Problemen met RAM-geheugen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• that1guy
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-01 21:29
Beste iedereen,

Ik heb al een tijdje een computer staan die ik niet meer gebruikte. Ik besloot om deze pc maar eens nieuw leven in te blazen. Alles ging goed tot dat vandaag mijn nieuwe RAM-geheugen binnen kwam. Ik heb een HP p6360nl die standaard maar 4gb RAM-geheugen heeft. Ik had dit setje besteld van Corsair. Ik had van deze website de geheugenupgrade informatie gevonden die heel duidelijk is.

Ik had de eisen en de specificaties van Tweakers en Afuture naast elkaar gelegd en was er vrij zeker van dat dit RAM-geheugen mij verder kon helpen, maar het werkt niet. Met allebei de sticks krijg ik zwart scherm, en met één stickje komt die tot het Windows logo en daarna kapt die ermee en zit die vast in een boot-loop.

Ik heb Google al afgezocht en mijn BIOS en CMOS gereset, dit hielp helaas niet. Ik kan zelf in de BIOS helaas niet handmatig de geheugensnelheid wijzigen, maar ik weet ook niet of het überhaupt daardoor komt. Als mijn originele 2 x 2gb RAM-geheugen er weer in doe, is er niets aan de hand.

Heeft iemand tips of heb ik gewoon een verkeerd setje ram geheugen gekocht? En als ik een verkeerd setje hebt gekocht, please explain.

Beste antwoord (via that1guy op 23-03-2016 12:23)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:51
De geheugencontroller van Clarkdale processors (eerste generatie Core i3/i5 dualcore processors) kan moeilijk om met meer dan 4GB RAM. Ik heb ook lang gesukkeld met een Core i3 550 en heel gelijkaardige set Corsair Valueselect geheugen, had ook zwart scherm bij opstarten. Ik kon nog wel opstarten met 1 x 4GB (maakte niet uit welke van de twee) en dat was dan min of meer stabiel maar lang heb ik dat niet getest want veel heb je daar niet aan.

Ik kon het systeem uiteindelijk wel laten booten met 2 x 4GB door het geheugen trager te laten lopen (800MHz ipv 1333MHz), maar bij veel geheugengebruik crashte dat dan uiteindelijk toch. Ben je zeker dat je de geheugenmultiplier echt niet kunt wijzigen?

Indien mogelijk zou ik dat geheugen dus terug sturen, denk niet dat je CPU er mee overweg kan. Ik ben zelf veranderd naar een socket 1156 quadcore (=Lynnfield, had eerst een Core i5 750 en later een Core i7 860) en die hadden geen problemen met 8GB RAM. De quad- en dualcores van socket 1156 zijn vrij verschillende CPU's, de geheugencontroller op de quadcores is veel beter. Je moederbord ondersteunt zo te zien ook wel Lynnfield processors, dus je zou er tweedehands eentje kunnen kopen, hier bv http://tweakers.net/categ...ZKsbU6SsaGSILGJhaWQNHaWgA. Let wel dat die processors geen iGPU hebben dus dat je dan een losse videokaart moet gebruiken en de videopoorten van het moederbord onbruikbaar worden, maar voor zover ik kan zien kwam die pc toch al met een HD5450.

Heb je voor die computer ook echt 8GB RAM nodig? Voor de meeste toepassingen volstaat 4GB, denk dat je dualcore CPU, harde schijf en trage videokaart eerder een probleem zullen zijn dan gebrek aan geheugen. Geheugen uitbreiden is een heel goedkope upgrade dus ik begrijp waarom je het wilt doen, maar zolang je niet meer dan 4GB RAM nodig hebt, zul je het verschil niet merken. Als je dan toch nieuw leven in die pc wilt blazen, neem dan een SSD, dat maakt veruit het grootste verschil.

[ Voor 14% gewijzigd door MacPoedel op 23-03-2016 09:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• MacPoedel
De geheugencontroller van Clarkdale processors (eerste generatie Core i3/i5 dualcore processors) kan moeilijk om met meer dan 4GB RAM. Ik heb ook lang gesukkeld met een Core i3 550 en heel gelijkaardige set Corsair Valueselect geheugen, had ook zwart scherm bij opstarten. Ik kon nog wel opstarten met 1 x 4GB (maakte niet uit welke van de twee) en dat was dan min of meer stabiel maar lang heb ik dat niet getest want veel heb je daar niet aan.

Ik kon het systeem uiteindelijk wel laten booten met 2 x 4GB door het geheugen trager te laten lopen (800MHz ipv 1333MHz), maar bij veel geheugengebruik crashte dat dan uiteindelijk toch. Ben je zeker dat je de geheugenmultiplier echt niet kunt wijzigen?

Indien mogelijk zou ik dat geheugen dus terug sturen, denk niet dat je CPU er mee overweg kan. Ik ben zelf veranderd naar een socket 1156 quadcore (=Lynnfield, had eerst een Core i5 750 en later een Core i7 860) en die hadden geen problemen met 8GB RAM. De quad- en dualcores van socket 1156 zijn vrij verschillende CPU's, de geheugencontroller op de quadcores is veel beter. Je moederbord ondersteunt zo te zien ook wel Lynnfield processors, dus je zou er tweedehands eentje kunnen kopen, hier bv http://tweakers.net/categ...ZKsbU6SsaGSILGJhaWQNHaWgA. Let wel dat die processors geen iGPU hebben dus dat je dan een losse videokaart moet gebruiken en de videopoorten van het moederbord onbruikbaar worden, maar voor zover ik kan zien kwam die pc toch al met een HD5450.

Heb je voor die computer ook echt 8GB RAM nodig? Voor de meeste toepassingen volstaat 4GB, denk dat je dualcore CPU, harde schijf en trage videokaart eerder een probleem zullen zijn dan gebrek aan geheugen. Geheugen uitbreiden is een heel goedkope upgrade dus ik begrijp waarom je het wilt doen, maar zolang je niet meer dan 4GB RAM nodig hebt, zul je het verschil niet merken. Als je dan toch nieuw leven in die pc wilt blazen, neem dan een SSD, dat maakt veruit het grootste verschil.

[ Voor 14% gewijzigd door MacPoedel op 23-03-2016 09:46 ]

• that1guy
Thanks voor de verklarende reactie! Ik heb even google afgezocht maar HP computers laten het schijnbaar helaas niet toe dat je de geheugenmultiplier wijzigt.

Ik was zelf inderdaad ook al aan het kijken naar een tweedehands CPU. Als ik het dus goed heb, zou het bijvoorbeeld met deze CPU wel lukken?

Ik moet voor school zo nu en dan wat grafische dingen doen, en ik speel in m'n vrije tijd soms een spelletje, dus iets meer werkgeheugen is wel gewenst.

Ik heb ondertussen ook al een videokaart op m'n wishlist staan, dus die komt er waarschijnlijk binnenkort ook aan. Daarnaast heb ik een weekje geleden een nieuwe 32GB SSD in de computer geplaatst, wat inderdaad een lekkere upgrade is.

Nogmaals bedankt voor de info!

• MacPoedel
Volgens deze pagine ondersteunt dit moederbord alle Core i7 8xx processors http://support.hp.com/nl-nl/document/c02049307 (en ook de Core i5 7xx processors). Dus ondersteunen doet ie het in elk geval wel. Ik had een MSI H55 moederbord

Let er wel op dat een Lynnfield Core i7 of Core i5 een stukje meer verbruiken dan je Clarkdale Core i5, 95W tegenover 73W. Normaal gezien is de voeding niet zo kritisch afgemeten dat dat het verschil maakt, maar als je behalve de processor ook nog een gulziger videokaart installeert, kan die 300W voeding wel tekort komen.

De HD5450 die je nu hebt, verbruikt heel weinig en heeft geen externe voedingsconnector nodig. De kans is groot dat je voeding zo'n connector dan ook niet heeft. Zonder het vervangen van de voeding ben je dus vrij gelimiteerd in je keuze, het maximum zou een GTX 750 Ti of een R7 250 zijn, die verbruiken ook al veel meer dan een HD5450, al denk ik wel, als ik de rekening maak, dat de voeding daarvoor moet volstaan.

• that1guy
Oké, dan is alles duidelijk, bedankt voor de moeite!

• jaapie88
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-07-2022
laat maar. Heb een nieuw topic aangemaakt->https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1744815

[ Voor 94% gewijzigd door jaapie88 op 02-01-2017 15:14 ]

Pagina: 1