Beste tweakers,
Graag vraag ik jullie advies over een nieuwe pc die ik wil laten bouwen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Beetje leuk kunnen gamen (niet hardcore): vooral RPG, soms een shooter, naast kantoorgebruik, wat fotobewerking, surfen, mailen, tekstverwerken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
1250 inclusief windows en assemblage (suggesties?) is indicatie. Goede prijs-kwaliteit verhouding is belangrijker dan het laatste tientje.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis (logitech performance MX) en goede 2.0 speakers gaan mee.
Voorlopig houd ik mijn Eizo FlexScan 19" 1280*1024 als beeldscherm (was best een goede investering). Als ik een nieuwe monitor koop, wordt het vermoedelijk de Dell U2415, of een andere 1980*1200 IPS of VA- monitor. Een grotere monitor dan 24" past niet echt op de plek waar mijn pc staat.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn huidige pc (i5-750, AMD HD5770) is nu 6 jaar oud, de HD's raken op, en nieuwe spellen trekt-ie niet meer. Ik denk dat onderstaande een aardig systeem is, waar ik weer een aantal jaren mee vooruit kan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil. En stil. Wel goed onboard geluid. USB 3.1 lijkt wel handig, en een M2 slot als dat echt sneller is.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou het prettig vinden of jullie eens kritisch willen kijken of dit systeem beter kan, gelet op mijn uitgangspunten. Onder de samenstelling licht ik toe hoe ik tot deze keuzes gekomen ben (vaak gebaseerd op deze site, of HWI, Tom of computerbase), maar misschien zie ik iets over het hoofd, of denk ik dat iets belangrijk is wat helemaal niet klopt.
processor: hogere basisklok dan de 6400, volgens Tom die twee tientjes wel waard.
moederbord: gezocht op m2-slot, goede audio-codec (ALC1150), usb 3.1, en geen killer netwerkchips.
videokaart: 4G schijnt vloeiender gameplay te geven, MSI is de stilste, nvidia stiller dan AMD, en GTX 970 lijkt overkill gelet op mijn (huidige/toekomstige) scherm.
HDD: stil en betrouwbaar, begrijp ik.
systeemkast: stil en goed
koeler: net even beter dan standaard. En stil.
Geheugen: altijd 2 keer zoveel als de huidige norm is me bij vorige pc's heel goed bevallen. (ga ik andere snelheid/latency merken?)
DVD-brander: stil, goed, en ook te gebruiken op de laptop.
Voeding: stil en redelijk goed. 400 watt zou genoeg moeten zijn, toch?
SSD: voor snel opstarten.
Als jullie suggesties voor verbetering hebben: graag!
Graag vraag ik jullie advies over een nieuwe pc die ik wil laten bouwen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Beetje leuk kunnen gamen (niet hardcore): vooral RPG, soms een shooter, naast kantoorgebruik, wat fotobewerking, surfen, mailen, tekstverwerken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
1250 inclusief windows en assemblage (suggesties?) is indicatie. Goede prijs-kwaliteit verhouding is belangrijker dan het laatste tientje.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis (logitech performance MX) en goede 2.0 speakers gaan mee.
Voorlopig houd ik mijn Eizo FlexScan 19" 1280*1024 als beeldscherm (was best een goede investering). Als ik een nieuwe monitor koop, wordt het vermoedelijk de Dell U2415, of een andere 1980*1200 IPS of VA- monitor. Een grotere monitor dan 24" past niet echt op de plek waar mijn pc staat.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn huidige pc (i5-750, AMD HD5770) is nu 6 jaar oud, de HD's raken op, en nieuwe spellen trekt-ie niet meer. Ik denk dat onderstaande een aardig systeem is, waar ik weer een aantal jaren mee vooruit kan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil. En stil. Wel goed onboard geluid. USB 3.1 lijkt wel handig, en een M2 slot als dat echt sneller is.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou het prettig vinden of jullie eens kritisch willen kijken of dit systeem beter kan, gelet op mijn uitgangspunten. Onder de samenstelling licht ik toe hoe ik tot deze keuzes gekomen ben (vaak gebaseerd op deze site, of HWI, Tom of computerbase), maar misschien zie ik iets over het hoofd, of denk ik dat iets belangrijk is wat helemaal niet klopt.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6500 Boxed | € 208,95 | € 208,95 |
| 1 | Asus H170 PRO GAMING | € 128,- | € 128,- |
| 1 | MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G | € 229,95 | € 229,95 |
| 1 | WD Red WD20EFRX, 2TB | € 87,95 | € 87,95 |
| 1 | Fractal Design Define R5 Titanium | € 99,- | € 99,- |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 25,95 | € 25,95 |
| 1 | Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16 | € 68,99 | € 68,99 |
| 1 | LG GP70NS50 RVS | € 44,50 | € 44,50 |
| 1 | be quiet! Straight Power 10 400W | € 67,95 | € 67,95 |
| 1 | Samsung 850 EVO M.2 250GB | € 95,80 | € 95,80 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.057,04 | |
processor: hogere basisklok dan de 6400, volgens Tom die twee tientjes wel waard.
moederbord: gezocht op m2-slot, goede audio-codec (ALC1150), usb 3.1, en geen killer netwerkchips.
videokaart: 4G schijnt vloeiender gameplay te geven, MSI is de stilste, nvidia stiller dan AMD, en GTX 970 lijkt overkill gelet op mijn (huidige/toekomstige) scherm.
HDD: stil en betrouwbaar, begrijp ik.
systeemkast: stil en goed
koeler: net even beter dan standaard. En stil.
Geheugen: altijd 2 keer zoveel als de huidige norm is me bij vorige pc's heel goed bevallen. (ga ik andere snelheid/latency merken?)
DVD-brander: stil, goed, en ook te gebruiken op de laptop.
Voeding: stil en redelijk goed. 400 watt zou genoeg moeten zijn, toch?
SSD: voor snel opstarten.
Als jullie suggesties voor verbetering hebben: graag!
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2016 18:25 . Reden: nettere aanhef :); typo ]