Ziggo beperkt mijn uploadsnelheid in Bridge Mode?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-11-2024
Is Ziggo mijn uploadsnelheid aan het beperken in Bridge Mode?

Ongeveer een week geleden merkte ik dat mijn uploadsnelheid aanzienlijk trager was geworden. Bij diverse speedtests kwam mijn upload niet boven de 1 Mbit uit. Ziggo heeft een monteur laten komen en mijn Cisco modem vervangen met een Technicolor; ook heeft de monteur diverse versterkers en aansluitingen vervangen.

Helaas is het probleem nog niet opgelost. Ziggo schuift na bellen het probleem niet op de kabels maar op externe Apple AirPort Extreme. Volgens hun is het binnenkomend signaal goed en moet het dus liggen aan de router. Ik heb de klantenservice diverse scenarios laten uitvoeren

Speedtest 1: Modem/Router (Technicolor) in Network/Normal Router Mode geeft een normale uploadsnelheid: 20 Mbit
Speedtest 2: Modem/Router (Technicolor) in Bridge Mode geeft een uploadsnelheid van max. 1 Mbit

Dus natuurlijk komen zij op de conclusie dat het aan mijn Apple router zal liggen en dat ik dus Apple moet bellen. Ik vond het heel onwaarschijnlijk dat het aan de Apple router zou kunnen liggen. Call it a hunch.
Ik besluit een tweede router te testen in de zelfde speedtest scenario als nummer 2. Wat blijkt? uploadsnelheid is max 1 Mbit / sec

Ik kan dus wel een paar dingen concluderen: ligt niet aan de modem/router(want is vervangen) en ligt niet aan de externe routers want ik heb twee getest. Moet een back-end beperking probleem zijn.

Nu heeft dus de Ziggo klantenservice ook toegegeven dat het aan Bridge Mode ligt.Om een of ander onbekende manier en reden beperkt hun systeem/infrastructuur/servers(?) iets mijn uploadsnelheid wanneer ik in Bridge Mode zit met een router. Het blijkt dat het wel een paar keer eerder is gemeld maar het probleem is vrij nieuw en onbekend bij hun.

Wat nu? Moet ik accepteren dat Bridge Mode geen optie is? Doen ze dit met opzet(klantenservice gaf aan dat ik geen "red flags" of meldingen zijn in mijn account)? Dwingen ze zo bepaald gedrag af?

update 1: ik moet erbij vermelden dat ik vlak voor mijn problemen ongeveer 200GB had geupload naar OneDrive. Heeft het iets hiermee te maken? Heeft hun systeem iets gemerkt en dan een beperking opgelegd? Maar moeten dergelijke beperkingen niet zichtbaar zijn voor de klantenservice?

update 2: Ik heb een PC(een Mac) direct aangesloten aan de modem(Technicolor) in Bridge Mode en krijg mijn volle uploadsnelheid. Heel enthousiast ben ik dan die twee routers (Apple en Netgear met fabrieksintellingen) gaan testen maar helaas krijg ik bij speedtests nog steeds 1 Mbit bij alle apparaten. Download is goed.

Brigde Mode + directe aansluiting op PC/Mac = 20 Mbit

Bridge Mode + willekeurige mijn router(s) = 1 Mbit

[update 3] Bridge Mode + mijn router(s) + gekloonde MAC-adres= 20 Mbit

update 3: Op advies van gebruiker @Xander heb ik dus het MAC-adres van mijn MacBook - die wel volle 20 Mbit krijgt in Bridge Mode met directe verbinding op de modem- gecloned op de Netgear router en met succes kreeg ik 20 Mbit upload. Wanneer ik het MAC-adres weer op de default zet dan krijg ik weer 1 Mbit. Heb meteen getest met de Apple AirPort Extreme en krijg ook 1 Mbit(overigens is MAC-adres cloning niet mogelijk met die).

Wat betekent dit? Zijn de MAC-adressen van mijn routers geblokkeerd bij Ziggo? Wat nu? Hoe kan ik mijn routers deblokkeren? Waarom beperkingen opleggen op MAC-niveau? Volgens de hun logbestanden zien ze geen abuse of overtredingen van FUP oid.

update 4: Gebruikers @Xander en @Vinnienerd hebben aangegeven dat ik moet letten op mijn externe IP -adressen wanneer ik test met directe verbindingen en via routers. Wanneer ik mijn MacBook direct koppel aan de modem die wel volle 20Mbit krijg, dan is mijn IP-adres anders dan wanneer ik het via een router test.

update 5: Een tweede Ziggo monteur is langs geweest en die kon samen met zijn collega's niet op de oorzaak komen. Iedereen heeft zijn best gedaan maar helaas is dit nog niet op te lossen. Maar de conclusie dat het waarschijnlijk aan de MAC-adressen ligt is aannemelijk hen. Ik blijf in contact.

update 6: Ziggo heeft het niet kunnen oplossen. Ze gaan mij een gedeeltelijke vergoeding geven voor de defecte routers. Bedankt iedereen voor de input.

[ Voor 35% gewijzigd door GeforceAA op 25-04-2016 20:23 . Reden: updates ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:39
Ik denk zowiezo je gedachten van dat Ziggo je upload afknijpt niet waar is..

Ziggo mag dat namelijk helemaal niet doen, iedereen neutraal behandelen. Al heeft Ziggo wel een voordeel als mensen Ziggo modem gebruiken.

Het zal wel bij Ziggo liggen maar niet dat ze je upload afknijpen. Heb namelijk hier nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:03

sapphire

Die-hard pruts0r

Hij gebruikt toch een Ziggo modem? Alleen met de router functionaliteit uitgeschakeld...

Idem hier, modem in bridgemode en volle upload.

Bewust zullen ze het niet doen zoals Jordyz ook zegt, dat mogen ze namelijk niet zomaar.

Om je conclusie nog even op losse schroeven te zetten, wat gebeurd er als je een pc direct aan het modem hangt ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:21

ResuCigam

BOFH

sapphire schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 14:48:
Hij gebruikt toch een Ziggo modem? Alleen met de router functionaliteit uitgeschakeld...

Net even getest en ik haal hier ook de volledige upload snelheid met een bridged modem.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:51
ResuCigam schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 14:52:
[...]

Net even getest en ik haal hier ook de volledige upload snelheid met een bridged modem.
Dus is je upload niet beperkt in bridged modus

Wat voor Router was je tweede test Router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
nooberke schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 14:54:
[...]

Dus is je upload niet beperkt in bridged modus

Wat voor Router was je tweede test Router?
Een Netgear. (allebei gereset)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
sapphire schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 14:48:

Bewust zullen ze het niet doen zoals Jordyz ook zegt, dat mogen ze namelijk niet zomaar.

Om je conclusie nog even op losse schroeven te zetten, wat gebeurd er als je een pc direct aan het modem hangt ?
In Network Router mode krijg ik mijn volledige upload

In Bridge Mode krijg ik geen IP adres van de modem dus ik kan niet op internet om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:55
Wat kwam er uit de test met een pc/laptop met kabel direct op het modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:45

Compizfox

Bait for wenchmarks

GeforceAA schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 15:01:
[...]

In Bridge Mode krijg ik geen IP adres van de modem dus ik kan niet op internet om te testen.
Als je een PC direct aan je modem in bridge-modus hangt (zonder router), dan zou je PC een extern IP moeten krijgen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
MediaZoo schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 15:01:
Wat kwam er uit de test met een pc/laptop met kabel direct op het modem?
In Network Router mode krijg ik mijn volledige upload

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
Compizfox schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 15:02:
[...]

Als je een PC direct aan je modem in bridge-modus hangt (zonder router), dan zou je PC een extern IP moeten krijgen.
Krijg ik dan dit automatisch of moet eentje handmatig invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
GeforceAA schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 15:02:
[...]

In Network mode krijg ik mijn volledige upload

PC eraan hangen en modem resetten dan krijg je een IP...

En een modem staat altijd in Network mode, anders heb je totaal geen verkeersmogelijkheden. Routermode bedoel je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
MediaZoo schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 15:04:
[...]

En een modem staat altijd in Network mode, anders heb je totaal geen verkeersmogelijkheden. Routermode bedoel je.
Ok ik ga die even testen dan. Moet dan wel Ziggo bellen want hij staat nu in Router mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
MediaZoo schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 15:04:
[...]

Ik heb een PC(een Mac) direct aangesloten aan de modem in Bridge Mode en krijg mijn volle uploadsnelheid. Heel enthousiast ben ik dan die twee routers (Apple en Netgear) gaan testen maar helaas krijg bij speedtests nog steeds 1 Mbit.

Brigde Mode + directe aansluiting = 20 Mbit

Bridge Mode + willekeurige router = 1 Mbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
Dus Ziggo is hiermee uitgesloten het zit in je routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Interessant, hier werkt het zoals ook bij anderen met een router aan modem in bridge ook op volle snelheid, dus bij jou is iets aparts aan de hand. Hoe is de computer aan de routers aangesloten?

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 26-03-2016 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
MediaZoo schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 15:39:
Dus Ziggo is hiermee uitgesloten het zit in je routers.
Twee routers van twee aparte fabrikanten hebben toevallig hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
GeforceAA schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 15:39:
[...]

Twee routers van twee aparte fabrikanten hebben toevallig hetzelfde probleem?
Ik neem aan dat je de computer op dezelfde manier had aangesloten aan de routers als aan het modem in bridge?

Als je denkt dat Ziggo routers anders behandelt, hoe denk je dat Ziggo de routers identificeert? Eventueel zou je dat kunnen spoofen (eenvoudig als het om bijvoorbeeld MAC addressen gaat (maar dat lijkt me uitgesloten, vziw gebruikt Apple geen identificeerbare ranges voor PCs en routers)) en dan kijken wat er gebeurt als een router een PC lijkt of een PC een router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:02

NielsNL

DigiCow

Heb je al geprobeerd je modem in router mode te zetten, en dan je modem in de LAN poort en je PC in een LAN poort van je apple/netgear router?
Of een andere speedtest gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door NielsNL op 26-03-2016 15:56 ]

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
begintmeta schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 15:52:
[...]

Ik neem aan dat je de computer op dezelfde manier had aangesloten aan de routers als aan het modem in bridge?

Als je denkt dat Ziggo routers anders behandelt, hoe denk je dat Ziggo de routers identificeert? Eventueel zou je dat kunnen spoofen (eenvoudig als het om bijvoorbeeld MAC addressen gaat (maar dat lijkt me uitgesloten, vziw gebruikt Apple geen identificeerbare ranges voor PCs en routers)) en dan kijken wat er gebeurt als een router een PC lijkt of een PC een router.
Maar wat zou het anders kunnen zijn dan? Ik heb alle combi's en scenarios van apparaten geprobeerd zonder succes. Ik kan wel een nieuwe router gaan kopen maar gaat zelfde snelheid van 1 Mbit aangeven vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
NielsNL schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 15:56:
Heb je al geprobeerd je modem in router mode te zetten, en dan je modem in de LAN poort en je PC in een LAN poort van je apple/netgear router?
Of een andere speedtest gebruiken.
In Router Mode haal ik met alle combi's 20 Mbit. In Bridge Mode haal ik alleen 20 Mbit als ik een PC/Mac direct aansluit op de modem. Zodra ik een router aansluit krijg een maximale upload van 1 Mbit. Ik heb intussen nog een D-Link bij getest en krijg ook nog 1 Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

GeforceAA schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 16:20:
[...]

Ik Router Mode haal ik met alle combi's 20 Mbit. In Bridge Mode haal ik alleen 20 Mbit als ik een PC/Mac direct aansluit op de modem. Zodra ik een router aansluit krijg een maximale upload van 1 Mbit. Ik heb intussen nog een D-Link bij getest en krijg ook nog 1 Mbit.
Als je rechtstreeks met je PC 20Mbit haalt, lijkt het me geen Ziggo probleem.
Op basis hiervan denk ik toch dat 't probleem in je router zit.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hoe sluit je de boel precies aan? Kan het probleem misschien in de gebruikte kabels zitten en heb je net even een ander kabeltje gepakt om je PC direct aan te sluiten?

Downloadsnelheden zijn wel gewoon wat je er van mag verwachten?

Heb je al eens het mac-adres van je PC laten clonen door de router?

Als je rechtstreeks met je PC op het modem aangesloten, ook in bridgemodus, de goede snelheden haalt dan kan het eigenlijk niet meer aan Ziggo liggen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
JackBol schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 16:22:
[...]

Als je rechtstreeks met je PC 20Mbit haalt, lijkt het me geen Ziggo probleem.
Op basis hiervan denk ik toch dat 't probleem in je router zit.
Maar ik heb intussen drie routers getest. Hoe kunnen alle drie hetzelfde probleem hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Jouw PC routeert zelf niet, een router die je aansluit wél. Weet je zeker dat je geen andere devices hebt die connected zijn met de routers die je aansluiten die vervolgens iets gaan uploaden? Bijvoorbeeld geen iPhones die iCloud sync doen ofzo? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
Vinnienerd schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 16:37:
Jouw PC routeert zelf niet, een router die je aansluit wél. Weet je zeker dat je geen andere devices hebt die connected zijn met de routers die je aansluiten die vervolgens iets gaan uploaden? Bijvoorbeeld geen iPhones die iCloud sync doen ofzo? :P
Wanneer ik de routers test reset ik allemaal waardoor er geen devices automatisch gaan verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
Xander schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 16:36:
Hoe sluit je de boel precies aan? Kan het probleem misschien in de gebruikte kabels zitten en heb je net even een ander kabeltje gepakt om je PC direct aan te sluiten?

Downloadsnelheden zijn wel gewoon wat je er van mag verwachten?

Heb je al eens het mac-adres van je PC laten clonen door de router?

Als je rechtstreeks met je PC op het modem aangesloten, ook in bridgemodus, de goede snelheden haalt dan kan het eigenlijk niet meer aan Ziggo liggen.
Ik gebruik altijd zelfde kabel. Heb het ook meerdere malen getest met een UTP kabel van ZIggo zelf.

Downloadsnelheid is in zowel Router als Bridge Mode goed (200 Mbit)

Met PC MAC-adres van router MAC adres van PC op router spoofen heb ik nog niet geprobeerd. Ik ga straks een nieuwe TP-Link kopen kijken wat die aangeeft. Als 4 routers(Apple, Netgear, D-Link en straks TP-Link) zelfde resultaten geven dan kan ik toch concluderen dat het niet de routers ligt? Ook nog het heeft een maand terug allemaal goed gewerkt zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
GeforceAA schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 16:44:
Met PC MAC-adres van router spoofen heb ik nog niet geprobeerd. Ik ga straks een nieuwe TP-Link kopen kijken wat die aangeeft.
Doe dat eerst eens voordat je geld uit gaat geven? Het MAC-adres van die PC waarmee het goed werkte spoofen? En daarna weer even je modem rebooten enzo uiteraard. :)

Ik heb daarmee een keer een soortgelijke storing verholpen. Als je een nieuw apparaat aansluit op een Ziggo modem in bridge, krijg je een nieuw extern IP-adres. In mijn geval was dat ineens een IP in een compleet andere range waar ik toen ook snelheidsproblemen mee ervaarde. Door het clonen van een MAC-adres kreeg ik weer een extern IP in de range die ik eerder had en werkte alles prima. 8)7

Kleine moeite om even te proberen lijkt me. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 26-03-2016 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
Xander schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 16:49:
[...]

Doe dat eerst eens voordat je geld uit gaat geven? Het IP van die PC waarmee het goed werkte spoofen? En daarna weer even je modem rebooten enzo uiteraard. :)

Ik heb daarmee een keer een soortgelijke storing verholpen. Als je een nieuw apparaat aansluit op een Ziggo modem in bridge, krijg je een nieuw extern IP-adres. In mijn geval was dat ineens een IP in een compleet andere range waar ik toen ook snelheidsproblemen mee ervaarde. Door het clonen van een MAC-adres kreeg ik weer een extern IP in de range die ik eerder had en werkte alles prima. 8)7

Kleine moeite om even te proberen lijkt me. ;)
Goede tip. Ik zal het proberen. Ik moet Ziggo wel even bellen om de modem weer in Bridge Mode te zetten. Moet ook even kijken als het überhaupt mogelijk is met Apple routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Hm. Zo te zien kan dat niet met de airport routers...

Maar je hebt routers zat, toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:44

FreakNL

Well do ya punk?

Even een hele simpele vraag, maar als je een router ertussen (modem in bridge) zet sluit je dan je pc wel alsnog bekabeld aan op de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
FreakNL schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 17:41:
Even een hele simpele vraag, maar als je een router ertussen (modem in bridge) zet sluit je dan je pc wel alsnog bekabeld aan op de router?
Krijg ik ook 1 Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Nu online
Op moet dus even z'n extern IP-adres noteren met een router ertussen en met alleen de PC aan het Ziggo-modem. Nu ben ik namelijk wel heel erg benieuwd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
Xander schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 17:10:
Hm. Zo te zien kan dat niet met de airport routers...

Maar je hebt routers zat, toch? :P
Heb het MAC-adres van mijn MacBook - die wel volle 20 Mbit krijgt in Bridge Mode met directe verbinding op modem- gecloned op de Netgear router en met succes kreeg ik 20 Mbit. Wanner ik het MAC-adres weer op de default zet dan krijg ik weer 1 Mbit. Mijn routers zijn op hun MAC-adres geblokkeerd? Waarom? Hoe weet Ziggo hier niets van af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
Vinnienerd schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 17:56:
Op moet dus even z'n extern IP-adres noteren met een router ertussen en met alleen de PC aan het Ziggo-modem. Nu ben ik namelijk wel heel erg benieuwd :P
Mijn externe IP adressen verschillen in beide scenario's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
begintmeta schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 15:52:
[...]

Heb ik dus gedaan. Het default MAC-adres van de Netgear router wordt beperkt in uploadsnelheid en wanneer ik het MAC-adres clone van MacBook, krijgt hij zijn volledige snelheid. Het is dus wel een beperking op MAC-niveau. Volgens de log bestanden van Ziggo zien zij niets staan van abuse of overtreding van FUP oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
modem gereset nadat je het apparaat wisselt (van macbook naar router)?

*aanleiding van mijn opmerking: uit ervaring lockte UPC op het eerste MAC adres dat door de modem gezien werd, wisselde je hardware dan moest de modem even een half minuutje van de stroom

[ Voor 57% gewijzigd door dyrc op 26-03-2016 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
dyrc schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 20:31:
modem gereset nadat je het apparaat wisselt (van macbook naar router)?
Ja. Dat moet ook want anders wijst hij geen IP-adres toe. Maar verder maakt t helaas niet uit. Heb al zoveel keer nu modem uit router en bridge mode gehaald en ook gereset.

[ Voor 19% gewijzigd door GeforceAA op 26-03-2016 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Nu online
GeforceAA schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 20:32:
[...]

Ja. Dat moet ook want anders wijst hij geen IP-adres toe.
Je modem wijst geen IP-adres toe, dat doet de DHCP server aan de kant van Ziggo. Vergeet niet dat in bridge modus je modem op IP-niveau transparant is :) Wat je kan proberen is je modem 24 uur uit laten, en dan kijken of met een nieuwe DHCP lease je alsnog een hogere upload krijgt. (omslachtig en duurt lang maar wel interessant om te weten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
enige verschil wat ik merk tussen een bridged en een routed (met wifispots) modem is een 3~4mbit bonus op de downlink en 0,5~1mbit bonus op de uplink..

hoe dat precies komt is mij niet helemaal duidelijk.. maar zolang ik in elk geval maar de 200/20 haal.. klaag ik echt niet :-) in de regel is het 202/20.5 op mn bridged ubee
Vinnienerd schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 20:36:
[...]

Je modem wijst geen IP-adres toe, dat doet de DHCP server aan de kant van Ziggo. Vergeet niet dat in bridge modus je modem op IP-niveau transparant is :) Wat je kan proberen is je modem 24 uur uit laten, en dan kijken of met een nieuwe DHCP lease je alsnog een hogere upload krijgt. (omslachtig en duurt lang maar wel interessant om te weten)
gewoon je mac-adres veranderen werkt ook :P

[ Voor 44% gewijzigd door SMSfreakie op 26-03-2016 20:38 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
Vinnienerd schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 20:36:
[...]

Wat je kan proberen is je modem 24 uur uit laten, en dan kijken of met een nieuwe DHCP lease je alsnog een hogere upload krijgt. (omslachtig en duurt lang maar wel interessant om te weten)
Moet ik dan de modem in Bridge Mode uit laten of maakt het verder niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
SMSfreakie schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 20:37:
enige verschil wat ik merk tussen een bridged en een routed (met wifispots) modem is een 3~4mbit bonus op de downlink en 0,5~1mbit bonus op de uplink..

hoe dat precies komt is mij niet helemaal duidelijk.. maar zolang ik in elk geval maar de 200/20 haal.. klaag ik echt niet :-) in de regel is het 202/20.5 op mn bridged ubee

[...]

Ja MAC-adres veranderen werkt, maar waarom zijn mijn oude MAC-adressen van mijn routers geblokkeerd? Overigens kan MAC-cloning niet eens op Apple routers dus zou ik mijn Netgear moeten gebruiken voor DHCP en dat heb ik liever niet. Ik wil eigenlijk gewoon weten waarom nu die beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Nu online
SMSfreakie schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 20:37:

[...]

De bedoeling is dat de Airport dan met z'n eigen MAC-adres de volle upload kan behalen :P
GeforceAA schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 20:38:
[...]

Moet ik dan de modem in Bridge Mode uit laten of maakt het verder niet uit?
Ja, uit laten in bridge modem en >24h weer aan zetten en Airport er aan koppelen. Post results :P

[ Voor 35% gewijzigd door Vinnienerd op 26-03-2016 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
Vinnienerd schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 20:44:
[...]

Ja, uit laten in bridge modem en >24h weer aan zetten en Airport er aan koppelen. Post results :P
Betekent ook 24 uur zonder internet en telefoon is geen haalbare optie nu helaas. Ik moet ook met anderen rekening houden.

[ Voor 6% gewijzigd door GeforceAA op 26-03-2016 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
GeforceAA schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 18:45:
[...]

Heb het MAC-adres van mijn MacBook - die wel volle 20 Mbit krijgt in Bridge Mode met directe verbinding op modem- gecloned op de Netgear router en met succes kreeg ik 20 Mbit. Wanner ik het MAC-adres weer op de default zet dan krijg ik weer 1 Mbit.
Ghehe. Dan ga ik door voor de koelkast. :P Heb echt precies dit een keer meegemaakt.
Mijn routers zijn op hun MAC-adres geblokkeerd? Waarom? Hoe weet Ziggo hier niets van af?
Ik denk niet dat het bewust een blokkade is...

Wanneer je een router met het Ziggo modem (in bridge) verbindt, krijg je van de DHCP server van Ziggo een IP uitgedeeld. Dit IP-adres wordt (tijdelijk) gekoppeld aan je MAC-adres, dus wanneer je de verbinding verbreekt en opnieuw maakt krijg je hetzelfde adres terug. Met een ander apparaat of door het softwarematig aanpassen van je MAC-adres forceer je dat je een nieuwe IP lease krijgt.

Ik gok dat je externe IP-adres binnen het netwerk van Ziggo bijvoorbeeld ook invloed heeft op hoe je verkeer gerouteerd wordt. Misschien dat de ene reeks IP-adressen door de ene router gaat, en de andere reeks door een andere, ofzo. Wellicht heb je domme pech en wordt jouw verkeer door een router met een storing gestuurd. Door een ander extern IP te forceren omzeil je dit.

Let wel, ik heb stiekem maar weinig kaas gegeten van netwerken en heb geen idee hoe het netwerk van Ziggo in elkaar zit, de vorige alinea is dan eigenlijk ook maar een hersenspinsel. Ik gok dat het zoiets is maar misschien sla ik de plank ook wel volledig mis. :P

In any case, als het veranderen van je MAC-adres het probleem oplost, ligt het probleem dus wél bij Ziggo. Maar ga dat de gemiddelde helpdeskmiep maar eens wijsmaken... })
GeforceAA schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 20:49:
[...]

Betekent ook 24 uur zonder internet en telefoon is geen haalbare optie nu helaas. Ik moet ook met anderen rekening houden.
Ik denk dat de Netgear 24 uur gebruiken en daarna je airport weer aansluiten hetzelfde effect heeft... de DHCP lease voor je Airport is dan verlopen. Heb je in de tussentijd wel gewoon internet. :)

Geen idee trouwens of die termijn van 24 uur klopt. Voor mijn gevoel is het veel langer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Xander schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 21:38:
[...]

Wanneer je een router met het Ziggo modem (in bridge) verbindt, krijg je van de DHCP server van Ziggo een IP uitgedeeld. Dit IP-adres wordt (tijdelijk) gekoppeld aan je MAC-adres, dus wanneer je de verbinding verbreekt en opnieuw maakt krijg je hetzelfde adres terug. Met een ander apparaat of door het softwarematig aanpassen van je MAC-adres forceer je dat je een nieuwe IP lease krijgt.
...
In any case, als het veranderen van je MAC-adres het probleem oplost, ligt het probleem dus wél bij Ziggo. Maar ga dat de gemiddelde helpdeskmiep maar eens wijsmaken... })
Dit zal het deels zijn, alleen betekent dat nog absoluut niet dat het probleem wel bij Ziggo zal liggen.

Ik ken dit soort constructies wel van meerdere providers waarbij als er meer dan xx devices binnen x tijd een dhcp lease gingen ophalen dat ze ook automatisch in een ander netwerksegment kwamen met andere regels.
Maarja, die providers hebben dan ook keurig netjes in hun regels staan dat hun maar 1 device ondersteunen om verbinding te maken over hun netwerk, waardoor bridge mode technisch wel kan zolang je er maar 1 device achter gebruikt... Gebruik je er meerdere dan wordt het een unsupported opstelling.

Alleen normaliter treden dit soort dingen pas op bij >15 apparaten, echter er is wel een grote kans dat je juist met het uitproberen over die grens bent gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Wel raar dat het met de eerste apparaten dan fout ging, en juist bij verdere experimenteren goed (TS had eerst 3 routers geprobeerd voordat hij zijn PC direct probeerde, toch?).

Maar als je op de een of andere manier een blokkade triggert en de helpdesk dit vervolgens niet gewoon kan vertellen maar het aan de apparatuur van de klant toeschrijft, dan vind ik het nog steeds een probleem van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ziggo is de laatste tijd een beetje ruk, check diverse traceroutes, heb er zelf (al heb ik geen Ziggo) naar Ziggo-klanten toe wel last van gehad. Wat bleek; veel verkeer van en naar Ziggo gaat via aorta.net (is van Liberty Global, maar in Amerika). Met andere woorden: veel routes gaan nu via Amerika terug naar Nederland. :) Met een traceroute kun je dat goed zien. Onlangs haalden ze er zelfs de frontpage mee: nieuws: Deel Ziggo-klanten kampte met problemen met streamen van Netflix en check ook het [Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 9, waarin hierover ook het een en ander wordt besproken.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 26-03-2016 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
code:
1
2
3
DHCPREQUEST on igb1 to 255.255.255.255 port 67
DHCPACK from 10.215.240.1
bound to 82.XXX.36.XXX -- renewal in 189633 seconds.

zo lang duurt mijn lease op dit moment nog.. dat riekt naar meer dan 48uur?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
Xander schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 21:38:
[...]

Ghehe. Dan ga ik door voor de koelkast. :P Heb echt precies dit een keer meegemaakt.

[...]

Ik gok dat je externe IP-adres binnen het netwerk van Ziggo bijvoorbeeld ook invloed heeft op hoe je verkeer gerouteerd wordt. Misschien dat de ene reeks IP-adressen door de ene router gaat, en de andere reeks door een andere, ofzo. Wellicht heb je domme pech en wordt jouw verkeer door een router met een storing gestuurd. Door een ander extern IP te forceren omzeil je dit.

Let wel, ik heb stiekem maar weinig kaas gegeten van netwerken en heb geen idee hoe het netwerk van Ziggo in elkaar zit, de vorige alinea is dan eigenlijk ook maar een hersenspinsel. Ik gok dat het zoiets is maar misschien sla ik de plank ook wel volledig mis. :P

[...]

Ik denk dat de Netgear 24 uur gebruiken en daarna je airport weer aansluiten hetzelfde effect heeft... de DHCP lease voor je Airport is dan verlopen. Heb je in de tussentijd wel gewoon internet. :)

Geen idee trouwens of die termijn van 24 uur klopt. Voor mijn gevoel is het veel langer...
Bedankt voor je suggestie. Ik ga de Technicolor in Bridge Mode zetten en dan de Netgear met gekloonde MAC-adres aan koppelen voor 24 uur.

Ik vraag echt af wat nu dit heeft doen veroorzaken. Heeft het systeem opgemerkt dat ik constant naar OneDrive ging uploaden en dan al protocol mijn MAC-adressen geblokkeerd? Hoe is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
24 uur zou wel eens te kort kunnen zijn, gezien de post van SMSfreakie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
Gomez12 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 21:57:
[...]

Dit zal het deels zijn, alleen betekent dat nog absoluut niet dat het probleem wel bij Ziggo zal liggen.

Ik ken dit soort constructies wel van meerdere providers waarbij als er meer dan xx devices binnen x tijd een dhcp lease gingen ophalen dat ze ook automatisch in een ander netwerksegment kwamen met andere regels.
Maarja, die providers hebben dan ook keurig netjes in hun regels staan dat hun maar 1 device ondersteunen om verbinding te maken over hun netwerk, waardoor bridge mode technisch wel kan zolang je er maar 1 device achter gebruikt... Gebruik je er meerdere dan wordt het een unsupported opstelling.

Alleen normaliter treden dit soort dingen pas op bij >15 apparaten, echter er is wel een grote kans dat je juist met het uitproberen over die grens bent gegaan
15 devices is tegenwoordig wel normaal in een gezin toch? Als ik zo even snel tel dan kom ik uit op 12-14 maar niet allemaal zijn tegelijk aan.

[ Voor 6% gewijzigd door GeforceAA op 27-03-2016 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
Xander schreef op zondag 27 maart 2016 @ 00:12:
24 uur zou wel eens te kort kunnen zijn, gezien de post van SMSfreakie...
Ok got it. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

GeforceAA schreef op zondag 27 maart 2016 @ 00:15:
[...]

15 devices is tegenwoordig wel normaal in een gezin toch? Als ik zo even snel tel dan kom ik uit op 12-14 maar niet allemaal zijn tegelijk aan.
Achter NAT ja. Het is zeker niet de bedoeling om meerdere devices achter je modem (in bridge-mode) aan te sluiten. Dat levert je namelijk meerdere externe IP-adressen (en in feite dus internetverbindingen) op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
Compizfox schreef op zondag 27 maart 2016 @ 00:32:
[...]

Achter NAT ja. Het is zeker niet de bedoeling om meerdere devices achter je modem (in bridge-mode) aan te sluiten. Dat levert je namelijk meerdere externe IP-adressen (en in feite dus internetverbindingen) op.
Ik sluit de UTP kabel van de modem die Bridge Mode staat gewoon aan op de routers en dan die hebben DHCP en NAT aan. Dat is toch hoe het hoort?

[ Voor 44% gewijzigd door GeforceAA op 27-03-2016 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

GeforceAA schreef op zondag 27 maart 2016 @ 00:35:
[...]

Ik sluit de UTP kabel van de modem die Bridge Mode staat gewoon aan op de routers en dan die hebben DHCP en NAT aan. Dat is toch hoe het hoort?
Jep, dat is hoe het hoort.

Achter je router (die NAT doet) mag je zoveel devices aansluiten als je wil.

Waar Gomez12 op doelde is meerdere apparaten direct achter de modem (dus ofwel meerdere routers, ofwel andere devices direct op modem aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Speedtest 2: Modem/Router (Technicolor) in Bridge Mode geeft een uploadsnelheid van max. 1 Mbit
Geen idee naar welke server dit is geweest, maar doe voor de gein ook eens even een tracert naar deze server?

Ikzelf had hier (als niet Ziggo-klant zijnde voor internet) ook last van (CptChaos in "[Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 9"). Bleek dus een peering issue te zijn (packages gingen via Amerika, aorta.net) en als ik jouw verhaal zo lees, heb jij daar ook last van. :)

[ Voor 42% gewijzigd door CH4OS op 27-03-2016 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
GeforceAA schreef op zondag 27 maart 2016 @ 00:35:
[...]

[afbeelding]
Dan heb je vanuit ziggo gezien dus alleen je routers aangesloten en de rest zit weer achter NAT en is niet direct zichtbaar vanuit ziggo.

Oftewel je hebt maar 1,2 of wellicht 3 routers aangesloten en nog lang geen 15...

Echter als jij nu zou gaan routerswitchen en wat proberen etc dan heb je best wel een kans om binnen een x periode een heleboel apparaten aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Er word hier al een paar keer aangegeven dat aorta.net in amerika staat, maar het staat ook in amsterdam.

Je verkeer gaat dan niet de oceaan over. Als je een hop hebt die ineens minimaal 50ms toevoegd, dan ga je pas de plas over.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Nu online
Compizfox schreef op zondag 27 maart 2016 @ 00:32:
[...]

Dit is dus waarom ik voorstelde om het modem >24u uit te laten. Misschien denkt de DHCP-server aan de Ziggo kant dat de klant een switch aangesloten heeft ipv. een router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
JackBol schreef op zondag 27 maart 2016 @ 11:19:
Er word hier al een paar keer aangegeven dat aorta.net in amerika staat, maar het staat ook in amsterdam.

Je verkeer gaat dan niet de oceaan over. Als je een hop hebt die ineens minimaal 50ms toevoegd, dan ga je pas de plas over.
De ping is altijd onder 10 ms bij speedtests maar upload blijft 1 Mbit. Dus onwaarschijnlijk via VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
Vinnienerd schreef op zondag 27 maart 2016 @ 11:36:
[...]

Dit is dus waarom ik voorstelde om het modem >24u uit te laten. Misschien denkt de DHCP-server aan de Ziggo kant dat de klant een switch aangesloten heeft ipv. een router.
Gebruiker @Xander gaf aan dat een router met een gekloonde MAC-adres hetzelfde effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Met een tracert krijg je dat antwoord. Kan maar zo dat het wel zo is, ping zegt niets over de route. Mijn vermoedens worden alleen maar gesterkt door de reacties hier.

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 27-03-2016 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
CptChaos schreef op zondag 27 maart 2016 @ 17:29:
[...]
Met een tracert krijg je dat antwoord. Kan maar zo dat het wel zo is, ping zegt niets over de route. Mijn vermoedens worden alleen maar gesterkt door de reacties hier.
Heb je tips hoe ik makkelijk dat kan achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

GeforceAA schreef op zondag 27 maart 2016 @ 17:38:
Heb je tips hoe ik makkelijk dat kan achterhalen?
In cmd tracert hostname of ip doen... Die speedtest #2 uit je topicstart bijvoorbeeld.

Tracert hostname.tld

Wordt het dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CptChaos schreef op zondag 27 maart 2016 @ 17:29:
[...]
Ping zegt weinig over de route, maar de route kan nooit langer zijn dan de ping latency. Als TS 10ms ping haalt kan dat verkeer onmogelijk de oceaan over gegaan zijn. Punt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 15:21
GeforceAA schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 16:37:
[...]

Maar ik heb intussen drie routers getest. Hoe kunnen alle drie hetzelfde probleem hebben?
Misschien dat de kabel tussen het ziggo modem en de router het probleem is? Ik heb nog niet gelezen dat je die vervangen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
vincedd schreef op maandag 28 maart 2016 @ 13:10:
[...]

Misschien dat de kabel tussen het ziggo modem en de router het probleem is? Ik heb nog niet gelezen dat je die vervangen had.
In andere scenarios halen de routers die snelheden wel. Een UTP is toch dom? Verder maakt het niet uit want ik heb het wel gestest met andere kabels en krijg zelfde resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 23:21

Swordlord

Act first, think never

Even voor de duidelijkheid, je hebt 3 routers getest.
Het MAC adress van je PC/MAC is wel eentje die volledige snelheid haalt.

Dan is mijn vraag, misschien beetje overbodig, maar toch voor de duidelijkheid, sluit je ze gewoon hatseflats achter elkaar aan iedere keer, of schakel je het modem ook elke keer opnieuw uit/aan.

De oude Ubee ziggo (non router) modems gingen nogal trippen, als je zomaar apparatuur wisselde aan zijn LAN zijde. Omdat het MAC adres niet meer klopt, want het modem heeft in zijn kop zitten dat apparaat X zat aangesloten, niet apparaat Y. Soms werd de MAC zelfs nog wat langer gelocked

Oeps, spuit elf
Heb paar posts over het hoofd gelezen, dit was al aangekaart.

[ Voor 23% gewijzigd door Swordlord op 28-03-2016 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
Een tweede Ziggo monteur is langs geweest en die kon samen met zijn collega's niet op de oorzaak komen. Iedereen heeft zijn best gedaan maar helaas is dit nog niet op te lossen.

Heeft iemand tijdelijke oplossingen?

¯\_(ツ)_/¯

[ Voor 57% gewijzigd door GeforceAA op 30-03-2016 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Misschien mis ik iets maar je had toch al een tijdelijke oplossing? Die netgear router met een gekloond mac adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-10 13:14
Ziggo modem bridge -> Netgear bridge -> Airport Extreme? :)
Pagina: 1