SSD m2 windows 10 installeren

Pagina: 1
Acties:

• John_Q
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 31-08-2025
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
een laptop van 600 met een ssd optie
full hd
ips scherm

Wat is je budget?
budget ongeveer 650 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
voorkeur gaat uit naar een lenovo of een HP.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
in het forum over bbg zie ik een Medion laptop staan met een SSD m2 slot
[LBBG] Basislaptop april 2016
Medion Akoya E6421 (30019784)
lijkt mij een prima pc, zeker met een ssd m2 erbij.
bv pricewatch: Sandisk X400 M.2 256GB

mijn vraag is. Kan je makkelijk win 10 op de SSD installeren en de reeds aanwezig HD als een secundaire schijf gebruiken.
Of moet ik alles opnieuw installeren? zo ja hoe doen je dat? via een bootable usb stick?
Welke stappen moet je doen van 1e keer opstarten van de laptop tot dat alles werkt zoals hierboven beschreven.
Op internet kan ik er weinig over vinden (kan aan mijn zoekkwaliteiten liggen.

graag jullie ervaringen op dit gebied.
.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:36
Windows zal je sowieso opnieuw moeten installeren, vanaf bijvoorbeeld een usb-stick.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De kans is vrij groot dat je een verse installatie zal moeten doen.
Gewoon via de microsoft site de installatie downloaden, en daarna instellen dat je vanaf de usb kan booten
Via deze pagina zie je hoe je een usb stick gereed kan maken.
Daarna is het gewoon de stappen volgen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het makkelijkste is om een bootable USB-stick te maken met de Media Creation Tool. Die download het Windows 10 image en zet die op je USB-stick, makkelijker kan niet. :)

Maar zoek je ook nog een laptop dan? Want daar gaat je topic wel voornamelijk over, als ik het zo lees.
Voor 600-650 euro is het lastig een Lenovo of HP laptop te vinden met een 1080p IPS scherm en m2 slot.
Dan is het wellicht interessanter een Samsung 850 Evo te scoren, die hetzelfde presteerd als die m2 SSD, iets goedkoper is en vast wel in zo'n beetje elke laptop past.
Arator schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 22:14:
Windows zal je sowieso opnieuw moeten installeren, vanaf bijvoorbeeld een usb-stick.
Ben wel benieuwd waarom dit zou moeten? :) Op de meeste laptops staat immers Windows 10 out of the box al geïnstalleerd.
fm77 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 22:25:
De kans is vrij groot dat je een verse installatie zal moeten doen.
Waarom? De meeste laptops zijn tegenwoordig standaard voorzien van Windows 10. ;)

Ik weet wel, dat de bloatware e.d. dan niet aanwezig is en met een eigen clean install weet je ook 100% zeker dat dat zo is, maar an sich hoeft een gebruiker niet per se opnieuw te installeren op die manier. Vanuit Windows 10 kun je immers ook terug naar fabrieksinstellingen, bijvoorbeeld. Een complete herinstallatie is dus niet per se benodigd.

[ Voor 154% gewijzigd door CH4OS op 18-03-2016 00:12 ]

• fm77
  • Niet online
CptChaos schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 23:57:
Waarom? De meeste laptops zijn tegenwoordig standaard voorzien van Windows 10. ;)
Mijn ervaring is dat een hd clonen naar een ssd wel de nodige problemen kan geven. Toevallig van de week datzelfde gedaan bij de pc van mijn vriendin. Bleek dat de hd in de bios op IDE ingesteld stond. Bij een ssd wil je dat toch wel op ahci hebben staan. Gevolg was dus dat windows 10 niet wou booten, en ik alsnog een verse install moest doen.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat altijd het geval is (ik zei ook dat de kans vrij groot is :P)

Je kan altijd natuurlijk eerst een poging wagen. Met deze tool zou je al een heel eind komen.
Toch zou ik gewoon een nieuwe installatie uitvoeren....

[ Voor 14% gewijzigd door fm77 op 18-03-2016 00:39 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

fm77 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 00:35:
Mijn ervaring is dat een hd clonen naar een ssd wel de nodige problemen kan geven.
Het clonen van een HDD naar een SSD zou op zich geen problemen moeten geven, als de partities ná het clonen even goed aligned worden. Dan zou het geen problemen mogen geven.
Je kan altijd natuurlijk eerst een poging wagen. Met deze tool zou je al een heel eind komen.
Jep, met die tool heb ik zelf ook ervaring, werkt best aardig moet ik zeggen! :)

• fm77
  • Niet online
Ik weet wel, dat de bloatware e.d. dan niet aanwezig is en met een eigen clean install weet je ook 100% zeker dat dat zo is, maar an sich hoeft een gebruiker niet per se opnieuw te installeren op die manier. Vanuit Windows 10 kun je immers ook terug naar fabrieksinstellingen, bijvoorbeeld. Een complete herinstallatie is dus niet per se benodigd.
Je las wel dat hij de bestaande windows 10 installatie op een ssd wil hebben, en die disk als tweede schijf wil inzetten?

Crap, dit was eigenlijk bedoeld als edit in mn vorige post :P

[ Voor 5% gewijzigd door fm77 op 18-03-2016 00:42 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

fm77 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 00:42:
Je las wel dat hij de bestaande windows 10 installatie op een ssd wil hebben, en die disk als tweede schijf wil inzetten?
Ja, maar zie niet echt een reden waarom dan een herinstallatie nodig is. Met het clonen van de disks (en alignen van de parities) kan de TS wellicht voorkomen dat Windows 10 opnieuw moet activeren. Na het clonen kan de HDD altijd nog geformateerd worden. :)

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 18-03-2016 00:49 ]

• fm77
  • Niet online
CptChaos schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 00:49:
[...]
Ja, maar zie niet echt een reden waarom dan een herinstallatie nodig is. Met het clonen van de disks (en alignen van de parities) kan de TS wellicht voorkomen dat Windows 10 opnieuw moet activeren. Na het clonen kan de HDD altijd nog geformateerd worden. :)
Dat ben ik ook helemaal met je eens. Maar mijn ervaring is dat dat niet altijd zo gaat als je zou willen :)
Dus eerst proberen te klonen, mocht dat niet lukken een nieuwe installatie.
Zorg wel dat je ssd op AHCI staat in je bios (of uefi - kan er nog steeds niet aan wennen...).

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:36
Ik heb hetzelf ook gedaan met een Dell. Ssd erin en de aanwezige Hdd zou gaan dienen voor opslag. Deze kwam rechtstreeks uit de fabriek, juist 1 keer opgestart om te kijken of die het deed.
Naderhand bekeken had ik gewoon direct met een clean install moeten beginnen. Had me veel tijd en miserie bespaard.
Daarom zeg ik nieuwe installatie, zeker bij een laptop waarop nog geen persoonlijke documenten aanwezig zijn. Kan je je partities ook inrichten zoals je zelf wil.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Arator schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 06:19:
Ik heb hetzelf ook gedaan met een Dell. Ssd erin en de aanwezige Hdd zou gaan dienen voor opslag. Deze kwam rechtstreeks uit de fabriek, juist 1 keer opgestart om te kijken of die het deed.
Naderhand bekeken had ik gewoon direct met een clean install moeten beginnen. Had me veel tijd en miserie bespaard.
Daarom zeg ik nieuwe installatie, zeker bij een laptop waarop nog geen persoonlijke documenten aanwezig zijn. Kan je je partities ook inrichten zoals je zelf wil.
Op zich kan je na het clonen ook gewoon de partities aanpassen. Kost weliswaar wat meer tijd, maar het kan wel.

Probleem waar ik tegenaan loop, is dat ik niet weet wat het met de licentie doet. Kun je na een echte clean install van Windows 10 het nog wel activeren? Dankzij de SSD is je hardware ID immers anders. Vandaar dat ik liever éérst upgrade (of clone) en dáárna opnieuw installeer, dan dat ik direct opnieuw installeer en mijn Windows licentie kwijt ben.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
CptChaos schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:33:
[...]

Probleem waar ik tegenaan loop, is dat ik niet weet wat het met de licentie doet. Kun je na een echte clean install van Windows 10 het nog wel activeren? Dankzij de SSD is je hardware ID immers anders.
Het mag toch onderhand wel bekend verondersteld worden, dat je HDD/SSD naar believen kan vervangen.

Wat je niet kan vervangen: je moederbord.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Reepje schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 13:03:
Het mag toch onderhand wel bekend verondersteld worden, dat je HDD/SSD naar believen kan vervangen.

Wat je niet kan vervangen: je moederbord.
Ik wist dat dus inderdaad niet. als dit echt zo is, is dat heel mooi meegenomen en zou ik inderdaad gewoon gaan voor de clean install, direct op de SSD. :) De fase voor het invoeren van de license key dus even skippen!

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 18-03-2016 13:07 ]

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-02 14:34
Als je tegenwoordig een laptop koopt, zit de licentie key toch in/op het moederbord/bios/uefi?
Na het installeren zou de windows versie automatisch geactiveerd moeten zijn, omdat het OS de key dus zelf uitleest en zichzelf activeerd.

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-02 16:33

fub

fm77 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 00:35:
Toevallig heb ik gisteren precies dit gedaan met een M2 SSD van Samsung en precies die laptop! Eerst even de laptop ingesteld en zichzelf laten installeren enzo bij de eerste start-up, toen de SSD er in, software gedownload en een kloon laten maken. HDD even losgekoppeld zodat'ie van SSD zou booten, toen HDD weer aangekoppeld en een andere drive letter toegewezen. Was een beetje prutsen, maar werkt perfect nu.

• John_Q
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 31-08-2025
Mooi dat er zoveel antwoorden komen, terwijl ik via Google minder info vond.
Ga voor de clone en bij te veel gedoe gewoon een clean instalatie.
Allemaal dank voor de tips.

• mobile12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-12-2024
Dan is het wellicht interessanter een Samsung 850 Evo te scoren, die hetzelfde presteerd als die m2 SSD, iets goedkoper is en vast wel in zo'n beetje elke laptop past.
Ik ben ook op zoek naar een passende SSD in mijn Medion E6421. Waaruit blijkt dat de pricewatch: Samsung 850 EVO M.2 250GB (iets) goedkoper zou zijn dan de pricewatch: Sandisk X400 M.2 256GB

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mobile12 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:32:
Ik ben ook op zoek naar een passende SSD in mijn Medion E6421. Waaruit blijkt dat de pricewatch: Samsung 850 EVO M.2 250GB (iets) goedkoper zou zijn dan de pricewatch: Sandisk X400 M.2 256GB
Ik bedoelde 'normale', niet de M.2-variant.

[ Voor 84% gewijzigd door CH4OS op 21-03-2016 21:50 ]

• mobile12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-12-2024
CptChaos schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:49:
[...]

Ik bedoelde 'normale', niet de M.2-variant.
Aha, maar die 'normale' past volgens mij niet in de Medion E6421.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mobile12 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:53:
Aha, maar die 'normale' past volgens mij niet in de Medion E6421.
Hoeveel SATA poorten heeft die laptop dan? 2 toch? En die 1TB schijf, is toch die 5400RPM schijf? :?

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-12-2025
Het SNELSTE is om het vanaf de SSD zelf te installeren.
How-to:

http://www.instructables....USB-or-DVD-without-upgra/

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-02 16:33

fub

CptChaos schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:55:
Hoeveel SATA poorten heeft die laptop dan? 2 toch? En die 1TB schijf, is toch die 5400RPM schijf? :?
Er is zeker geen plek voor een SATA SSD in die laptop, ook al zou er nog een tweede SATA poort zijn. Zie ook de foto op http://tweakers.net/revie...geleken-medion-e6421.html. Die ruimte naast de schijf is het M2 slot, en daar kan je dus een M2 SSD in kwijt.
Pagina: 1