Kosten schadetaxatie schijnbaar niet te verhalen

Pagina: 1
Acties:
  • 6.864 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:24
Situatie:
Ik sta stil in de file, auto achter mij let niet op en klapt op mijn achterkant. Scheur in achterbumper. Geen idee of er verdere schade is.

Contact
Contact met het bedrijf (tussenpersoon) tussen mij en verzekering gehad. Zij geven aan dat ik bij aangesloten bedrijf taxatie en eventueel herstel moet laten doen.
Omdat ik dezelfde perikelen als de vorige keer (zie: Autoverzekering tegenpartij betaalt maar niet uit) wil voorkomen, besloten dit dan maar te doen.

Auto weggebracht
Vanochtend heb ik de auto naar het bedrijf gebracht.
Bij de vraag of ik het wil laten repareren heb ik geantwoord dat ik dit niet wil als het alleen maar de bumper is en geen plaatmateriaal of iets dergelijks. Ik heb namelijk nog een goede achterbumper liggen en deze kan ik zelf wel plaatsen. "Prima, afgesproken."
Zij laten weten wanneer de taxatie klaar is.

Maar dan
Krijg ik zojuist een telefoontje dat ik het taxatierapport op kan halen en of ik 85 euro mee wil brengen.
Enigszins verbaasd vraag ik waarvoor die 85 euro is. Dat is voor het opstellen van het taxatie rapport.
Dit was de eerste keer dat ik dit hoorde en op mijn vervolgvraag of ik die kosten kan declareren bij de verzekering krijg ik te horen dat hier geen mogelijkheid toe is. Als ik het laat repareren krijg ik de 85 euro terug.

Dat is toch raar?
Ik snap dat zij kosten (personeel, apparatuur etc.) hebben voor het taxeren. Maar dat hebben zij dan toch te verhalen bij mijn verzekering (ik ben all-risk verzekerd) of die van de tegenpartij? Daar hoef ik toch niet voor op te draaien?

Wie o wie kan mij dit uitleggen.

Beste antwoord (via PdeBie op 17-03-2016 14:48)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:25
Ik heb het ook eens gehad.
Mijn auto stond geparkeerd, iemand rijdt er achterop.
Uiteraard beide formulier ingevuld etc. Mijn verzekering geeft aan naar een erkend schadeherstel bedrijf te gaan.
Gekozen om zelf onderdelen ergens vandaan te halen omdat de auto oud was.
De taxatie is alleen om te zien hoeveel de reparatie gaat kosten.
Als je het zelf repareert, moet je het bedrag voor taxatie betalen. Je krijgt van de verzekering wel het volledige bedrag!
Laat je het repareren, dan vervallen die kosten voor taxatie.

Sleutel hier is dat je alleen de taxatie laat doen. Het volledige bedrag voor de reparatie krijg jij gewoon op je rekening. Aangezien je zelf een bumper hebt liggen en die zelf er op kan zetten, dan hou je waarschijnlijk geld over.

Ofwel, het bedrag wat op de taxatie staat, is wat jij krijgt minus het bedrag van de taxatie zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door Arunia op 17-03-2016 14:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

PdeBie schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:06:
Situatie:
Wie o wie kan mij dit uitleggen.
En wat zei de verzekering van de tegenpartij toen je de factuur bij hun ter declaratie wilde indienen?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Gezien iemand anders achter op jouw auto is gereden, ligt de schuld ( zoals doet blijken uit de casus) bij de tegenpartij.
Het lijkt mij dan ook dat dit een situatie is waar jouw verzekering de rekening neerlegt bij de verzekering van de tegenpartij.

[ Voor 7% gewijzigd door dennisk. op 17-03-2016 14:09 ]

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Hooglander1 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:09:
[...]

En wat zei de verzekering van de tegenpartij toen je de factuur bij hun ter declaratie wilde indienen?
Geen contact mee gehad. Dit alles is nog geen uur geleden gebeurt. Ben nu vooral even flabbergasted en wil wat advies inwinnen voordat ik, misschien onterecht, oververhit vanmiddag mijn auto op ga halen.
dennisk. schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:09:
Gezien iemand anders achter op jouw auto is gereden, ligt de schuld ( zoals doet blijken uit de casus) bij de tegenpartij.
Het lijkt mij dan ook dat dit een situatie is waar jouw verzekering de rekening neerlegt bij de verzekering van de tegenpartij.
Dat lijkt mij dus ook. Waarom zou ik die 85 euro moeten betalen? Dat moet het schadebedrijf toch verhalen bij mijn verzekering? En die verhaalt het dan toch bij de verzekering van de tegenpartij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:47
PdeBie schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:12:
[...]

Geen contact mee gehad. Dit alles is nog geen uur geleden gebeurt. Ben nu vooral even flabbergasted en wil wat advies inwinnen voordat ik, misschien onterecht, oververhit vanmiddag mijn auto op ga halen.

[...]

Dat lijkt mij dus ook. Waarom zou ik die 85 euro moeten betalen? Dat moet het schadebedrijf toch verhalen bij mijn verzekering? En die verhaalt het dan toch bij de verzekering van de tegenpartij?
Omdat jij een dienst van hun afneemt lijkt het mij ook logisch dat jij de door jouw gemaakte kosten (en waardevermindering) verhaalt op de (verzekering van de) tegenpartij. Als jij alleen WA bent verzekerd dan speelt je eigen verzekering ook meestal geen rol in dit verhaal.

Waarom zou het logisch zijn dat het schadebedrijf de kosten gaat verhalen bij jouw verzekering :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Hoe het precies zit met het autobedrijf en het doorsturen van de rekening weet ik niet. Wellicht dat het mogelijk is om contact op te nemen met jouw verzekering. Ik neem aan dat ze op de hoogte zijn van het voorval?

Jouw verzekeringsmaatschappij kan je allicht beter informeren over hoe om te gaan met deze situatie en wat er dient te gebeuren met de rekening. Uiteindelijk zal het ( naar verwachting) door de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij worden betaald/vergoed.

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

[...]

Beetje idioot, want je had ze ondertussen allang kunnen bellen...
[...]

Omdat jij iets vraagt aan dat bedrijf om uit te voeren? Niet de verzekering. Jij hebt een afspraak met het bedrijf gemaakt. Dat jij vervolgens een vordering hebt bij de tegenpartij omdat zij jou hebben gevraagd dit te doen wil niet zeggen dat jij kan weigeren een factuur te betalen voor iets wat jij ze gevraagd hebt te doen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 18:47

Rmg

[...]

Waarom zou het schadebedrijf bij JOUW verzekering verhaal moeten gaan halen?

:?

Dat het in 1 go gaat is bij een schaderapport -> reparatie is omdat het vaak veel kost en omdat de verzekeraar dan al contact is met het schadebedrijf. Dat je die service vaak krijgt is mooi, maar het hoeft niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Volgens mij heeft jouw verzekering hier niks mee te maken maar de verzekering van de tegenpartij. En die heeft jouw toch opdracht gegeven om die taxatatie te laten doen? Die zullen dit ook moeten betalen maar je omschrijft dat ja zelf het wil repareren maar de verzekering heeft of het laten repareren bij de taxateur/schadebedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:50
Normaal gesproken vervallen de taxatiekosten als je laat repareren bij degene waar de schade is getaxeerd.

Schadeboeren werken niet voor niets. Een taxatie kost nu eenmaal tijd en expertise.

Jij werkt toch ook niet gratis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ik snap dat zo'n schadeherstelbedrijf niet voor niets werkt.

Maar waarom moet ik die gemaakte kosten eerst zelf betalen en dan wachten tot ik ze terugkrijg van de verzekering van mijn tegenpartij? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:32
PdeBie schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:23:

Maar waarom moet ik die gemaakte kosten eerst zelf betalen en dan wachten tot ik ze terugkrijg van de verzekering van mijn tegenpartij? :?
Omdat het schadeherstelbedrijf geen partij is in het conflict willen ze er ook niet tussen gaan zitten.

Als de buren een bal door je ruit schoppen, laat je deze ook maken, betaal je de glaszetter en ga je met de factuur naar de buren. Of zeg je tegen de glaszetter ga het geld maar bij de buren halen?

[ Voor 19% gewijzigd door LordSinclair op 17-03-2016 14:29 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
LordSinclair schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:27:
[...]
Of zeg je tegen de glaszetter ga het geld maar bij de buren halen?
Ja. Stuur de rekening maar naar de buren ja.
Ik ga toch niet betalen voor iets waar ik niet schuldig aan ben? Daar ben ik toch voor verzekerd? En de buren ook?

[ Voor 7% gewijzigd door PdeBie op 17-03-2016 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

PdeBie schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:31:
[...]

Ja. Stuur de rekening maar naar de buren ja.
Ik ga toch niet betalen voor iets waar ik niet schuldig aan ben? Daar ben ik toch voor verzekerd? En de buren ook?
Betalen is wat anders dan voorschieten. Glaszetter kan fluiten naar zijn geld als de buren weigeren te betalen, die wilt gewoon geld zien.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Tsurany schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:34:
[...]

Betalen is wat anders dan voorschieten. Glaszetter kan fluiten naar zijn geld als de buren weigeren te betalen, die wilt gewoon geld zien.
Dat snap ik. Dat wilt het schadeherstelbedrijf ook.

Alleen ik krijg van mijn tussenpersoon te horen dat ik naar dat bedrijf moet. En dat dan alles geregeld wordt. Vervolgens krijg ik te horen dat ik € 85 moet betalen.

En hoe en of ik die dan terug krijg? Ik weet het niet. Dat is mij dus alles behalve duidelijk.

--------------- edit ---------------
Ik ben overigens echt een leek op dit gebied. Ik heb hier totaal geen ervaring in (of in ieder geval heel weinig) en wil dit eigenlijk ook zo houden, maar dat heb je helaas niet altijd zelf in de hand.

Maar ik vind de gang van zaken gewoon raar. Ik snap niet dat als ik all-risk verzekerd ben en de tegenpartij ook gewoon verzekerd is er eerst geld van mijn rekening af moet, terwijl dat volgens mij gewoon van de verzekering van de tegenpartij af moet komen.

[ Voor 30% gewijzigd door PdeBie op 17-03-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

En dan vraag je het hier op het forum en niet aan je tussenpersoon? ... :?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Fietsbel schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:37:
En dan vraag je het hier op het forum en niet aan je tussenpersoon? ... :?
Zie edit vorige post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

PdeBie schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:36:
[...]

Dat snap ik. Dat wilt het schadeherstelbedrijf ook.

Alleen ik krijg van mijn tussenpersoon te horen dat ik naar dat bedrijf moet. En dat dan alles geregeld wordt. Vervolgens krijg ik te horen dat ik € 85 moet betalen.

En hoe en of ik die dan terug krijg? Ik weet het niet. Dat is mij dus alles behalve duidelijk.

--------------- edit ---------------
Ik ben overigens echt een leek op dit gebied. Ik heb hier totaal geen ervaring in (of in ieder geval heel weinig) en wil dit eigenlijk ook zo houden, maar dat heb je helaas niet altijd zelf in de hand.

Maar ik vind de gang van zaken gewoon raar. Ik snap niet dat als ik all-risk verzekerd ben en de tegenpartij ook gewoon verzekerd is er eerst geld van mijn rekening af moet, terwijl dat volgens mij gewoon van de verzekering van de tegenpartij af moet komen.
toon volledige bericht
Ik weet niet waar je last van hebt ? Kalmeer ff en realiseer je dat dit gewoon normaal is. JIJ gaat naar een bedrijf en laat iets uitvoeren, dat moet JIJ betalen. vervolgens kun je dat als kosten opvoeren...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
Uiteraard beide formulier ingevuld etc. Mijn verzekering geeft aan naar een erkend schadeherstel bedrijf te gaan.
Als je het zelf repareert, moet je het bedrag voor taxatie betalen. Je krijgt van de verzekering wel het volledige bedrag!

Sleutel hier is dat je alleen de taxatie laat doen. Het volledige bedrag voor de reparatie krijg jij gewoon op je rekening. Aangezien je zelf een bumper hebt liggen en die zelf er op kan zetten, dan hou je waarschijnlijk geld over.

Ofwel, het bedrag wat op de taxatie staat, is wat jij krijgt minus het bedrag van de taxatie zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door Arunia op 17-03-2016 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Arunia schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:42:

Dank u. Dit maakt het een stuk duidelijker voor mij.
Maar de kosten voor de taxatie, door zelf te repareren, ben je dan dus wel kwijt als het ware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nee die kun je gewoon opgeven, er moet immers worden geschat wat de werkelijke schade is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
PdeBie schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:46:
[...]

Dank u. Dit maakt het een stuk duidelijker voor mij.
Maar de kosten voor de taxatie, door zelf te repareren, ben je dan dus wel kwijt als het ware?
Dat klopt.

Normaal laat je een taxatie doen en meteen repareren. Dat is eigenlijk het totaal bedrag wat de verzekering betaald aan het herstelbedrijf.

Nu laat je alleen de taxatie doen. Dit bedrag "krijg" je van de verzekering terug, maar zit al in het totaal bedrag wat op die taxatie naar voren komt.

[ Voor 34% gewijzigd door Arunia op 17-03-2016 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noppesnada
PdeBie schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:23:

In een grijs verleden toen ik nog "in de autoverzekeringen zat en bij een autobedrijf werkte" was het simpel.

-Taxatie kost geld, tijd, expertise en energie
-Hersteller is geen partij in het verhalen van kosten tegenpartij (voor hetzelfde betwist de tegenpartij de schuld en keert zijn verzekering niet uit, daar sta je dan als hersteller).
-Als je de schade laat herstellen weet ik vrijwel zeker dat de kosten voor de taxatie ook komen te vervallen.
-Je kiest er zelf voor om de schade uitgekeerd te krijgen en zelf de schade te herstellen. Dat is je goed recht natuurlijk (zelf ook enkele malen gedaan). Je voordeel is dat je de schade waarschijnlijk voor een fractie kunt herstellen (of niet) en de rest als "winst" pakt (is eigenlijk een verkeerde term). Wat mij betreft allemaal volkomen begrijpelijk en zelf ook gedaan.
-Ik denk niet dat je de kosten voor taxatie kunt verhalen op de tegenpartij, deze vervallen immers als je de schade laat herstellen (en zitten dus in het schadebedrag verrekend)

Blijft staan dat degene die werkt (schadehersteller) betaald moet worden en helemaal NIETS met jouw verzekering te maken heeft totdat een opdracht tot schadeherstel wordt gegeven en het geld aan de hersteller wordt betaald in plaats van aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@noppesnada: Dank je wel. Duidelijk.

@ de rest:
+1 voor degene die ik, nu ik het rustig nalees nu de emoties wat gezakt zijn, ook snap.

Was gewoon overrompeld door emoties, puur omdat ik het niet snap.
Verzekeringen.... blegh... noodzakelijk kwaad helaas. :)

[ Voor 76% gewijzigd door PdeBie op 17-03-2016 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als je de schade laat herstellen door de taxateur dan heb jij 1) geen taxatie kosten en 2) geen schade aan je auto.

Als jij de auto zelf of ergens anders laat repareren moet de taxateur nog steeds betaald worden. Op deze manier houd de taxateur er ook nog een boterham aan over aangezien je een erkend schadeherstel bedrijf worden en blijven ook geld en moeite kost.

Edit: te laat -,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
PdeBie schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:53:
@noppesnada: Dank je wel. Duidelijk.

@ de rest:
+1 voor degene die ik, nu ik het rustig nalees nu de emoties wat gezakt zijn, ook snap.

Was gewoon overrompeld door emoties, puur omdat ik het niet snap.
Verzekeringen.... blegh... noodzakelijk kwaad helaas. :)
Begrijp het wel, schade is altijd vervelend.

Succes met de afhandeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Nog even voor de duidelijkheid hoe de flow loopt:

klant (jij) = koopt iets/neemt een dienst af => hersteller/taxateur/leverancier

Hersteller/taxateur/leverancier = stuurt factuur/rekent af => opdrachtgever (jij)

Die factuur is gevolg van schade waar jij voor verzekerd bent, dus:
verzekerde (jij) = declareert schade => verzekeringsmaatschappij (jouw eigen)

De schade is veroorzaakt door een derde partij, dus:
verzekeringsmaatschappij = stelt aansprakelijk => tegenpartij

Tegenpartij is hier (hopelijk) voor verzekerd, dus:
tegenpartij = declareert schade => verzekeringsmaatschappij (zijn eigen)

Het geld stroomt dan in principe in tegengestelde richting, met dien verstande dat jouw verzekeringsmaatschappij jou in principe gewoon betaalt, ongeacht of de schade al verhaald is.

In sommige gevallen kunnen er voor het gemak wat stappen worden overgeslagen, afhankelijk van afspraken die bepaalde leveranciers met verzekeringsmaatschappijen, of verzekeringsmaatschappijen onderling, hebben.

[ Voor 38% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 17-03-2016 15:47 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:47
Bovenstaande geldt als je all risk bent verzekerd :)

Als je alleen WA bent verzekerd is het zo:
klant (jij) = koopt iets/neemt een dienst af => hersteller/taxateur/leverancier
Hersteller/taxateur/leverancier = stuurt factuur/rekent af => opdrachtgever (jij)

Die factuur is gevolg van schade door een derden, dus:
Slachtoffer (jij) = stelt aansprakelijk => tegenpartij

Tegenpartij is hier (hopelijk) voor verzekerd, dus:
tegenpartij = declareert schade => verzekeringsmaatschappij (zijn eigen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-05 14:01
Apart, toen een mevrouw uit een parkeerhaven wou gaan had ze niet in de gaten dat er inmiddels al een ander voertuig naast haar was geparkeerd inmiddels (ik dus) dus ze draaide zo de neus van haar auto in mijn flank.
Toentertijd moest ik mijn auto naar mijn garage brengen daar zal een expert langskomen die de schade zou beoordelen. Heb nooit de schade laten repareren, heb nooit enig factuur ontvangen.

Wat is er hier dan anders aan?
Misschien wel een sidenote: Was al een ouder bakkie waarvan economisch total loss al snel was gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zoals ik zei: het kan zijn dat er wat short-cuts in the proces zitten op basis van afspraken die bepaalde reparateurs/taxateurs hebben met bepaalde verzekeringsmaatschappijen. Net zoals in de gezondheidszorg waar je soms een factuur van een behandelaar of apotheker krijgt die je zelf moet indienen bij de verzekeringsmaatschappij en soms niet.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Dat is altijd, daarom wil je wel een taxatierapport als het een wrak van een auto is en de dagwaarde 200 euro is.

Maar als je een auto van een jaar oud hebt van 50.000 euro en er knalt iemand achterop dan boeit die 85 euro niet. Maar vooraf vertellen ze je echt wel dat er kosten aan een taxatie zijn.

Zo knalde er vorig jaar een 107 op mijn V70II van 2001. Ik zag al meteen dat dit 1500 euro gaat worden ondanks dat je niks zag en de 107 helemaal in elkaar zat. Even 65 euro afgetikt voor schaderapport, en daarna 1500 euro in eigen zak min 20 euro voor een spuitbus. Dan is die 65 euro niet erg. 85 euro is wel veel zeg. Je moet altijd even rondbellen en kijken wie het cheapst is.

Dit is net zo lachwekkend als dat andere topic, ja een vriend van me demonteerd de auto en nu heb ik een bekeuring voor niet verzekerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 319464 op 24-03-2016 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01:20
Weliswaar een oud topic, maar voor mij helaas actueel.

Uiteraard dienen de kosten van een schadetaxatie door de aansprakelijke tegenpartij vergoed te worden. Immers, jij bent niet schuldig aan de schade en hoeft dus ook geen kosten te dragen van de gevolgen daarvan.

Echter de schadeherstellers/verzekeraars hebben er belang bij dat de schade gerepareerd wordt in plaats van dat de consument de waardevermindering van zijn auto + de kosten van schadetaxatie vergoed krijgt.

Vandaar het trucje om de consument te motiveren: "u krijgt de kosten van taxatie terug bij reparatie".

Juridisch juist is het niet. Helaas werken de verzekeraars hieraan mee en willen ze niet de taxatiekosten op de tegenpartij verhalen bij een verhaalschade is mijn ervaring. Mocht het anders zijn dan hoor ik het graag!

Iedereen zou moeten protesteren tegen deze gang van zaken. Alle kosten dienen bij schade buiten eigen schuld vergoed te worden inclusief kosten voor taxatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:29
mv_ak schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 11:08:

Uiteraard dienen de kosten van een schadetaxatie door de aansprakelijke tegenpartij vergoed te worden. Immers, jij bent niet schuldig aan de schade en hoeft dus ook geen kosten te dragen van de gevolgen daarvan.

Echter de schadeherstellers/verzekeraars hebben er belang bij dat de schade gerepareerd wordt in plaats van dat de consument de waardevermindering van zijn auto + de kosten van schadetaxatie vergoed krijgt.

Vandaar het trucje om de consument te motiveren: "u krijgt de kosten van taxatie terug bij reparatie".

Juridisch juist is het niet. Helaas werken de verzekeraars hieraan mee en willen ze niet de taxatiekosten op de tegenpartij verhalen bij een verhaalschade is mijn ervaring. Mocht het anders zijn dan hoor ik het graag!

Iedereen zou moeten protesteren tegen deze gang van zaken. Alle kosten dienen bij schade buiten eigen schuld vergoed te worden inclusief kosten voor taxatie.
toon volledige bericht
Persoonlijk heb ik de taxatie destijds laten uitvoeren en de kosten (200 euro) gewoon neergelegd bij de verzekeraar die deze netjes hebben uitbetaald. Ik zou me dus niet zo maar gek laten maken door wat een taxatiebedrijf/schade hersteller aangeeft en het gewoon bij de verzekeraar neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

mv_ak schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 11:08:

toon volledige bericht
Het “trucje” is toch heel normaal.
Als jij een bedrijf zou hebben ga je toch ook niet voor niks werken? Jij moet ook je personeel en pand betalen.

Dat de verzekeraar het moet uitkeren ben ik het wel mee eens. Mijn ervaring is dat ze dit ook gewoon doen :Y
Jij hebt de schade (taxatie hoort erbij) en de tegenpartij is hier aansprakelijk voor. Factuur + rapport indienen bij verzekeraar of je tussenpersoon.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Famous schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 11:32:
[...]

Het “trucje” is toch heel normaal.
Als jij een bedrijf zou hebben ga je toch ook niet voor niks werken? Jij moet ook je personeel en pand betalen.
Mee eens, ik bedoelde enkel dat de verzekeraar niet duidelijk maakt dat je de taxatiekosten weer terug kunt krijgen ook al laat je de auto niet repareren.

Sterker nog bij mij werd 2x door mijn rechtsbijstand verlener van de autoverzekering aangegeven dat het niet mogelijk was de taxatiekosten te verhalen bij de tegenpartij hoewel die volledig aansprakelijk was. Toen heb ik het maar laten zitten, had andere dingen aan mijn hoofd...

[ Voor 24% gewijzigd door mv_ak op 13-08-2017 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Junia schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 11:22:
[...]

Persoonlijk heb ik de taxatie destijds laten uitvoeren en de kosten (200 euro) gewoon neergelegd bij de verzekeraar die deze netjes hebben uitbetaald. Ik zou me dus niet zo maar gek laten maken door wat een taxatiebedrijf/schade hersteller aangeeft en het gewoon bij de verzekeraar neerleggen.
Bedankt, het kan dus wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42
EdjeCageman schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 16:32:
Apart, toen een mevrouw uit een parkeerhaven wou gaan had ze niet in de gaten dat er inmiddels al een ander voertuig naast haar was geparkeerd inmiddels (ik dus) dus ze draaide zo de neus van haar auto in mijn flank.
Toentertijd moest ik mijn auto naar mijn garage brengen daar zal een expert langskomen die de schade zou beoordelen. Heb nooit de schade laten repareren, heb nooit enig factuur ontvangen.

Wat is er hier dan anders aan?
Misschien wel een sidenote: Was al een ouder bakkie waarvan economisch total loss al snel was gemaakt.
Deze expert was in dienst van de verzekeraar en stuurt de rekening daarom direct daarheen, de TS mocht zelf een taxateur kiezen uit een lijstje van bedrijven.
mv_ak schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 22:51:
[...]

Mee eens, ik bedoelde enkel dat de verzekeraar niet duidelijk maakt dat je de taxatiekosten weer terug kunt krijgen ook al laat je de auto niet repareren.

Sterker nog bij mij werd 2x door mijn rechtsbijstand verlener van de autoverzekering aangegeven dat het niet mogelijk was de taxatiekosten te verhalen bij de tegenpartij hoewel die volledig aansprakelijk was. Toen heb ik het maar laten zitten, had andere dingen aan mijn hoofd...
De mijne kwam zelf met het idee om de taxatiekosten er los bij de claimen voor het geval ik zelf de schade zou herstellen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Hoewel de toevoeging nuttig was, is het niet nodig hiervoor een topic van over een jaar oud te kicken. Daarom op slot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.