Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 12:35

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Topicstarter
Omdat het lang duurt voor er warm water uit de kraan in de keuken komt ivm afstand tot CV zit ik er aan te denken om een boiler aan te schaffen. Vaak wordt de kraan alweer dicht gedaan nog voordat er daadwerkelijk warm water uitkomt dus tja dat is verspilling!

Nou dacht ik in eerste instantie aan een "normale" (10L) boiler. Alleen zo'n boiler heeft als nadelen toch dat hij continue water aan het warm houden is én dat op=op. Nou heb ik wel zonnepanelen om dit te compenseren maarja iedere watt die ik hier ook weer op kan besparen hoef ik ook niet op te wekken :p

Maar is het niet een idee om een doorstroomboiler te nemen? Voor zover ik het zie heeft dit alleen maar voordelen. Gebruikt alleen stroom bij afname warm water, snel warm water (wel iets trager als een normale boiler voor zover ik begrijp) en het kan nooit "op" raken. Wil je een keer 100 liter dan kan dat gewoon. Ander groot voordeel is dat ze toch weer even een stukje kleiner zijn.

Echter op internet kom ik niet heel erg veel tegen qua "keuken" boilertjes. Wel gewone natuurlijk maar niet de doorstroomvariant (of heet dat anders?)

Ik zie bijvoorbeeld deze staan:
http://elektrischeboiler....roomapparaat/perfect-4500
20A en kan 2,5L/min doen bij 37gr

Maar het klinkt een beetje als een budget merk.... Ik heb hier géén 3-fase (1x 35A) dus zit wel naar een 'kleintje' te kijken paar voor puur handen wassen + water water voor wat schoonmaak of een pan afspoelen moet toch geen probleem zijn lijkt me.

Zijn er mensen die ervaring hebben met 'kleine' doorstroomboilertjes? Een goed merk qua boilers (daalderop) bijvoorbeeld heeft niks in het assortiment.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik denk dat je beter naar een goed geisoleerde quooker kunt kijken.
https://www.bol.com/nl/p/...44016749-9200000011701553

Doorstroomverwarmers vragen toch nogal wat "instant" stroom voor een beetje opwarming.
Ik kan het weten, ik douche erop met 7250 watt. (met af en toe de quooker in de keuken die ook even aanspreekt)

Het verbruik van mijn quooker grohe red is 0,8 - 1 kWh per dag. Ik vind dat erg mee vallen.
De "luxe" van direct kokend water is ook wat waard.

Hier ook wat info:
Quooker en Boilers stroombesparing

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-03-2016 17:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Mja een quooker vind ik dan wel weer een flinke uitgave, hoewel dat natuurlijk ook wel weer wat handiger is voor thee etc. De meeste doorstromers zijn gemaakt voor douchen etc en daar wil je toch al snel een ~10L/min hebben maar puur voor in de keuken heb je aan een paar liter al genoeg. Er zijn wel wat modellen te krijgen die je op 16A of 20A af kan zekeren. Of het wat is tja dat weet ik juist niet :p

Zal dat topic ook even doornemen, thx!

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mattie112 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 17:23:
Ik zie bijvoorbeeld deze staan:
http://elektrischeboiler....roomapparaat/perfect-4500
20A en kan 2,5L/min doen bij 37gr

Maar het klinkt een beetje als een budget merk.... Een goed merk qua boilers (daalderop) bijvoorbeeld heeft niks in het assortiment.
Waarom klinkt Wijas als een budgetmerk? Nederlandse fabrikanten zal je niet vinden, want hier heeft iedereen een combiketel :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02:30

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Proton_ schreef op maandag 28 maart 2016 @ 18:00:
[...]

Waarom klinkt Wijas als een budgetmerk? Nederlandse fabrikanten zal je niet vinden, want hier heeft iedereen een combiketel :)
Allicht wat ongelukkig geformuleerd maar ik ken het merk niet, had toch wel verwacht eea tegen te komen van EAG, siements, daaldrop oid. Ik moet toegeven dat ik geen research gedaan heb voor Wijas dus misschien is het wel een prima merk ;p

@hannibal2206

Ja zoiets ziet er goed uit. Zie dat er ook een MCX4 is die op 19amp werkt maar ik denk dat dat perfect is. Weinig "verspilling" en toch onbep warm water ;)

Enige nadeel natuurlijk is dat je op max 45gr zit maarja hoeveel meer heb je nodig in de keuken...

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

AEG en Siemens hebben ze hier wel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Op amazon.de is ook veel te vinden, mijn Veito komt daar vandaan.

Je hebt dus (nog) geen inductiekookplaat en een oven in de keuken?
Anders wordt het weer spannend allemaal op 1x 35 Amp.

Hou je ook rekening met boven de 16Amp, de aparte groep voorzien moet worden van minimaal 4 mm2?

Ik ben (soms) eigenwijs, maar ik vind een doorstromer niet handig in de keuken met het instant hoge stroom verbruik, vandaar dat ik een quooker aanbeveelde.
Daar staat toch het een en ander aan tijdens de "werkzaamheden" in de keuken.

Nu zal een smeltpatroon van 35 Amp er niet meteen uit knallen, maar toch iets om rekening mee te houden. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-03-2016 19:42 . Reden: Ben ff lekker aan het ind. koken met 3 pitten: 3650 watt (incl eventjes 2000 watt quooker) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zo heb ik een boiler in de aanvoer van de cv, voor kleine wasjes geen brullende cv maar de boiler, wil je meer neemt de cv het over.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Rol-Co schreef op maandag 28 maart 2016 @ 19:43:
Zo heb ik een boiler in de aanvoer van de cv, voor kleine wasjes geen brullende cv maar de boiler, wil je meer neemt de cv het over.
Start je ketel dan niet op als je b.v. 3 liter warm water pakt?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Start wel, maar omdat hij gelijk warm krijgt doet hij niets, word het water kouder doordat de boiler leeg is bijv neemt de cv het over, met een thermostaatkraan in de douche merk je er niets van.
Zo verhuis je gas naar stroom, 70 m3 nu vanaf 2 aug tot nu op een verbruik van 289 m3 vorig jaar.

Enige is dat deze 5 liter daalderop is, een 10 of 15 liter zou misschien beter passen, voordeel is dat hij na het pakken van water in 10 min weer standby staat voor de volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
thx!
AUijtdehaag schreef op maandag 28 maart 2016 @ 19:21:
Op amazon.de is ook veel te vinden, mijn Veito komt daar vandaan.

Je hebt dus (nog) geen inductiekookplaat en een oven in de keuken?
Anders wordt het weer spannend allemaal op 1x 35 Amp.

Hou je ook rekening met boven de 16Amp, de aparte groep voorzien moet worden van minimaal 4 mm2?

Ik ben (soms) eigenwijs, maar ik vind een doorstromer niet handig in de keuken met het instant hoge stroom verbruik, vandaar dat ik een quooker aanbeveelde.
Daar staat toch het een en ander aan tijdens de "werkzaamheden" in de keuken.

Nu zal een smeltpatroon van 35 Amp er niet meteen uit knallen, maar toch iets om rekening mee te houden. ;)
Naja een oven heb ik wel maar nog geen inductie kookplaat. Groepenkast is nieuw en wel voorbereid voor 3-fase echter op dit moment zit er nog 1x 35A zekering in. En inderdaad het zal niet mogelijk zijn om de wasmachine + droger aan te hebben en dan nog water te pakken hoewel dat met een "gewone" boiler ook wel een probleem kan worden als die aanspringt. (en dan bedoel ik als je op het randje gaat zitten qua 1x 35A). Sowieso ga ik voor de boiler een nieuwe kabel trekken dus dat komt zeker met goede bedrading!
Rol-Co schreef op maandag 28 maart 2016 @ 19:43:
Hm klinkt ook wel aardig, maar dan blijf je (althans ik) er mee zitten dat het water een aardige weg af moet leggen voordat het bij de keuken is. Hoewel dat denk ik alsnog wel sneller is dan dat de hele CV er voor op moet starten.

--------------

In zn algemeen: het is denk ik ook afhankelijk van hoe vaak je warm water pakt. Pak je 1x per week bij wijze van kan je het net zo goed op de cv doen maar pak je ieder uur een litertje dan is een boiler al snel interessant. Zit alleen te twijfelen waar je nou goed een doorstroomboiler kan plaatsen in dit verhaal. Verlies qua water warm houden heb je niet maar het vermogen is wel gigantisch :p (kwam er net 1 tegen van 18kW holy ***)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-06 16:02
Voor jouw oplossing kun je volgens mij beter een Hotfill boiler van 400 Watt nemen. Die zit tussen je warm water leiding en vult zich daardoor ook met warm water zodat opwarmen minder energie kost.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Voor het stilstandverlies (= warm houden) maakt het aansluitvermogen niet uit.
Een 2000 W boiler verbruikt dan in kWh hetzelfde als een 400W boiler.

Doorstroomverwarmers kan je trouwens ook hotfillen, de elektronisch geregelde versies gaan dan ook minder verbruiken. Handig bij koppeling aan een zonneboiler en/of DWTW :)

[ Voor 39% gewijzigd door Proton_ op 28-03-2016 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Theo74 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 19:56:
Voor jouw oplossing kun je volgens mij beter een Hotfill boiler van 400 Watt nemen. Die zit tussen je warm water leiding en vult zich daardoor ook met warm water zodat opwarmen minder energie kost.
Nee, dan heb je het slechtste van twee werelden: én elektra verbruik, én een ketel die voluit blaast.

Een doorstroomverwarmer op 16 (of 20) ampere is een klein pisstraaltje.
Ze rekenen (bij jouw voorbeeld) ook met ingaand water van 15 graden. Wat nou als het een graadje of 4 of 5 is? Dan heb je netaan 2 liter per minuut van 40 graden.

Ik zou voor een klein boilertje gaan. Wel stilstandverlies, maar ook geen gedoe met eventuele overbelasting van je stop.

Trek gewoon een 10 liter daalderop boilertje van markplaats af. Meestal zit er dan nog een inlaatcombinatie bij ook. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:37

A13X

Dude

Proton_ schreef op maandag 28 maart 2016 @ 18:00:
[...]

Daalderop is een Nederlands merk ;)

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-06 12:18
Mattie112 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 19:51:
[...]

thx!

[...]

Naja een oven heb ik wel maar nog geen inductie kookplaat. Groepenkast is nieuw en wel voorbereid voor 3-fase echter op dit moment zit er nog 1x 35A zekering in. En inderdaad het zal niet mogelijk zijn om de wasmachine + droger aan te hebben en dan nog water te pakken hoewel dat met een "gewone" boiler ook wel een probleem kan worden als die aanspringt. (en dan bedoel ik als je op het randje gaat zitten qua 1x 35A). Sowieso ga ik voor de boiler een nieuwe kabel trekken dus dat komt zeker met goede bedrading!

[...]

Hm klinkt ook wel aardig, maar dan blijf je (althans ik) er mee zitten dat het water een aardige weg af moet leggen voordat het bij de keuken is. Hoewel dat denk ik alsnog wel sneller is dan dat de hele CV er voor op moet starten.

--------------

In zn algemeen: het is denk ik ook afhankelijk van hoe vaak je warm water pakt. Pak je 1x per week bij wijze van kan je het net zo goed op de cv doen maar pak je ieder uur een litertje dan is een boiler al snel interessant. Zit alleen te twijfelen waar je nou goed een doorstroomboiler kan plaatsen in dit verhaal. Verlies qua water warm houden heb je niet maar het vermogen is wel gigantisch :p (kwam er net 1 tegen van 18kW holy ***)
1x35A is nog best wel veel. ;)
daar kun je met gemak 70A aan apparatuur op aansluiten.
je kunt het alleen niet allemaal te gelijk aan zetten. >:)

als je een beetje handig nadenkt en uit zoekt, kun je zoiets gebruiken voor de wasmaschien + droger.
https://www.elektroshop.n...rekschakelaar-opbouw.html
dan weet je zeker dat de vrouw nooit te veel aanzet. (of je zelf natuurlijk ;) )

(de abb c11
http://new.abb.com/products/ABB2CMA170600R1000
is eigenlijk ook bedoeld om bepaalde zaken uit en aan te kunnen zetten in huis na gelang het getrokken vermogen.
in principe kun je met die module het zo regelen dat als het zonnig is dat je huis dan meer als 35A kan trekken.
maar dan komt er wel veel techniek bij kijken, maar als ik nu vertel. ;) )

een doorstoom boilertje van +/- 3,5kW (een zo klein mogelijke boiler met een zo hoog mogelijk vermogen is bijna gelijk aan een doorstroom boiler, maar dan zonder de nadelen van een doorstromer)
die koppelen aan de groep van de elektrische oven, met misschien zoiets.
https://www.elektroshop.n...e-droger-regelaar-nl.html

als je gasketel het NZ label heeft, kun je ook leuk het trukje doen van rol-co, door een boiler voor de gasketel te zetten. ;)
(en dan opletten of je de sensor van de gasketel in de boiler kunt hangen. ;)
dan start de ketel ook niet onnodig.
of meteen een boiler kiezen die een extra spiraal heeft voor een zonneboiler.)

maar vooral belangrijk, denk eerst een volledig plan uit voor je huis.
en ga dan pas dingen aanpassen, het is zo lullig als je dingen weer moet afbreken omdat het uiteindelijk niet in het volledige plan past. ;)

zo ga ik eerst voor een warmte pomp boiler van 50 liter. (die warmtepompboiler kan dan ook een stuk van de verwarming van het huis over nemen. ;) )
zo een warmtepompboiler kan 1m3 gas vervangen voor 2kWh in plaats van dat je er 8kWh per 1m3 voor nodig hebt.
dan heb ik vast 50liter water op 50 graden, dat is niet genoeg maar maakt de boilers die ik dan nog nodig heb wel een stuk kleiner en veel beter te behappen. ;)

ik zou mij niet druk gaan maken om stilstand verlies. >:)
zodra je elektrisch water gaat verwarmen vervang je 1m3 gas voor 8 kWh aan elektra.
of te wel dat zuigt hard aan je opbrengst, zo weg geslurpt. >:)
(grof gesteld doet een huishouden 25m3 voor gas koken gebruiken en 150m3 gas voor warm tap water.
de rest is verwarming. maar dit kan aardig afwijken als je een huishouden hebt met 2 puberende meiden in huis of zo. ;) )

maar ieders weg is net iets anders, want iedereen heeft een ander huis en andere eisen.
succes.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 29-03-2016 10:33 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Theo74 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 19:56:
Proton_ schreef op maandag 28 maart 2016 @ 19:58:
Voor het stilstandverlies (= warm houden) maakt het aansluitvermogen niet uit.
Een 2000 W boiler verbruikt dan in kWh hetzelfde als een 400W boiler.

Doorstroomverwarmers kan je trouwens ook hotfillen, de elektronisch geregelde versies gaan dan ook minder verbruiken. Handig bij koppeling aan een zonneboiler en/of DWTW :)
teacher geeft hier eigenlijk het antwoord al op. Kan wel handig zijn voor 'onbeperkt' warm water maarja dan zou je dus iets moeten hebben wat zolang de boiler nog 'vol' is vult met koud water en als hij leeg is over gaat op de warm water aanvoor. Maar dat ben ik nergens tegengekomen :p
teacher schreef op maandag 28 maart 2016 @ 20:54:
[...]

Nee, dan heb je het slechtste van twee werelden: én elektra verbruik, én een ketel die voluit blaast.

Een doorstroomverwarmer op 16 (of 20) ampere is een klein pisstraaltje.
Ze rekenen (bij jouw voorbeeld) ook met ingaand water van 15 graden. Wat nou als het een graadje of 4 of 5 is? Dan heb je netaan 2 liter per minuut van 40 graden.

Ik zou voor een klein boilertje gaan. Wel stilstandverlies, maar ook geen gedoe met eventuele overbelasting van je stop.

Trek gewoon een 10 liter daalderop boilertje van markplaats af. Meestal zit er dan nog een inlaatcombinatie bij ook. :Y
Hm inderdaad dat is ook wel weer zo. Kan natuurlijk ook wel naar 3-fase gaan maarja dan gaan we ook wel weer naar de duurdere apparaten. Kwam idd al wat van die daalderop boilertjes tegen voor €50~€100 op marktplaats. Zo'n ding gaat toch een 20 jaar mee ofzo
migjes schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 10:06:
[...]

1x35A is nog best wel veel. ;)
daar kun je met gemak 70A aan apparatuur op aansluiten.
je kunt het alleen niet allemaal te gelijk aan zetten. >:)
Haha ja dat is waar, maarja bij apparaten "weet" je het als je iets aanzet maar de meeste mensen zullen niet verwachten dat de stop er uit knalt als je de warm water kraan aanzet :p
als je een beetje handig nadenkt en uit zoekt, kun je zoiets gebruiken voor de wasmaschien + droger.
https://www.elektroshop.n...rekschakelaar-opbouw.html
dan weet je zeker dat de vrouw nooit te veel aanzet. (of je zelf natuurlijk ;) )

(de abb c11
http://new.abb.com/products/ABB2CMA170600R1000
is eigenlijk ook bedoeld om bepaalde zaken uit en aan te kunnen zetten in huis na gelang het getrokken vermogen.
in principe kun je met die module het zo regelen dat als het zonnig is dat je huis dan meer als 35A kan trekken.
maar dan komt er wel veel techniek bij kijken, maar als ik nu vertel. ;) )

een doorstoom boilertje van +/- 3,5kW (een zo klein mogelijke boiler met een zo hoog mogelijk vermogen is bijna gelijk aan een doorstroom boiler, maar dan zonder de nadelen van een doorstromer)
die koppelen aan de groep van de elektrische oven, met misschien zoiets.
https://www.elektroshop.n...e-droger-regelaar-nl.html
Een nieuwe groep ga ik sowieso aanleggen voor de boiler. Het is "jammer" dat de hoofdzekering nog smelt is, als dat een automaat was is het wat makkelijker om op het randje te gaan zitten, je hebt het dan toch binnen 2 sec weer opgelost. Kan natuurlijk ook een 35A automaat installeren in mn groepenkast....
als je gasketel het NZ label heeft, kun je ook leuk het trukje doen van rol-co, door een boiler voor de gasketel te zetten. ;)
(en dan opletten of je de sensor van de gasketel in de boiler kunt hangen. ;)
dan start de ketel ook niet onnodig.
of meteen een boiler kiezen die een extra spiraal heeft voor een zonneboiler.)
Ja dat zou ik nog even kunnen controleren maarja dan blijf je toch zitten met de relatief lange afstand, zou eigenlijk eens moeten kijken hoe lang dat precies is.
maar vooral belangrijk, denk eerst een volledig plan uit voor je huis.
en ga dan pas dingen aanpassen, het is zo lullig als je dingen weer moet afbreken omdat het uiteindelijk niet in het volledige plan past. ;)

zo ga ik eerst voor een warmte pomp boiler van 50 liter. (die warmtepompboiler kan dan ook een stuk van de verwarming van het huis over nemen. ;) )
zo een warmtepompboiler kan 1m3 gas vervangen voor 2kWh in plaats van dat je er 8kWh per 1m3 voor nodig hebt.
dan heb ik vast 50liter water op 50 graden, dat is niet genoeg maar maakt de boilers die ik dan nog nodig heb wel een stuk kleiner en veel beter te behappen. ;)

ik zou mij niet druk gaan maken om stilstand verlies. >:)
zodra je elektrisch water gaat verwarmen vervang je 1m3 gas voor 8 kWh aan elektra.
of te wel dat zuigt hard aan je opbrengst, zo weg geslurpt. >:)
(grof gesteld doet een huishouden 25m3 voor gas koken gebruiken en 150m3 gas voor warm tap water.
de rest is verwarming. maar dit kan aardig afwijken als je een huishouden hebt met 2 puberende meiden in huis of zo. ;) )

maar ieders weg is net iets anders, want iedereen heeft een ander huis en andere eisen.
succes.
Ja en dat is ook de reden waarom ik nu vooral iets "goedkoops" zoek. Ik heb nog geen half jaar PV dus ik weet (nog) niet precies hoeveel stroom ik over houd. Een boilertje voor €100 is prima te doen en als ik die over een paar jaar al weg moet doen ivm warmtepomp (ja die wil ik ook wel maar €€€) dan heb ik daar geen moeite mee.

Dus ja, écht grote veranderingen wil ik er nu niet voor doen maar het was ook meer algemeen of een doorstromer interessant zou zijn voor de keuken. In eerste instantie dacht ik hm tja win-win maar wat teacher ook al schrijft dat het eigenlijk wel een klein pis straaltje is bij een 16amp variant.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:32

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Om 1 liter per minuut op te warmen naar 40 graden heb je ong. 2.1 kW nodig. Wil je een beetje straal, dan heb je zo'n 5 liter per minuut nodig, dus 11 kW, ofwel 48 Ampère.

Conclusie: wil je een beetje straal dan is het niet haalbaar, zeker niet op 1 fase. Het is niet zo gek dat er niet veel over te vinden is, het kost domweg te veel energie.

Als je dit dus wilt doen, dan moet je naar 3 fasen en kom je bij een soort zoals Auitdenhaag. Lijkt me in jouw situatie niet heel realistisch qua tvt..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Haha als je het zo bekijkt heb je helemaal gelijk ja, nooit van die fiets bekeken eigenlijk :p

Naja dan valt dat dus af, ff kijken of ik een goedkoop 2e hands daaldrop boilertje ga halen of allicht meteen een quooker

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
prein2 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:23:
Om 1 liter per minuut op te warmen naar 40 graden heb je ong. 2.1 kW nodig. Wil je een beetje straal, dan heb je zo'n 5 liter per minuut nodig, dus 11 kW, ofwel 48 Ampère.

Conclusie: wil je een beetje straal dan is het niet haalbaar, zeker niet op 1 fase. Het is niet zo gek dat er niet veel over te vinden is, het kost domweg te veel energie.

Als je dit dus wilt doen, dan moet je naar 3 fasen en kom je bij een soort zoals Auitdenhaag. Lijkt me in jouw situatie niet heel realistisch qua tvt..
Die veito 7,2 kW kost maar 110 euro hoor ;) en op 1x 35 Amp hoofdzekering. Waterverbruik douche 7,5 ltr/min incl opwarming douche wtw
Maar dan houdt het ook wel zo een beetje op met de apparaten die aan mogen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

7.2 kW op 1x35 hoofdzekering mag niet volgens NEN... Zelf doen ah la, maar adviseren aan een ander... :s

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik adviseer niets, zie het als een waarschuwing?

Enige wat ik adviseerde is een Quooker

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-03-2016 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mattie112 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:22:
Haha als je het zo bekijkt heb je helemaal gelijk ja, nooit van die fiets bekeken eigenlijk :p

Naja dan valt dat dus af, ff kijken of ik een goedkoop 2e hands daaldrop boilertje ga halen of allicht meteen een quooker
Of dit
http://link.marktplaats.nl/m1036176354

Koopje denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

prein2 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 16:28:
7.2 kW op 1x35 hoofdzekering mag niet volgens NEN... Zelf doen ah la, maar adviseren aan een ander... :s
Ik ben toch wel heel benieuwd welke NEN je gebruikt. Volgens de NEN1010 die ik ken mag het namelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:32

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dre schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:05:
[...]

Ik ben toch wel heel benieuwd welke NEN je gebruikt. Volgens de NEN1010 die ik ken mag het namelijk wel.
Ik dacht dat we dat nu wel hadden gehad, niet dus :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:11
Nouja, het ding vraag 31A en moet dus (minimaal) met 32A gezekerd worden. En aangezien dat niet selectief is op 35A...

Een kookgroep gaat niet werken (werkt wel maar mag evengoed niet) want daarvan mag je de fasedraden niet weer koppelen op 1 contact.

Dat het prima werkt en op zich niet direct gevaarlijk is, is een ander verhaal...

[ Voor 14% gewijzigd door hesselbeertje op 29-03-2016 19:22 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Speedy-Andre schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:21:
[...]

Ik dacht dat we dat nu wel hadden gehad, niet dus :+
Ik vind het altijd zo zonde als mensen beperkt worden door regels die niet bestaan (of die ik niet ken). Vaak worden deze 'regels' kracht bij gezet door de termen als "NEN", "brand", "verzekering" of een combinatie. De onderbouwing voor deze regels, op het basis van gezond verstand, of een norm, ontbreekt veelal volledig.

Een beetje zonde als mensen daarom afhaken om een mooi PV setje te nemen... (en dat in het forumdeel "Duurzame Energie [...]"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb dezelfde, alleen zwart en geen kokende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:36
Misschien is dit te simpel gedacht, maar in mijn situatie werkt het prima. Waarom zet je niet een tijdklok aan de boiler? Ik ben zelf veel van huis en heb daarom overdag en 's nachts geen heet water nodig in de keuken. Ik heb er een klok tussen gezet waardoor de boiler alleen 's avonds en in het weekend ook 's middags even aanspringt. Resultaat: altijd warm water wanneer ik het nodig heb en slechts 50% van het energieverbruik.

[ Voor 18% gewijzigd door LA-384 op 29-03-2016 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-06 16:02
prein2 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 16:28:
Een kleine correctie: de NEN is geen wet, zij schrijft slechts adviezen, welke door opdrachtgevers als verplichte werkwijze gehanteerd kunnen worden.

7,2KW op 1x35A zekering totaal geen probleem. Mits de bekabeling en contactdoos of vaste aansluiting toereikend zijn.
Jij redeneert waarschijnlijk vanuit een standaard huisinstallatie waar alle bekabeling en bedrading in 2.5mm2 aders zijn uitgevoerd en zekeringen daarom maximaal 16 ampere mogen zijn.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

veel reacties! Ik dacht dat een hoofdzekering in een huisinstallatie (daar hebben we het immers over) zwaarder afgezekerd moet zijn dan de zekeringen erachter. Dus heb je een stoppenkast met zekeringen van 16,20 en 25 Ampere, dan moet je hoofdzekering 35A zijn. (er kan wat afwijking in deze getallen zitten hoor, het gaat om t principe).

Iets met selectiviteit, maar als ik het verkeerd heb, dan hoor ik t graag!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-06 12:18
Mattie112 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 11:53:
Een nieuwe groep ga ik sowieso aanleggen voor de boiler. Het is "jammer" dat de hoofdzekering nog smelt is, als dat een automaat was is het wat makkelijker om op het randje te gaan zitten, je hebt het dan toch binnen 2 sec weer opgelost. Kan natuurlijk ook een 35A automaat installeren in mn groepenkast....
het is maar wat je er van vind, maar een smelt zekering kan veel langer over de 35A heen gaan zonder problemen als een automaat. ;)
het is alleen lastig aan te raden hoeveel dat eigenlijk is en voor hoe lang. ;)
Ja dat zou ik nog even kunnen controleren maarja dan blijf je toch zitten met de relatief lange afstand, zou eigenlijk eens moeten kijken hoe lang dat precies is.
als je er een boilertje voor de cv zet zul je merken dat er ook sneller warm water is in de keuken. ;)
een cv ketel doet er best wel een aantal seconde over voor dat hij start en dat hij ook echt warmte gaat af geven.
Ja en dat is ook de reden waarom ik nu vooral iets "goedkoops" zoek. Ik heb nog geen half jaar PV dus ik weet (nog) niet precies hoeveel stroom ik over houd. Een boilertje voor €100 is prima te doen en als ik die over een paar jaar al weg moet doen ivm warmtepomp (ja die wil ik ook wel maar €€€) dan heb ik daar geen moeite mee.
ach ik vind niet dat je er te moeilijk over moet doen.
(ik dacht dat ik al eens voor had gerekend hoeveel je zou gaan opwekken, dat zal vast aardig kloppen.)
ik ben niet alleen van plan een warmte pomp neer te zetten, maar er ook een zonneboiler er aan te koppelen.
het leuke is dat je het stapje voor stap je kunt doen.
dus nu een plan maken en stapje voor stapje uit voeren, is geen probleem en vaak het kosten effectief.
misschien is het gewoon verstandiger om even door te sparen en het dan goed te doen. ;)
Dus ja, écht grote veranderingen wil ik er nu niet voor doen maar het was ook meer algemeen of een doorstromer interessant zou zijn voor de keuken. In eerste instantie dacht ik hm tja win-win maar wat teacher ook al schrijft dat het eigenlijk wel een klein pis straaltje is bij een 16amp variant.
een doorstromer voor de keuken kan wel, oke het is een pis straaltje.
zo iets b.v.
https://www.wildkamp.nl/S...ker_pr_963006_cat_9001080
het is dan niet veel warm water (van 55 graden) wat je dan er uit krijgt.
maar echt wel goed genoeg voor een wasbakje te vullen voor een afwasje. geen probleem.
douchen of bad vullen kun je dan wel schudden met zo een ding. ;)
dat lukt echt niet zonder wat luxe in te leveren.

ik zelf ga liever voor een boiler en neem dan het stilstand verlies voor lief.
dan heb ik geen problemen met een pis straaltje, en ik blijf veel makkelijker binnen het veilige gebied met de 35A. ;)
voordeel voor mij is dat ik die kan hot-filen van uit de warmtepomp. ;)
(heb bij de verbouwing van de badkamer er voor gezorgd dat ik 3 warm water leidingen heb.
bad, douche, keuken, geeft mij straks de vrijheid om het iets anders te doen voor iedere groep.
de keuken krijgt dan warm water van uit de warmte pomp van +/-50 graden en die verwarm ik iets bij tot een 65 graden met een kleine closein boiler, die zich zelf uit zet als de elektrische oven aanstaat. ;)
de keuken trekt gewoon regelmatig een beetje warm water.
andere kant is het bad, word weinig gebruikt, maar als hij gebruikt word is de 50l van de warmte pomp al te weinig, dus die blijft maar even via de gas ketel gaan. ;)
de douche is bij mij helemaal een apart verhaal, lol)

de nen boy's zitten weer te piepen. (de voor en tegenstanders, zijn weer beide aan het piepen)
lol, NEN1010 moet je gewoon aan houden (dat is gewoon gezond verstand), maar daar staat ook veel meer in, er is veel meer mee mogelijk als je zou denken op het eerste zicht.
gewoon iets verder kijken als je neus lang is ;) .

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:23

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Even een oud topic terug naar voren halen.

Ivm de lange afstand tussen ketel en badkamer ben ik naar een doorstromer aan het kijken voor de wasbak.

Ik heb zelf al bedacht het een 4kw variant zou moeten worden, maar ik vraag mijzelf af of 45C warm genoeg is voor nat scheren (Gevoelig onderwerp, dat weet ik :P ).

Ik heb gezien dat de delta T van 25C nog iets vergroot kan worden door de afvoer te knijpen, maar toch heb ik zo mijn twijfels.

Heb al gekeken naar Stiebel/Clage/AEG/Siemens etc.

Wat denken de ervaringsdeskundigen?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Pagina: 1