Nieuwe game PC bouwen, maar heb hulp nodig.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghiingis
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-04 10:18
Hallo beste tweakers,
Ik ben op zoek naar iemand die me kan helpen te besluiten of ik mijn eigen pc zou moeten bouwen of een voorgekauwde zou moeten kopen. Ik ga een mediadesign opleiding volgen en speel ook veel games. Ik zoek naar deze specificaties, het zijn de aanbevolen specificaties van Fallout 4.

CPU: Intel Core i7 4790 3.6 GHz/AMD FX-9590 4.7 GHz or equivalent
CPU Speed: 3.6Ghz or more
RAM: 8 GB
Video Card: NVIDIA GTX 780 3GB/AMD Radeon R9 290X 4GB or equivalent
Free Disk Space: 30 GB

Mijn huidige systeem:
AMD FX(tm)-8320 8 cores 3.50 GHz
RAM 8,00 GB
ASUS R9 280 series 3072 GB vRAM
60GB Kingston SATAIII V300 SSD
ARCTIC Freezer i11 / a11 CPU koeler
Energon EPS-750 watt
ASRock 980DE3/U3S3 (CPUSocket)
Sharkoon kast van normale grootte

Windows 10 64bit (gratis upgrade dus de DVD versie zal ik moeten kopen)
De Resolutie waarin ik meeste games speel is 1080p

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn PC heb ik nou 2 jaartjes. Maar ik ben niet meer tevreden met de prestaties. Mijn favoriete game op het moment zou ik graag op de maximale instellingen willen draaien. Fallout 4. Nogal een veeleisend spel maar ik heb het geld ervoor over, omdat ik een mediadesign opleiding ga volgen. Dus in de toekomst zal ik ook veel video's bewerken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn totale prijs zou ik het liefst niet ver boven de 1000/1100,- gooien. Dit is inclusief Windows 10.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik denk dat ik wel wat RAM geheugen van mijn huidige systeem erin stop, maar niks dat een groot verschil maakt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn droom PC is de PC die Fallout 4 op maximale instellingen draait zonder te zweten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar ATI/AMD, omdat ik het liefst de underdog steun. _/-\o_

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Over het algemeen heb ik geen voorkeur naar een wat kleinere case. Het maakt me niet echt uit hoe groot de bak zal zijn of hoe mooi de lichtjes knipperen. 8)

Ga je overklokken?
Ik hoop dat de PC die ik uiteindelijk heb genoeg kracht zal hebben van nature. Tenzij de processor al is overclocked voor ik hem koop. Maar liever niet vanwege achteruitgang van de levensduur.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen besluiten of ik een voorgekauwde PC moet kopen of mijn allereerste PC zelf moet bouwen. Het probleem is dat ik graag zou leren hoe ik mijn eigen PC bouw, maar geen idee heb waar ik moet beginnen. Misschien is er een topic op Tweakers waar het word uitgelegd? Misschien kennen jullie een winkel/website waar ik mijn droom PC kan kopen? Ik ben een complete newbie als het aankomt op een PC bouwen. 8)7

Voor wat het waard is, hulp en/of advies zou enorm gewaardeerd worden.

Met vriendelijke groet,
Nanosh van Houwelingen

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 359,50€ 359,50
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 85,95€ 85,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 353,95€ 353,95
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 58,48€ 58,48
1be quiet! Dark Rock 3€ 57,95€ 57,95
1Corsair RM550x€ 92,95€ 92,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 154,50€ 154,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.163,28

Dit is het systeem dat ik op het moment in gedachten heb. Ik heb nog twijfels over de voeding en koeling, want ik heb niet zoveel verstand van hoeveel ik nodig zal hebben. Denken jullie dat deze pc Fallout 4 aan kan op maximale instellingen?

[ Voor 38% gewijzigd door Ghiingis op 18-03-2016 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:46
Zou je dan willen beginnen met allereerst de specs van je huidige pc te plaatsen?
Dan kunnen we van daaruit weer verder kijken wat je allemaal nodig hebt en of je dat zelf in elkaar kunt knutselen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je zelf ook al een PC voor ogen om samen te stellen? Dan zou ik die ook nog even delen hier in dit topic. Hoe dit gemakkelijk gaat, lees je in Handleiding Pricewatch. Ook zijn er echt gigantisch veel topics, waarin PC's gezocht worden voor hetzelfde budget.

Heeft de opleiding ook een onderbouwing, waarom die i7 nodig is? Met welke applicaties worden er zoal gewerkt? Media is best een groot begrip en kan van alles omvatten, dus ook de software waarmee je uiteindelijk werken zal gedurende je opleiding.

Voor gaming is een i5 qua CPU ruim voldoende, maar omdat ik nu geen beeld heb, van de programma's die je uiteindelijk voor je opleiding gaat gebruiken, weet ik niet of dat uiteindelijk ook voldoende is of niet.
De PC die je koopt, zal sowieso genoeg power hebben, overclocken is niet per se nodig. Ik adviseer altijd om het niet te doen. Het snoept wel veel van je budget af en in de praktijk levert overclocken weinig meer op in performance.

Ook op YouTube zijn voldoende filmpjes te vinden hoe je een PC in elkaar steekt. Een groot kunstje is dat echt niet. Ook zijn er geschreven tutorials te vinden op het web.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolhoo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 13:55

lolhoo

Just reboot and relax

Baloes schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:42:
Zou je dan willen beginnen met allereerst de specs van je huidige pc te plaatsen?
Dan kunnen we van daaruit weer verder kijken wat je allemaal nodig hebt en of je dat zelf in elkaar kunt knutselen :)
Graag iets meer info ja.

Maar voor game zou ik echt naar Intel gaan.
AMD heeft momenteel gewoon niet de juiste procs voor het game :(
De gpu's hebben wel pit zat :)
Ook als je een Intel uit de 6de gen pakt heb je ddr4 ondersteuning.
Merk je niet veel van maar nieuwer is more feature proof.

Did you try to put it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghiingis
Baloes schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:42:
Net gedaan, dank je wel voor de tip. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 18:38
Waar woon je? Misschien dat er dan wel tweakers zijn die een dagje met je willen gaan zitten om je uit te leggen hoe je je eigen pc in elkaar kunt zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghiingis
CptChaos schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:44:

Heeft de opleiding ook een onderbouwing, waarom die i7 nodig is? Met welke applicaties worden er zoal gewerkt? Media is best een groot begrip en kan van alles omvatten, dus ook de software waarmee je uiteindelijk werken zal gedurende je opleiding.
Het probleem is dat ik geen idee heb van de programma's die ik ga gebruiken ik begin pas in september met de opleiding. Al ga ik er vanuit dat het gaat om videobewerking, waarschijnlijk het hele Adobe pakketje. Photoshop, Illustrator, Flash etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Over Windows 10:
Je kunt eventueel kijken om de harde schijven over te zetten naar de nieuwe PC, wellicht veranderd je hardware ID dan niet al te veel en kun je gewoon wederom Windows 10 gebruiken / activeren.
Anders je bestaande harde schijf clonen, wellicht scheelt dat ook nog?

Anders kun je goedkoop via het internet een Windows 7 of Windows 8 key kopen en die invullen bij de installatie van Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghiingis
CptChaos schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:57:
Over Windows 10:
Je kunt eventueel kijken om de harde schijven over te zetten naar de nieuwe PC, wellicht veranderd je hardware ID dan niet al te veel en kun je gewoon wederom Windows 10 gebruiken / activeren.
Anders je bestaande harde schijf clonen, wellicht scheelt dat ook nog?

Anders kun je goedkoop via het internet een Windows 7 of Windows 8 key kopen en die invullen bij de installatie van Windows 10.
Dat is een goede tip. Ook zal ik de tutorial die je hebt gepost even bekijken. Een probleem is dat ik geen dvd heb met Windows omdat ik die geinstalleerd heb besteld zodat het minder zou kosten. 8)7 Dus als mijn nieuwe pc straks de harde schijf niet herkend of Windows crashed heb ik mezelf wel een oor aan genaaid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tegenwoordig zou ik geen DVD meer gebruiken om te installeren. Met de Media Creation Tool kun je heel gemakkelijk een USB-stick maken met de installatie daarop. :) Is bovendien nog sneller dan DVD ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghiingis
BvZwolle schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:56:
Waar woon je? Misschien dat er dan wel tweakers zijn die een dagje met je willen gaan zitten om je uit te leggen hoe je je eigen pc in elkaar kunt zetten...
Ik woon in Etten-Leur, een dorp net onder Breda. Zal ik dat in de Topic zetten of zijn daar regels tegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je iemand zoekt, die je helpt met het in elkaar zetten van je PC, kun je dat meestal beter kwijt in een advertentie op Vraag & Aanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 18:38
Ghiingis schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 16:08:
[...]

Ik woon in Etten-Leur, een dorp net onder Breda. Zal ik dat in de Topic zetten of zijn daar regels tegen?
Ik zou het sowieso in de topicstart zetten, kan geen kwaad lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolhoo

lolhoo

Just reboot and relax

Ik heb even jouw specs met de specs van het spel vergeleken.
Wat ze vragen is echt een bakbeest van een machine. (niet dat jij een brak ding hebt ofzo hoor).
Maar de dingen die een upgrade nodig hebben zijn je proc en gpu.
Je proc kan je overklokken mocht je dat zelf willen/ kunnen.
Die cpu die ze vragen is gewoon een opgevoerde versie van wat je nu hebt :P
Betreft je gpu zal je echt moeten upgraden.
Nog een dingetje.
Op welke resolutie speel je?
Dat maakt namelijk nogal uit voor het aantal vram wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghiingis
lolhoo schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 16:25:
Wat ze vragen is echt een bakbeest van een machine. (niet dat jij een brak ding hebt ofzo hoor).
Nog een dingetje.
Mijn resolutie is 1900x1020, op een samsung monitor.
Volgens mij heeft AMD een manier om te overklokken in de driver zelf (Catalyst control center kan je cpu overklokken denk ik), raad je dit aan?
Want om een of andere reden kom ik niet in de bios sinds ik Windows 10 heb gedownload.
De gpu is de hele grafische kaart toch? of is het een chip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
De GPU is je grafische kaart :)

Of die fx 8320 zomaar ff overklokt kan worden hangt af van je moederbord alsook je voeding. Dus zou je die ook nog even kunnen plaatsen?

en zet je behuizing er ook meteen even bij. Hoe meer we weten van je huidige pc, des te beter kunnen we inschatten wat je eventueel allemaal nog kunt gebruiken voor een volgende :)
Heb je er ook al een SSD in zitten?

Een upgrade van je videokaart naar een r9 390 of gtx 970 (of hoger) gaat je al heel erg helpen in Fallout 4. Hierbij zou de mogelijkheid tot overklokken wel heel erg helpen om het potentieel van die kaarten goed te kunnen benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghiingis
Baloes schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 16:49:
De GPU is je grafische kaart :)

Of die fx 8320 zomaar ff overklokt kan worden hangt af van je moederbord alsook je voeding. Dus zou je die ook nog even kunnen plaatsen?

en zet je behuizing er ook meteen even bij. Hoe meer we weten van je huidige pc, des te beter kunnen we inschatten wat je eventueel allemaal nog kunt gebruiken voor een volgende :)
Heb je er ook al een SSD in zitten?

Een upgrade van je videokaart naar een r9 390 of gtx 970 (of hoger) gaat je al heel erg helpen in Fallout 4. Hierbij zou de mogelijkheid tot overklokken wel heel erg helpen om het potentieel van die kaarten goed te kunnen benutten.
60GB Kingston SATAIII V300 SSD
ARCTIC Freezer i11 / a11 CPU koeler

De voeding en het moederbord kan ik niet terugvinden in de systeem informatie.
Al weet ik dat het moederbord van ASrock is en de voeding zo'n 600+ watt aan stroom geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
Tsja.. We moeten toch echt de typenummers van je mobo en voeding hebben..

Dit kun je ook vinden door het zijpaneel er af te halen en het label op je voeding te checken.
Misschien kun je dan ook de naam van je mobo aflezen op het mobo zelf.

Mocht dat niet lukken download en draai dan het programma Speccy :
downloads: Speccy 1.29 build 714

De downloadlink staat rechts.

Hiermee kun je alle specs van je pc achterhalen (behalve die van de voeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghiingis
Baloes schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 17:18:
Tsja.. We moeten toch echt de typenummers van je mobo en voeding hebben..

Dit kun je ook vinden door het zijpaneel er af te halen en het label op je voeding te checken.
Misschien kun je dan ook de naam van je mobo aflezen op het mobo zelf.

Mocht dat niet lukken download en draai dan het programma Speccy :
downloads: Speccy 1.29 build 714

De downloadlink staat rechts.

Hiermee kun je alle specs van je pc achterhalen (behalve die van de voeding).
Ik heb het zijpaneel erafgehaald en dit heb ik kunnen lezen:
Energon EPS-750 watt voeding
ASrock moederbord: AMD socket AM3+

Is dat genoeg info? Anders download ik ff het programma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
Download het programma maar :)

Verder heb ik even geen review van je voeding kunnen vinden maar wat ik zo links en rechts tegenkom aan incidenten met en reacties op deze Intertech voeding doet me wel geloven dat dit een voeding van nogal inferieure kwaliteit is die je maar beter snel kunt vervangen.

Nooit problemen met de pc gehad?

[ Voor 83% gewijzigd door Baloes op 17-03-2016 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghiingis
ASRock 980DE3/U3S3 (CPUSocket)

Dit is het moederbord. Handig programma trouwens met de temperatuur erbij. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
Dat is een low end moederbordje dat niet geschikt is om je fx 8320 op te overklokken.
Dit omdat de VRM's die stroom leveren aan je CPU niet berekend zijn op de hoeveel power die nodig is voor jouw CPU (zeker niet bij een overclock) en daardoor heet kunnen worden, waardoor je CPU zich terug gaat klokken.
Hierbij heb je ook nog eens een tower koeler,dus niet 1 die koele lucht naar je mobo blaast. Dus de kans op oververhitting van die VRM's (doorfikken is mogelijk) is zeker bij een overklok erg groot.

Heb je nu niet al last van framedrops in games?

Mocht je meer uit je CPU willen halen dan heb je een ander moederbord nodig..helaas.

Maar goed. Je gaat een andere pc bouwen dus dan ben je daarvan verlost.

Eventueel kan ik je wel helpen met bouwen btw. Mits je hiervoor naar het illustere Oss (we zijn momenteel weer lekker positief in het nieuws) wil rijden. Minuutje of 40-50 schat ik zo :)

-Edit-

Terwijl je deze helaas niet al te positieve info ff laat bezinken ga ik een tijdje offline. Iets met eten en vrouw en kids enzo :)

Als ik jou was zou ik iig geval eens ff checken of je idd last hebt van die verschijnselen die ik noemde (framedrops in games ed.) Als dat zo is zou een extra fan die direct op de regio rond je CPU blaast al heel erg kunnen helpen.

Tsja.. en verder moet er dus nagedacht worden over een setup voor je nieuwe pc..

Hiervoor kun je eventueel al een beetje gaan speuren in dit forum omdat er al aardig wat mensen langs zijn gekomen die vergelijkbare eisen hadden als jij. Zo'n lijstje kun je importeren in je eigen wenslijsten sectie. Onderaan zo'n lijstje zit de knop "genereer RML" en kopieer die lap text dan volledig in je openings post door die te wijzigen. Staat trouwens ook allemaal hierin : Handleiding Pricewatch :)

[ Voor 33% gewijzigd door Baloes op 17-03-2016 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghiingis
Baloes schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 17:52:
Dat is een low end moederbordje dat niet geschikt is om je fx 8320 op te overklokken.
Dit omdat de VRM's die stroom leveren aan je CPU niet berekend zijn op de hoeveel power die nodig is voor jouw CPU (zeker niet bij een overclock) en daardoor heet kunnen worden, waardoor je CPU zich terug gaat klokken.
Hierbij heb je ook nog eens een tower koeler,dus niet 1 die koele lucht naar je mobo blaast. Dus de kans op oververhitting van die VRM's (doorfikken is mogelijk) is zeker bij een overklok erg groot.

Heb je nu niet al last van framedrops in games?

Mocht je meer uit je CPU willen halen dan heb je een ander moederbord nodig..helaas.

Maar goed. Je gaat een andere pc bouwen dus dan ben je daarvan verlost.

Eventueel kan ik je wel helpen met bouwen btw. Mits je hiervoor naar het illustere Oss (we zijn momenteel weer lekker positief in het nieuws) wil rijden. Minuutje of 40-50 schat ik zo :)
Dit is erg handige informatie, dus bedankt! :) Al zal ik binnenkort nog niet langs komen want ik ben nog aan het sparen voor operatie: doehetzelfPC.
Tot ik rond de 1200,- heb gespaard ga ik nog niet bouwen denk ik. Al zal ik wel naar een combinatie van onderdelen zoeken, en als ik zover ben dat ik het totale plaatje heb neem ik misschien nog wel contact op voor een bouwsessie.
Ik heb inderdaad wel last van framedrops, maar voornamelijk in Fallout 4. Andere games doen het nog prima, maar zijn ook niet zo zwaar als Fallout.
Dus als ik op zoek ga naar een moederbord is het belangrijk te letten op de VRM's? Of gaat het meer om de generatie en de koeling die ik erbij haal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
Het goedkoopste echt goede moederbord voor jouw processor is de pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

Hierop kun je prima een overklokkie aan je processor geven.

Maar zoals ik al eerder aangaf is het iig verstandig om de voeding (snel) te vervangen door een betere.
Een 550 watt voeding zou ruim voldoende moeten zijn voor je huidige combi.

Wat je kunt doen is in het Voeding advies en informatie topic - Deel 32 voorleggen dat je nu de Intertech Energon EPS-750 is en dat je een nieuwe zoekt. Ik zou als je het budget hebt zelf gaan voor de pricewatch: Corsair RM550x. Hij is prijzig idd. maar het is een topvoeding die je 10 jaar of langer plezier op gaat leveren.

Maar leg je voeding eerst ff voor in het voedingentopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghiingis
Baloes schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 19:27:
Het goedkoopste echt goede moederbord voor jouw processor is de pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

Hierop kun je prima een overklokkie aan je processor geven.

Maar zoals ik al eerder aangaf is het iig verstandig om de voeding (snel) te vervangen door een betere.
Een 550 watt voeding zou ruim voldoende moeten zijn voor je huidige combi.

Wat je kunt doen is in het Voeding advies en informatie topic - Deel 32 voorleggen dat je nu de Intertech Energon EPS-750 is en dat je een nieuwe zoekt. Ik zou als je het budget hebt zelf gaan voor de pricewatch: Corsair RM550x. Hij is prijzig idd. maar het is een topvoeding die je 10 jaar of langer plezier op gaat leveren.

Maar leg je voeding eerst ff voor in het voedingentopic :)
Ik heb een lijstje samengesteld. Denk je dat deze componenten samengaan? Ik heb waarschijnlijk wel een wat betere voeding en koeling nodig toch? Of heb ik bij die nieuwe processor nog een beter moederbord nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:31

br00ky

Moderator Harde Waren
Eerlijk? Zeer slechte keus. Nu voor AMD kiezen is buitengewoon slecht. Je loopt op ongeveer elke benchmark achter Intel aan. Daarbij is die 9590 erg heet en presteert maximaal op i5 niveau (maar vaker minder) die goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghiingis
br00ky schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 22:45:
Eerlijk? Zeer slechte keus. Nu voor AMD kiezen is buitengewoon slecht. Je loopt op ongeveer elke benchmark achter Intel aan. Daarbij is die 9590 erg heet en presteert maximaal op i5 niveau (maar vaker minder) die goedkoper zijn.
Geld dat ook voor gpu's van AMD? Of specifiek voor processoren? Zo ja maak ik een nieuwe lijst :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:31

br00ky

Moderator Harde Waren
Cpus. Tip, pak eens de recente best-buy guides erbij. Ook andere topics met een soortgelijk budget zijn erg nuttig. Nergens voor nodig om zelf het wiel proberen uit te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Nee, de GPU's zijn minder zuinig maar hebben een prima prijs-prestatie verhouding. In veel gevallen zelfs een betere verhouding dan bij Nvidia. Echter; Fallout 4 maakt gebruik van Nvidia gameworks, en dat is best wel te merken als je het spel op maximale instellingen wil draaien.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghiingis
br00ky schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 22:51:
Cpus. Tip, pak eens de recente best-buy guides erbij. Ook andere topics met een soortgelijk budget zijn erg nuttig. Nergens voor nodig om zelf het wiel proberen uit te vinden.
Ik had een vraagje over hyper threads. De i7 4790k heeft 4 cores, maar ik neem aan dat hij hyperthreading heeft. Zorgt dat ervoor dat je pc evenveel cores telt als bijvoorbeeld een 8 core AMD fx cpu? En hebben ze ook evenveel vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Ghiingis schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 23:14:
[...]

Ik had een vraagje over hyper threads. De i7 4790k heeft 4 cores, maar ik neem aan dat hij hyperthreading heeft. Zorgt dat ervoor dat je pc evenveel cores telt als bijvoorbeeld een 8 core AMD fx cpu? En hebben ze ook evenveel vermogen?
Waarom wil je zo graag een 8 core? De games runnen er niet persé sneller op. En kijk niet naar de 4790K dat is een 4th gen cpu, intel is al bij 6(skylake)! Daarnaast heb je dan ddr4 ram geheugen wat nog flink gaat ontwikkellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghiingis
Ok dank je dus de 4 in 4790 staat voor de gen :P
Sorry voor de stomme vragen maar ik ben niet zo goed met hardware.
Maar in de ene dag dat ik mijn account heb aangemaakt heb ik meer geleerd dan het laatste jaar! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Ghiingis schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 23:28:
Ok dank je dus de 4 in 4790 staat voor de gen :P
Sorry voor de stomme vragen maar ik ben niet zo goed met hardware.
Maar in de ene dag dat ik mijn account heb aangemaakt heb ik meer geleerd dan het laatste jaar! :)
Het is dat ik nu niet achter mn pc zit, en te lui ben om het op mijn telefoon te doen. Anders kwam er een lijstje :s. Een i7 6700 met simpel ram van kingston(let op, wel ddr4) zou morten voldoen. Als je wilt overclocken neem je de K versie van de cpu en een mobo met een Z170 chipset. Anders kan je voor een 110 of 150 type mobo gaan :) power phases luisteren niet al te nauw, maar gezien je budget kan je wel een mooi bordje uitzoeken! Ook over de gpu, je gamed op 1080P dus een gtx 970 zal meer in je lijstje passen. Zeker omdat je fallout wilt spelen, die vind een kaartje van nvidia nogal leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghiingis
robogeeka schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 23:31:
[...]

Het is dat ik nu niet achter mn pc zit, en te lui ben om het op mijn telefoon te doen. Anders kwam er een lijstje :s. Een i7 6700 met simpel ram van kingston(let op, wel ddr4) zou morten voldoen. Als je wilt overclocken neem je de K versie van de cpu en een mobo met een Z170 chipset. Anders kan je voor een 110 of 150 type mobo gaan :) power phases luisteren niet al te nauw, maar gezien je budget kan je wel een mooi bordje uitzoeken! Ook over de gpu, je gamed op 1080P dus een gtx 970 zal meer in je lijstje passen. Zeker omdat je fallout wilt spelen, die vind een kaartje van nvidia nogal leuk!
Ja tegenwoordig zijn de meeste games geoptimaliseerd voor Nvidia, ik zal maar moeten toegeven aan intel. Bedankt voor de feedback, ik ga mijn lijstje even aanpassen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Met de pc die je nu hebt heeft het weinig zin te upgraden. Uiteindelijk draait AMD nog opdezelfde architecture en zal je weinig winst behalen. Dit jaar komt de nieuwe zen reeks uit zou gewoon nog even geduld hebben.
Als je pc slecht presteerd zou ik is een nieuwe installatie aanraden en alvast een grotere SSD kopen en een goede voeding, hebt je daar nog ruimte op ? De pc die je als wens in je lijstje hebt zal je tops 10-20fps meer bieden.
http://www.gamersnexus.ne...benchmark-all-resolutions

Settings naar high en een half jaartje wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
Affijn.. Na een dartwedstrijd, wat bier en een whisky die naast me staat verder, weer terug in het topic...

Mannuh..het gaat hier niet alleen om fallout. TS gaat ookeen opleiding volgen waarbij photoshop en videobewerking een belangrijke rol gaan spelen (openingspost) Het feit wil echter dat het budget voor een dikke i7 pc nog niet bij elkaar is geschraapt/gewerkt. De aanschaf daarvan gaat waarschijnlijk pas in september plaatsvinden? Omdat niet precies bekend is welke software gebruikt gaat worden is het maken van een geschikt lijstje nu dus vrij lastig.

Echter, de huidige fx 8320 wordt waarschijnlijk geremd door het niet geschikt zijnde moederbordje..Daar moet dus ff een oplossing voor gevonden worden. Betekent dus extra koelen door een fan op het mobo te laten blazen of een ander mobo aanschaffen (via V&A?) dat die fx 8320 wel aankan toch? Samen met die r9 280 die overklokt kan worden (als je dat leuk vindt) richting een r9 280x kun je fallout best wel spelen op behoorlijke settings.

Verder is de huidige intertech voeding bagger en moet die zowiezo vervangen worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolhoo

lolhoo

Just reboot and relax

Baloes schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 01:00:
Affijn.. Na een dartwedstrijd, wat bier en een whisky die naast me staat verder, weer terug in het topic...

Mannuh..het gaat hier niet alleen om fallout. TS gaat ookeen opleiding volgen waarbij photoshop en videobewerking een belangrijke rol gaan spelen (openingspost) Het feit wil echter dat het budget voor een dikke i7 pc nog niet bij elkaar is geschraapt/gewerkt. De aanschaf daarvan gaat waarschijnlijk pas in september plaatsvinden? Omdat niet precies bekend is welke software gebruikt gaat worden is het maken van een geschikt lijstje nu dus vrij lastig.

Echter, de huidige fx 8320 wordt waarschijnlijk geremd door het niet geschikt zijnde moederbordje..Daar moet dus ff een oplossing voor gevonden worden. Betekent dus extra koelen door een fan op het mobo te laten blazen of een ander mobo aanschaffen (via V&A?) dat die fx 8320 wel aankan toch? Samen met die r9 280 die overklokt kan worden (als je dat leuk vindt) richting een r9 280x kun je fallout best wel spelen op behoorlijke settings.

Verder is de huidige intertech voeding bagger en moet die zowiezo vervangen worden..
Maar de ts kan zijn huidige pc nog verkopen.
Al is het alleen de gpu en cpu.
Het geeft toch wat extra adem ruimte in het budget.
Je ziet vaak dat die octa procs geremd worden door het spel.
Heb zelf een fx-8120 maar gebruik eigenlijk nooit me volle 8 cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghiingis
caanova1984 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 00:02:
Met de pc die je nu hebt heeft het weinig zin te upgraden. Uiteindelijk draait AMD nog opdezelfde architecture en zal je weinig winst behalen. Dit jaar komt de nieuwe zen reeks uit zou gewoon nog even geduld hebben.
Als je pc slecht presteerd zou ik is een nieuwe installatie aanraden en alvast een grotere SSD kopen en een goede voeding, hebt je daar nog ruimte op ? De pc die je als wens in je lijstje hebt zal je tops 10-20fps meer bieden.
http://www.gamersnexus.ne...benchmark-all-resolutions

Settings naar high en een half jaartje wachten.
Het probleem is ik haal goede FPS pas op medium settings, maar in urban areas zoals de binnenstad van Boston valt de fps extreem naar beneden. Ik weet dat dit ook Bethesda kan zijn (ik speel al jaren hun games) hun games zijn meestal niet zo best geoptimaliseerd. Plus de aanbevolen settings haal ik met dit lijstje en mijn huidige systeem valt daar gewoon aan te onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghiingis
Baloes schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 01:00:

Ik denk dat ik inderdaad ga beginnen door een moederbord en voeding te halen, want het lijkt me het meest praktische om te doen. Met deze twee kan ik ook gewoon weer verder upgraden toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
lolhoo schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 16:25:
Nog een dingetje.
dat valt reuze mee ik kom ook van een AMD FX(tm)-8320 8 cores 3.50 GHz 8 gig met SSD af .. alleen met een GTX970 4 gig maar speelde hem zonder moeite dus z'n bakbeest heb hij niet nodig

heb inmiddels een nieuwe systeem en hij draait niet beter of slechter

voor systeem zie hier onder

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghiingis
ravw schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 16:38:
[...]

dat valt reuze mee ik kom ook van een AMD FX(tm)-8320 8 cores 3.50 GHz 8 gig met SSD af .. alleen met een GTX970 4 gig maar speelde hem zonder moeite dus z'n bakbeest heb hij niet nodig

heb inmiddels een nieuwe systeem en hij draait niet beter of slechter

voor systeem zie hier onder
Zou ik mogen weten wat je settings zijn in game? En hoeveel onze gpu's verschillen qua prestaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
  • Nu online
Ghiingis schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 16:50:
[...]

Zou ik mogen weten wat je settings zijn in game? En hoeveel onze gpu's verschillen qua prestaties?
Ik draaide toen op 1080P ( 60hz) en alles op full ..

verkeerde link nu wel goed

http://gpu.userbenchmark....-vs-AMD-R9-280/2577vs2241

[ Voor 24% gewijzigd door ravw op 18-03-2016 17:03 ]

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghiingis
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 352,80€ 352,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 706,75

Ik twijfel nou tussen deze twee kaarten..
Of kan ik beter wachten op nieuwe uitgaves?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravw
  • Nu online
Ghiingis schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 16:57:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 352,80€ 352,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 706,75

Ik twijfel nou tussen deze twee kaarten..
Of kan ik beter wachten op nieuwe uitgaves?
ik zou wachten en gewoon even dit systeem behouden en pas als de nieuwe kaarten er zijn verder upgraden

maar die GTX 970 4gig is een goede kaart en ook minder energie verbruik

maar hier heb je de goede link om het verschil ana te geven met de GTX970

http://gpu.userbenchmark....-vs-AMD-R9-280/2577vs2241

[ Voor 6% gewijzigd door ravw op 18-03-2016 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Ghiingis schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 16:29:
[...]

Ik denk dat ik inderdaad ga beginnen door een moederbord en voeding te halen, want het lijkt me het meest praktische om te doen. Met deze twee kan ik ook gewoon weer verder upgraden toch?
Het wordt een beetje tricky. Ze gaan namelijk naar AM4 al las ik dat het backward compatible gaat worden. Kan je niet proberen softwarematig te overklokken kijken of het beter wordt. Heb j al een clean install geprobeerd. Het neigt meer. Naar ergens een bottleneck zie je deze niet toevallig in resmon ? Nieuwe voeding kan sowieso geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghiingis
caanova1984 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 18:18:
[...]

Het wordt een beetje tricky. Ze gaan namelijk naar AM4 al las ik dat het backward compatible gaat worden. Kan je niet proberen softwarematig te overklokken kijken of het beter wordt. Heb j al een clean install geprobeerd. Het neigt meer. Naar ergens een bottleneck zie je deze niet toevallig in resmon ? Nieuwe voeding kan sowieso geen kwaad.
Ik had begrepen dat mijn moederbord niet compatible is met overklokking. En ik zou graag een clean install doen inderdaad, maar ik heb geen windows op dvd, omdat ik zo stom was alleen de installatie te halen. 8)7
Dus eerst koop ik denk ik een windows licentie die ik op usb zet. Dan zie ik wel verder qua upgraden.

Maar heeft am4 ook efect op compatibiliteit qua sockets?
Ik ben niet zo ervaren in hardware.

[ Voor 5% gewijzigd door Ghiingis op 18-03-2016 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Je kan altijd softwarematig overklokken (denk ik), of het verstandig is met een build-in (onbekende) voeding is op eigen risico qua stroom moet die het makkelijk aankunnen.
GPU
http://event.asus.com/vga/2012/gpu_tweak/
CPU
http://www.amd.com/en-us/...ologies-gaming/over-drive

Je kan met je windows key gewoon downloaden W10 downloaden van het internet en anders kan je er evaluatie W10 op zetten.
Met een prebuild computer moet je eigenlijk een OEM key van windows hebben. Je Windows 10 install zou trouwens moeten herkennen dat je dezelfde computer gebruikt dus dan hoef je niet je key in te voeren.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
https://www.microsoft.com...ate-windows-10-enterprise ( is de enterprise versie dus je zal moeten downgraden wanneer je pro hebt.
https://www.microsoft.com...ows-usb-dvd-download-tool

AM4 wordt de nieuwe socket je zal nou AM3 of AM3 plus hebben. Denk alleen niet dat een nieuwe CPU op een AM3 moederboard gaat passen waarschijnlijk wel je CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghiingis
caanova1984 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 18:47:
Je kan altijd softwarematig overklokken (denk ik), of het verstandig is met een build-in (onbekende) voeding is op eigen risico qua stroom moet die het makkelijk aankunnen.
GPU
http://event.asus.com/vga/2012/gpu_tweak/
CPU
http://www.amd.com/en-us/...ologies-gaming/over-drive

Je kan met je windows key gewoon downloaden W10 downloaden van het internet en anders kan je er evaluatie W10 op zetten.
Met een prebuild computer moet je eigenlijk een OEM key van windows hebben. Je Windows 10 install zou trouwens moeten herkennen dat je dezelfde computer gebruikt dus dan hoef je niet je key in te voeren.
https://www.microsoft.com...ate-windows-10-enterprise ( is de enterprise versie dus je zal moeten downgraden wanneer je pro hebt.
https://www.microsoft.com...ows-usb-dvd-download-tool

AM4 wordt de nieuwe socket je zal nou AM3 of AM3 plus hebben. Denk alleen niet dat een nieuwe CPU op een AM3 moederboard gaat passen waarschijnlijk wel je CPU.
Ik heb dit programma gedownload, omdat ik de home versie heb.
Dus ik hoef alleen instructies te volgen van het programma en hij maakt mijn usb installatie klaar toch?
De microsoft website gaf erg weinig informatie namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

:? Volgens mij wel jah, het is al weer een tijd geleden.
Was meer aan het reageren dan aan het denken.
http://www.tenforums.com/...0-reset-windows-10-a.html veel makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrbassien
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 11:50
Sorry dat ik het zeg, maar een voorgekauwde pc lijkt mij niet echt slim *badumtsss*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghiingis
Mrbassien schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 22:37:
Sorry dat ik het zeg, maar een voorgekauwde pc lijkt mij niet echt slim *badumtsss*
Duim omhoog voor de ''Badumtss''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghiingis
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 357,49€ 357,49
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 85,95€ 85,95
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 54,98€ 54,98
1be quiet! Dark Rock 3€ 57,95€ 57,95
1Corsair RM550x€ 92,95€ 92,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 153,-€ 153,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.156,27

Dit word de uiteindelijke build denk ik.
Ik heb gemerkt dat mijn usb ports en zijpanelen af en toe statisch geladen zijn, dus mijn voeding moet z.s.m. vervangen worden. Daar begin ik mee over een paar dagen. Misschien ook gelijk de koeler en het moederbord. Waarschijnlijk kan ik wel weer een tijdje door als ik dit systeem bij elkaar gesprokkeld heb.
Als jullie iets vernemen wat niet past bij het een of ander zou ik het nog graag weten.
Ik denk dat ik alles goed heb doorgekeken, maar dit is de eerste keer dat ik zoiets doe dus misschien heb ik nog iets over het hoofd gezien.
Pagina: 1