Een (dedicated) gameserver starten: help?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankasaurus
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-07 12:12
Beste heren en dames,

Ik heb laatst de 'finishing touch' op mn gamepc gedaan, en ben nu met mn maatjes weer lekker gamen. Het probleem? Games als H1Z1, Arma 3, en Minecraft kan onmogelijk privé in gespeeld worden, als je online wilt!

Oke maar mooie verhaaltjes terzijde; ik wil dus zo'n gameserver. Nu moet ik toegeven; ik ben een 16-jarige, met een baan bij McDonalds, en verdien geen 4 getallen in de maand. Maar ik heb verder niks om het aan uit te geven, en ik heb zelfs al een oude PC geregeld om zodanig te gebruiken voor een server (specs staan verderop). Ik heb wel hardware kennis (heb een klein bijbaantje gemaakt van computers in elkaar zetten voor vrienden en familie), maar ik weet op groot niveau echt de ballen van servers. Al helemaal op de software-kant van zaken weet ik niet wat ik moet gebruiken. Dus ik denk, ik kijk hier eens of iemand mij kan helpen met dit.

Wat moet het allemaal bevatten? Het hoeft niks grandioos te zijn, ik hoef niet zo heel veel man in een server te proppen, maar maximaal 20 zal wel leuk zijn. Ook hoef ik geen 2 games tegelijk te runnen.

Heel kort wat er in die oude PC zit:
3G DDR2 (3 sticks van 1G elk)
500Gb HDD (+ 1500Gb beschikbaar)
400Watt PSU
Nvidea GT 4-nogwat; prutje videokaart zonder waarde
Moederbord die net zo prutje is
AMD Pentium 2006 (onbekend aant. Cores/threads/Gb)

Verder de wat meer algemenere vragen zowel voor mijn interesse, als wat wel van pas komt.
Onder andere het idee dat een server 24/7 moet draaien. Betekend dit dat al zou de 'server' uitgaan als het ware, ook al je data erin verloren gaat (bijv. je minecraft map)
Ook worden eventuele voor- en nadelen gewaardeerd (bijvoorbeeld geluidsoverlast of stroomkosten)
En als je zelf écht denkt "maar jongen, dat gaat nog wel even duren voordat je dat allemaal kan"; als je wilt, kan je wat links neerzetten waar ik wat kan leren.

Alvast bedankt allemaal! :D

Beste antwoord (via Frankasaurus op 16-03-2016 09:44)

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-06 19:59
externe host? ik heb ooit met vijf man minecraft gespeeld op een raspberry pi2 met een voldoende framerate (een overklok tot 1100 mhz). Ik had enoeg RAM voor 10 man. inclusief een 16gb class10 microsd had de server me 60 euro gekost.

extern zal je betere prestaties hebben maar dan zal je ook hogere kosten hebben. volgens mij 7 euro per gb RAM per maand met een raspberry pi heb je je investering binnen 9 maanden terugverdiend.

voor andere games weet ik niet zeker of de server op een raspberry pi kan, maar als het aleen voor minecraft is dan vind ik de raspberry pi 2 een goed apparaat (of probeer de pi3 :) )

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Voor het hosten van servers zijn voornamelijk de processor en de hoeveelheid RAM belangrijk, geen van beiden is echt om naar huis te schrijven.

Zeker A3 vreet hard aan je processor als je er een server van wil hosten, verder zijn alle clients gebonden aan de server wat betreft FPS dus als je server het allemaal niet kan bijbenen hebben al je clients hier flink last van.
Frankasaurus schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 09:36:
Onder andere het idee dat een server 24/7 moet draaien. Betekend dit dat al zou de 'server' uitgaan als het ware, ook al je data erin verloren gaat (bijv. je minecraft map)
Dat heeft meer met je back-up setup te maken, als jij nooit de boel nooit ergens anders naar toe kopieert is er een kans dat alles verloren gaat als het systeem plots uitvalt.

[ Voor 38% gewijzigd door D4NG3R op 15-03-2016 09:40 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Voorbeeld: https://www.i3d.net/gaming/ ?

Je hebt namelijk een boel aannames (niet zelf verder uitgezocht) maar technisch ga je al de mist in; je zal afhankelijk van het spel, ook een flinke upload-snelheid moeten hebben want anders gaat je ping echt drastisch omhoog of krijg je last van disconnects. Ik kan je vertellen dat de machine die je noemt, nog geeneens voor 8 man een dedicated BF2-server kan draaien; daar is de hardware eenvoudigweg niet snel genoeg voor
En als je zelf écht denkt "maar jongen, dat gaat nog wel even duren voordat je dat allemaal kan"; als je wilt, kan je wat links neerzetten waar ik wat kan leren.
Ja, zo werkt het op Tweakers niet geheel. Jij "moet" ons voorlichten wat je al hebt gevonden, waarom die links wel/niet voldoen aan je eigen vraagstelling en over welke zaken je nog specifieke vragen hebt. Niet iedereen is rocket-scientist maar ook niet iedereen weet uberhaupt Teamspeak is. Het is voor ons onmogelijk om te beoordelen (op basis van je startpost) welke kennis je wel al hebt, wat je half begrijpt en waar je echt op vastloopt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankasaurus
Duidelijk genoeg. Oftewel; nieuw moederbord, nieuw setje RAM, en een CPU erbij.
En om mn FPS 'bij te benen'; dat houd in dat......... zorgen voor een goede GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankasaurus
T word het zo te horen niet haha. Misschien ben ik ook wel té ver aan het zoeken. Iedereen is het denk ik wel eens als ik gewoon een tijdje onderzoek ga doen, en er even mee wacht voordat ik er aan begin. Alsnog bedankt voor de aandacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Frankasaurus schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 09:44:
En om mn FPS 'bij te benen'; dat houd in dat......... zorgen voor een goede GPU?
CPU, de GPU is bij geen enkele dedicated server van belang.

A3 'rendered' alles serverside, ook beweging van objecten. Dit is locked op 50FPS (Hz) en vertraagt alle clients wanneer deze erg ver naar beneden gaat. Onder de 5 (en daar ga je met dat systeem geheid komen) stopt alle AI zelfs met werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:02
Ik heb geen ervaring met de volgende host, maar die lijken wel op vrij kleine schaal (lees, stuk goedkoper dan i3D) servers aan te bieden: https://www.serverbuilds.nl/shop/minecraft-hdd
Als samen spelen je doel is, dan zou je dit eens een maandje kunnen uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Als je wilt upgraden kan je altijd iets pakken wat Alternate.nl al heeft samengesteld, (weet je dat de onderdelen wel met elkaar werken...) https://www.alternate.nl/Upgrade-kits

[ Voor 3% gewijzigd door Dutch2007 op 15-03-2016 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:25
Kijk is naar een mini pc zoals een intel nuc. Neem bv een i3 met 8GB ram een een ssd. Moet meer dan snel genoeg zijn voor wat games te hosten. Scheelt ook een pak in stroomverbruik. Het opzetten is niet zo makkelijk als je weinig kaas gegeten hebt van servers maar dat moet je dan maar leren hé.
Lang geleden deden we dit met Hamaci :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Hoe zit je met internet? Glas, VDSL?

En weet je zeker dat je wil eindigen als een van de tientallen "help ik wil een nieuwe ip" topics?
Internet vaak plat door DDOS. Hoe nieuw IP? Ziggo
Ziggo vast IP adres instellen / nieuw IP verkrijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 19:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Goed, een Game server heeft op dit niveau niet direct iets met Professional Networking & Servers te maken. Ik verplaats het topic naar Spielerij - Problemen & Vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 14:30

BaRF

bijna kerst

Ik zou echt kijken naar een externe host. Ik heb een tijd lang een minecraft servertje gehuurd voor 7 eu per maand, en dat betaalde we met z'n 3en. Dat lijkt me zélfs voor 16-jarigen te doen :+

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-06 19:59
externe host? ik heb ooit met vijf man minecraft gespeeld op een raspberry pi2 met een voldoende framerate (een overklok tot 1100 mhz). Ik had enoeg RAM voor 10 man. inclusief een 16gb class10 microsd had de server me 60 euro gekost.

extern zal je betere prestaties hebben maar dan zal je ook hogere kosten hebben. volgens mij 7 euro per gb RAM per maand met een raspberry pi heb je je investering binnen 9 maanden terugverdiend.

voor andere games weet ik niet zeker of de server op een raspberry pi kan, maar als het aleen voor minecraft is dan vind ik de raspberry pi 2 een goed apparaat (of probeer de pi3 :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Gooi ook maar 1 mod over MC heen en de Pi is ook niet meer voldoende, en dat is nog buiten het feit dat de TS flink zwaardere games opnoemt om te hosten.

Pagina: 1