Ervaring Asus Zenbook Pro UX501

Pagina: 1
Acties:
  • 2.048 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leskuh
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-07 23:36
Zoals de titel al doet vermoeden ben ik opzoek naar reviews/ervaringen van de Asus UX501. Uiteraard heb ik het internet al afgezocht, maar het zijn geen uitgebreide reviews of duidelijke gebruikers ervaringen. Indien iemand meer info heeft dan zou ik dit graag horen.

Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemCOW
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-06 22:04
Je zou eens dit topic kunnen bekijken: http://forum.notebookrevi...ers-lounge.772953/page-23

Er zijn wel wat reviews te vinden over de ROG G501 die vrijwel dezelfde hardware heeft, afgezien van het scherm.

Uit bovenstaande topic lees ik wel wat problemen met een 'yellow tint' (maar kan ook liggen aan de ASUS splendid utility als ik het volgende lees: https://www.systemshock.org/index.php?topic=4075.0). Uit de review van de G501 blijkt wel dat als de CPU/GPU te warm wordt dat deze teruggeclockt worden.

http://forum.notebookrevi...2953/page-20#post-9997705 --> vrij kritische blik op de UX501
http://www.notebookcheck....book-Review.141745.0.html --> review van de G501

Ik wacht nog even wat reviews af voordat ik bijna 2k uitgeef voor een Laptop. Maar op papier klinkt deze perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flokman
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:22
Ik ben ook wel benieuwd naar deze laptop, alleen vind ik het jammer dat hij niet het goede scherm van de NX500 heeft overgenomen. Er is nu gekozen voor een 'normaal' scherm en niet het quantum dot scherm dat de NX500 zo uniek maakt qua kleuren. De hardware is wel op elk vlak beter en ook de toevoeging van het numpad op het toetsenbord spreekt mij aan.

Ik hoop dat Asus, of een andere fabrikant, de komende maanden nog een zelfde soort laptop gaat uitrusten met een quantum dot scherm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnelain
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:15
Voor als je nog eens stukje dieper op de materie in wil gaan ;-)
http://www.laptopultra.co...ok-pro-ux501-disassembly/

Hij staat ook bij mij op het verlanglijstje. Nog even wachten tot er wat meer aanbieders zijn (nu alleen coolblue).

[ Voor 30% gewijzigd door carnelain op 11-05-2015 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:44

Major_ton

Shoot!

Leuk dat hier een topic over is gekomen! De UX501 staat bij mij ook Nr.1 op mijn verlanglijst. Gelukkig sla ik in september pas toe, dus is er nog genoeg tijd om reviews en gebruikerservaring af te wachten. Het viel mij wel op dat de beschikbare configs in NL alleen de GTX 960m met 2GB VRAM hebben ipv 4GB VRAM.

Het scherm vind ik het meest interessant, want tot nu toe heb ik nog geen andere laptop kunnen vinden met een 4k IPS scherm én 100% sRGB dekking. De Lenovo's (Y50-70) zijn echt bedroevend wat het scherm betreft (64% sRGB dekking, slechte zwartwaarde, niet al te hoge helderheid en daardoor een laag contrast. Acer (V15) is goed wat de het contrast en zwartwaarde betreft, maar de sRGB dekking komt niet verder dan 82%. Daarom kijk ik enorm uit naar de UX501.

Hier (klik klik klik) kan je de performance van de ROG 501 Vs. een Aspire V15 met min of dezelfde specs zien. Het gaat dan om de stabiliteit en warmte. De Asus komt er behoorlijk goed uit.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemCOW
Mooah, wat betreft de GPU moet de Asus veel meer terugclocken. 35fps vs 27fps vind ik een fors verschil....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

RemCOW schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:40:
Mooah, wat betreft de GPU moet de Asus veel meer terugclocken. 35fps vs 27fps vind ik een fors verschil....
Klopt inderdaad, maar als photo editor lette ik meer op de CPU performance (en dus het scherm) en die houdt het een stuk beter beter vol in de Asus dan in de Acer. Maar dat is persoonlijk uiteraard, een gamer kijkt meer naar de GPU performance en dan is de Acer inderdaad in het voordeel.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeBsZ
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-05 16:29
Ik heb sinds vanochtend de UX501 met 256GB SSD.

Ervaringen zijn zeer positief. Als iemand vragen heeft, laat het me weten en ik zal doen wat ik kan (benchmarks, whatever).

Let er wel op dat out of the box deze heel duidelijk last heeft van het "mustard yellow" syndroom. Hier is al meer over geschreven op internet, maar het komt er op neer dat geel nergens geel is maar meer groen-geel.

Er is gezegd dat het een software probleem is omdat het schijnbaar ook groen-geel is op een externe monitor, dit wil ik straks even checken. Als het alleen op het interne scherm van de Asus gebeurd dan zou het een hardware probleem kunnen zijn.

Ik hoop dus op een reactie van Asus in de vorm van een firmware update!

Verder een top apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-07 19:29
Was dat niet gerelateerd aan de Asus Splendid software? Ik ben wel benieuwd of dat daadwerkelijk zo is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeBsZ
Ik heb hem direct geformatteerd, er zit dus nu geen Asus Splendid op en het probleem is er nog steeds.

EDIT: Helaas kom ik er net achter dat via HDMI naar m'n televisie en via mini DisplayPort naar m'n monitoren geel gewoon geel is, en niet groen.

Het lijkt dus echt aan het paneel te liggen. Iemand tips hoe ik dit misschien beter kan krijgen? Calibratie schijnt niet te werken. Ik weet dat ik ditzelfde probleem met de Lenovo Yoga 2 Pro had en toen werd het aardig opgelost met een BIOS update.

[ Voor 66% gewijzigd door SeBsZ op 12-05-2015 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

SeBsZ schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 14:59:
Ik heb hem direct geformatteerd, er zit dus nu geen Asus Splendid op en het probleem is er nog steeds.

EDIT: Helaas kom ik er net achter dat via HDMI naar m'n televisie en via mini DisplayPort naar m'n monitoren geel gewoon geel is, en niet groen.

Het lijkt dus echt aan het paneel te liggen. Iemand tips hoe ik dit misschien beter kan krijgen? Calibratie schijnt niet te werken. Ik weet dat ik ditzelfde probleem met de Lenovo Yoga 2 Pro had en toen werd het aardig opgelost met een BIOS update.
Ai, dat is slecht nieuws! Ik hoop vooral voor de huidige eigenaren dat het probleem (snel) opgelost gaat worden. Ik wacht de ontwikkelingen af, want de UX501 is na veel rondkijken de enige laptop op mijn verlanglijstje om mijn Dell XPS17 te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemCOW
Dat is toch ongelooflijk! Dat terwijl ze adverteren dat het scherm zo goed is. Ik wacht de reviews en ervaringen rustig af in elk geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeBsZ
Het stoort met enorm dat jouw smiley groen is en niet geel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries98
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-07 19:45
Zie mijn reactie/ervaring op,vraag maar als je nog iets wilt weten:
http://forum.notebookrevi...ers-lounge.772953/page-25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leskuh
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-07 23:36
Thanks, handige review ! (staat op page 26)
Ik ben benieuwd of je hem gaat houden.
Zou hem namelijk ook graag willen halen, dus hou ons op de hoogte ;)

Heb je toevallige ook ervaring met vergelijkbare laptops als de MSI GS60, HP OMEN?
Zoja verkies je de Asus dan toch boven deze ? en waarom ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeBsZ
Nou, lieve mensen.

Ik ga jullie verlaten :).

Allereerst heb ik bewijs via een foto dat er een UX501 in Nederland bestaat die geel wel juist weergeeft, daarom heb ik nog hoop voor jullie. Echter ben ik vandaag naar de winkel gegaan en heb daar een splinternieuwe doos mogen openmaken en helaas had die UX501 ook het geel probleem. Ik heb toen besloten om mijn UX501 in te leveren en heb daar een hele mooie Acer V15 Nitro gekocht (VN7-591G-75YG).

Deze heeft een 4K scherm dat MAT is, dus geen reflecties, geen touch screen (heb ik niet nodig op een laptop). Verder heeft hij dezelfde processor, zelfde Nvidia (GTX 960m), ook 16GB ram. Eigenlijk is alles hetzelfde, behalve dat de Acer geen Displayport aansluiting heeft en de Acer heeft ook nog een 1TB hardeschijf aan boord!

Hier een linkje: http://www.laptopshop.nl/...aspire-vn7-591g-75yg.html

Weet niet of daar ook een forum op tweakers voor is.

Tot ziens allemaal, maar ik ben nu ten minste blij met gewoon gele emoticons! :) :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Ik ben ook een deceptie rijker. Ik keek érg uit naar de UX501, maar na de review op notebookcheck te hebben gelezen, kan ik samen met de gebruikers ervaringen van anderen concluderen dat ik mijn laptop-geluk elders moet gaan zoeken. Een beloofde 100% sRGB dekking die 72% blijkt te zijn, de kleur geel die niet klopt (op dit moment) en die niet goed te kalibreren valt is voor mij echt geen optie als fotograaf zijnde. Waarschijnlijk wijk ik uit naar de Toshiba P50t, al schijnt het inbouwen van een SSD geen makkelijke opgave te zijn. Misschien is de hierboven genoemde Acer ook nog een mooie optie! Ik heb sowieso nog even voordat ik een knoop doorhak, dus wie weet wat er nog aan de horizon verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Is er ook bekend of deze laptop goed werkt met Linux als OS? Linux draait geweldig op mijn UX-31E en dit lijkt me een mooie opvolger, mits er een goed scherm in zit natuurlijk.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enver63
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-06 16:55
In de USA is de UX501 ineens $300 goedkoper: link.
Vanwege de dalende euro-koers zal dat hier wel niet gebeuren.

Ik wacht af of Asus nog komt met een oplossing voor de slechte weergave van geel, waar de meeste UX501s last van hebben. Ik hoop het wel, anders zal ik toch moeten wennen aan OSX (Macbook Pro). Jammer; Als het scherm goed was geweest (of leverbaar als FHD mat) zou ik nu op een UX501 gewerkt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries98
Ik moet helaas ook melden dat ik mijn UX501 ook terug ga brengen. Het scherm is bij mij gewoon defect, flikkeren en blokjes na lange tijd aan. Daarnaast was wit gewoon RAL 9001. Als ze mij een scherm geven dat goed werkt en dat wit goed weergeeft (geel mag wel beetje afwijken) dan geef ik hem nog wel een 2e kans aangezien er geen echt concurrentie is die heeft wat ik wil ;) Maar weinig kans aangezien ik net zie dat ie niet meer leverbaar is bij coolblue/computerstore :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries98
Had je vraag over andere laptops trouwens niet gelezen, maar nee helaas geen ervaring.
Maar voor mij is het deze SSD(wil geen trage kleine SSD met lawaierige trage HDD), 4K MET touch, redelijk gamen, temperatuur en geluid, dun en uitbreidbaar dat mij aantrekt. Geen enkele concurrent voldoet hier op het moment aan...
Echt zonde van dat geel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enver63
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-06 16:55
Ik heb besloten de gok (vanwege het beeldscherm) te wagen en heb een UX501 (512GB SSD, Coolblue) besteld. Ik heb hem net uit de doos gehaald, en Windows staat nu te configureren.

Tijdens het schrijven van deze ervaring heb ik foto's gemaakt die je hier kunt bekijken.

Eerste indruk: Wat is ie groot (in vergeliking met mijn UX31A). Het scherm glimt ontzettend maar het beeld is prachtig (Windows is inmiddels klaar met configureren).

Op 200% schaling past er net zoveel op het scherm als op een 'gewoon' Full HD scherm, dus ik heb de schaling iets kleiner gezet. Dat zou nog wel eens problemen kunnen opleveren met sommige applicaties. Hieronder kun je het effect zien van verschillende schalingen. Met 100% krijg je een explorer op postzegelformaat.

En dan de weergave van geel... Microsoft levert Fresh Paint mee met WIndows 8.1, en het geel in het icoon daarvan voorspelt al niet veel goeds. Ook het geel op het palet ziet er niet goed uit, evenals de eerste vegen met een virtuele kwast.
Om een betere indruk te krijgen heb ik Paint.net geinstalleerd en een groot geel vlak gemaakt. Tsja, het is nog net geen mosterdkleur maar het scheelt niet veel.
Wit gaat inderdaad richting RAL9001, zoals Andries98 hierboven aangeeft, maar ik vind het niet erg storend.

Ik heb de kleuren gekalibreerd met het standaard Windows programma. Meteen bleek dat de gamma-instelling 'out of the box' behoorlijk slecht is, maar dat er weinig aan te verbeteren is. De grijsbalans lijkt in orde.

Met behulp van hwinfo kon ik vaststellen dat het display panel een Samsung SDC434B is. Dat is het panel waar meer mensen 'geelzucht' bij constateren. Het is een pentile panel (RGBW), en volgens sommigen is dat het probleem.

In de laatste foto heb ik mijn 'oude' UX31A (links) dezelfde gele kleur laten weergeven als de UX501 (rechts). Oordeel zelf...

Eigenlijk is het beeldscherm prachtig, maar de mosterdgele kleur verpest het. Ook glimt het erg, en met de lagere helderheid op batterij ben ik bang dat dat voor werken in de trein een probleem wordt. Ik zie geen backlight bleeding, maar misschien komt dat vanavond nog.

Het toetsenbord voelt wat slapjes, en haalt het niet bij de Ducky Legend die aan mijn desktop hangt. :)
Maar na even typen vind ik het toetsenbord voor een laptop best goed.

Op dit moment neig ik naar terugsturen, vanwege het beeldscherm. Dat is jammer, want verder lijkt mij dit een prachtige machine. Waarschijnlijk valt er ook best te wennen aan de kleurafwijking, maar ik wil natuurlijk niet uitgelachen worden door mijn collega's die MacBook Pro's hebben. :)

Ik kijk het nog even aan...

[ Voor 4% gewijzigd door enver63 op 23-05-2015 15:56 . Reden: nieuwe link naar de foto's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-07 19:30
Ik heb een vraag voor de UX501 mensen. Ik heb zelf een NX500 wat vrijwel dezelfde laptop is. Gelukkig met een quantum dot scherm. Alleen loopt de CPU op de accu maar op 800Mhz. Daarmee issie echt behoorlijk traag op de accu.

Echt alles geprobeerd maar de 800Mhz blijft. Nu lees ik bij reviews van gelijksoortige Asus laptops het volgende:

G501JW

"The CPU and GPU can be observed running only at 800 MHz and 297 MHz maximum, respectively, while on the High Performance profile and on battery power."

Kan iemand mij vertellen of dit ook bij de UX501 het geval is?

Is simper te meten met http://www.ocbase.com/index.php/download

Zou het erg op prijs stellen als iemand dit zou willen draaien en dan met de lader vast en daarna op accu.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-07 19:47

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De enthousiastelingen mogen een 'echt' ervaringentopic aanmaken, maar dit is door TS alleen maar gestart als aankoopadvies. Ik zet hem daarom ook dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.