Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies CV radiator KW veel hoger dan huidig Elektrokachel KW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:21
Ik snap iets niet, of ik zie iets over het hoofd.

Een aantal ruimtes in mijn gebouw worden op dit moment nog elektrisch verwarmd (Akkumulatoren), op den duur zullen deze alle vervangen worden door CV radiatoren.

Ik heb een ruimte van ca 60m³ (4,5x4,8x2,75) die op dit moment met een 1700w normale elektrische kachel wordt verwarmd, tot -20c buiten krijgt de kachel de kamer nog netjes op 20c.

Volgens alle formules en calculatoren die ik online tegenkom you ik een CV radiator nodig hebben die 2 tot 3 keer zo groot is. Afhankelijk van de site worden vermogens van 3000 tot zelfs 4800w geadviseerd.

Een beetje overcapaciteit is niet erg, maar waarom zou ik bij een CV radiator zo veel meer vermogen nodig hebben? Vermogen is vermogen, of het nu elektrisch of uit warm water komt.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dingen om rekening mee te houden zijn:
* De online calculatoren houden meestal geen rekening met isolatiegraad (heb je die wel kunnen invullen?)
* Het vermogen van een radiator wordt vaak gespecificeerd bij 70 graden aanvoertemperatuur, maar dan haalt je condenserende ketel zijn rendement niet.
Veel overcapaciteit leidt dus tot zuiniger stoken op lagere watertemperatuur.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:21
De isolatiegraad heb ik wel kunnen invullen.
Wat mijn trouwens opvalt is dat de Nederlandse calculatoren/formules ca 20% hoger adviseren dan de Duitse/Oostenrijkse.

Dat veel overcapaciteit de mogelijkheid geeft tot een lagere aanvoertemperatuur weet ik. Ik was ook van plan de beschikbare plek maximaal te benutten 1600mmx700mm en dan een type 33.

Alleen zou zo'n radiator (volgens de berekening) niet het benodigde vermogen hebben.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Opties:
Elektrisch laten en zonnepanelen op dak.
Jaga twin radiatoren, veel warmte op kleine ruimte en eventueel met lage temperatuur.

Zoals proton ook al schreef, ze zijn berekend op 70/20, dus 70 graden water en 20 kamer temperatuur, dus bijv op slaapkamers is dat al teveel. Maar lager in temperatuur heb je weer een grotere radiator nodig omdat het vermogen dan heel sterk afneemt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging