Intel C232 vs Intel H170

Pagina: 1
Acties:

• ThisGuy
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online

ThisGuy

Get mad, then get over it.

Topicstarter
Hi all,

Mijn oud computertje heeft het begeven. Reden voor totale vernieuwing wat mij betreft. Ik heb zelf een set-up samengesteld, deels uitgaande van de best-buy januari.
Nu ben ik aan het twijfelen aan het moederbord, en dan met name de chipset.

De moederborden waar ik tussen twijfel:
1. pricewatch: Asus H170 PRO GAMING

2. pricewatch: Asus E3 Pro Gaming V5

Waarom Asus??
Er is een mooie cashback actie, waardoor beide borden 110,- kosten.

Wat snap je niet?
Voornamelijk het verschil tussen de chipsets, Intel C232 vs Intel H170.
Ik heb research proberen te doen naar de vele verschillen, maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Ik kan niet vaststellen welke nou uiteindelijk beter is. Ik begrijp wel dat er verschillen zitten in de aansluitingen en dergelijke, maar met een usb poort of 4 en een aux ben ik al geholpen.

Wat is je budget?
700,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik heb te weinig ervaring met de vele producten die er zijn om aan te kunnen geven wat ik beter vind.

Waarom vertel je ons niet gelijk de setup je in gedachten hebt?
Maar natuurlijk, komt ie:
Cooler Master GM-Series G550M
Corsair Vengeance LPX Red 16GB DDR4-2133 CL13 kit
Intel Core i5 6600K Boxed
Samsung 850 Evo 120GB
WD Blue 1TB
Corsair Hydro Series H55

Videokaart?!
Ik heb een 1GB kaart amd radeon voor nu. Deze trok Star Wars & Rocket League prima, en meer doe ik nu niet. Deze gaat mogelijk over 2 maandjes vervangen worden voor een nvidia gtxje 2gb for free, als een vriend z'n 970 koopt.

Verdere adviezen zijn natuurlijk altijd welkom, het liefst met onderbouwing waarom.

[ Voor 6% gewijzigd door ThisGuy op 24-03-2016 10:58 ]

"Don't let the fear of losing be greater than the excitement of winning."

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
De C232 chipset is voor de zakelijke markt en heeft een vergelijkbare featureset met de B150 chipset. De c232 chipset heeft hierdoor support voor xeon processors. Als je geen xeon gaan gebruiken is een H170 of B150 moederbord de meer logische keuze.

That said: als je een 6600k koopt kan je beter voor een z170 moederbord gaan! Dan kan je je cpu meteen overclocken.

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Ardjee schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 11:15:

That said: als je een 6600k koopt kan je beter voor een z170 moederbord gaan! Dan kan je je cpu meteen overclocken.
Of kiezen voor een 6400/6500/6600 non-k en een b150 bordje. Dat bespaart kosten als je niet van plan bent te overklokken.

• ThisGuy
  • Niet online

ThisGuy

Topicstarter
Ik moet me meer verdiepen in overclocken - ben daar een totale leek in. Er wordt wel vaak geroepen dat het zonde is om niet te doen. Om de een of andere reden heb ik daar een naar gevoel bij, ik ben bang dat hij dan sneller kapot gaat door het hardere werken. Ik heb me er bij mijn amd phenom x4 nooit in verdiept, gevalletje "is snel genoeg zo".

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
ThisGuy schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 11:45:
Ik moet me meer verdiepen in overclocken - ben daar een totale leek in. Er wordt wel vaak geroepen dat het zonde is om niet te doen. Om de een of andere reden heb ik daar een naar gevoel bij, ik ben bang dat hij dan sneller kapot gaat door het hardere werken. Ik heb me er bij mijn amd phenom x4 nooit in verdiept, gevalletje "is snel genoeg zo".
Als je niet gaat overclocken dan zou ik je zeker aanraden om voor een i5 6400-6600 te gaan ipv een 6600K. Voorals je huiverig bent om het te doen kan je het beter laten zitten.

Maar om terug te komen op je vraag: De Asus H170 is de betere keuze tussen de twee.

Wel heb ik nog een paar andere opmerkingen over je samengestelde componenten (er van uitgaande dat je nog niets besteld hebt)

Een 550 watt voeding is complete overkill voor je samengestelde pc. Zelfs als je er een andere high end GPU in doet is de kans klein dat je tekort gaat hebben aan een 450 watt model.

Een ssd van 120 gig is imo erg klein. Zodra je er een game of 2 op kwijt wilt gaat die extreem snel vol zitten en de performance van 120 gig modellen zijn minder dan die van 250. Ik raad je aan minimaal een 250 gig model te halen.

Is er nog een specifieke reden dat er voor een Corsair Hydro Series H55 gekozen wordt? Vaak zijn die all in ones de enorme meerprijs niet waard. Er zijn genoeg andere CPU koelers die stil genoeg zijn.

• ThisGuy
  • Niet online

ThisGuy

Topicstarter
Hi Ardjee,

Bedankt voor het meedenken!

Overclocken: Ik ben er huiverig voor, maar ik ben er tegelijkertijd nieuwsgierig naar. Ik ga nu vooral even kijken wat het prijs verschil gaat zijn. Ik zal in dit geval ook even kijken naar een ander moederbord.
Voeding: Dan pak ik de middenweg van 500w, just to be sure?
SSD: aangepast in mijn wenslijst.
Koeling: Het gaat me in dit geval niet meteen om het stille, maar ook hoe het eruit ziet. Ik heb nu zo'n enorme blok op m'n cpu zitten, wat je ziet. (doorkijk-kast)

• ThisGuy
  • Niet online

ThisGuy

Topicstarter
Bovenstaande setup:
€650,-

Andere setup:
- ASUS B150-Pro Gaming
- Intel i5 6600 boxed
- Corsair CX500M
- Corsair Vengeance LPX Red 16GB DDR4-2133 CL13 kit
- Samsung 850 Evo 250GB
- Corsair Hydro Series H55

Totaal: +- €610

Verschil in prijs: €40,-
Dus voor €40,- meer zou ik mijn systeem eventueel kunnen overklokken.

Verwijderd

ThisGuy schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 13:04:
Bovenstaande setup:
€650,-

Andere setup:
- ASUS B150-Pro Gaming
- Intel i5 6600 boxed
- Corsair CX500M
- Corsair Vengeance LPX Red 16GB DDR4-2133 CL13 kit
- Samsung 850 Evo 250GB
- Corsair Hydro Series H55

Totaal: +- €610

Verschil in prijs: €40,-
Dus voor €40,- meer zou ik mijn systeem eventueel kunnen overklokken.
De pricewatch: Asus B150 Pro Gaming/Aura heeft dezelfde specs als de 'gewone' Pro Gaming met als toevoeging de regelbare RGB verlichting en is nog goedkoper ook.
Ipv de CX500M wil ik de pricewatch: Corsair CX450M welke van betere kwaliteit is en wel de powerstates Voeding advies en informatie topic - Deel 32 ondersteunt.
Waarom waterkoeling op een non k cpu. Er valt nauwelijks iets te koelen met een tdp van 65w. Een luchtkoeler heeft een veel betere prijs/prestatie en is stiller.

• ThisGuy
  • Niet online

ThisGuy

Topicstarter
De pricewatch: Asus B150 Pro Gaming/Aura heeft dezelfde specs als de 'gewone' Pro Gaming met als toevoeging de regelbare RGB verlichting en is nog goedkoper ook.
Ipv de CX500M wil ik de pricewatch: Corsair CX450M welke van betere kwaliteit is en wel de powerstates Voeding advies en informatie topic - Deel 32 ondersteunt.
Waarom waterkoeling op een non k cpu. Er valt nauwelijks iets te koelen met een tdp van 65w. Een luchtkoeler heeft een veel betere prijs/prestatie en is stiller.
Het moest inderdaad deze zijn :
https://azerty.nl/0-6462-...nterne-afbeeldingen-.html

De voeding wil ik best wat minder pakken, maar dan hoop ik wel dat hij die GTX770 kan voeden.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-02 14:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

Waarom uberhaubt nog een losse koeler ?
vroeger waren ze klote, en wou je vanzelf een andere.
Maar de stock cooler op mijn i5 bevalt zo goed, dat de meebestelde koeler nog steeds in de verpakking zit :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• ThisGuy
  • Niet online

ThisGuy

Topicstarter
heuveltje schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 14:45:
Waarom uberhaubt nog een losse koeler ?
vroeger waren ze klote, en wou je vanzelf een andere.
Maar de stock cooler op mijn i5 bevalt zo goed, dat de meebestelde koeler nog steeds in de verpakking zit :P
Dit wil ik inderdaad eerst uitproberen. De koeler bestel ik in eerste instantie niet mee. :)

• ThisGuy
  • Niet online

ThisGuy

Topicstarter
De setup is bekend en deels besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 218,86€ 218,86
1Asus B150 Pro Gaming€ 119,25€ 119,25
1Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate€ 206,95€ 206,95
1Corsair Vengeance Pro Red CMY16GX3M2A2400C10R€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 86,33€ 86,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 631,39

De voeding heb ik voor nu Corsair CX450M gekozen
De kans zit er echter in dat ik er nog een Saphire R9 radeon 4GB in ga duwen.
Kan iemand me vertellen of deze voldoet, of dat ik beter voor een iets krachtigere voeding kan gaan?
Ik heb het proberen te berekenen, maar dan kom ik uit op getallen >750 dus ik denk dat ik de mist in ga.

Ik vond het niet nodig om voor dit vraagje een nieuw topic te openen. :)

Verwijderd

De CX450M voldoet voor een systeem met R9 290/390.

Over het geheugen in het lijstje: dat is ddr3 waar je ddr4 moet hebben. Een B150 ondersteunt niet sneller dan 2133 MHz, sneller geheugen kopen heeft dus ook geen nut pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R, pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-2133C15D-16GVR, pricewatch: GeIL Evo Potenza GPR416GB2133C15DC.
Pagina: 1