KPN verdubbelt internetsnelheid?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hebski
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-12-2024

Hebski

Less is more!

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik zit al zo'n vijf jaar lang bij KPN. Op het moment heb ik standaard abonnement met: tot 60 Mbit/s download
tot 6 Mbit/s upload zoals op de site vermeld staat.

Mijn down-/uploadsnelheden zaten (getest met www.speedtest.net) zaten altijd rond de 25 Mbit/s download
en 7 Mbit/s upload.

Maar nu is er twee weken geleden iets flink veranderd; ineens heb ik 70 Mbit/s download en 60 Mbit/s upload (zojuist getest: http://www.speedtest.net/my-result/5189945658)...

Geheel uit het niets! Nooit iets gehoord van KPN of iets dergelijks.

Het signaal werd zelfs 'te snel' volgens de KPN monteur die gisteren langs is geweest (omdat de tv weer eens moeilijk deed). Zo snel dat hij een nieuw modem en router heeft moeten installeren om de tv weer werkend te krijgen.

Nu zit ik dus met een meer dan dubbel zo snel signaal, nieuw modem en router. En dat zonder extra te moeten betalen en zonder ooit iets van KPN te horen hebben gehad.

Is dit meer mensen overkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:30

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Blijkbaar heeft KPN vectoring uitgerold in je wijk.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hebski

Hebski

Less is more!

Topicstarter
Titel moet natuurlijk KPN verdubbelT internetsnelheid zijn 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hebski

Hebski

Less is more!

Topicstarter
AW_Bos schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 23:19:
Blijkbaar heeft KPN vectoring uitgerold in je wijk.
Wat houdt dat precies in? Ben niet helemaal thuis in het netwerkgedeelte :D...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markdejong
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-10 13:52
Anders kijk je hier...

Het grote xDSL-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
hebski schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 23:21:
[...]

Wat houdt dat precies in?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tJpYhzh.png
Dit? Gewoon dat je je vorige post moet editen in plaats van een nieuwe post toevoegen ;)
Ben niet helemaal thuis in het netwerkgedeelte :D...
KPN is blijkbaar bezig met het uitrollen van een nieuwe techniek. Zie ook nieuws: KPN begint met uitrol downloadsnelheid van 200Mbit/s over dsl-netwerk

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:30

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

hebski schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 23:21:
[...]

Wat houdt dat precies in? Ben niet helemaal thuis in het netwerkgedeelte :D...
Even gegoogeld:
https://www.kpn-wholesale...rken/w/wba-vectoring.aspx ;)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hebski

Hebski

Less is more!

Topicstarter
Ah, heel erg bedankt allen!

Hier mag een slotje op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:23
hebski schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 23:56:
Ah, heel erg bedankt allen!

Hier mag een slotje op.
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Check je snelheid daar, wss zul je het daar ook zien.

Slotjes doet Tweakers niet aan, door niet te reageren zakt het topic vanzelf af en gebeurt er niks meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hebski

Hebski

Less is more!

Topicstarter
rolandos582 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 01:04:
[...]

Slotjes doet Tweakers niet aan, door niet te reageren zakt het topic vanzelf af en gebeurt er niks meer mee.
Internet Snelheid 180 Mbit/s
ADSL2+ 13 Mbit/s
VDSL2* 100 Mbit/s
Bonding* 180 Mbit/s

Dat haal ik dus nog net niet... Maarja, ik vind 't prima zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
hebski schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 01:07:
[...]
Internet Snelheid 180 Mbit/s
ADSL2+ 13 Mbit/s
VDSL2* 100 Mbit/s
Bonding* 180 Mbit/s

Dat haal ik dus nog net niet... Maarja, ik vind 't prima zo :)
Je had nog op ADSL, nu hebben ze je omgezet naar VDSL. Aangezien je waarschijnlijk een alles in 1 standaard hebt, haal je nu 60mb. En het word bij jou gecapped op 70, wat vaak gebeurd. :)

KPN zet je automatisch naar een betere verbinding toe, het is alleen afhankelijk hoelang het duurt. Soms gaat het snel, soms langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
rolandos582 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 01:04:
[...]

Kun je daar of elders ook de max uploadsnelheid vinden?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Room42 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 05:44:
[...]
Kun je daar of elders ook de max uploadsnelheid vinden?
Nope, in feite is dit hetzelfde als de downloadsnelheid. Echter word deze gecapped op 30mb. Maar bij pairbonding krijgen mensen tegenwoordig 60mb upload.

Dan heb je nog oude abonnementen met 50/50 en nieuwe met 100/10, 100/100 of 500/500. Als je een pakket kunt afsluiten met 100/100, mag je er vanuit gaan dat dit de max is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In berichtgeving is KPN inderdaad niet altijd even duidelijk. Ik had ook dat ze mijn verbinding gingen 'verbeteren'. Gevolg was dat mijn ADSL2+ modem niet meer werkte, nieuwe besteld, toen kwam ik erachter dat ik stiekum op VDSL was gezet. Wat een hele andere modem eist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-10 11:16
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 10:32:
In berichtgeving is KPN inderdaad niet altijd even duidelijk. Ik had ook dat ze mijn verbinding gingen 'verbeteren'. Gevolg was dat mijn ADSL2+ modem niet meer werkte, nieuwe besteld, toen kwam ik erachter dat ik stiekum op VDSL was gezet. Wat een hele andere modem eist.
Maar als je het standaard modem van KPN had gebruikt had je hier denk ik helemaal geen last van gehad, dus mijn inziens kan je KPN niks verwijten?

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben niet anders gewend dat ik de modem zelf beheer. Vroeger gehackte speedtouch, maar vrij snel daarna had ik al een eigen modem. De Experia box kan je niet helemaal zelf beheren. Je zit bijvoorbeeld vast aan een hele rare DHCP scope. (192.168.2.x?? WTF?) Ook vind ik de andere opties te beperk van het ZTE kastje.

Afgezien van het feit dat tijdens het upgraden het internet er 2 keer een week heeft uitgelegen en de 3de keer een aantal dagen, vond ik de berichtgeving gewoon een beetje knullig.

"We hebben uw verbinding verbeterd" terwijl ze gewoon een hogere variant van moduleren gebruiken, die niet compatible is met ADSL2+. Ze hadden ook kunnen communiceren "Uw aansluiting is veranderd naar VDSL. DIt is beter en sneller"

Nu heb ik onnodig een hardware boer mij een nieuw ADSL2+ modem laten opsturen, omdat ik dacht dat de ouwe stuk was. Ook heeft het me allerlei uitzoektijd gekost, terwijl ze ook gewoon duidelijk hadden kunnen communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:11
Wow! Die site van KPN geeft nu ook een verdubbeling weer bij mijn adres. Laat ik dat eens gaan testen vanmiddag, dat zou wel erg vet zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 11:08:
Ik ben niet anders gewend dat ik de modem zelf beheer. Vroeger gehackte speedtouch, maar vrij snel daarna had ik al een eigen modem. De Experia box kan je niet helemaal zelf beheren. Je zit bijvoorbeeld vast aan een hele rare DHCP scope. (192.168.2.x?? WTF?) Ook vind ik de andere opties te beperk van het ZTE kastje.
192.168.2.* is gewoon een private range en is niks geks aan. Verder kan je op de Experiabox V10 gewoon de scope aanpassen

Verder denk ik dat je je ook kan aanstellen. Waarschijnlijk heb je nergens aangeven of afgesproken dat je op ADSL(2)(+) wou blijven dus KPN kon dit niet weten en er van uit gaande dat je de Experiabox had gebruikt zou er niks aan de hand zijn of had je vroegtijdig een nieuwe gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobinF schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 11:15:
192.168.2.* is gewoon een private range en is niks geks aan. Verder kan je op de Experiabox V10 gewoon de scope aanpassen

Verder denk ik dat je je ook kan aanstellen. Waarschijnlijk heb je nergens aangeven of afgesproken dat je op ADSL(2)(+) wou blijven dus KPN kon dit niet weten en er van uit gaande dat je de Experiabox had gebruikt zou er niks aan de hand zijn of had je vroegtijdig een nieuwe gekregen.
Tja, dus KPN doet een aanname, zeg je hier dus zelf al. Ik heb trouwens een V9 gekregen door mijn storingsperikelen. Plaatjes van de V10 doen mij geen belletje rinkelen. DHCP Scope is niet aanpasbaar in mijn Experia box, dus ik zou mijn complete netwerk moeten gaan om nummeren.

En aanstellen.. Tja, dat weet ik niet. Ik heb geen klacht bij de KPN neergelegd ofzo. Ik heb immers sneller internet. Wel heb ik wat overlast bij mijn hardware leverancier neergelegd door de gebrekkige communicatie van KPN en dat is ook goed gekomen.

Dat het internet er cumulatief 12 dagen verdeeld over 3 storingen uit gelegen heeft, tijdens de upgrade werkzaamheden hou ik dan even buiten beschouwing. (Daar kan je moord en brand over gaan schreeuwen, maar dat heeft ook totaal geen zin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 11:31:
[...]

Tja, dus KPN doet een aanname, zeg je hier dus zelf al. Ik heb trouwens een V9 gekregen door mijn storingsperikelen. Plaatjes van de V10 doen mij geen belletje rinkelen. DHCP Scope is niet aanpasbaar in mijn Experia box, dus ik zou mijn complete netwerk moeten gaan om nummeren.

En aanstellen.. Tja, dat weet ik niet. Ik heb geen klacht bij de KPN neergelegd ofzo. Ik heb immers sneller internet. Wel heb ik wat overlast bij mijn hardware leverancier neergelegd door de gebrekkige communicatie van KPN en dat is ook goed gekomen.

Dat het internet er cumulatief 12 dagen verdeeld over 3 storingen uit gelegen heeft, tijdens de upgrade werkzaamheden hou ik dan even buiten beschouwing. (Daar kan je moord en brand over gaan schreeuwen, maar dat heeft ook totaal geen zin)
Als je dan een keer een nieuwe Experiabox gaat gebruiken. Maak dan even gebruik van DHCP Bindings ipv vaste IP adressen in de netwerkkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 11:08:
Ik ben niet anders gewend dat ik de modem zelf beheer. Vroeger gehackte speedtouch, maar vrij snel daarna had ik al een eigen modem. De Experia box kan je niet helemaal zelf beheren. Je zit bijvoorbeeld vast aan een hele rare DHCP scope. (192.168.2.x?? WTF?)
WTF? Heel simpel: 99% van consumentenrouters hebben als default IP 192.168.0.1 of 192.168.1.1. Nu, als je iets van networking weet, weet je dat je geen 2x NAT wilt in je LAN en dat je dus geen router achter router wilt hangen. Helaas weet de gemiddelde consument helemaal niets van networking, waardoor een deel z'n bestaande apparatuur (incl losse router) klakkeloos aan z'n modem/router hangt. Een ander deel heeft WiFi-dekkingsproblemen en denkt router=WiFi, koopt een extra router en hangt die ergens zonder verdere config op. Resultaat in beide gevallen is sowieso dubbel (of meer :X ) NAT, wat op zich al niet optimaal is, maar als je modem/router ook nog zelfde IP heeft als de losse routers, dan krijg je IP-conflicten, gaat het volkomen mis met routering op die extra routers en ervaart de gebruiker uitval van internet. Waar ze de schuld van uiteraard gelijk in voeten van hun provider schuiven.

Gevolg is dat providers er erg goed aan doen om een ander default IP (en subnet) te kiezen dan 192.168.0.1 en 192.168.1.1. Minst fantasievolle alternatief is dan ook... 192.168.2.1 ;)
Ook vind ik de andere opties te beperk van het ZTE kastje.
Daar kan ik wel prima inkomen.
Afgezien van het feit dat tijdens het upgraden het internet er 2 keer een week heeft uitgelegen en de 3de keer een aantal dagen, vond ik de berichtgeving gewoon een beetje knullig.

"We hebben uw verbinding verbeterd" terwijl ze gewoon een hogere variant van moduleren gebruiken, die niet compatible is met ADSL2+. Ze hadden ook kunnen communiceren "Uw aansluiting is veranderd naar VDSL. DIt is beter en sneller"

Nu heb ik onnodig een hardware boer mij een nieuw ADSL2+ modem laten opsturen, omdat ik dacht dat de ouwe stuk was. Ook heeft het me allerlei uitzoektijd gekost, terwijl ze ook gewoon duidelijk hadden kunnen communiceren.
Ja en nee. Eens dat idealiter duidelijker gecommuniceerd had kunnen zijn, maar omgekeerd: zij gingen ervan uit dat jij hun modem gebruikte. Hun communicatie was daarop ingesteld: als je die Experiabox aangesloten had gehad, was het exact zo gelopen als in de communicatie en was het verschil tussen ADSL en VDSL niet relevant geweest. Ze kunnen - en moeten - ook niet rekening houden met wat je allemaal aan eigen spullen doet. Tenzij zij jou verteld hebben dat je losse ADSL2+-modem kapot was en je een andere moet kopen kun je hen de onnodige tweede modem kopen niet verwijten.

[ Voor 0% gewijzigd door dion_b op 23-03-2016 19:50 . Reden: Foutje met IP-adressen ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-10 09:35
Snelheid verdubbelen zat er helaas net niet in bij mij.
Ik ben onlangs van 50 naar 90 download gegaan(en zit nu op 60 max van mijn pakket), upload is van 5 naar zo'n 20 gegaan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 16:17:
Ja en nee. Eens dat idealiter duidelijker gecommuniceerd had kunnen zijn, maar omgekeerd: zij gingen ervan uit dat jij hun modem gebruikte. Hun communicatie was daarop ingesteld: als je die Experiabox aangesloten had gehad, was het exact zo gelopen als in de communicatie en was het verschil tussen ADSL en VDSL niet relevant geweest. Ze kunnen - en moeten - ook niet rekening houden met wat je allemaal aan eigen spullen doet. Tenzij zij jou verteld hebben dat je losse ADSL2+-modem kapot was en je een andere moet kopen kun je hen de onnodige tweede modem kopen niet verwijten.
Maar in mijn communicatie ben ik altijd duidelijk geweest. Ik heb altijd gezegd dat ik een eigen modem had, dan werd er bij support moeilijk gedaan en moest ik hun modem aansluiten voordat ze metingen wouden doen die aantoonde dat de problematiek in het kopstation lag en niet in mijn apparatuur in huis.

Ik heb nooit, stiekum, stiekum, gedaan.. Haha.. mijn eigen modem. Ik was daar altijd vrij duidelijk in. Ik hou zelf wel van duidelijk communiceren. Dat voorkomt verrassingen of een fout verwachtingspatroon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je bedoelt waarschijnlijk 192.168.0.1 en 192.168.1.1.
0 en 255 vertegenwoordigen in principe nooit een host of gateway.

De symptomen die je beschrijft worden veroorzaakt door meerdere DHCP servers (gateways) binnen een en hetzelfde netwerk (m.a.w. LAN-poort ingeprikt op LAN-poort).
In deze context de term "dubbel NAT" gebruiken is verwarrend. "Dubbel NAT" betekent router achter een router, dus netwerk achter netwerk (WAN-poort ingeprikt op LAN-poort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dav1d schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 19:45:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk 192.168.0.1 en 192.168.1.1.
0 en 255 vertegenwoordigen in principe nooit een host of gateway.
Oeps. Idd.
De symptomen die je beschrijft worden veroorzaakt door meerdere DHCP servers (gateways) binnen een en hetzelfde netwerk (m.a.w. LAN-poort ingeprikt op LAN-poort).
In deze context de term "dubbel NAT" gebruiken is verwarrend. "Dubbel NAT" betekent router achter een router, dus netwerk achter netwerk (WAN-poort ingeprikt op LAN-poort).
Nee, de symptomen worden niet veroorzaakt door meerdere DHCP-servers op zelfde netwerk, ik heb het heel specifiek over wat er gebeurt als je een router hebt met zowel aan WAN als LAN-zijde zelfde netwerk, en met een gateway-IP aan WAN-zijde dat gelijk is aan z'n eigen IP aan LAN-zijde.

Oftewel exact wat je krijgt als je een router hebt met 192.168.0.1 aan LAN en daar een tweede router achter hangt met 192.168.0.1 aan LAN.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 19:52:
ik heb het heel specifiek over wat er gebeurt als je een router hebt met zowel aan WAN als LAN-zijde zelfde netwerk, en met een gateway-IP aan WAN-zijde dat gelijk is aan z'n eigen IP aan LAN-zijde.
Toch zal dat nog steeds werken. Het blijven gescheiden netwerken, ondanks dat de gateway IP's gelijk zijn. Je zal gewoon internettoegang hebben, geen ip-conflicten.

Een router zal trouwens nooit private IP ranges routeren naar uplink, dat wordt alleen lokaal geswitched.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dav1d schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:22:
[...]

Toch zal dat nog steeds werken. Het blijven gescheiden netwerken, ondanks dat de gateway IP's gelijk zijn. Je zal gewoon internettoegang hebben, geen ip-conflicten.
Je zult geen internettoegang hebben. Het is zelfs een van de grotere oorzaken van helpdekscalls, zowel bij routerfabrikanten als bij providers.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:37:
[...]

Je zult geen internettoegang hebben. Het is zelfs een van de grotere oorzaken van helpdekscalls, zowel bij routerfabrikanten als bij providers.
Voor de duidelijkheid, bedoel je dit?

┌────────────────┐
│                │
│    router A    │
│                │
│ 192.168.0.0/24 │
│                │
└──WAN──────LAN──┘
    │        │     ┌────────────────┐
   ISP       │     │                │
             │     │    router B    │
             │     │                │
             │     │ 192.168.0.0/24 │
             │     │                │
             │     └──WAN──────LAN──┘
             └─────────┘        │
                                │

Dat zou nog steeds moeten werken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nope.

Heb even proef op de som gedaan: een oude Sitecom WL-351 router gepakt (met default IP 192.168.0.1 en dus 192.168.0.0/24) en de WAN-poort daarvan aangesloten op mijn Technicolor TC7200 modem/router met exact zelfde IP range. Laptop achter de WL-351 kan netjes localhost tot default gateway (192.168.0.1) pingen maar niet verder.

In Wireshark netjes uitgaande requests vanaf 192.168.0.100 (mijn laptop) naar 8.8.8.8, gelijk gevolgd door destination unreachable meldingen terug van 192.168.0.1.

Als ik vervolgens in die router inlog zie ik dat hij op de WAN 192.168.0.18 gekregen heeft, maar dat hij geen default gateway heeft staan, omdat de default gateway die hij via DHCP toegewezen krijgt z'n eigen IP is (192.168.0.1).

Vervolgens LAN IP aangepast van 192.168.0.1 naar 192.168.2.1, impliciet LAN Netwerk ook (192.168.2.0/24) en DHCP range in dat netwerk gezet, opgeslagen, router gereboot en: gelijk werkende internetverbinding.

Dit is overigens niets nieuws of specifiek aan deze hardware/firmwares. Een router verbindt twee verschillende netwerken en kan z'n werk niet doen als op beide interfaces hetzelfde netwerk ingesteld is. Je kunt wel beide kanten in hetzelfde layer 3 netwerk hebben als je de router als bridge instelt, maar dat is met consumentenrouter out-of-the-box niet aan de orde. Er zijn een paar (high-end) consumentenrouters die zelf zo'n conflict detecteren, bijv de Asus RT-AC6xU series, maar dan nog lossen ze het op door automatisch ander LAN netwerk te kiezen om conflict te vermijden.

Zie o.a.:
https://forum.pfsense.org/index.php?topic=80754.0
http://serverfault.com/qu...ame-subnet-on-wan-and-lan
etc

Moet wel bekennen dat voor iets dat 'iedereen' gewoon weet het vrijwel nergens in een basic FAQ staat..

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Dat een router, per definitie, twee verschillende subnetten verbindt is inderdaad "Networking 101". Hier gaat het om een NAT-router, wat in pure zin geen router is, maar een end node. Hoe onwenselijk een gelijk subnet dan ook mag zijn, ik zie technisch geen rechtvaardiging waarom een typische NAT-router zich hier in zou verslikken. Bedankt voor de test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik kan je verzekeren dat nagenoeg ieder consumenten-NAT-router hier van over z'n nek gaat. Als iemand meerdere routers in huis heeft en van achter een ervan connectivitt issues heeft is dit (na controle of stekker erin zit...) eerste om uit te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1