de SSD gebruikt en dat zou zonde zijn, dus ik hoop dat iemand zich meldt. Ik zal eens gaan kijken naar O&O defrag om te zien of dat me iets oplevert. Ik vermoed echter dat ASUS ook aan dat soort programma's de c-schijf plus 1 TB SSD-cache gewoon als 1 schijf presenteert.

[ Voor 58% gewijzigd door HansKeesom op 05-04-2016 21:33 ]

• HansKeesom
Tijd voor een update :

De machine draait nog steeds erg goed, voor zover je dat van een i7 3930 met 64 GB RAM mag verwachten tenminste.

De C-schijf wil soms nog wel eens lang actief zijn na een herstart maar de user-interface etc is nog steeds direct beschikbaar. De machine voelt nog steeds snel aan.

Uiteraard kwam er het moment waarop ik een foto-project had te groot was voor de 100 GB (PCIE) SSD en ik dus even terugverlangde naar de 1 TB SSD die ik nog steeds als cache in gebruik heb dus niet als aparte drive meer kan gebruiken.
De c-schijf gebruiken bood uitkomst en alhoewel het initieel kopieren van alle foto's naar die c-schijf wel wat tijd in beslag nam, ga maar even koffie halen, kon ik daarna met prima snelheid ze verwerken.

Als verlenger van de levensduur van deze machine vind ik het een prima actie geweest. Niet hoe je een nieuwe machine in elkaar wilt zetten, hetgeen ik op deze manier een of twee jaar heb kunnen uitstellen.

Iedereen bedankt voor alle kritische vragen en support!

• HansKeesom
Weer een update,
Ondertussen kijken mijn Storage Spaces drives dusdanig mooi te presteren dat ik de 1 TB SSD weer gemengde heb met de de C-schijf van 2 TB. Uiteraard overkill en wellicht zonde van de SSD maar prima bij de meeste (normale) projecten die ik doe.
Doordat ik om deze drive ook de pagefile (64 GB ) van windows had staan, moet windows het nu zonder doen. Maar ja, met 64 GB RAM aan boord zal dat niet snel een probleem zijn. En zo ja, dan kan ik de 100GB PCIE-SSD daar ook nog voor gebruiken.
Zoals eerder gezegd, is dit een gemakkelijke, alhoewel wat dure manier om de machine nog wat jaartjes productief te laten zijn.
Pagina: 1 2 Laatste