Eneco Toon monteren: sensor kan niet op mijn gasmeter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-05 12:30
Beste Tweakers, ik heb sinds kort een Toon thermostaat incl meters etc overgenomen van een tweaker, nu werkt dit prima, voor elekta. Mijn gas sensor heb ik helaas nog niet werkend gekregen. Ik weet dat er een aantal tweakers zijn die hier ervaring mee hebben. Ik had op internet gelezen dat er een spiegeltje op de domme meter voorbij moet komen waar de sensor zichzelf kan registreren. Ik heb van alles geprobeerd maar niets werkt, ook heb ik nergens een spiegeltje voorbij zien komen. (Ik heb het rechtse getal helemaal rond laten gaan en gekeken)

Afbeeldingslocatie: http://kevinstolk.nl/imghost/IMG_0116.jpg

Afbeeldingslocatie: http://kevinstolk.nl/imghost/IMG_0117.jpg

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd de sensor (met verschillende pogingen) op het gaatje te plakken, ik dacht dat dat, net als bij mijn elektra meter, een indicatie gaf, maar blijkbaar doet dat ook niets. Ik heb geprobeerd de sensor om te wisselen met die van de werkende elektra meter, maar ook dit gaf geen resultaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyw00d op 15-03-2016 14:11 ]

[ Tesla MIG MYP ]

Beste antwoord (via Cyw00d op 15-03-2016 15:49)

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-05 11:48

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Soms is het een heel klein vakje of zit het verwerkt in bijv de 0 zoals hier te zien is:
https://openenergymonitor.../default/files/uk-gas.jpg

De toon sensor heeft óf reflectie nodig of een lichtsignaal. Aangezien je geen slimme meter hebt zal er geen knipperend lampje zijn dus reflectie moet je hebben. Heb je dat niet dan werkt de sensor niet.

edit:
als ik een beetje rondzoek lijkt het er op dat die meter een magneet contact heeft. Je zou iets kunnen doen met een arduino maar het is maar net de vraag of je daar zin in hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door Mattie112 op 15-03-2016 14:51 ]

Deze ruimte is te huur!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dan is jouw meter niet geschikt, er moet een spiegeltje zijn.

Kwestie van bij je netwerkbeheerder een slimme meter aanvragen, kost je 73 euro.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Soms is het een heel klein vakje of zit het verwerkt in bijv de 0 zoals hier te zien is:
https://openenergymonitor.../default/files/uk-gas.jpg

De toon sensor heeft óf reflectie nodig of een lichtsignaal. Aangezien je geen slimme meter hebt zal er geen knipperend lampje zijn dus reflectie moet je hebben. Heb je dat niet dan werkt de sensor niet.

edit:
als ik een beetje rondzoek lijkt het er op dat die meter een magneet contact heeft. Je zou iets kunnen doen met een arduino maar het is maar net de vraag of je daar zin in hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door Mattie112 op 15-03-2016 14:51 ]

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-05 12:30
Bedankt Mattie112,

Dat spiegeltje kwam ik ook vaak tegen, dat zit er simpelweg niet op. Ik had eigenlijk verwacht dat de toon overal wel mee overweg kon, maar helaas. Zou mijn netbeheerder een spiegeltje kunnen plaatsen op de laatste meter bijvoorbeeld? Dat lijkt mij de meest simpele oplossing, jammer dat ik dat zelf niet kan/mag. En nee ik heb geen zin om andere sensoren aan te schaffen.

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:46
Ik denk niet dat de netbeheerder dat voor je doet. Wat ie wel wil doen is, zoals ThaNetRunner al aangaf, voor ±75 euro een slimme meter plaatsen, waar je gewoon een P1-kabeltje in kan prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Nee je netbeheerder gaat die meter echt niet openmaken en een spiegeltje plaatsen helaas... Als je zelf wil knutselen kan je met dat magneetcontact (als dat er idd op zit) en een arduino wel eea maken dat er op de arduino ene lampje gaat branden en dan die weer uitlezen met je Toon.

Een slimme meter krijgt iedereen vanzelf, wil je versneld aanvragen dan moet je er inderdaad zelf voor betalen. Heel vaak krijg je hem ook gratis (ik denk zelfs als je de Toon via eneco aanvraagt dat ze een slimme meter aan regelen voor je). Of zonnepanelen nemen :p

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-04 10:50
Volgens mij moet je het allerrechtse getal hebben, die tussen de 2 streepjes zit

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:10
Even de titel wat duidelijker gemaakt :)

Denk dat je het niet werkend gaat krijgen in de huidige situatie. Volgens mij heb je twee opties:
  1. Elektra- en gasmeter laten vervangen door een slimme variant (kost je zo'n 73-75 euro)
  2. Zelf wat knutselen met een Arduino, best kans dat je gasmeter wel een magneetje in het telwerk heeft die je kunt uitlezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zonder Arduino werkt ook wel misschien, je kan kijken of een reedcontact wil schakelen op de magneet (als die er is). Bij mijn meter is daar een uitsparing voor onder het telwerk.
Ledje met 300 ohm weerstand en een USB voeding erbij en klaar :)

Je kunt dit bijvoorbeeld testen met een fietscomputer-kabeltje.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zo'n soort meter heb ik helaas ook. Al reed-switches bij gehouden, zonder succes. Er zit ook geen aansluiting/inkeping voor zoiets.

Uiteindelijk heb ik er een breadboard op geplaatst met daarop o.a. een HMC5883L 3-Axis Digital Compass Module, daarmee valt het draaien van het telwerk wel uit te lezen. Zie Analoge meter uitlezen met een Arduino/Raspberry Pi

Dat topic moet ik trouwens eens bijwerken, ben de afhankelijkheid van de Arduino's in mijn opstelling aan het wegwerken en alles (kWh+gas+water sensors) rechtstreeks op een RPi aan te sluiten. Helaas zit ik nu met schoolexamens dus dat komt later als ik er een tijd rustig voor kan gaan zitten.

Maar eerdergenoemde HMC5883L kun je in principe op alles aansluiten dat een I2C interface heeft, al moet je dan wel uitzoeken hoe je 'm dan moet uitlezen. Voor Arduino's en RPi's (Python in geval van de Pi) zijn wel voorbeeldsketches/scripts beschikbaar.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1