Nieuwe computer boot niet en herstart na 25 seconden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
Ik heb recentelijk een nieuwe PC gekocht, waarbij ik van plan was om alleen harde schijven, voeding en GPU mee te nemen van mijn vorige PC. Dit geeft dan uiteindelijk de volgende lijst aan onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 208,95€ 208,95
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 85,95€ 85,95
1Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1WD Blue SATA 3 Gb/s, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define S€ 77,95€ 77,95
1Cryorig H7€ 43,80€ 43,80
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 82,95€ 82,95
1be quiet! Pure Power L7 530W€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX200 2,5" 250GB€ 80,95€ 80,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 580,55

Dit weekend wou ik hem in elkaar zetten. Alles ging wel redelijk soepel op de voeding uit mijn oude kast halen na, daarbij heb ik de oude CPU cooler een beetje moeten slopen om ruimte te maken om de voeding er uit te halen.

Bij het in elkaar zetten bleek dat de CPU P4+4 kabel te kort was om bij de nieuwe kast bij de ATX12V te komen met de GPU er in. Echter wou ik graag testen of het systeem wou booten, dus heb ik systeem aangesloten zonder GPU. Het leek er op alsof de 2e 4 pin niet in de 8 pin zou passen (de 2e 4 pin had alleen afgehoekte vierkantjes, waar de 8 pin 2 vierkantjes had) maar de handleiding van het moederbord impliceerde dat dit wel kon.

Toen ik het systeem echter wou starten gaf het geen beeld en na ongeveer 25 seconden ging het uit om deze cyclus vervolgens te herhalen. De CPU fan draait wel en word ook een aantal keer geschakeld in snelheid (wat te zien en (lichtelijk) te horen is). Dit word allemaal gestart door de powerknop van de case en er gaan lichtjes branden op het moederbord, dus ik schat dat dat wel op orde is.

Toen ben ik zoveel mogelijk onderdelen los gaan koppelen en hield ik uiteindelijk een systeem over met CPU + cooler, voeding en 1 RAM stick (dus geen (S/H)DD maar dan zou hij direct naar de BIOS moeten booten), maar dit gaf hetzelfde resultaat. Ik heb toen de 2e 4pin bij de 8pin bij ingestoken toen verschillende bronnen op het internet zeiden dat het prima kon en dat de splitsing was voor backwards compatability. Dit leverde ook geen resultaat op.

Vervolgens heb ik de CPU gechecked en de cooler er opnieuw op gezet, met de gedachte dat de CPU wellicht dacht te oververhitten door een slecht geplaatste cooler en preventief dus maar uitschakelde. Zo gezegde, zo gedaan, maar dit heeft ook geen ander resultaat weten te genereren.

Hierna maar de 2 verschillende RAM latjes geprobeerd in verschillende sloten (en dezelfde) maar ook dit gaf geen nieuw resultaat. Vervolgens de SSD er nog aan gehangen om te kijken of dat nog zou uitmaken maar dat is niet het geval.

Ook heb ik alle powerpluggen (dus 24 pins voor moederbord en 8 pins ATX12V) er uit gehaald en opnieuw ingezet, zonder resultaat. Hetzelfde geld voor het resetten van de CMOS

Ik ben zelf een beetje ten einde raad over wat het probleem zou kunnen zijn. Helaas heeft het moederbord niet uitgebreide debug mogelijkheden. Het heeft wel een speaker aansluiting (volgens mij) maar de case heeft er geen. De ledstrip op het bord zou eventueel kunnen dienen als signaal, maar er staat niets aan troubleshooting in de handleiding oid om zoiets te suggereren.

Ik zelf denk dat er 2 mogelijkheden zijn: de eerste is alsnog het RAM. Het staat namelijk niet op de compatabiliteitslijst van het moederbord, maar ik moet eerlijk zeggen dat het bij eerdere systemen nooit uitmaakt wat voor RAM je er in stopte, mits het maar goede versie DDR was. Met diezelfde gedachte heb ik ook dit geheugen gekocht. Een tweede is dat het moederbord of CPU DoA is. CPU zou ik raar vinden omdat het wel een tijdje duurt voor het systeem weer uit gaat. Moederbord zou kunnen, maar de CPU fan werkt wel gewoon en ledstrip ook. Then again, er zijn natuurlijk meer onderdelen aan het moederbord dan een ledstrip en CPU fan controller.

Graag hoor ik jullie ideeen.

Beste antwoord (via Gropah op 26-03-2016 22:48)

Verwijderd

Hoe oud is die voeding? Als dat 5 jaar of ouder is zou ik hem niet meer gebruiken. De interne componenten zijn van dermate lage kwaliteit dat ze onderdelen in je systeem kunnen beschadigen door het leveren van instabiele stroom.
Sws vind ik een voeding die de C6/C7 powerstates Voeding advies en informatie topic - Deel 32 niet ondersteunt niet aan te raden voor Skylake.
Tijd voor een nieuwe voeding lijkt mij.

Wat je aangeeft zou het ram de oorzaak kunnen zijn. Heb wel vaker meegemaakt dat geheugen >2133 MHz niet pakt bij de eerste boot maar pas na een update van het bios. Waarom je 2666 MHz hebt gekocht vraag ik mij ook af omdat max 2133 wordt ondersteunt door het moederbord.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Hoe oud is die voeding? Als dat 5 jaar of ouder is zou ik hem niet meer gebruiken. De interne componenten zijn van dermate lage kwaliteit dat ze onderdelen in je systeem kunnen beschadigen door het leveren van instabiele stroom.
Sws vind ik een voeding die de C6/C7 powerstates Voeding advies en informatie topic - Deel 32 niet ondersteunt niet aan te raden voor Skylake.

Wat je aangeeft zou het ram de oorzaak kunnen zijn. Heb wel vaker meegemaakt dat geheugen >2133 MHz niet pakt bij de eerste boot maar pas na een update van het bios. Waarom je 2666 MHz hebt gekocht vraag ik mij ook af omdat max 2133 wordt ondersteunt door het moederbord.

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
De voeding is van Januari 2011, net zoals de rest van het oude systeem. Deze heb ik toen gekocht omdat (naast dat ik een nieuwe voeding nodig had) hij juist wat langer mee zou moeten gaan dan de standaard voeding. Ik had zelf nog niet gelezen over de C6 en C7 states, dank voor het leesvoer.

De reden voor dit geheugen is ook een beetje kijkende naar de toekomst. Ik had in het begin een sloot DDR3 gekocht op een wat lagere snelheid maar kon dat hergebruiken in een volgende build, echter was de snelheid wel wat lager dan de build (mijn vorige PC) kon hebben. Ik hoop deze dan uiteindelijk ook weer mee te nemen naar de volgende. Daarbij was mijn gedachte ook dat het vanzelf terug geclockt zou moeten worden door het moederbord en het dus geen kwaad kon.

Updaten van de BIOS is atm geen mogelijkheid voor mij omdat ik het systeem dus niet eens in de UEFI krijg.

Verwijderd

Bij het in elkaar zetten bleek dat de CPU P4+4 kabel te kort was om bij de nieuwe kast bij de ATX12V te komen met de GPU er in. Echter wou ik graag testen of het systeem wou booten, dus heb ik systeem aangesloten zonder GPU. Het leek er op alsof de 2e 4 pin niet in de 8 pin zou passen (de 2e 4 pin had alleen afgehoekte vierkantjes, waar de 8 pin 2 vierkantjes had) maar de handleiding van het moederbord impliceerde dat dit wel kon.
Weet je zeker dat het juist is aangesloten? Het past namelijk naadloos.
Kon deze kabel in deze behuizing niet achter het moederbord langs?
Deze behuizing heeft toch prima kabelmanagement.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 20:21:

Moederbordfabrikanten en RAM fabrikanten adverteren met snelheden tot 3400Mhz op Skylake. Lullig als je daarvoor eerst BIOS updates moet doorvoeren (default een mobo niet sws naar SPD snelheden na x mislukte boots?)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 22:19:
[...]

Weet je zeker dat het juist is aangesloten? Het past namelijk naadloos.
Kon deze kabel in deze behuizing niet achter het moederbord langs?
Deze behuizing heeft toch prima kabelmanagement.
Op dit moment zitten alle 8 pinnen er in en dat ging inderdaad zonder problemen. Ze zitten zeker weten goed aangesloten.

Kabelmanagement in deze kast is inderdaad een verademing, maar de p4+4 kabel is redelijk kort. Eerst was dat geen probleem omdat deze aansluiting boven aan het mobo zat en de voeding idem. Nu zit de voeding echter onder maar de aansluiting nog steeds boven. Achter mobo langs kwam hij niet eens door het gat boven heen. Nu loopt hij over de PCI-Express porten (waardoor er ook geen GPU in kan momenteel) langs de CPU cooler naar de aansluiting, wat dus net wel wil

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
Dat is zeker iets wat ik wil gaan halen zodra de PC in staat is om te booten/posten om de kabels goed weg te werken en de GPU te kunnen installeren

Verwijderd

Gropah schreef op zondag 20 maart 2016 @ 23:34:
[...]

Dat is zeker iets wat ik wil gaan halen zodra de PC in staat is om te booten/posten om de kabels goed weg te werken en de GPU te kunnen installeren
Je kunt beter een nieuwe voeding halen met kabels die lang genoeg zijn ipv je oude slechte voeding oplappen met een verlengkabel. Kan je ook meteen het 2666 ram omruilen voor 2133 zoals pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 wat zeker gaat werken.
Op de QVL van het moederbord wordt geen één 2666 MHz ram module aangegeven als ondersteund. Daarom denk ik dat een BIOS update ook niet gaat helpen. 2666 doet het gewoon niet op dit moederbord.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2016 08:08 ]

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
Ik heb met de webshop gebeld waar ik het geheugen, mobo en CPU heb besteld en die raadde aan om het geheugen om te wisselen voor 2133mhz geclocked geheugen, dus heb daar nu een serviceaanvraag voor gedaan.

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
Ondertussen is het nieuwe geheugen binnen en werkt het als een zonnetje
Pagina: 1