Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan99jl
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-09 09:01
Goeieavond Tweakers,

Binnekort ga ik een kabel trekken naar mijn kamer voor mijn pc. Ik wil dan ook graag wifi op mijn kamer hebben voor mijn telefoon, tablet etc.. en aangezien onze wifi niet al te best is dacht ik dan om een simpele maar wel sterke router op mijn kamer neer te zetten.

Ik zat ook aan een repeater te denken, maar dan gaat hem niet worden router s'nachts bij ons uitgaat.

Ik zat zelf aan een xiaomi mi mini te denken die ik bestel bij aliexpress ofzo :)
productreview: Xiaomi Mi Mini Router review door prinsvlad

Edit: klinkt misschien voor sommige allemaal simpel maar heb niet zoveel verstand ervan.
En tips voor een netwerkkabel?

[ Voor 9% gewijzigd door Christiaan99jl op 25-03-2016 19:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
Je kunt ook bij de computerboer op de hoek een wireless router kopen met een netwerkkabel die voldoet aan de lengte die je nodig hebt

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

Christiaan99jl schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 19:16:
Goeieavond Tweakers,

Binnekort ga ik een kabel trekken naar mijn kamer voor mijn pc. Ik wil dan ook graag wifi op mijn kamer hebben voor mijn telefoon, tablet etc.. en aangezien onze wifi niet al te best is dacht ik dan om een simpele maar wel sterke router op mijn kamer neer te zetten.
Let er wel op dat de functie die je in dit geval zoekt, switch+AP is, geen router. Wel komt het er in de praktijk op neer dat je het beste een router kunt kopen, aangezien die beide functies bevat en meestal goedkoper is dan een losse switch en een AP.

Let er dan wel op dat je de router goed aansluit, zodat ie zich niet als router gaat gedragen (met dubbel NAT tot gevolg).
Ik zat ook aan een repeater te denken, maar dan gaat hem niet worden router s'nachts bij ons uitgaat.
Je router gaat 's nachts uit? :? Waarom zou je dat in vredesnaam doen?

Je snapt wel dat je op jouw 'router' alsnog geen internet gaat hebben als je echte router uitstaat hè? ;)
En tips voor een netwerkkabel?
Let erop dat je kabel van puur koper koopt, geen CCA. Er loopt ook een topic hierover: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:48

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

ethernet over power misschien een oplossing?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan99jl
[quote]Compizfox schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 19:27:
[...]

Let er wel op dat de functie die je in dit geval zoekt, switch+AP is, geen router. Wel komt het er in de praktijk op neer dat je het beste een router kunt kopen, aangezien die beide functies bevat en meestal goedkoper is dan een losse switch en een AP.

Let er dan wel op dat je de router goed aansluit, zodat ie zich niet als router gaat gedragen (met dubbel NAT tot gevolg).

[...]

Je router gaat 's nachts uit? :? Waarom zou je dat in vredesnaam doen?

Je snapt wel dat je op jouw 'router' alsnog geen internet gaat hebben als je echte router uitstaat hè? ;)

[...]

Ja dat doen mijn ouders altijd geen idee waarom

Kabel word getrokken vanuit het modem

[ Voor 14% gewijzigd door Christiaan99jl op 25-03-2016 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:49
Meeste modems hebben maar 1 netwerkuitgang voor 1 router, gaat dan dus niet beide tegelijk lukken he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan99jl
ShitHappens schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 19:36:
Meeste modems hebben maar 1 netwerkuitgang voor 1 router, gaat dan dus niet beide tegelijk lukken he ;)
Onze modem heeft 4 gele netwerkpoorten en onze router heeft 4gele en 1 blauwe netwerkpoorten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Christiaan99jl schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 19:31:
Ja dat doen mijn ouders altijd geen idee waarom
Maar zonder router heb je ook geen tv beeld meer en geen telefonie? Een router uitzetten bespaart je hoogstens 50 cent per maand. Hij slijt wel veel sneller door het aan/uitdoen.
Christiaan99jl schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 19:43:
Onze modem heeft 4 gele netwerkpoorten en onze router heeft 4gele en 1 blauwe netwerkpoorten
Je kan dan gewoon een utp kabel in een poort steken en die naar jouw router doen. Heb je nog nassen e.d. draaien, dan zou ik een eigen router als hoofdverdeler gebruiken en de modem van de internetprovider in bridge mode laten zetten. Maar een nas zullen je ouders wel niet hebben aangezien het daarbij ook beter is (levensduur harde schrijven) om ze 24/7 te laten draaien.

als de router op jouw kamer komt kan je prima met een routertje van 40 tot 45 euro prima slagen. Meer uitgeven is dan zonde. Je ziet ze soms ook 2e hands bij een kringloopwinkel liggen, ben je voor 5 euro klaar. Heel spannend hoeft het niet te zijn. Let wel even op dat je een 100mbit routertje neemt als de verbinding snel is thuis. Anders heb je maar een deel van de snelheid.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2016 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan99jl
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 19:44:
[...]

Maar zonder router heb je ook geen tv beeld meer en geen telefonie? Een router uitzetten bespaart je hoogstens 50 cent per maand. Hij slijt wel veel sneller door het aan/uitdoen.
Een router is toch voor het internet en een modem is toch voor telefonie, tv enz toch? of zit ik fout? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Christiaan99jl schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 19:46:
Een router is toch voor het internet en een modem is toch voor telefonie, tv enz toch? of zit ik fout? :? :?
Ja, klopt. De meeste modems hebben tegenwoordig ook een router ingebouwd. Als er 4 gele poorten op die van jullie zit is het een combiding. Dus modem met router in 1. En als je bij Ziggo zit of bij kpn en je haalt de modem (laat ik hem zo maar even noemen) van de stroom, dan heb je ook geen tv beeld meer.

Tot slot, ik zou hem niet bij ali express kopen, die adapters zijn vaak brak. Voor dezelfde prijs heb je een TP-link leuk modelletje bij de lokale computerzaak en die werkt evengoed voor wat je wilt en dan heb je in iedergeval een adapter die veilig is. Altijd wat oppassen met apparaten met stekkers bij ali express en vergelijkbare Chinese sites.

Betaal in iedergeval niet meer dan 50 euro als het alleen voor je kamer is. Het is pas zinvol duurdere modellen te nemen als je in een groter huis zit waarbij je op een hele verdieping een goede wifi wilt. Als je op een meter of wat van de router zit werken de goedkope modellen ook prima.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2016 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan99jl
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 19:48:
[...]

Ja, klopt. De meeste modems hebben tegenwoordig ook een router ingebouwd. Als er 4 gele poorten op die van jullie zit is het een combiding. Dus modem met router in 1. En als je bij Ziggo zit of bij kpn en je haalt de modem (laat ik hem zo maar even noemen) van de stroom, dan heb je ook geen tv beeld meer.

Tot slot, ik zou hem niet bij ali express kopen, die adapters zijn vaak brak. Voor dezelfde prijs heb je een TP-link leuk modelletje bij de lokale computerzaak en die werkt evengoed voor wat je wilt en dan heb je in iedergeval een adapter die veilig is. Altijd wat oppassen met apparaten met stekkers bij ali express en vergelijkbare Chinese sites.
Oke dan zit ik toch goed. Mijn ouders klikken gewoon de router uit dus niet het modem.

Oke daar zal ik dan even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Die modem staat nu dus geconfigureerd waarschijnlijk als 'bridge' en doet daarom niets anders dan modemmen. In bijna alle gevallen lukt dat maar naar één poort: de router dus.
Ongeacht wat je koopt (switch, access point, router of een combinatie van dingen) zul je dus achter die router moeten gaan hangen. En beseffen dat als dat ding uit staat, je sowieso geen internet gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan99jl
Hoe trekken jullie dan een kabel door? via de router of via het modem?
Ik dacht gewoon ik trek een kabel door die aan het modem is verbonden en dan een router en dan weer een kabel naar mijn pc, maar dat werkt kennelijk niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Nou ja, via de router dus ;) Fysiek gezien kun je wel aan het modem gaan hangen, maar dikke kans dat die poort OF uit staat, OF je geen verbinding krijgt.

Even situatieschets van wat er hier hangt:
Modem in de meterkast, om glasvezel om te zetten naar een netwerkkabel, die naar de 'blauwe' poort (WAN) op de router gaat.
De router heeft 4 'gele' poorten (LAN): met daaraan:
- TV ontvanger
- XBOX
- Mediaspeler
- Switch, met:
--- NAS
--- PC
--- Dockingstation van laptop
--- Sever

Zou ik het modem uitzetten, blijft het netwerk doorwerken (dus apparaten onderling). Router uit = hele netwerk plat.

Misschien moet je eens lezen wat nu een modem en een router precies doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan99jl
ShitHappens schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 20:18:
Nou ja, via de router dus ;) Fysiek gezien kun je wel aan het modem gaan hangen, maar dikke kans dat die poort OF uit staat, OF je geen verbinding krijgt.

Even situatieschets van wat er hier hangt:
Modem in de meterkast, om glasvezel om te zetten naar een netwerkkabel, die naar de 'blauwe' poort (WAN) op de router gaat.
De router heeft 4 'gele' poorten (LAN): met daaraan:
- TV ontvanger
- XBOX
- Mediaspeler
- Switch, met:
--- NAS
--- PC
--- Dockingstation van laptop
--- Sever

Zou ik het modem uitzetten, blijft het netwerk doorwerken (dus apparaten onderling). Router uit = hele netwerk plat.

Misschien moet je eens lezen wat nu een modem en een router precies doen?
Das niet helemaal waar want als de router uit is doet de tv en telefoon het gewoon.

Ik ga even goolgen voor de twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Dat is een subtiel verschil tussen de verschillende internetaansluitingen ;)

In mijn geval (glasvezel) loopt alles via internet, en dus ook via de router.
Bij ADSL bijvoorbeeld, wordt vanaf het ISRA punt de lijn gesplit in telefonie (naar de telefoon(s)) en internet (naar modem) - indien het niet om VoiP gaat. In dat laatste geval is er geen sprake van splitsing en kunnen telefoons op zowel modem als router worden aangesloten.

Dikke kans dat je TV signaal dan over de COAX aansluitingen loopt, dat gaat overal compleet buitenom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

Christiaan99jl schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 19:43:
[...]

Dan heb je dus al dubbel NAT...

Christiaan99jl schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 19:46:
[...]
Je zit fout, maar de terminologie is ook niet helemaal duidelijk.

Technisch gezien is een modem een apparaat dat over een telefoonlijn, kabel of glasvezel verbinding maakt met het internet.

TV en telefonie lopen tegenwoordig vaak over internet, dus als je geen internet hebt heb je ook geen TV en telefoon.

Een router is een apparaat dat wordt gebruikt om twee netwerken (subnets) aan elkaar te knopen. In de meeste huis-tuin-en-keuken-situaties zijn die twee netwerken het internet en je eigen netwerk (je LAN). Aan een modem zonder router kun je maar één PC hangen. Je hebt een router (met NAT) nodig om een thuisnetwerk over één internetverbinding te laten lopen.

Tegenwoordig wordt met "modem" echter ook vaak een combinatie van modem en router bedoeld. Als jouw 'modem' meerdere Ethernetpoorten en/of WiFi heeft, betreft dat een modemrouter en geen 'pure' modem.

Dat betekent dus dat die extra router die je erachter hebt hangen niet nodig is.

ShitHappens schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 19:54:
Die modem staat nu dus geconfigureerd waarschijnlijk als 'bridge' en doet daarom niets anders dan modemmen. In bijna alle gevallen lukt dat maar naar één poort: de router dus.
Ongeacht wat je koopt (switch, access point, router of een combinatie van dingen) zul je dus achter die router moeten gaan hangen. En beseffen dat als dat ding uit staat, je sowieso geen internet gaat hebben.
Ik denk eerder dat hij dubbel NAT heeft. Een modemrouter staat niet zomaar vanzelf in bridgemodus, bij de meeste ISPs moet je dat expliciet aanvragen.

[ Voor 94% gewijzigd door Compizfox op 26-03-2016 00:05 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1