Pc zoemt alleen bij opstart:welke component is het probleem?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het surfen viel opeens het beeld van mijn monitor uit. Ik kreeg heel even wat grijstinten te zien en daarna zwart scherm. Daarna kwam op het scherm "geen input" te lezen.
Ik zette de pc uit, maar toen ik hem terug opstartte kreeg ik alleen maar een gezoem te horen. Ook geen error bliepjes te horen. Alleen maar de hele tijd gezoem.
Welke component heeft hier nu de geest gegeven?
...
Het is een Intel pc(Antec) van een jaar of 7/8 oud. De videokaart is een Nvidia 8800 GTS. Moederbord een P5K.
...
- Ik denk niet dat het aan de voeding ligt, want als ik deze inschakel begint er toch een lampje te branden op het moederbord. En als ik de pc opstart zie ik toch ook de ventilatoren draaien.
- Ik denk ook niet het moederbord, want als ik er componenten uithaal zoals geheugen of grafische kaart krijg ik wel bliepjes te horen bij opstart pc.
- De grafische kaart weet ik niet. Ik dacht dit te testen door de kaart van het moederbord af te halen en dan zo de pc eens op te starten. Ik dacht dat een grafische kaart niet nodig was voor een pc te laten opstarten maar hier gaf hij ook direct bliepjes op.
...
Kunnen jullie me jullie gedacht geven hierover over wat het problem waarschijnlijk zou kunnen zijn? Tips en raad?
Bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik vermoed de videokaart, even testen met een andere kaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

Tjah handig om niet te vermelden welke hardware er verder aanwezig is. Ik acht ook dat het je GPU is, zeker vanwege Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is dit 8800-serie niet berucht voor het "kapot gaan" van de soldeersel?

Sowieso kan je even in de handleiding van je moederbord (of Googlen op het type BIOS) achterhalen hoeveel piepjes welke code zouden kunnen zijn wat al meer inzicht geeft in een mogelijke aanwijzing.

offtopic:
D4NG3R ninja'd me

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 19-03-2016 22:16 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:08

Nemesizz

Untouchable

- Ik denk niet dat het aan de voeding ligt, want als ik deze inschakel begint er toch een lampje te branden op het moederbord. En als ik de pc opstart zie ik toch ook de ventilatoren draaien.
Ookal gaat mijn vermoeden inderdaad sterk richting de GeForce kaart, wil ik toch even dit punt aanhalen omdat het een (zeer groot) misverstand is dat de voeding OK als de ventilators draaien en ledjes branden.

Vaak zat, bij een defecte voeding, willen ventilators nog wel draaien, en ledjes branden. Maar als er bijvoorbeeld nog maar 10V over je 12V rail gaat start je PC echt niet door (belangrijke componenten zoals CPU, en videokaart worden niet blij van als ze geen stabiele 12V krijgen over de lijn).

Daarom vind ik ook van de 'paperclip test' bij voedingen niets zeggend, ja het ding gaat aan (ventilators draaien), maar zegt niks over de spanning die dat ding levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog wat meer info.
Heel af en toe geeft hij bij startup wel beeps. 1 lange en 3 korte. Meestal wanneer ik de stroom een tijd heb afgezet.
Ook nog meegeven dat ik de dvd tray wel kan openen en sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

+ MAX3400 in "Pc zoemt alleen bij opstart:welke component is het probleem?" -> grote kans dat je videokaart het niet meer doet of niet wordt gezien door de BIOS. Maar om het zeker te weten; welke type BIOS heb je, wat staat er in de handleiding of de betreffende support-forums van de fabrikant etc?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tja, welke bios heb ik. De handleiding heb ik niet meer voor het te weten.
Het is een asus P5K moederbord. Kan ik in de toren ergens zien welke BIOS ik heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dat gezoem kan een waarschuwingssignaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
http://specsmainboard.blo...1/11/asus-p5k-manual.html

Schijnbaar een AMI bios (American Megatrends Inc)

http://www.bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm

1 lang, 3 keer kort zou geheugen betekenen, maar gezien je verhaal zou ik, zoals anderen ook al aangaven, eerst eens je videokaart testen, of een andere videokaart in je systeem testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als er 2 modules in de PC zitten dan even 1 voor 1 proberen. Het kan ook best het RAM geheugen zijn.
Pagina: 1