Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:52
Thuis heb ik op de begane grond een KPN Experia Box v10 en op de eerste verdieping een oude Sitecom WL-303. Zoals jullie kunnen verwachten is het wifi in mijn huis dus niet zo geweldig en wil ik dit graag verbeteren.

Mijn budget is ongeveer 100 euro en wat ik daarvoor heb gevonden is het volgende.
#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 91,80€ 91,80
1D-Link DIR-868L€ 91,40€ 91,40
1TP-Link Archer C7€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 273,15

Nu is mijn vraag: Wat kan ik in mijn situatie doen voor een zo optimale wifi signaal/bereik? Moet ik volgens jullie voor de access point gaan of voor een nieuwe router?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Ze hebben bij de kpn een wifi versterker wat eigenlijk ook een ap is.
Alleen bij kpn is ie 80 euro en bij telfort 50.
Die van telfort kan je ook gebruiken.
Er loopt hier op got ook een topic over.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik gebruik thuis 3 routers, allemaal via kabel aangesloten.

- Begane grond 192.168.0.1, dhcp aan en internet
- 1e verdieping 192.168.0.2, dhcp uit, static IP en geen kabel in de de WAN port
- 2e verdieping 192.168.0.3, dhcp uit, static IP en geen kabel in de de WAN port

Verder op elke router zelfde SSID, Wachtwoord en encryptie (WPA2) voor de wifi.

Voor 50 euro heb je een prima extra router te pakken. pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

Werkt perfect.

[ Voor 34% gewijzigd door DRaakje op 27-03-2016 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
ndthien schreef op zondag 27 maart 2016 @ 22:25:
Nu is mijn vraag: Wat kan ik in mijn situatie doen voor een zo optimale wifi signaal/bereik? Moet ik volgens jullie voor de access point gaan of voor een nieuwe router?

Alvast bedankt.
Nouja, een Accesspoint. Zoals hierboven genoemd is de KPN WiFi Versterker een goede optie, maar de UniFi's zijn ook zeker een goede optie alleen wel iets duurder.

Een router gebruik je om netwerken te koppelen. En dat is niet wat jij zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online

swv

De vraag is meer wat je wilt bereiken. Wat is je exacte klacht? Slecht bereik? Gaat de overgang niet lekker tussen de Experia en Sitecom? Trage WiFi? Veel andere WiFi netwerken in de buurt? Zo ja, hoeveel? Welk type netwerk wil je hebben? 2.4GHz in het hele huis? 5GHz in het hele huis? Of juist alleen op een bepaalde verdieping? Welke verdieping heeft de voorkeur voor het beste WiFi? Waar in huis is de Experiabox geplaatst?

'De begane grond' zoals je stelt kan bijvoorbeeld de meterkast zijn en dus de slechtste plek voor een router/access point. In de ideale situatie plaats je een router of access point zo centraal mogelijk in huis. Vaak is dit met een access point makkelijker te realiseren dan met het modemrouter van de provider omdat het internet altijd op een ongunstige plek de woning binnenkomt ;) Ik kan mij dan ook voorstellen dat je met de Experiabox nogal beperkt bent in het (uit het zicht) plaatsen. Met een tweede router (als access point) of access point heb je daarentegen alle vrijheid. Een goedkope aantrekkelijke en reeds genoemde oplossing is de WiFi versterker van KPN/Telfort op de eerste verdieping. https://m.webshop.telfort.nl/nl/222985/wifi-versterker/

Aangezien ik nog niet volledig inzicht heb in jouw situatie, stel ik mij ongeveer het volgende voor: Je zou ervoor kunnen kiezen om de Experiabox alleen een 5GHz netwerk te laten uitzenden voor op de begane grond, ervan uitgaande dat ie niet in de meterkast zit. De WiFi Versterker/access point op de eerste verdieping plaats je zo centraal mogelijk en laat je juist een 2.4GHz en een 5GHz netwerk uitzenden. Op 2.4GHz heb je dan in de hele woning bereik als het goed is en dat dient dan ook als langzamer backup signaal voor apparaten die 5Ghz niet ondersteunen of voor als je in de tuin o.i.d. bent en dus buiten bereik van het 5GHz netwerk. Op 5GHz heb je dan op de begane en eerste verdieping dekking én goede snelheid en er zijn genoeg kanalen met bandbreedte beschikbaar voor goede WiFi performance. Daarnaast gaat het wisselen tussen beide 5GHz netwerken ook beter omdat je sneller uit de range van de ene zult raken en de ander dat makkelijker overneemt. Je wilt immers niet dat je op de eerste verdieping nog met de Experiabox verbonden blijft ;) Maar je hebt zelf neem ik aan de beste inzichten in jouw thuissituatie om te kiezen welke router/accesspoint wat moet uitzenden voor het beste resultaat.

De Ubiquiti is ook interessant en ik heb zelf de twee tientjes duurdere LR variant welke een beter antenneontwerp heeft wat je terugziet in het bereik. Genoeg om een jaren 80 rijtjeswoning met tuin van 2.4 én (beperkter) 5GHz WiFi te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:15

Nox

Noxiuz

Ik zou proberen om met de Unify een bijna volledige dekking te halen. Ik haal het ook in een huis van 1985 met een dikke betonnen vloer. Router op de 1e verdieping, alleen in de keuken is het bereik wat minder. Zo'n Unify is een redelijk krachtig AP dus dat moet wel lukken. Probeer hem eens in het trapgat.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:53
Die sitecom weggooien, en daarvoor in de plaats zo'n AP van telfort (goedkoop, met goede recenties). Of die c7 er plaatsen, De c7 dien je in te stellen als accespoint maar dat is niet zo moeilijk

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:29
Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten, uiteindelijk ben ik voor de Ubiquiti UniFi AP-AC LITE gegaan.

In het verleden heb ik ook zitten klooien met een combinatie van diverse losse draadloze routers en dan kom je er achter dat je spullen gebruikt die in hetzelfde netwerk moeten zitten zoals de spelers van een Logitech media server of de afstandsbedieningen van mijn mediabox.

Dus voor mij was het duidelijk dat het een los AP moest worden.
Het mooie van de Ubiquiti UniFi oplossing is dat je het naadloos kan uitbereiden, kom je tekort, zet er nog 1 bij en je devices roamen bij verplaatsing tussen de 1 en de ander.. (telefoons dus.)
Mij huis is nogal langgerekt (22M) en heb uiteindelijk aan 2 AC-Lite meer dan genoeg op 2.4 en 5, werkt fenomenaal.

Wat mij betreft dus Ubiquiti.....

[ Voor 7% gewijzigd door _root op 28-03-2016 02:16 ]

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
sww89 schreef op zondag 27 maart 2016 @ 23:23:
De vraag is meer wat je wilt bereiken. Wat is je exacte klacht? Slecht bereik? Gaat de overgang niet lekker tussen de Experia en Sitecom? Trage WiFi? Veel andere WiFi netwerken in de buurt? Zo ja, hoeveel? Welk type netwerk wil je hebben? 2.4GHz in het hele huis? 5GHz in het hele huis? Of juist alleen op een bepaalde verdieping? Welke verdieping heeft de voorkeur voor het beste WiFi? Waar in huis is de Experiabox geplaatst?
De Experia Box (die in de woonkamer staat) zend nu een 2.4GHz en een 5GHz netwerk uit. Voor de begane grond en 1e verdieping is dit grotendeels prima.
De Sitecom WL-303 (staat op de eerste verdieping) zend alleen een 2.4GHz netwerk uit en deze heb ik vooral aangesloten voor de zolder. Echter wanneer er geconnect wordt met deze, haal ik slechts 1/3e van mijn internet verbinding. Snelheid is getest met de telefoon pal naast de Sitecom.

Daarnaast heb ik met een tool getest om van mijn macbook (1e verdieping) naar de server (begane grond) bestanden weg te schrijven via wifi.
Ik haal met schrijven 11 Mbps en met lezen 236 Mbps. Binnen mijn eigen netwerk zou ik toch hogere snelheden kunnen verwachten of zie ik dit verkeerd?

Ik ga het proberen met de access point van telfort. Hoe werkt zo'n access point nu precies? Krijgt de access point straks dezelfde SSID als mijn Experia Box?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Dat kan.
Als je hem aansluit en op de wps knop drukt neemt ie alles over van je modem.
Dus zelfde ssid en wachtwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
chucky666 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 12:51:
Dat kan.
Als je hem aansluit en op de wps knop drukt neemt ie alles over van je modem.
Dus zelfde ssid en wachtwoorden.
En beslist de client dan met welke access point hij het beste mee kan verbinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01
DRaakje schreef op zondag 27 maart 2016 @ 22:32:
Ik gebruik thuis 3 routers, allemaal via kabel aangesloten.

- Begane grond 192.168.0.1, dhcp aan en internet
- 1e verdieping 192.168.0.2, dhcp uit, static IP en geen kabel in de de WAN port
- 2e verdieping 192.168.0.3, dhcp uit, static IP en geen kabel in de de WAN port

Verder op elke router zelfde SSID, Wachtwoord en encryptie (WPA2) voor de wifi.

Voor 50 euro heb je een prima extra router te pakken. pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

Werkt perfect.
Werkt perfect als je geen buren hebt...

De WR1043ND is een verouderd apparaat dat alleen 2.4GHz aankan. In 2.4GHz kun je maar drie netwerken zonder interferentie naast elkaar draaien. Met drie AP's in huis heb je dus alledrie nodig - waardoor ieder WiFinetwerk van anderen ofwel airtime kost danwel storing oplevert.

Voor dat geld is het sowieso een slechte deal. De reeds genoemde KPN/Telfort AP kost evenveel maar doet ook 5GHz met 3x3 MiMo. Je oude/low-end meuk kan zich dan alsnog met 2.4GHz behelpen, maar alles wat 5GHz aankan zal niet alleen sneller maar vooral ook een stuk stabieler kunnen werken. Imho een redelijke no-brainer keuze bij zelfde prijs.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ndthien schreef op maandag 28 maart 2016 @ 12:59:
[...]

En beslist de client dan met welke access point hij het beste mee kan verbinden?
Als het goed is zal die gewoon het sterkste signaal pakken.
Hoewel er wel eens een clieent is die eigenwijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online

swv

Speel even met dit supportmenu om nog wat extra info te krijgen https://www.telfort.nl/pe...stips-wifi-versterker.htm

Kijk ook even hier KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

Uiteindelijk heb je dan op de eerste verdieping ook snel en stabiel internet op 5GHz want 2.4GHz moet je niet meer willen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 28 maart 2016 @ 13:04:
[...]

Werkt perfect als je geen buren hebt...

De WR1043ND is een verouderd apparaat dat alleen 2.4GHz aankan. In 2.4GHz kun je maar drie netwerken zonder interferentie naast elkaar draaien. Met drie AP's in huis heb je dus alledrie nodig - waardoor ieder WiFinetwerk van anderen ofwel airtime kost danwel storing oplevert.

Voor dat geld is het sowieso een slechte deal. De reeds genoemde KPN/Telfort AP kost evenveel maar doet ook 5GHz met 3x3 MiMo. Je oude/low-end meuk kan zich dan alsnog met 2.4GHz behelpen, maar alles wat 5GHz aankan zal niet alleen sneller maar vooral ook een stuk stabieler kunnen werken. Imho een redelijke no-brainer keuze bij zelfde prijs.
2 van de 3 routers ondersteunen 5 GHz, gebruik het nooit vanwege hoge stroomverbruik bij de clients. Vandaar de 2.4 GHz van 50 erbij genomen.

Buren geen probleem mee, maar relatief nieuwe woning, waarbij bereik ruk is door de plafonds.

[ Voor 4% gewijzigd door DRaakje op 28-03-2016 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01
DRaakje schreef op maandag 28 maart 2016 @ 19:56:
[...]

2 van de 3 routers ondersteunen 5 GHz, gebruik het nooit vanwege hoge stroomverbruik bij de clients. Vandaar de 2.4 GHz van 50 erbij genomen.
Zoals je het hierboven schreef klonk het alsof je voor alledrie de WR1043ND aanraadde...
Buren geen probleem mee, maar relatief nieuwe woning, waarbij bereik ruk is door de plafonds.
"Bereik" door plafond is sowieso een non-sequitur. WiFi heeft een bereik van 300-450m. Zonder obstakels. Je plafond is een obstakel. Dat doet niets af aan het bereik, maar zorgt wel voor beroerde dekking. "Dekking" is dan ook de juiste term.

Los daarvan, ik lees nergens dat TS bepaald heeft dat er geen sprake is van interferentie in de 2.4GHz-band, dus het is gevaarlijk om zo'n advies te geven zonder kanttekening. En sowieso, nergens voor nodig om dergelijke verouderde zooi te nemen aangezien voor zelfde prijs veel beter apparatuur aanwezig is. Je kunt dan alsnog kiezen om alleen 2.4GHz te gebruiken, maar mocht je je ooit bedenken (bijv omdat er alsnog interferentie komt) dan kun je eenvoudig alsnog 5GHz gebruiken.

En mbt stroomgebruik... dat is een wat genuanceerder verhaal. Grootste deel stroomverbruik WiFi komt van als zo'n radio actief gebruikt wordt. Als het mogelijk is om dezelfde hoeveelheid data in significant minder tijd te verzenden (bijv met 5GHz WiFi-ac 80MHz ipv 2.4GHz WiFi-n 20MHz) dan zal de veel kortere zendtijd op de radio veel zwaarder wegen dan het hogere verbruik terwijl het aan het zenden is. Het is niet voor niets dat 802.11ac juist mede aangeprezen is als manier om stroomverbruik van mobile devices te beperken zonder aan performance in te leveren door hogere burst speeds te bieden. Enige uitzonderingen zijn als apparaten nagenoeg nooit data verzenden en dus het verbruik van de maintenance van de verbinding dominant wordt (bijv bij sensoren) of juist als de apparaten volcontinu aan het zenden zijn zodanig dat ze altijd maximaal verbruik trekken, maar dat is geen realistisch scenario, want a) als je maximaal blaast wil je de snelste verbinding en b) als je volcontinu maximaal blaast doe je het sowieso met stekker erin.

Overigens, er zijn vast apparaten met brakke firmware die andere resultaten tonen, maar dat zijn dan wel afwijkingen van de regel. Met competente firmware zou je alleen low-power sensoren 2.4GHz-only willen hebben anno 2016.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
Ik heb inmiddels de AP van telfort in huis en in gebruik, echter werkt bandsteering niet goed. (Wat natuurlijk aan staat)

Ik zit hier naast de AP met mijn MacBook Pro, alleen connect hij met het 2,4GHz netwerk.

Hieronder een overzicht hoe de netwerken staan ingesteld:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/eq6yr9.png

Hoe fix ik dit?
Pagina: 1