Tomansss schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 11:51:
Wat is dat toch voor een gezeur of ik 20kg of 30kg wel wil/kan tillen. Dat is toch helemaal niet relevant aan de vraag die ik stel? En of de klant het wel of niet begrijpt dat ik het thuis render ook niet. Wil gewoon een monster van een gpu workstation en dat zijn dan ook mijn vragen.
Ik denk dat je het meer moet zien als goedbedoeld advies, mocht je er niet over nagedacht hebben. En hou er ook rekening mee dat de mate van hulp hier in directe relatie staat met de toon van jouw reacties

Misschien is het helmaal niet zo bedoeld, maar je komt soms ietswat lompig over. Een smiley hier en daar (achter "tillen." bijv) zou de boel wat verzachten.
Iig; het is duidelijk wat je zoekt.
Het is lastig om jouw huidige platform nog nuttig hiervoor in te zetten, het zou wel kunnen. Mocht je goedkoop ergens aan een Z77 moederbord met een PLX chip en de mogelijkheid tot 4 gpu's tegenkomen dan zou je in princiepe je systeem hiermee in een grotere behuizing met betere voeding kunnen zetten waardoor je de mogelijkheid creeert om nog 2 gpu's bij te zetten. Dus (2dehands) mobo + behuizing + voeding. Maar
dit soort moederborden zijn vast lastig nog te krijgen, helemaal nieuwe..
Dus makkelijker lijkt een nieuw systeem. Gezien wat je doet lijkt een socket 2011-3 wel handig, al zou je ook voor een socket 1150 mobo met PLX chip kunnen gaan.Het voordeel daarvan is dat je met bijv. een 6700K cpu je meteen max coresnelheid hebt wat fijn is voor het werken met de 3d apps en de nood tot overclocken minder hoog is. Aan de andere kant wat meer cores is ook leuk (data naar gpu's streamen is ook belastend, jouw huidige cpu is blijkbaar voldoende, etc)
Voorbeeld voor een basis voor het idee:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-5820K Boxed | € 404,- | € 404,- |
| 1 | ASRock X99 WS-E | € 489,99 | € 489,99 |
| 1 | Fractal Design Define XL R2 Black Pearl | € 128,- | € 128,- |
| 1 | Corsair Hydro H110 | € 109,- | € 109,- |
| 2 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 91,95 | € 183,90 |
| 1 | Corsair AX1500i | € 421,95 | € 421,95 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.736,84 |
- Moederbord is dus erg belangrijk. Zo'n WS bord met PLX chip is erg degelijk en flexibel, en het voordeel is dat een "goedkope" 5820K niet meteen limiterend werkt, alles loopt op 8x/16x. Je hebt nog steeds maar fysiek 28 lanes de cpu in maar dat is met pci-e 3 ook nog erg veel. Ook kun je er later altijd nog een xeon op kwijt en ecc ram (of een 10 core i7), en voorzover ik kan zien is overclocken ook geen issue. Je zou een goedkoper "quad sli" bordje kunnen scoren maar daar moet dan eigenlijk sowieso meteen een duurdere 5930K bij. Daar schiet je dus weinig mee op.
- Gezien je nu toe komt met een 3770 moet een 5820k om te beginnen prima zijn. Met een overclockje is deze helemaal prima.
- ddr4 is niet heul boeiend. Dit corsair ram is snel maar betaalbaar, waarom niet.
- je
MOET een
EATX behuizing hebben die
8 of 9 pci-e sloten heeft, zodat er 4 dual slot gpu's in kunnen. En ruimte en goede koelmogelijkheden. Ik weet niet wat voor 980's je nu hebt, maar mogelijk zijn dus gpu's met "blower" reference koelers zinvol.
- als je hem gaat verplaatsen zou ik geen grote koeler aan de cpu hangen maar een AIO watekoeler nemen.
- Ik ben geen voeding expert maar deze leek me degelijk, hier moet je niet beknibbelen. Stel het systeem sowieso in op 4 980'ti's en een cpu met oc allemaal onder volle belasting. Dus 250 watt *4 + 200 = al 1200 watt. Een 1500 watt voeding lijkt me geen overkill.
En een socket 1150 combinatie (moederbord met PLX chip) die wat geld bespaard. Daar kun je wat minder op doorgroeien qua cpu en ram etc.
Dit blijft een snelle selectie, ik zou zelf alles eerst heel goed uitzoeken.
Externe gpu enclosures zijn ook een optie, vaak ook
duur.