Marantz PM6005 of PM7005

Pagina: 1
Acties:
  • 1.362 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CooLKillaH
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-02-2017
Hallo Experts!

Ik heb jullie hulp nodig met een dilemma. Kunnen jullie me helpen met onderstaande 3 vragen?
Op dit moment ben ik op zoek naar een nieuwe versterker voor een set Denon CX303 speakers.
Zie: http://www.stereophile.co...non_sc-cx303_loudspeaker/

Zelf heb ik goede ervaringen met Marantz en wil dan ook ik die richting zoeken. De versterker wordt enkel gekoppeld aan een pc. Hier staat Spotify en al m'n muziek op. Een digitale ingang is dus een must.
Ik twijfel tussen een PM6005 en een PM7005.

Het verschil in wattage tussen deze twee is maar 15 watt bij 8 ohm. De PM6005 levert dan 45 watt en de PM7005 60 watt.
1. De prijs van de PM7005 is echter dubbel zo hoog als de PM6005 (800 euro tegenover 400 euro). Is dit het extra geld waard?
2. Wat me aanspreek aan de PM7005 is de USB interface. Ga ik verschil merken tussen de USB interface van de PM7005 en de optische ingang van de PM6005?
3. De Denon speakers hebben een maximale belasting van 100 Watt. Betekent dit dat beide versterkers de Denon's kunnen laten clippen?

Alvast dank voor jullie input!

Couse when it's game time, it's pain time baby! WOHOEW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:38
1. Heb ik zo geen antwoord op.
2. Beiden zijn digitaal, dus in theorie zou het niets uit moeten maken. Een digitaal signaal kent geen ruis of kwaliteitsvermindering door slechte hardware. Wat wel kan gebeuren is dat muziek hapert bij een slechte signaaloverdracht, maar dat geldt voor beide aansluitingen. Digitaal werkt wel of niet, er zit niets tussenin.
3. In theorie; ja, maar dat gaat je in de praktijk zelden lukken, zeker niet wanneer je ze enkel als pcspeakers inzet en enige waarde hecht aan je gehoor ;) een beetje kort door de bocht, produceren die denon speakers een volume van 86db op 1 meter afstand bij een belasting van 1,4watt (of iets in die richting >1 - <2).

[ Voor 18% gewijzigd door LA-384 op 20-03-2016 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus een verhuizing naar CEA.

Check ook deze nog eens: [FAQ] Audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CooLKillaH
Bedankt voor je snelle reactie LA-384!

Wat betreft de USB interface: klopt, digitaal is digitaal. De reden voor de PM7005 is dat ik hiermee wellicht iets toekomst gerichter ben doordat ik meer vrijheid heb in het aansluiten van de apparatuur.
Daarnaast staat de versterker (samen met de pc) in de woonkamer waarbij de pc dienstdoet als media center. Een (beetje) vermogen zou dus zeker niet verkeerd zijn.

M'n algehele twijfel tussen de PM6005 en PM7005 is dat ik met die laatste dus iets toekomst gerichter ben, zowel qua vermogen als qua aansluitingen. Het prijsverschil is echter zo grot dat ik twijfel over de rechtvaardiging hiervan..

Thanks voor het verplaatsen D vd V!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:38
Wat ik zo snel kan zien is dat je niet alleen voor de USB-connectie en die extra 15 watt aan vermogen betaald. De PM7005 is degelijker en van betere kwaliteit. Of je dat verschil ook gaat horen, dat kun je alleen zelf bepalen.

Wat betreft het gebruiksdoel, ik denk niet dat je die extra 15 watt echt nodig gaat hebben. Gevoeligheid wordt altijd gemeten bij een bepaald voltage (2,83v), wat neerkomt op 1 watt @ 8ohm. Hoe dit zich verhoudt tot 6 ohm, durf ik zo niet te zeggen, maar laat ik voor het gemak 1,5w nemen. Elke 3db hoger volume, betekent een verdubbeling in gevraagd vermogen. Dus 3w voor 89db, 6w voor 92db en 12w voor 95db, etc. Normaliter hoor je nauwelijks verschil bij een volume verhoging van 3db.

Als we dit theoretische voorbeeld nemen, dan zouden die speakers maximaal ~101db produceren met de 6005 en maximaal ~102db met de 7005. Dit is niet helemaal naar de praktijk te vertalen, omdat je in de praktijk niet naar witte ruis of iets dergelijks gaat luisteren, maar naar muziek wat veel meer dynamiek kent. Hierbij zullen de pieken op het maximale vermogen liggen (101db) en het gemiddelde aanzienlijk lager.

Wat ik wil zeggen is; als je bang bent dat de 6005 niet luid genoeg kan, dan zal het met de 7005 niet hoorbaar anders zijn. Het vermogen zou hierom geen criterium moeten zijn om een keuze te maken. Daar komt bij dat 101db belachelijk luid is.

Ik heb zelf de Dali Zensor 5, met een gevoeligheid van 88,5db. Dus 2,5db meer dan die van jouw. Dat zou dus in theorie betekenen dat mijn speakers geen 101db produceren bij max belasting op de 6005, maar 103,5db. Ik kan je zeggen dat ik mijn speakers nog nooit boven de 1w heb belast. In de praktijk zou je dat enkel doen bij een feestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CooLKillaH
LA-384, bedankt voor je advies!
Ik ben er voor mezelf uit: ga voor de PM6005. Deze zal inderdaad genoeg vermogen bieden en mocht ik over een (aantal) jaar een nieuwe investering willen doen dan zijn er misschien zoveel nieuwe keuzes dat nu investeren daarin niet het geld waard is.
Nogmaals heel erg bedankt voor je advies!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thbhhw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-04-2022
Ik zou even kijken naar wat voor formaat speakers je hebt, voor boekenplank formaat is PM6005 wel voldoende met hoeveelheid watt. Indien je een zuil / vloerspeaker hebt zou ik voor minimaal PM7005 kiezen en indien het budget het toelaat PM8005. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:31

FeaR

In GoT we trust

Je kickt hier een topic van haast twee jaar oud. Daarbij zijn de argumenten die je geeft ook niet waar. Het fysieke formaat van een speaker geeft niet aan hoe lastig deze aan is te sturen en of er dan ook daadwerkelijk meer vermogen nodig is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.