Ik heb besloten de gok (vanwege het beeldscherm) te wagen en heb een UX501 (512GB SSD, Coolblue) besteld. Ik heb hem net uit de doos gehaald, en Windows staat nu te configureren.
Tijdens het schrijven van deze ervaring heb ik foto's gemaakt die je
hier kunt bekijken.
Eerste indruk: Wat is ie groot (in vergeliking met mijn UX31A). Het scherm glimt ontzettend maar het beeld is prachtig (Windows is inmiddels klaar met configureren).
Op 200% schaling past er net zoveel op het scherm als op een 'gewoon' Full HD scherm, dus ik heb de schaling iets kleiner gezet. Dat zou nog wel eens problemen kunnen opleveren met sommige applicaties. Hieronder kun je het effect zien van verschillende schalingen. Met 100% krijg je een explorer op postzegelformaat.
En dan de weergave van geel... Microsoft levert Fresh Paint mee met WIndows 8.1, en het geel in het icoon daarvan voorspelt al niet veel goeds. Ook het geel op het palet ziet er niet goed uit, evenals de eerste vegen met een virtuele kwast.
Om een betere indruk te krijgen heb ik Paint.net geinstalleerd en een groot geel vlak gemaakt. Tsja, het is nog net geen mosterdkleur maar het scheelt niet veel.
Wit gaat inderdaad richting RAL9001, zoals Andries98 hierboven aangeeft, maar ik vind het niet erg storend.
Ik heb de kleuren gekalibreerd met het standaard Windows programma. Meteen bleek dat de gamma-instelling 'out of the box' behoorlijk slecht is, maar dat er weinig aan te verbeteren is. De grijsbalans lijkt in orde.
Met behulp van hwinfo kon ik vaststellen dat het display panel een Samsung SDC434B is. Dat is het panel waar meer mensen 'geelzucht' bij constateren. Het is een pentile panel (RGBW), en volgens sommigen is dat het probleem.
In de laatste foto heb ik mijn 'oude' UX31A (links) dezelfde gele kleur laten weergeven als de UX501 (rechts). Oordeel zelf...
Eigenlijk is het beeldscherm prachtig, maar de mosterdgele kleur verpest het. Ook glimt het erg, en met de lagere helderheid op batterij ben ik bang dat dat voor werken in de trein een probleem wordt. Ik zie geen backlight bleeding, maar misschien komt dat vanavond nog.
Het toetsenbord voelt wat slapjes, en haalt het niet bij de Ducky Legend die aan mijn desktop hangt.

Maar na even typen vind ik het toetsenbord voor een laptop best goed.
Op dit moment neig ik naar terugsturen, vanwege het beeldscherm. Dat is jammer, want verder lijkt mij dit een prachtige machine. Waarschijnlijk valt er ook best te wennen aan de kleurafwijking, maar ik wil natuurlijk niet uitgelachen worden door mijn collega's die MacBook Pro's hebben.
Ik kijk het nog even aan...
[
Voor 4% gewijzigd door
enver63 op 23-05-2015 15:56
. Reden: nieuwe link naar de foto's ]