Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik sta op het punt om een ultrabook te kopen en twijfel tussen een aantal modellen:Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Adobe Lightroom (continue, ben fotograaf)
- Adobe Photoshop (sporadisch)
- MS Office, Google Chrome etc. - lichte software

Mijn eisen zijn:
- Vlot en lange accuduur
- Licht, makkelijk mee te nemen (15.6" al te groot eigenlijk)

Verder:
- Hoeft geen desktop vervanger te zijn, die heb ik al een
- Ik zie dat de belangrijkste specs tussen de HP en ASUS identiek zijn, toch een aardig prijsverschil. Waar zit het 'em in denken jullie? Ik denk met name design (luxe + 360-graden/touchescreen). Zijn deze extra's in de praktijk waardevol?
- Ik zie tussen de 2 dat de SSD van de HP M.2 meekrijgt? Nu weet ik min of meer dat dat zorgt voor sneller data transfers? Zou dat in de praktijk merkbaar zijn?
- Zie ik een model/aspect over het hoofd?
- Ga bewust voor een 1080p scherm: goed genoeg en beter voor de accuduur

Als iemand hier een mening over heeft, meer dan welkom!

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-09 10:52
Is een Dell xps een idee?

http://www.dell.com/nl/p/xps-13-9350-laptop/pd?ref=PD_OC

[ Voor 54% gewijzigd door bjvdven op 28-03-2016 14:08 ]

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 23:03
Je zou ook een Macbook Pro Retina 13" kunnen overwegen. Die heeft een heel goed scherm (die Spectre en Dell XPS13 overigens ook) en een goede batterijduur. Daarnaast erg degelijk gebouwd en redelijk licht (1.6KG).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
Beiden bedankt voor jullie tijd!

Over de Dell XPS: ook over nagedacht/getwijfeld. Zie een nette aanbieding van 150 euro op het minst krachtige model. Dat zet me aan het denken.

Zal de i5 vs de i7 uit dezelfde generatie (Skylake) veel verschil uit maken? En dan heb ik het dus over de 6200U vs 6500U. Het laatste wat ik wil, is mij over 6 maanden gaan irriteren aan de processorsnelheid.. of is dat niet echt merkbaar voor de applicaties die ik zal gebruiken?

Over de Macbook: topproducten qua bouwkwaliteit en afwerking, maar toch niet mijn ding. Irriteer mij mateloos aan dat daar alles anders werkt dan wat ik al jaren lang ben gewend op Windows.

Meer reacties zeker welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 23:03
De CPU zal waarschijnlijk niet veel uitmaken. Het zijn toch allebei dual-cores met hyperthreading, die ontlopen elkaar niet veel qua snelheid.

Ik weet niet hoeveel (locale) opslag je nodig hebt, maar veel instap ultrabooks beginnen met 128GB SSD en 4GB RAM, maar waarschijnlijk wil je toch wel 250GB aan SSD en zeker (minstens) 8GB aan RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
Inderdaad - 8 GB is voor mij echt minimum. En 250 GB SSD toch ook wel (in mijn desktop zit een 500 SSD - en die was ook echt zo vol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
Ik denk nu aan dit model: http://www.dell.com/nl/p/...del_id=xps-13-9350-laptop

Kans dat ik met deze uitvoeren over een paar maanden (of 1/2 jaar) denk: had ik maar wat beter uitgezocht, lijkt mij met deze configuratie klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
Oke, nog even wat ingelezen. Twijfel nu heel erg tussen de goedkoopste en op één na duurste model van de Dell XPS 13: http://www.dell.com/nl/p/xps-13-9350-laptop/pd?ref=PD_OC

(€ 1.149 vs € 1.699)

Ik weet niet of ik wel een hogere resolutie scherm wil... het is al zo'n klein scherm en ben bang dat het alleen maar onnodig veel energie gaat kosten. Aan de andere kant, is de snellere CPU, dubbele RAM geheugen en SSD opslag meer dan welkom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diecke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:25
Voor Adobe en licht software gebruik: MacBook Pro/Air (Al komt de air waarschijnlijk voor echte zware video bewerking te kort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:00
De XPS13 heeft een functionaliteit waardoor het contrast van het scherm automatisch aangepast wordt op basis van de inhoud van het beeld. Dit kun je bij de goedkoopste versie (full hd) niet uitzetten. Persoonlijk is dat voor mij een dealbreaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb zelf de 1080p-versie en het is heel scherp. Ik zou persoonlijk niet voor 4k gaan als je 't niet nodig hebt.

Edit: mijn laptop werd trouwens sneller dan verwacht geleverd :). Had al veel negatieve reacties gezien over de levertermijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Borromini op 30-03-2016 23:43 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 13:52
Ik zou gaan voor een Lenovo Yoga 900 zoals deze:

pricewatch: Lenovo Yoga 900-13ISK (80MK00CBMH)

Of deze van HP
pricewatch: HP Spectre x360 13-4159nd Special Edition

Ook verkrijgbaar met WQHD en 512GB SSD
pricewatch: HP Spectre x360 13-4190nd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
Oke. Ik heb de op een na duurste Dell XPS 13 gekocht. Ik stond tijdens het bestelproces al versteld van hoe slecht dit was: ingewikkeld, vol met aannamen, onduidelijk onderscheid tussen particulier/zakelijk etc. Hoe dan ook: laptop netjes afgerekend. Moet ik er vervolgens zelf achter komen dat deze niet, zoals beloofd, binnen 3-5 werkdagen geleverd zou worden, maar zo'n 3 weken later. Het annuleringsproces gaat ook alles behalve vlekkeloos. Ik had Dell hoog zitten, is nu weinig van over - ondanks dat ik hun producten goed vind. Kan alleen niet hetzelfde zeggen van de logistiek, service en andere randzaken waardoor ik heb besloten om geen zaken meer met ze te doen (een Dell monitor bestellen via CoolBlue dan weer wel - topservice!). Ben hier echt over verbaasd dat zo'n grote en juist zakelijke speler dit soort dingen niet voor mekaar heeft. Meer met dergelijke ervaringen hier?

En ik ga trouwens voor deze laptop: http://www.laptopshop.nl/...nbook-ux501vw-fj024t.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:02
Tsolodimos schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 16:48:
Oke. Ik heb de op een na duurste Dell XPS 13 gekocht. Ik stond tijdens het bestelproces al versteld van hoe slecht dit was: ingewikkeld, vol met aannamen, onduidelijk onderscheid tussen particulier/zakelijk etc. Hoe dan ook: laptop netjes afgerekend. Moet ik er vervolgens zelf achter komen dat deze niet, zoals beloofd, binnen 3-5 werkdagen geleverd zou worden, maar zo'n 3 weken later. Het annuleringsproces gaat ook alles behalve vlekkeloos. Ik had Dell hoog zitten, is nu weinig van over - ondanks dat ik hun producten goed vind. Kan alleen niet hetzelfde zeggen van de logistiek, service en andere randzaken waardoor ik heb besloten om geen zaken meer met ze te doen (een Dell monitor bestellen via CoolBlue dan weer wel - topservice!). Ben hier echt over verbaasd dat zo'n grote en juist zakelijke speler dit soort dingen niet voor mekaar heeft. Meer met dergelijke ervaringen hier?

En ik ga trouwens voor deze laptop: http://www.laptopshop.nl/...nbook-ux501vw-fj024t.html
Kan je die laptop met klem afraden. Ook erg slecht uit de tweakers review gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
Oei. Bedankt voor je reactie. Misschien nog wat dieper in duiken dan... de hardware lijkt iig zeer krachtig. Bedankt nogmaals - voor mij aanleiding om te gaan graven (was wellicht wat overhaast door mijn frustraties met Dell).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
Hm... kan alleen die slechte review binnen Tweakers niet vinden. Hebben wij het wel over de zelfde serie? Tweakers heeft een hoop ASUS laptops gereviewd, maar deze serie nog niet voor zo ver ik heb kunnen vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoneraver
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-08 22:16
Ik was naar dezelfde laptop aan het kijken (Asus Zenbook Pro UX501) maar heb die inderdaad niet gehaald omdat er online veel geklaagd word over de kleurweergave. Ik moest even zoeken maar dit is 1 van de topics:

Ervaring Asus Zenbook Pro UX501

Ik gebruik ook Lightroom en Premiere, en dan is dit toch een dealbreaker :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-09 11:32
Tsolodimos schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 17:00:
Hm... kan alleen die slechte review binnen Tweakers niet vinden. Hebben wij het wel over de zelfde serie? Tweakers heeft een hoop ASUS laptops gereviewd, maar deze serie nog niet voor zo ver ik heb kunnen vinden...
Wouter lucassen schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 16:51:
Kan je die laptop met klem afraden. Ook erg slecht uit de tweakers review gekomen.
Zoneraver schreef op zondag 03 april 2016 @ 13:06:
Ik was naar dezelfde laptop aan het kijken (Asus Zenbook Pro UX501) maar heb die inderdaad niet gehaald omdat er online veel geklaagd word over de kleurweergave. Ik moest even zoeken maar dit is 1 van de topics:

Ervaring Asus Zenbook Pro UX501

Ik gebruik ook Lightroom en Premiere, en dan is dit toch een dealbreaker :-(
Ik zit naar iets gelijksoortigs te kijken op dit moment en daarbij was ik deze review tegengekomen. Dit is niet hetzelfde type! Dit is een model van een jaar oud: pricewatch: Asus Zenbook Pro UX501JW-FJ208H

Aan de hand van deze review krijg ik de indruk dat het scherm wel wat is verbeterd t.o.v. het 2015 model.

[ Voor 6% gewijzigd door jordje op 03-04-2016 14:14 ]

Pagina: 1