Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• club25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-02-2023
Wij zijn toe aan een nieuwe gascondensatieketel en de meeste offertes zijn binnen maar ik had graag wat meer info vernomen van jullie hieromtrent en om zo de juiste keuze te maken.

Wij zijn nu met 5 maar binnenkort met 6 en hebben twee badkamers en 17 radiatoren in huis om een idee te geven. Die gaan nu niet allemaal tegelijk opstaan maar ze zijn er.

Het zou gaan om volgende :

Junkers TOP 28-3 ZSBR CerapurComfort met 160 of 200 l boiler

ACV Kompakt Solo HR 32 met boiler van 160 l

Daalderop Cube one CO 24/35 plus boiler LB 90 liter( doorstromer)

Viessmann Vitodens 200w 26 KW met spiraalboiler van 200L

Buderus Logamax Plus GB172-35 iK (doorstromer) of variante met 160 liter boiler

Enkel offerte van ATAG zou nog moeten binnenkomen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-07 09:30

immetjes

HIER is BERN-E

Waarom een boiler? Daar wordt je systeem niet echt zuinig van...of mis ik iets?

Edit: Aha, In Nederland noemen we een gascondensatieketel een hoogrendementketel, Bv HR107 (dwz 107% rendement)

[ Voor 44% gewijzigd door immetjes op 18-03-2016 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heb je nu ook een boiler?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• club25
Het zit nl zo dat het huis dat wij onlangs gekocht hebben verhuurd was in twee delen dus ook twee branders.

Aangezien onze brander beneden meer dan 25 jaar oud is en aan vervanging toe is willen we een zuinigere gascondensatieketel aanschaffen die heel het huis aankan. Zodanig kan die op zolder ook weggenomen worden.

Beide branders beschikken over een boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Voordeel van een boiler kan zijn:
- je kan een lichtere ketel nemen (zuiniger voor CV, wat grootste hap is van je gasverbruik) en toch voldoende warm tapwater krijgen (2 baden en een regendouche gelijktijdig bijvoorbeeld).
- je kan (later) gemakkelijk zonnecollectoren toevoegen.

Maar in jou plaats zou ik, als er geen zonnecollector in de planning staat, geen boiler willen. Wel nazien dat de warmwaterleidingen OK zijn (geen dichtgeroeste stalen buizen bijvoorbeeld), geld voor de boiler kan je eventueel daar in steken.

[ Voor 30% gewijzigd door naftebakje op 18-03-2016 10:06 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• club25
Ok maar ik ben niet overtuigd van een doorstromer omwille van de personen waarmee we zijn , het grote huis waarin we wonen en verschillende aftakpunten die soms wel eens gelijktijdig worden gebruikt want 2 badkamers ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

En nadelen zijn:
* Lege boiler = koud water
* 24/7 warmteverlies

Het benodigde vermogen is uit te rekenen. Wil je twee baden tegelijk vol laten lopen of twee douches?
En is dat dan 8 liter/minuut of 12 liter/minuut?

Een 28 kW combiketel (condensatie, HR107, doorstromer) kost €1k (aanschaf). Daar kun je er natuurlijk twee van nemen (redudancy) ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:32
Kijk dat vooral naar het aantal liters warm water wat de ketel kan leveren. Deze worden vaak samengevat binnen een CW4 , 5 of 6 waarbij CW6 het meeste warm water per minuut kan leveren. Je moet daarbij voor je zelf nagaan hoevaak het tegelijk douche voorkomt maar misschien ook wel hoelang er gedoucht wordt.

Wellicht interessant om je even hierin te verdiepen: http://centrale-verwarmin...-cw4-cw5-cw6-cv-ketel.php

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• club25
Om 200 liter leeg te krijgen dien je toch al veel te doen nietwaar ?

Als wij ik en mijn vriendin alleen er zijn dan is het meestal douchen beneden en boven gelijkertijd

Als de kinderen er zijn is dat meestal een bad boven en dan douchen beneden maar nu ook hebben we het voor maar dat zal aan de oude installatie liggen , dat wanneer het gelijktijdig gebeurt de ene merkelijk minder warm laat ons zeggen lauw water heeft tov de andere en het debiet ook minder is en aangezien we erop vooruit willen gaan , willen we de juiste keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De juiste keuze maken laten we aan jou over :)
Of de 90 liter, 160 liter of 200 liter groot genoeg is weten wij natuurlijk niet.
Dat ligt aan hoeveel, hoe lang, met hoe veel tijd er tussen gedouched wordt en een bad wordt gevuld.
De Nederlanders of dit forum zijn sowieso niet vaak meerdere badkamers gewend en boilers (zeker in deze klasse) zijn al snel moeilijk te plaatsen in een huis.

Tel daar bij op de stilstandverliezen, de geringe meerprijs van een leuke doorstromer én de afname in vraag door bijvoorbeeld een douchewaterwarmtewisselaar en je begrijpt dat een oplossing zonder boiler voor de posters hier veel logischer is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Acv is in nederland bekent als de Intergas kombi kompakt ketel. Lekker simpel en niet duur. Viessmann is toch wat deftiger en wordt veel in de 'grotere' huizen gebruikt.
Ik denk dat het niet veel uitmaakt welke je neemt.
Zelf zou ik wel een boiler nemen omdat je 2 badkamers hebt. Dan is het fijn om tegelijk te kunnen douchen, anders mis je eenmaal de meerwaarde van een 2e badkamer. Met een cw6 wordt dat al krap. Comfort kost eenmaal wat geld.
(Of je moet nog even wachten, Intergas/ACV zal met de Superflow 60 en 45 komen dit najaar, al gezien op de VSK beurs 2016. 60kW geiser met 22 l.p/m 60 graden warm water, een serieuze boilervervanger! En tevens xxl warmtapwater op A+ label!)

[ Voor 10% gewijzigd door DJKroon op 20-03-2016 14:13 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Met een douchewaterwarmtewisselaar (€400) kan je de ketel 30% kleiner kiezen én bespaar je 30% gas. Geen probleem om aan mijn 28 kW ketel 3 douches (van 8 liter/minuut) te hangen. Zie ook bijvoorbeeld Seafarer in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"
Een boiler kost vooral gas :)
Het stilstandverlies van een 200 liter boiler op 70 graden is al snel iets van 2 kWh per dag. Dit is 100 m³ gas per jaar, waar je niets van terug ziet.

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 20-03-2016 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

EN hoeveel water kan je hoofdwaterleiding überhaupt leveren? Ik mag blij zijn als ik de 12l/m haal...

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:16:
En nadelen zijn:
* Lege boiler = koud water
* 24/7 warmteverlies

Het benodigde vermogen is uit te rekenen. Wil je twee baden tegelijk vol laten lopen of twee douches?
En is dat dan 8 liter/minuut of 12 liter/minuut?

Een 28 kW combiketel (condensatie, HR107, doorstromer) kost €1k (aanschaf). Daar kun je er natuurlijk twee van nemen (redudancy) ;)
Absoluut niet lullig bedoeld, maar je redeneert als een echte Nederlander. Niets mis mee, zo zijn er nog ongeveer 17 miljoen.
Nederlanders hebben over het algemeen geen cent over voor hun technische installaties in hun woning. We maken er ook geen ruimte voor bij het ontwerp.
Vandaar dat iedereen over het nut van de boiler begint.

In België, maar zeker in Duitsland is dat anders. Daar zijn grote boilers veel normaler.

@de TS

De enige ketel die ik echt ken is de Buderus. Wordt in NL verkocht als de Nefit Baseline.
Echt een betrouwbare ketel, waarschijnlijk ook erg aantrekkelijk geprijsd.
Viessmann ken ik alleen van de hele grote modellen, daar is weinig op aan te merken.

Verder moet je met gelijktijdig gebruik van twee badkamers wel richting een boiler gaan.
Een boiler geeft sowieso een stuk comfort wat een doorstromer nooit kan geven. Namelijk snel en veel warm water.

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 20-03-2016 23:10 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Oxellaar schreef op zondag 20 maart 2016 @ 23:00:
[...]

Absoluut niet lullig bedoeld, maar je redeneert als een echte Nederlander. Niets mis mee, zo zijn er nog ongeveer 17 miljoen.
Nederlanders hebben over het algemeen geen cent over voor hun technische installaties in hun woning. We maken er ook geen ruimte voor bij het ontwerp.
Vandaar dat iedereen over het nut van de boiler begint.

In België, maar zeker in Duitsland is dat anders. Daar zijn grote boilers veel normaler.
Helemaal mee eens :)
En een oplossing met boiler gaat zeker werken zonder daar verder over na te hoeven denken en is zeker de veilige keuze.
Verder moet je met gelijktijdig gebruik van twee badkamers wel richting een boiler gaan.
Daar ben ik het niet mee eens.
Ik durf te stellen dat een boiler niet noodzakelijk is voor het gewenste comfortniveau en dat een oplossing met DWTW en doorstromer a. voldoet, b. misschien iets duurder is (maar misschien ook goedkoper), c. iets lastiger met aansluiten en d. minstens 30% goedkoper is in gebruik.

Alleen als beide badkamers een ligbad hebben en die tegelijk in 10 minuten gevuld moeten kunnen worden, zal je niet om een voorraad warm water heen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 09:42
Ik mis in je lijstje nog Remeha, zijn top gasketels hoor.

Ik heb enkel ervaring met Remeha en nu de viesman vitodens 200 met vitotrol 300 bediening en beiden zijn top voor verwarming. Ik heb het gevoel dat de Remeha wat stiller was, maar buiten de techinsche ruimte hoor je beiden niet.

De warmwater doorstroming van de Remeha (Quinta 35kW) ketel was trouwens voldoende om een bad vol te laten lopen en te douchen tegelijkertijd. Zeker met een eco douchekop valt dat allemaal reuze mee.

Warm water van de Viesmann (doorsroming) kan ik nog niet beoordelen, ik zit nog met een enkel tapkraaninstallatie (de hele binnen installatie is aangesloten op 1 kraantje) omdat ik de waterkeuring nog moet laten doen eens de keuken geïnstalleerd is.
Pagina: 1