Toon posts:

stille allround pc ca €1250; verbeteringen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Graag vraag ik jullie advies over een nieuwe pc die ik wil laten bouwen:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Beetje leuk kunnen gamen (niet hardcore): vooral RPG, soms een shooter, naast kantoorgebruik, wat fotobewerking, surfen, mailen, tekstverwerken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1250 inclusief windows en assemblage (suggesties?) is indicatie. Goede prijs-kwaliteit verhouding is belangrijker dan het laatste tientje.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis (logitech performance MX) en goede 2.0 speakers gaan mee.
Voorlopig houd ik mijn Eizo FlexScan 19" 1280*1024 als beeldscherm (was best een goede investering). Als ik een nieuwe monitor koop, wordt het vermoedelijk de Dell U2415, of een andere 1980*1200 IPS of VA- monitor. Een grotere monitor dan 24" past niet echt op de plek waar mijn pc staat.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn huidige pc (i5-750, AMD HD5770) is nu 6 jaar oud, de HD's raken op, en nieuwe spellen trekt-ie niet meer. Ik denk dat onderstaande een aardig systeem is, waar ik weer een aantal jaren mee vooruit kan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil. En stil. Wel goed onboard geluid. USB 3.1 lijkt wel handig, en een M2 slot als dat echt sneller is.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou het prettig vinden of jullie eens kritisch willen kijken of dit systeem beter kan, gelet op mijn uitgangspunten. Onder de samenstelling licht ik toe hoe ik tot deze keuzes gekomen ben (vaak gebaseerd op deze site, of HWI, Tom of computerbase), maar misschien zie ik iets over het hoofd, of denk ik dat iets belangrijk is wat helemaal niet klopt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 208,95€ 208,95
1Asus H170 PRO GAMING€ 128,-€ 128,-
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G€ 229,95€ 229,95
1WD Red WD20EFRX, 2TB€ 87,95€ 87,95
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 99,-€ 99,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,95€ 25,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 68,99€ 68,99
1LG GP70NS50 RVS€ 44,50€ 44,50
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
1Samsung 850 EVO M.2 250GB€ 95,80€ 95,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.057,04

processor: hogere basisklok dan de 6400, volgens Tom die twee tientjes wel waard.
moederbord: gezocht op m2-slot, goede audio-codec (ALC1150), usb 3.1, en geen killer netwerkchips.
videokaart: 4G schijnt vloeiender gameplay te geven, MSI is de stilste, nvidia stiller dan AMD, en GTX 970 lijkt overkill gelet op mijn (huidige/toekomstige) scherm.
HDD: stil en betrouwbaar, begrijp ik.
systeemkast: stil en goed
koeler: net even beter dan standaard. En stil.
Geheugen: altijd 2 keer zoveel als de huidige norm is me bij vorige pc's heel goed bevallen. (ga ik andere snelheid/latency merken?)
DVD-brander: stil, goed, en ook te gebruiken op de laptop.
Voeding: stil en redelijk goed. 400 watt zou genoeg moeten zijn, toch?
SSD: voor snel opstarten.

Als jullie suggesties voor verbetering hebben: graag! :)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2016 18:25 . Reden: nettere aanhef :); typo ]

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Ai, nette build en geweldige post!

Alleen jammer dat je deze gpu verkiest boven de r9 380, goedkoper en sneller.. De 4G lijkt leuk, maar je zal geen/amper verschil merken tov de 2G variant. De geheugenbus is namelijk vrij klein.

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-11 14:45
Goedkopere plank die volgens mij ook aan je eisen voldoet: pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P. Verder zou ik toch de R9 380 4GB overwegen. Kost evenveel, net wat sneller. Over geluidsproductie zou je even wat benchmarks moeten zoeken, maar volgens mij valt dat allemaal mee.

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
JoepD schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:32:
Goedkopere plank die volgens mij ook aan je eisen voldoet: pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P. Verder zou ik toch de R9 380 4GB overwegen. Kost evenveel, net wat sneller. Over geluidsproductie zou je even wat benchmarks moeten zoeken, maar volgens mij valt dat allemaal mee.
960 is zuiniger en stiller en aan het gebruik dat de ts aangeeft is het denk ik ruim voldoende.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je hebt ook gewoon hele stille R9 380 kaarten, net als er ook luidruchtige GTX 960's zijn.

R9 380 is sowieso nu al de betere kaart en in de toekomst wordt de R9 380 alleen maar sneller ten opzichte van de GTX 960, o.a. door betere DX 12 ondersteuning.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Waarom een M2 sata ssd die flink duurder is maar niet sneller dan een reguliere sata ssd pricewatch: Crucial MX200 2,5" 250GB.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties!

qua moederbord: het gigabyte-bord zat meen ik in de BBG van januari, met de opmerking dat Gigabyte borden wat eenkennig kunnen zijn qua geheugen. Bovendien had die een ALC892-codec (hoewel dat dus een van die dingen is waarvan ik me afvraag of je het verschil hoort met de ALC1150 waarvan alle sites beweren dat die "beter" is). Vandaar dat ik een ander bordje had uitgezocht.

videokaart: ik was de hele tijd van plan voor een R9 380 te gaan, vanwege sneller en beter met DX12. Alleen zag ik net vandaag dat het advies van Tom's hardware voor "playable fhd" van een r9 380 naar een gtx950 was gegaan, onder het motto dat je daar ook een heel eind mee komt. Dat gaf mij het gevoel dat een GTX960 dan toch wel mooi zat zal zijn, aangezien ik voorlopig nog niet eens op FHD zit.
qua geluid scheelt het (als ik HWI mag geloven) ongeveer 4 dB(A), 34,8 voor de stilste (MSI) R9 380 vs 31 voor de stilste (ook MSI) GTX 960. Is waarschijnlijk het verschil tussen heel stil en niet te horen (?).

OK, denk dat ik toch maar voor de R9 ga dan. Betekent dat nog iets voor de voeding? Moet die naar een 450?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2016 21:52 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:20:
Waarom een M2 sata ssd die flink duurder is maar niet sneller dan een reguliere sata ssd pricewatch: Crucial MX200 2,5" 250GB.
Omdat ik mij door een verkoper had laten vertellen dat een M2 SSD sneller is dan een SATA SSD. Ik dacht ook een Duits filmpje gezien te hebben dat dat bevestigt. Klopt dat niet?
Als dat niet zo is, of maar verwaarloosbaar verschil maakt, kan ik idd wel wat uitsparen.

Verwijderd

Als je een veel duurdere NVMe neemt als de pricewatch: Samsung SM951 (NVMe) 256GB of pricewatch: Samsung 950 Pro 256GB zijn ze sneller maar verwacht er niet teveel van. In de praktijk is het alleen merkbaar bij heel grote bestanden lezen/schrijven zoals het installeren van een besturingssysteem of een game. Reken daarbij met seconden ipv minuten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2016 21:57 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:49:
qua moederbord: het gigabyte-bord zat meen ik in de BBG van januari, met de opmerking dat Gigabyte borden wat eenkennig kunnen zijn qua geheugen. Bovendien had die een ALC892-codec (hoewel dat dus een van die dingen is waarvan ik me afvraag of je het verschil hoort met de ALC1150 waarvan alle sites beweren dat die "beter" is). Vandaar dat ik een ander bordje had uitgezocht.
Zal ook afhankelijk zijn op wat je erop aansluit, als dat een tien euro kostend speakersetje van de Aldi is dan denk ik niet dat je enig verschil zal horen, hoe goed je gehoor ook is, het zal slecht blijven. :p
videokaart: ik was de hele tijd van plan voor een R9 380 te gaan, vanwege sneller en beter met DX12. Alleen zag ik net vandaag dat het advies van Tom's hardware voor "playable fhd" van een r9 380 naar een gtx950 was gegaan, onder het motto dat je daar ook een heel eind mee komt. Dat gaf mij het gevoel dat een GTX960 dan toch wel mooi zat zal zijn, aangezien ik voorlopig nog niet eens op FHD zit.
Ik neem aan dat je wel iets langer met de videokaart wil doen. Je hebt er nu ook vrij lang mee gedaan. Daarom zou ik eerder gaan voor een R9 380, ook door de betere prijs/prestatie. Enkele tientjes meer, toch redelijk veel sneller.
qua geluid scheelt het (als ik HWI mag geloven) ongeveer 4 dB(A), 34,8 voor de stilste (MSI) R9 380 vs 31 voor de stilste (ook MSI) GTX 960. Is waarschijnlijk het verschil tussen heel stil en niet te horen (?).
Hebben ze elke R9 380 meegenomen? Denk het bijna niet.
OK, denk dat ik toch maar voor de R9 ga dan. Betekent dat nog iets voor de voeding? Moet die naar een 450?
pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W is perfect voor een R9 380.

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
OK, dan gaat dit 'm worden. Bedankt voor jullie hulp! :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 208,95€ 208,95
1Asus H170 PRO GAMING€ 128,-€ 128,-
1MSI R9 380 Gaming 4GB€ 228,95€ 228,95
1WD Red WD20EFRX, 2TB€ 87,95€ 87,95
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 99,-€ 99,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,95€ 25,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 68,99€ 68,99
1LG GP70NS50 RVS€ 44,50€ 44,50
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 81,95€ 81,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.042,19

• -The_Mask-
  • Niet online
De WD RED HDD is niet bedoeld voor gebruik in een normale PC en de CPU koeler kan wel stiller, zoek één met een lagere RPM.

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 09:56:
De WD RED HDD is niet bedoeld voor gebruik in een normale PC
Dank voor je reactie!

Ze zijn primair bedoeld voor NAS, begrijp ik. Maar is dat een probleem? Meeste benchmarks die ik gezien heb gaan over snelheid, maar mijn belangrijkste overwegingen waren stil en betrouwbaar, dat lijkt in overeenstemming met NAS als bedoeling. Of zie ik daar iets over het hoofd?

(ik overweeg trouwens in stilte ook nog twee van deze dingen in RAID 1: is dat een idee?)
en de CPU koeler kan wel stiller, zoek één met een lagere RPM.
In de pricewatch vond ik bij de Gelid 25,5 dB, dat leek te overleven. De enige klein beetje betaalbare nog stillere die ik kan vinden is de pricewatch: scythe mugen 4 pcgh, maar die is gelijk bijna 2 keer zo duur. Aangezien ik toch niet ga overklokken: ga ik dat verschil horen?

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:45:

Ze zijn primair bedoeld voor NAS, begrijp ik. Maar is dat een probleem? Meeste benchmarks die ik gezien heb gaan over snelheid, maar mijn belangrijkste overwegingen waren stil en betrouwbaar, dat lijkt in overeenstemming met NAS als bedoeling. Of zie ik daar iets over het hoofd?
Ja WD Red als desktop disk
(ik overweeg trouwens in stilte ook nog twee van deze dingen in RAID 1: is dat een idee?)
Voor het verhogen van de uptime van de PC? Wil je de PC niet uit hoeven zetten als een HDD stuk is? Voor backup doeleinden voegt het namelijk heel weinig toe.
In de pricewatch vond ik bij de Gelid 25,5 dB, dat leek te overleven. De enige klein beetje betaalbare nog stillere die ik kan vinden is de pricewatch: scythe mugen 4 pcgh, maar die is gelijk bijna 2 keer zo duur. Aangezien ik toch niet ga overklokken: ga ik dat verschil horen?
Heeft geen zin om naar het aantal dB's te kijken, dat is toch bij elke product anders gemeten, dus als er ergens 40dB staat kan dat prima een stiller product zijn dan één waarbij 20dB staat.

Mugen 4 PCGH is ook niet ideaal, die heeft twee fans op 800RPM zonder PWM aansturing.
pricewatch: Scythe Kotetsu moet de CPU ook muisstil koel kunnen houden, mits goed ingesteld in UEFI natuurlijk.

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
Voor het verhogen van de uptime van de PC? Wil je de PC niet uit hoeven zetten als een HDD stuk is? Voor backup doeleinden voegt het namelijk heel weinig toe.
Nou, nee, om dataverlies te voorkomen, zou een van de twee de geest geven. Better safe than sorry. Is dat heel raar?

Maar ik denk dat ik dan maar voor een andere hdd ga: pricewatch: Toshiba e300 2TB
.
Mugen 4 PCGH is ook niet ideaal, die heeft twee fans op 800RPM zonder PWM aansturing.
Hier snap ik je niet helemaal: als die met zijn continue 800 rpm nou onhoorbaar stil is, en een proc met tdp van 65 W voldoende koelt, is dat ontbreken van pwm dan heel erg? Dan is-ie toch onder alle omstandigheden onhoorbaar stil?

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 17:15:
[...]

Nou, nee, om dataverlies te voorkomen, zou een van de twee de geest geven. Better safe than sorry. Is dat heel raar?
Het is raar om Raid 1 als backup te gebruiken, want als backup mogelijkheid is het wel de slechtste vorm van backup, alleen geen backup is slechter. Het probleem van Raid 1 is dat het helpt tegen heel weinig vormen van dataverlies.
Hier snap ik je niet helemaal: als die met zijn continue 800 rpm nou onhoorbaar stil is, en een proc met tdp van 65 W voldoende koelt, is dat ontbreken van pwm dan heel erg? Dan is-ie toch onder alle omstandigheden onhoorbaar stil?
Het probleem is alleen dat de twee 120mm fans op de Scythe op 800RPM helemaal niet onhoorbaar stil zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 17:19:
Het probleem is alleen dat de twee 120mm fans op de Scythe op 800RPM helemaal niet onhoorbaar stil zijn.
Nou ja, dat verzin ik ook niet zelf. Onderstaande haal ik uit een review van ene Foritain:
Nu is er echter 1 heel, heeeel, groot voordeel van de Mugen 4. En dat is de geluidsproductie. Zoals je ziet is de temperatuur in de test met het maximale acceptabele geluidsproductie gelijk aan het resultaat met de fan op volle toeren. Dit komt omdat de Mugen 4 op geen enkele fan setting te horen is. Ondanks dat je de Mugen in kan stellen dat de fans geheel uit blijven tot een bepaalde temperatuur (Als je dat doet, blijft de cpu temp bij wat mail en internet gebruik alsnog rond de 35 C, een compliment voor het koelblok dus), maar die optie voegt weinig toe als je realiseert dat zelfs op 100% toeren de koeler gewoon niet te horen is. En dat is met een open constructie, een hele prestatie.
En dan heeft-ie er een processor met een TDP van 100 W onder zitten. Over de kotetsu zegt dezelfde reviewer trouwens:
en ook is de Kotetsu praktisch prettig gezelschap: onhoorbaar bij eenvoudige taken, en rustig op volle toeren
Op basis daarvan ben ik geneigd om voor die laatste paar euro toch maar voor de Mugen te gaan. Maar jij hebt misschien andere ervaringen?

(Ik geloof trouwens wel dat je me overtuigd hebt dat er betere/stillere koeling dan mijn eerste optie mogelijk is, waarvoor mijn dank! :) )

• -The_Mask-
  • Niet online
Je hebt stil en je hebt stil natuurlijk, dat is niet voor iedereen hetzelfde.

Jouw CPU is zuiniger dan degene in Foritain's review, dus met een juist fanprofiel moet die gewoon stiller kunnen werken. De fan hoeft niet op volledige snelheid te draaien om de CPU goed koel te houden.

AMD Nieuwsdiscussie

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 17:15:
Dat is niet raar, maar het beschermd je niet tegen data verlies. RAID != backup!

Verwijderd

Topicstarter
CptChaos schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 21:14:
[...]
Dat is niet raar, maar het beschermd je niet tegen data verlies. RAID != backup!
Weet ik. Daarom draait er ook een NAS-backup mee.

Maar 1 HD die stuk gaat: hoe krijg je daar nog data af? Wat ik bedoel met dataverlies is dat ik dan wel zo ongeveer kwijt wat er op die HD stond. Dan ben ik idd op die NAS-backup aangewezen.
RAID-1 betekent, als ik het goed heb, dat als 1 HD crasht, alles nog gewoon op de andere staat. Ofwel, zelfs zonder die backup te hoeven gebruiken, heb ik alles nog: kapotte schijf er uit, nieuwe erin, en door. Toch?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 21:46:
Weet ik. Daarom draait er ook een NAS-backup mee.

Maar 1 HD die stuk gaat: hoe krijg je daar nog data af? Wat ik bedoel met dataverlies is dat ik dan wel zo ongeveer kwijt wat er op die HD stond. Dan ben ik idd op die NAS-backup aangewezen.
RAID-1 betekent, als ik het goed heb, dat als 1 HD crasht, alles nog gewoon op de andere staat. Ofwel, zelfs zonder die backup te hoeven gebruiken, heb ik alles nog: kapotte schijf er uit, nieuwe erin, en door. Toch?
Wel eerst de RAID-array rebuilden. :)
Pagina: 1