Nieuwe HTPC voor x265, games streamen, all-round gebruik.

Pagina: 1
Acties:

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Als het op game-systemen aankom weet ik altijd exact wat ik wil. Met de HTPC ben ik echter al jaren aan het stoeien. Verschillende builds gehad en zien gaan, maar nog altijd de twijfel over wat wijsheid is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem komt bij de TV te staan en wordt vooral gebruikt als veredelde mediaspeler. Daarbij is het soepel kunnen afspelen van x265/HEVC content op 1080p een harde eis. Netflix, maar dat kan elke degelijke pc met 2 vingers in zn neus, en hetzelfde gaat op voor wat browsen e.d. Ik wil gebruik kunnen maken van Steam in-home streaming vanaf de game pc's voor wat lichte, trage games. Verder is zeer lichte gaming een pré, denk aan minecraft bijv, maar een GPU is gezien de case-keuze uitgesloten.

Op termijn komt er wel een keer een 4K TV, maar gezien goede 4K HEVC decoding nog wat tricky lijkt voor een CPU ga ik daar niets op afstemmen.

Wel belangrijk:
- Optical out is vereist ivm aansluiting speakers.
- Wifi niet vereist
- Bluetooth een stevige pré ivm mogelijke toekomstige randapparatuur.
- HDMI vereist, DP een pré.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen budget. Liever 300 dan 500, liever 500 dan 1000, maar zo veel als nodig is om het doel soepel te bereiken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De SSD in de lijst is reeds aanwezig, misschien dat ik hem ruil voor een kleinere, maar SSD hoeft niet besproken te worden.

De behuizing staat niet in de lijst of in de pricewatch, maar staat tevens vast, dat wordt de:
http://www.inwin-style.com/en/gaming-chassis/Chopin

Hierdoor wordt het dus een ITX systeem met een koeler van max 43mm.

Randapparatuur is aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een moederbord dat aan de bovenstaande eisen voldoet. Een processor welke aan de eisen voldoet. 8GB DDR4 omdat het toch niets kost. Mocht ooit een 16GB upgrade nodig zijn (doubt it) koop ik tzt wel nieuwe. Wil DDR3 vermijden, DDR4 kan ik in de toekomst eenvoudig hergebruiken. Voeding is inbegrepen dus niet nodig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merken boeien mij nooit zo veel. Gangbare merken die verkrijgbaar zijn bij goede shops altijd fijner dan zeldzame hardware.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
HTPC staat veel aan, dus zuiniger is een bonus.

Ga je overklokken?
lolno.

Wat verwacht je van ons?[i]
De grote vraag is wat zijn de ervaringen met een dergelijke i3 en de genoemde gebruikersdoelen, vooral omtrent het afsprelen van alle content momenteel beschikaar op 1080p. Is het wellicht een optie om een nog veel zuinigere/low-end oplossing te pakken of wordt dat een issue met het afspelen van x265/HEVC materiaal? Of is het juist aan te raden wel voor meer CPU power te gaan (Bijv een i5). Ik twijfel dus sterk of ik juist kracht tekort kom, of nu al zwaar overkill heb uitgezocht. In die overweging wil ik 4K wel overwegen (Stel de TV overlijd met een paar maanden), maar niet de primaire focus op leggen als dat honderden euros scheelt.

Onderstaand lijstje bevat mijn huidige keuze, waarbij ik nog twijfel over drie moederborden. De duurste heeft een DP uitgang, wellicht handig voor een toekomstige TV, de Gigabyte heeft juist weer een extra m.2. slot voor je wifi chip, misschien leuk als ik straks een MU-MIMO adapter heb, al staat de handel vooralsnog bedraad aangesloten. Die keuze ligt vooralsnog bij mij, met een neiging richting de Z170 Asus voor de DP uitgang en het feit dat ik bij een vervanging over een tijdje een OC-able bordje over heb. (ken jezelf).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 119,-€ 119,-
1Asus B150I PRO GAMING/AURA€ 106,-€ 106,-
1Asus Z170I Pro Gaming€ 149,95€ 149,95
1Gigabyte GA-H170N-WIFI€ 125,95€ 125,95
1Noctua NH-L9i€ 39,40€ 39,40
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/8€ 38,95€ 38,95
1Sandisk Ultra II SSD 480GB€ 136,-€ 136,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 715,25

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01:20

deepvreezo

Redacteur
Heb je al eens naar een Brasswell-bordje gekeken? DDR4 past er niet in en ze bieden ook geen mogelijkheden voor een toekomstige upgrade, maar zoiets als de ASRock N3150ITX is wel veel goedkoper dan een full-fledged Skylake-systeem en ook stukken zuiniger. Volgens de buren is de processor prima geschikt voor het afspelen van H.265-materiaal, zelfs in 4K, al komt de verouderde hdmi-poort op die resolutie niet verder dan 30Hz. Wat nog mist is Bluetooth-ondersteuning, maar daarvoor past er een niet al te duur PCI-kaartje in, heb je ook meteen wifi-ac. Verder zijn alle vereiste aansluitingen op dit bord aanwezig.

• Foritain
  • Niet online
deepvreezo schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 03:45:
Heb je al eens naar een Brasswell-bordje gekeken? DDR4 past er niet in en ze bieden ook geen mogelijkheden voor een toekomstige upgrade, maar zoiets als de ASRock N3150ITX is wel veel goedkoper dan een full-fledged Skylake-systeem en ook stukken zuiniger. Volgens de buren is de processor prima geschikt voor het afspelen van H.265-materiaal, zelfs in 4K, al komt de verouderde hdmi-poort op die resolutie niet verder dan 30Hz. Wat nog mist is Bluetooth-ondersteuning, maar daarvoor past er een niet al te duur PCI-kaartje in, heb je ook meteen wifi-ac. Verder zijn alle vereiste aansluitingen op dit bord aanwezig.
Apart dat ik die review nou heb gemist. En blij dat ik toch even een topicje heb gemaakt. Voor dat geld kan je in elk geval weinig mis, en als er tzt wat nieuws uit komt (x266? :D of gewoon HDMI 2.0 en een 4K TV) dan hoef ik van het bedrag ook niet wakker te liggen. Degelijke ITX bordjes voor Skylake zijn toch verdomde prijzig. Als HTPC lijkt dit dus een nobrainer.

Echter moet ik ook maar de lichtste games hierbij vergeten. Zelfs iets knulligs als minecraft wordt lastig vrees ik. In-home Streaming lijkt nog wel een mogelijkheid als ik een beetje rondsnuffel, al blijf je daar natuurlijk zitten met inherente lag.

Of die zeldzame game direct op de pc echter de meerprijs van 250-300 euro waard is (mobo, cpu, koeler, etc) heb ik wel een hard hoofd in, game pc's genoeg hier.

Edit:
En dan als die 4K TV komt gewoon iets als deze? :D
pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter

[ Voor 6% gewijzigd door Foritain op 15-03-2016 12:31 ]

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01:20

deepvreezo

Redacteur
Voor gamen wordt het inderdaad wat krap, al is Minecraft misschien nog net te doen als de resolutie wat omlaag mag. Zie hier bijvoorbeeld een filmpje van iemand die het met de N3050 zegt te spelen op 20~30fps, en dat is een dualcore versus de quadcore N3150. De duurdere N3700ITX met een snellere processor en igp is dan nog een wat veiliger keuze, al is die extra kracht voor films en streaming verder overbodig, zoals HWI ook al aangeeft.

Het trucje met de Displayport-adapter gaat helaas niet werken als je hoopt zo wel 60Hz te behalen, want ook dat is een ouwe connector (1.1) die volgens de specs geen 4K/60 kan doorgeven.

• Foritain
  • Niet online
De ASRock N3700-ITX is met een meerprijs van ca 2 tientjes inderdaad een leuke(re) keuze. Beetje meer CPU, beetje meer GPU, wie weet maakt het nog wat verschil en de prijs maakt weinig uit. Ik speel sowieso liever safe met een beetje meer power.

Ik zie idd dat het DP 1.1 is, das dan weer jammer, maar nogmaals, dat probleem lossen we tzt wel op. Misschien is er tegen die tijd een opvolger die het wel kan, en als dat voor vergelijkbare bedragen kan dan kost het uiteindelijk nog altijd niet meer dan wat ik zou betalen voor een bak met een DP 1.2 uitgang op basis van Skylake.

Ik ga inzetten op een N3700-ITX, dank voor je duwtje in de goede richting :D

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
Even een heel andere suggestie: De Nvidia Shield TV. Dit is een krachtige mediaspeler en console die voor maar €200 heel veel waar voor z'n geld bied. Hij draait op Android TV, waardoor veel apps en games beschikbaar zijn. Ook bezit hij bizarre decodeer mogelijkheden: Hij kan 4k met 60fps en 10-bit kleurdiepte aan in H.264, H.265 én (Google's) VP9. Hierdoor kan je lokale films, Youtube, Netflix en vele andere videobronnen zonder problemen afpelen. Ook wordt Google Cast ondersteund.

Voor gaming kan je native games spelen uit de Google Play store. De Tegra X1 SoC maakt gebruik van een Maxwell GPU voor flinke prestaties uit zo'n klein doosje. Als je een PC hebt met Nvidia GTX kaart, kan je ook vanaf je PC games streamen. Games streamen vanaf Nvidia servers uit de cloud kan ook.

Voor het afspelen van lokale content is Plex voor geïnstalleerd, en er zijn vele andere apps om content mee af te spelen. Standaard heeft de Shield TV 16GB aan opslag, maar voor €100 meer krijg je een 500GB ingebouwde harde schijf. Je kan er via USB 3.0 ook een externe harde schijf aan hangen of een Micro SD kaartje erin stoppen.

Het is iets anders dan waar je nu naar aan 't kijken bent, maar gezien je eisen lijkt het me zeker de overweging waard. Kijk anders ook eens in het NVIDIA Shield Console topic.

• Foritain
  • Niet online
Dat was ook zeker een leuke geweest. Zeker met die controller erbij e.d. Misschien iets voor de toekomst om eens te testen. De N3700-ITX is echter net binnen gekomen, SSD en case lagen hier al, dus nu is het voor mij net te laat. Wel een hele leuke tip, had daar niet aan gedacht.
Pagina: 1