Vraag

• Litotje
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-01 17:34
Mijn vraag:

Beste tweakers

Ik heb hier enkele weken terug een topic gemaakt voor het aankoopt van een gaming pc:
Aankoop gaming PC ( prijsklasse 1600 euro )

Ik heb deze al goeie 2 weken draaiend maar hier zijn wat problemen mee :(
Het gaat dus zo:
Pc de werkt perfect in idle getest goeie 10uur.
Maar als de pc begint met gamen gaat hij willekeurig gaan hardlocken ( scherm stopt gewoon moet ik 5sec power knop indrukken om hem eruit te krijgen).
Dit kan na 30min en tot wel 6u non stop gaming is ook gelukt , het gaat helemaal willekeurig.

Prestaties zelf in game zijn 100% top zelf met 3D mark score ik gelijke scores met personen met gelijke hardware

...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Hardware:

Intel Core i5-6600K 3,5 GHz (Skylake) Sockel 1151 - tray

EVGA SuperNOVA G2 80 Plus Gold Netzteil, modular - 550 Watt

ASUS Z170 Pro Gaming, Intel Z170 Mainboard - Sockel 1151

Corsair Vengeance LPX Series schwarz DDR4-2400, CL14 - 16 GB Kit 2x8GB

EVGA GeForce GTX 980 Ti Superclocked ACX 2.0+, 6144 MB GDDR5

Scythe SCKTN-4000 Katana 4 CPU-Kühler

Samsung 850 EVO Series 2,5 Zoll SSD, SATA 6G - 500 GB / ook een 250GB versie van deze erin

Software heb ik win 10 pro op staan en alle nieuwste drivers die beschikbaar waren van asus zelf.

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb na wat zoeken online op deze 2 recente topics terecht gekomen en hier alles gelezen en redelijk wat van hun suggesties geprobeerd maar blijft problemen geven:
Hier gaat het wel grotendeels over hardlocks in idle maar er zaten er ook tussen onder load.

http://www.tomshardware.c...ly-freezing-crashing.html
https://communities.intel...ad/97358?start=0&tstart=0

Wat ik hieruit haalde was dat het bij redelijk wat personen bij de rams lag zo heb ik dan ook in deze richting beginnen zoeken
Maar ik snap ook niet altijd 100% wat ze allemaal zeggen zo goed ben ik er ook niet in thuis :X

Hier is wat ik allemaal geprobeerd heb:

- GPU extra voeding was eerst aangesloten op 1 rail kabel met zowel 8pin als 6pin ( hier heb ik 2vga uitgang op voeding ) deze staat met 2 aparte stroom kabels 1 kabel 8pin en 1 kabel 6pin.
- Nvidia driver verwijderd en voor 100% stabiele driver gegaan.
- Laatste bios van de asus Z170 de 1206 zou moeten meer stabiliteit geven + Enhance memory compatibility

Maar hier bleef het probleem steeds aanwezig, dan heb ik begonnen met het XMP ( AI tweaking ) menu en volgende geprobeerd.
- gecontroleerd of de rams in de juiste slots zitten ( was in orde )
- de ram timing 100% juist gezet met fabrikant Corsair voorkeuren ( auto stond anders )
- nog maal verschillende MHZ geprobeerd
- het DRAM voltage van 1.2 naar 1.25 gebracht -> dit hielp bij redelijk wat personen maar helaas niet bij ik.
- ook eens het XMP auto OC een kleine overclocking laten doen van 3.5GHZ naar 3.6GHZ
- Intel diagnose tool gebruikt hier kwamen geen problemen boven.
- op de topics was er ook veel spraak van C1 tot 8 van cpu power saving te gaan uitzetten gezien ik geen problemen heb in idle zie ik niet in waarom dit nodig was dus heb ik dit dan ook niet gedaan/getest.

Gezien ik de pc gekocht heb voor een vriend zit ik hier natuurlijk verveeld bij gezien hij 1600+ euro geeft gegeven en pc heeft die meer crasht of ze oude :( :(
En gezien ik geen reserve onderdelen heb kan ik hier geen andere onderdelen gaan testen.
Heb ook al contact gehad met de verkoper ( Caseking ) hier ben ik nu op een antwoord aan het wachten maar verwacht hier ook niet super veel hulp behalve stuur je goederen terug.

Hopelijk kunnen jullie mij hier wel te hulp komen _/-\o_
...

Alle reacties

Verwijderd

Wat gebeurd er nu precies? Je scherm wordt dus zwart? Blijft het geluid wel doorspelen of komt dit in een loop? Ga bijvoorbeeld eens Memtest86 draaien voor minsters een nacht maar het liefst iets van 12 uur lang. Als hier geen errors uit komen kun je het geheugen al zo goed als uitsluiten.
Wat je nog meer kunt doen is de videokaart uit de pc halen en gebruik maken van de iGPU van de processor om te kijken of het probleem zich dan nog steeds voordoet.

• Litotje
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-01 17:34
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:18:
Wat gebeurd er nu precies? Je scherm wordt dus zwart? Blijft het geluid wel doorspelen of komt dit in een loop? Ga bijvoorbeeld eens Memtest86 draaien voor minsters een nacht maar het liefst iets van 12 uur lang. Als hier geen errors uit komen kun je het geheugen al zo goed als uitsluiten.
Wat je nog meer kunt doen is de videokaart uit de pc halen en gebruik maken van de iGPU van de processor om te kijken of het probleem zich dan nog steeds voordoet.
Het scherm toont gewoon laatste frame van de game + geen geluid.

Memtest heb ik eens uur of 5 laten runnen bij installeren van alles maar geen errors hier.
Maar eens ik wat dingen heb die ik kan testen laat ik hem de pc terug brengen bij ik en zal ik alles testen, kan hier dan idd eens nacht laten doordraaien.

Maar gezien het probleem alleen in game gebeurd zal het met de onboard gpu niet lukken waarschijnlijk.

Verwijderd

Litotje schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:37:
[...]

Het scherm toont gewoon laatste frame van de game + geen geluid.

Memtest heb ik eens uur of 5 laten runnen bij installeren van alles maar geen errors hier.
Maar eens ik wat dingen heb die ik kan testen laat ik hem de pc terug brengen bij ik en zal ik alles testen, kan hier dan idd eens nacht laten doordraaien.

Maar gezien het probleem alleen in game gebeurd zal het met de onboard gpu niet lukken waarschijnlijk.
De Intel HD 530 is sterk genoeg om de nieuwste games op low te spelen zonder al te veel lag. Je kunt ook proberen om het probleem na te bootsen. Draai bijvoorbeeld Prime95 en Unigine Heaven op de hoogste settings tegelijk bijvoorbeeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2016 20:52 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Prime zou ik vandaan blijven. Is al een tijdje bekend als malware omdat het meer stress genereert dan goed is voor de CPU sinds pakweg 2013. Pak even AIDA64 stability test.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold