Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Al een geruime tijd zit ik met een probleem waar ik zelf de oorzaak maar niet van kan achterhalen. Ik heb een aantal maanden geleden een Asus 980 ti strix gekocht. In het begin was alles prima en draaide de kaart alles als een zonnetje. Echter, sinds een maand of 2 wil geen enkel spel meer draaien als voorheen.

Voorbeeld:

Warthunder voor de problemen: Continu rond de 100-130 fps (Ultra settings)
Warthunder na de problemen: Continu rond de 40-60 fps (Ultra settings)
Bf 4 voor de problemen: Continu rond de 80-120 fps (Ultra settings)
Bf 4 na de problemen: Continu rond de 40 - 70 fps (Ultra settings)

Ik snap heel goed dat drivers veranderen, en dat niet iedere driver even lekker werkt voor ieder spel. Maar dit zijn geen kleine verschillen. Dit systeem zou alles makkelijk hoger moeten kunnen draaien. Dit wil ik ook graag, aangezien ik een 144 hertz (1080P) monitor heb en deze ook graag zou benutten.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Intel 4770K
Asus Maximus VI Extreme
Asus gtx 980 ti Strix
Corsair vengeance 2 x 8gb 2400mhz
Corsair RM1000
Samsung evo 125gb ssd (OS)
Samsung evo 256gb ssd (Games)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Oudere drivers geprobeerd
- Op internet verschillende instellingen geprobeerd om te veranderen in NVDIA control panel
- Aanbevolen instellingen gebruikt voor games via Geforce Experience
- De kaart in een andere pc van een vriend (Bijna exact dezelfde onderdelen als die van mij) --> Zelfde resultaat
- Hij zit 100% zeker in de juiste PCIE slot
- GPU usage nagekeken tijdens gaming en deze is eigenlijk altijd tussen de 95% en 98%
- Klok snelheid nagekeken tijdens gaming en hij gaat stock tot 1445 MHz
- GPU throttled niet. Hij wordt niet warmer dan 70 graden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 21:39
Hmm vreemd, je hebt in elk geval nog garantie (mits besteld via internet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Geheugen misschien te ver overgecloced dat het niet helemaal stabiel meer is? Het kan zijn dat een kaart op factory oc na een tijd niet meer stabiel is.
Wat dit voor GDDR5 betekent is dat de error correctie gaat meespelen en die data opnieuw aanvraagt waardoor de boel vertraging oploopt.

Dus probeer eens lagere clocksnelheden voor zowel core als mem en test dan nog eens.

Drivers overigens al een keer weggehaalt met DDU in veilige modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@MetalSonic: Ik wil eerst uitzoeken wat ermee aan de hand is. Als je iets in een winkel koopt heb je trouwens ook gewoon garantie.

@Sp3ci3s8472: Ik heb het geheugen nooit zelf oc'd. Ik ga het eens uittesten! Drivers heb ik al een keer helemaal weggehaald idd.

Bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
- De kaart in een andere pc van een vriend (Bijna exact dezelfde onderdelen als die van mij) --> Zelfde resultaat
Als dit goed getest is kan het alleen nog de kaart zijn. Wat je hier eigenlijk zegt is dat je alle onderdelen hebt uitgesloten en het alleen nog de kaart kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heeft waarschijnlijk niets met het probleem te maken, maar waarom in hemelsnaam een 1000watt voeding in deze setup ? Een goede 500watt had ook prima gewerkt ;) (en nog efficiënter ook)

Welk OS draai je ? Heb je niet per ongeluk iets op de achtergrond draaien wat invloed op je FPS kan hebben (shadowplay, bitcoinminer etc.), toevallig ook CPU belasting gemonitord ?

Probeer eens een zo schoon mogelijke windows startup, zg. clean start https://support.microsoft.com/en-us/kb/331796

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-03 11:45

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Bij mij was er een keer na een schone installatie een app geïnstalleerd, of die nu met een driver mee kwam of met originis weet ik even niet meer maar die begon dus automatisch bij games op te nemen met als resultaat lage FPS en een paar honderd GB videomateriaal voordat ik er achter kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

GeForce Experience kun je er in ieder geval gelijk aftrappen. De normale "Clean" driver install levert vaak een stuk minder problemen op.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Welk OS draai je ?
Dit dus. Heb verspreid over het internet wisselende verhalen gehoord over performanceschommelingen van nVidia-kaarten i.c.m. Windows 10.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Madshark schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 05:57:
Heeft waarschijnlijk niets met het probleem te maken, maar waarom in hemelsnaam een 1000watt voeding in deze setup ? Een goede 500watt had ook prima gewerkt ;) (en nog efficiënter ook)
Nope.

YouTube: High Wattage PSUs - Do they consume more power?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

-The_Mask- schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 11:32:
[...]

Dat is toch geen bron, dat is totale onzin. :p
Dat zeg jij. Ze hebben wel degelijk een punt. Je kan beter dubbel de voeding nemen dan je nodig hebt dan eentje die net aan is. De top van de efficientie zit nooit aan de top van het vermogen.

Als je het betwijfeld, bewijs dan maar het tegendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Al gedaan: Voeding advies en informatie topic - Deel 32 en Voeding advies en informatie topic - Deel 32

Daarnaast als je de video kritisch bekijkt staat het allemaal nergens op wat ze beweren en een erg efficiente 1000W voeding vergelijken met een veel minder efficiente voeding van veel minder watt, welke ook nog eens van mindere kwaliteit is, mindere prestaties levert, maar ook veel goedkoper is, is natuurlijk ook een vergelijking van niks. Sowieso is dit een typisch nietszeggend slecht stuk van LinusTechTips, maar dat is ook iets wat je wel van hun kan verwachten natuurlijk.

Overigens neemt een PC met i7 4770K en GTX 980 Ti sowieso maar zo'n 325W maximaal en trek je tijdens een zware game zo'n 250W gemiddeld uit de voeding. Dus dan zit je met een 500W voeding als nog rond de 250W gemiddeld bij een zware game, wat dus precies 50% belasting is.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

-The_Mask- schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 14:11:
Al gedaan: Voeding advies en informatie topic - Deel 32 en Voeding advies en informatie topic - Deel 32

Daarnaast als je de video kritisch bekijkt staat het allemaal nergens op wat ze beweren en een erg efficiente 1000W voeding vergelijken met een veel minder efficiente voeding van veel minder watt, welke ook nog eens van mindere kwaliteit is, mindere prestaties levert, maar ook veel goedkoper is, is natuurlijk ook een vergelijking van niks. Sowieso is dit een typisch nietszeggend slecht stuk van LinusTechTips, maar dat is ook iets wat je wel van hun kan verwachten natuurlijk.

Overigens neemt een PC met i7 4770K en GTX 980 Ti sowieso maar zo'n 325W maximaal en trek je tijdens een zware game zo'n 250W gemiddeld uit de voeding. Dus dan zit je met een 500W voeding als nog rond de 250W gemiddeld bij een zware game, wat dus precies 50% belasting is.
I stand corrected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
nelizmastr schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 13:52:
[...]

Dat zeg jij. Ze hebben wel degelijk een punt. Je kan beter dubbel de voeding nemen dan je nodig hebt dan eentje die net aan is. De top van de efficientie zit nooit aan de top van het vermogen.

Als je het betwijfeld, bewijs dan maar het tegendeel.
Dan mag je die voeding wel 5 jaar lang 24/7 op full-load hebben draaien in een land waar energie uit de muur relatief duur is om de initiële meerprijs van het extra wattage model te rechtvaardigen. Kortom dat gaat je niet lukken. Ze vergelijken tevens appels met peren door allerlei random voedingen te pakken uit verschillende prijsklassen.

Verder draaien systemen gemiddeld gezien behoorlijk veel idle met een dus zeer laag wattage. De Corsair AX1200 bijvoorbeeld kakt enorm in onder de 240w load op het gebied van efficieny 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik ga vanmiddag weer aan de slag met een aantal van de voorgedragen oplossingen :*) !

Om even terug te komen op de keuze van de voeding. Ik heb in het verleden (Toen ik deze pc gebouwd heb) een gtx 780 lighting SLI setup gehad. Ik trok toen met een flinke OC op CPU en GPU's flink wat meer stroom uit de muur dan nu. Dus vandaar. Neemt niet weg dat het toen ws. ook iets overkill was maar dit vond ik toen een goede keuze. Verder ook nooit problemen mee gehad.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2016 15:10 ]

Pagina: 1