Onbekend apparaat op netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 4.730 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaydemir
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-09 16:50
Mijn vraag

Ik ben sinds kort windows 10 aan het ontdekken. Nu is mij iets opgevallen. maar kan niet achterhalen wat het is. het lijkt net of er een onbekende telefoon gekoppeld is aan mijn netwerk. geen ipadres. wel mac. maar in de modem kan ik deze niet vinden. ik heb een foto gemaakt ( http://imgur.com/a/ogHu4 ). het lijkt op een mobile telefoon van LG. is er iemand die me uit kan leggen wat dit is?

http://imgur.com/a/ogHu4

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Bekend probleem; gewoon negeren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaydemir
hmm, geen virus ofzo dus. typisch windows. thanks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:10

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Op basis waarvan zou je een onbekend device zomaar moeten negeren? Er is klaarblijkelijk een een discoverable device in het netwerk zichtbaar. Dat lijkt mij het uitzoeken waard. Zie je dit device ook op andere systemen? Komt het MAC adres enigszins bekend voor?

Is het wellicht een device dat eerder wel verbinding heeft gehad met jouw netwerk en kijk je tegen stale informatie van de discovery services aan?

Maak je toevallig gebruik van WPS? Wat gebeurt er als je WPS uitzet op de router?

[ Voor 31% gewijzigd door Bor op 25-03-2016 15:07 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaydemir
Hoi,

De mac adres is voor mij onbekend. Heb het opgezocht en blijkt een lg telefoon te zijn. wps gebruik ik niet. weet niet of het standaard aanstaat op mijn modem. ergens anders zie ik het niet. alleen op mijn desktop. als ik op vernieuwen/ververs druk gaat het weg. en volgende komt het terug. raar.
Bor schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 15:03:
Op basis waarvan zou je een onbekend device zomaar moeten negeren? Er is klaarblijkelijk een een discoverable device in het netwerk zichtbaar. Dat lijkt mij het uitzoeken waard. Zie je dit device ook op andere systemen? Komt het MAC adres enigszins bekend voor?

Is het wellicht een device dat eerder wel verbinding heeft gehad met jouw netwerk en kijk je tegen stale informatie van de discovery services aan?

Maak je toevallig gebruik van WPS? Wat gebeurt er als je WPS uitzet op de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Bor schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 15:03:

Dude, gebruik FF de search; d'r zijn zeker vijf topics geweest over hetzelfde onderwerp.
't Is een "feature" in de networking component van Windows. Je kunt 't uitschakelen door de juiste service te disabelen of je kunt 't negeren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Als je WPS aan hebt staan zou ik dat als eerste uitzetten. Het protocol kent een paar zwakheden waardoor het niet echt veilig is in veel gevallen. Als het device geen IP adres heeft kan het op zich op het netwerk niet zo veel (hooguit op layer 2). Toch zou ik verder onderzoek doen naar de achtergrond van het device. Het zou bijvoorbeeld een device kunnen zijn wat via WPS verbinding probeert te krijgen of een onderdeel van bv de router die zich op het netwerk adverteert maar welke als telefoon wordt weergegeven.

Als ik zoek op w3_global_com kom ik alleen informatie tegen over o.a. LG telefoons maar niets over het euvel dat jij hebt.
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 16:23:
[...]

Dude, gebruik FF de search; d'r zijn zeker vijf topics geweest over hetzelfde onderwerp.
't Is een "feature" in de networking component van Windows. Je kunt 't uitschakelen door de juiste service te disabelen of je kunt 't negeren
Ten eerste ben ik je "dude" niet. Ten tweede, je kunt netwerkdiscovery en configuratie services wel disablen maar dat zorgt er alleen maar voor dat je het device niet meer ziet. Het haalt het device zelf niet weg en is daarmee geen echte oplossing.

[ Voor 32% gewijzigd door Bor op 25-03-2016 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaydemir
oke als ik thuis ben zal ik kijken of ik wps uit kan zetten. thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:34

D4NG3R

kiwi

:)

Ziggo hotspot, vreemde devices op mijn netwerk
Vreemde telefoon in netwerkvenster

Oud nieuws en niet schadelijk mits je een degelijk wachtwoord gebruikt en WPS uit hebt staan.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 25-03-2016 17:05 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

D4NG3R schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 16:58:
Ziggo hotspot, vreemde devices op mijn netwerk
Vreemde telefoon in netwerkvenster

Oud nieuws en niet schadelijk mits je een degelijk wachtwoord gebruikt en WPS uit hebt staan.
Niet schadelijk is relatief. Het device is immers al in het netwerk. Beter wil je dit voorkomen. Ik lees her en der opmerkingen over het uitschakelen van Windows Connect Now. Dat is echter symptoom bestrijding en geen echte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Bor schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 18:10:
[...]Niet schadelijk is relatief. Het device is immers al in het netwerk. Beter wil je dit voorkomen. Ik lees her en der opmerkingen over het uitschakelen van Windows Connect Now. Dat is echter symptoom bestrijding en geen echte oplossing.
Definieer "in het netwerk". Welbeschouwd zit dan iedere smartphone die jouw huis voorbijloopt in je netwerk.
Hij pikt namelijk je beacon signaal op en vraagt dan welk security mechanisme hij moet gebruiken.
En hij vertelt welk security mechanisme je moet gebruiken om met hem te praten.

De Windows Connect Now service geeft vervolgens díe apparaten weer die je via WPS kunt benaderen.
En dat leidt telkens weer tot grote paniek onder mensen die niet technisch genoeg geschoold zijn om te begrijpen wat er aan de hand is, maar wel nieuwsgierig genoeg om lukraak op wat buttons te klikken.

Dus nogmaals: negeer het. Er iets niets aan de hand; je wordt niet gehackt.
Als het fenomeen je stoort kun je de Windows Connect Now service uitschakelen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:42
https://www.google.nl/sea...s=chrome..69i57.10472j0j7

Niks nieuws, en niks aan het handje dus...

[ Voor 11% gewijzigd door zetje01 op 26-03-2016 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Zichtbaar in het netwerk en daarmee "voorbij' de router. Of dat een risico is dient iedereen voor zichzelf te bepalen. Dat heeft niets met niet voldoende technische geschoolde mensen te maken (ik zou juist stellen dat die juist willen zorgen dat dit niet optreed).
Als het fenomeen je stoort kun je de Windows Connect Now service uitschakelen
Slechts symptoombestrijding en daarmee slecht advies imho. Je kunt beter zorgen dat het euvel helemaal niet meer optreed door bijvoorbeeld WPS uit te schakelen (zoals opgemerkt is dat sowieso goed om te doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:46
Bor schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 11:13:
[...]

Zichtbaar in het netwerk en daarmee "voorbij' de router. Of dat een risico is dient iedereen voor zichzelf te bepalen. Dat heeft niets met niet voldoende technische geschoolde mensen te maken (ik zou juist stellen dat die juist willen zorgen dat dit niet optreed).

[...]

Slechts symptoombestrijding en daarmee slecht advies imho. Je kunt beter zorgen dat het euvel helemaal niet meer optreed door bijvoorbeeld WPS uit te schakelen (zoals opgemerkt is dat sowieso goed om te doen).
Er wordt door andere gebruikers verwezen naar het feit dat dit een bekende bug is in Windows 8/10, waarbij apparaten die het netwerk scannen, maar niet op je netwerk komen, toch als netwerk devices worden gezien. Soort van ghost devices die geen schade aanrichten, want zitten in het geheel NIET op je netwerk, noch achter je router. Vandaar dat je dit gewoon kunt negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

bas-r schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 11:21:
[...]

Er wordt door andere gebruikers verwezen naar het feit dat dit een bekende bug is in Windows 8/10, waarbij apparaten die het netwerk scannen, maar niet op je netwerk komen, toch als netwerk devices worden gezien. Soort van ghost devices die geen schade aanrichten, want zitten in het geheel NIET op je netwerk, noch achter je router. Vandaar dat je dit gewoon kunt negeren.
Wat je hier stelt spreekt zichzelf tegen. Als iemand een netwerk scanned (en hiermee zichtbaar is bij devices achter de router) heeft het al connectie. Dat zo'n device vervolgens geen security parameters met bijvoorbeeld WPS kan overeenkomen doet hier niet aan af. De initiële verbinding is er al, vandaar dat Windows ze ook ziet (en weergeeft).

Ik ben benieuwd of het euvel is opgelost voor de topicstarter wanneer hij WPS uitzet. Mocht dat inderdaad de oplossing zijn dan is dat in mijn ogen veel verstandiger dan het negeren.

In de reacties van andere gebruikers (en ook op google) vind je maar weinig echt goede onderbouwing helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Bor schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 11:48:
[...]Wat je hier stelt spreekt zichzelf tegen...
Dude, lees nou eens de RFC's van de IETF over handshaking van wireless apparaten.

Het verschijnsel wat je ziet komt miljoenen keren per dag voor. Ieder WiFi apparaat doet dat met alle netwerken die binnen z'n bereik vallen. Open je wireless connections dialoog:
Afbeeldingslocatie: http://mooibroek.dyndns.org/paranoia.pngHoe wordt dat lijstje gevuld, denk je?
Juist ja, doordat het beacon signaal wordt opgepikt en de security protocollen worden uitgewisseld.

Wat Windows Connect Now doet, is de apparaten die WPS ondersteunen weergeven.
Dus niet je eigen netwerk of je eigen computer is kwetsbaar, maar dat apparaat wat je ziet.
Da's alleen maar beschermd met een zescijferige code.

Er is werkelijk niets aan de hand en het laatste wat we kunnen gebruiken is een moderator op een tech forum die op basis van z'n onderbuikgevoelens paniek loopt te zaaien

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 12:42:
[...]

Dude, lees nou eens de RFC's van de IETF over handshaking van wireless apparaten.
Zoals eerder aangegeven, ik ben niet jouw "dude". Dat mag je dus achterwege laten.

Wat de TS laat zien is niet het overzicht met wireless netwerken binnen bereik maar gediscoverde netwerk devices die zich blijkbaar adverteren. Een overzicht met beschikbare WIFI netwerken die zich dmv beacons adverteren is iets anders.
Er is werkelijk niets aan de hand en het laatste wat we kunnen gebruiken is een moderator op een tech forum die op basis van z'n onderbuikgevoelens paniek loopt te zaaien
Leuk verwijt maar verdiep je eerst zelf eens in de materie voor je dit soort beschuldigingen komt uiten terwijl je zelf de kennis niet in pacht lijkt te hebben. Reageer liever ontopic, onderbouwt en netjes. Daar heeft de topicstarter het meest aan toch?

[ Voor 39% gewijzigd door Bor op 26-03-2016 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

http://download.microsoft...08d3754b2d6/WCN_RS08.pptx

In slide 15 zie je duidelijk dat apparaten al in de discovery fase verschijnen in Windows Explorer

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaydemir
Het is elke keer trouwens een andere mac adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-10 15:49

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Goed, het is blijkbaar een bekend ding, lees bijvoorbeeld: http://answers.microsoft....ab68fae84cd?page=2&auth=1

Waar ik me meer aan stoor is het feit dat we dit niet normaal met elkaar kunnen bespreken. Dat iets misschien ' normaal' is houdt niet in dat we het fenenomeen niet kunnen bespreken. Daarbij blijven we normaal met elkaar communiceren.

Als je geërgerd bent door de reacties van anderen, dan is het misschien een idee om niet te reageren.
aaydemir schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 23:55:
Het is elke keer trouwens een andere mac adres.
Dat is op zich logisch, elk device behoort een uniek MAC address te hebben.

Ik sluit het topic om te voorkomen dat het topic verder ontspoort.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.