Is mijn centerspeaker te beperkt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-01 15:47
Goedemiddag,

Mijn HT audio set bestaat uit het volgende;

Versterker: Denon AVR-X4100W
Fronts: DALI Concept 8
Center: DALI Concept Center
Rears: DALI Concept 1
Sub: BK XXLS400 FF
Bron: HTPC - i3 in combinatie met KODI

Alles aangesloten door middel van HDMI en de spekers met de standaard 2,5mm speaker kabel. De Audyssey XT32 setup heeft compleet gedraaid op 8 luisterposities. De crossover voor de center staat op 100hz. KODI staat compleet op WASAPI en alles op Passthrough. Ik kijk alleen films met DTS-HD of TRUE HD spoor en dit wordt 1 op 1 doorgestuurd.

Het gaat om dit beestje;

Afbeeldingslocatie: http://www.dali.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/CONCEPT_Center_49df34203b47d.jpg

Mijn probleem;
Als ik het volume van de center goed zet voor de dialogen en stemmen, dan is het volume bij andere audio (muziek, surround, effecten etc) via de center te hard en hoor je dat deze tekort schiet. Dat geluid moet eigenlijk meer over de 2 zuilen gaan en niet over de kleinere center. Maar als ik het volume zachter zet om te zorgen dat het geluid beter in balans is, dan is het geluid voor de dialogen weer net te zacht.

Enkele vragen;
- Waar kan dit aan liggen en/of hebben jullie dit ook weleens ervaren?
- Kan een andere crossover setting hier iets aan helpen?
- Kan dit aan de speakerkabel liggen?
- Is er een verschil tussen volume Center van Audyssey en Dialoog volume in het Denon menu?
- Of is de center gewoon te beperkt in zijn capaciteiten?

[ Voor 4% gewijzigd door StealthyPeanut op 14-03-2016 13:08 ]

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:09
Met een db meter goed inregelen , de center is juist voor de dialogen.

De center word ook gebruikt voor surround effecten dus dat klopt wel dat het niet alleen via de zuilen gaat. Je moet de center juist inregelen

Heb je een tekening, opstelling van je speakers hoe ze nu staan?

[ Voor 64% gewijzigd door freaky35 op 14-03-2016 14:17 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bij mijn Onkyo staat ergens in hele kleine letters dat de automatisch ingeregelde settings manueel overruled moeten worden indien .... (vul maar in). Dit heb ik recentelijk ook gedaan nadat ik een nieuwe speakerset had aangesloten.

Ik merk trouwens wel heel duidelijk een "volume verschil" indien een soundtrack puur ouderwets DTS is of als een soundtrack moderner is zoals True-HD of, in sommige demo-filmpjes, AC3 6-kanaals. Vooral de oudere soundtracks lijken een veel lager/zachter geluidsbeeld te geven op center & surround.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:56

Jag

Interessant probleem. Hoe klinkt de center verder, goed verstaanbaar? Hoe is de positie, daar nog iets aan te verbeteren?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-01 15:15

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Zelf heb ik het centerkanaal een paar dB boost gegeven voor de conversaties, omdat anders de rest van het geluid vaak te hard is. Herkenbaar probleem.

Verwijderd

Bekend probleem wat je beschrijft. Het opnieuw inmeten van je speakers heeft bij mij onvoldoende geholpen en ben toen ook verder gaan zoeken.

Ik heb een Yamaha receiver welke beschikt over Adaptive DRC (Dynamic Range Control) en zorgt er voor dat de dynamiek wat beperkt wordt. Bij bepaalde films werkt dit verrassend goed omdat zonder DRC het dialoog vaak onverstaanbaar is, ook al zet je Center Level op +10.

Op deze manier zit je niet constant met je afstandsbediening in je hand om tijdens dynamische secties het geluid te hard staat, of in een rustige passage weer te zacht.

Misschien heeft jouw receiver de beschikking over een soortgelijke functie.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2016 17:03 ]

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-01 10:54
Hann1BaL schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:22:
Zelf heb ik het centerkanaal een paar dB boost gegeven voor de conversaties, omdat anders de rest van het geluid vaak te hard is. Herkenbaar probleem.
Hier ook het zelfde gedaan,want ik vind verstaanbaarheid toch even wat belangrijker dan de dolby sourround effect!

Soms weet ik het ook niet meer.........

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-01 15:15

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

tita_tovenaar schreef op maandag 14 maart 2016 @ 17:45:
[...]

Hier ook het zelfde gedaan,want ik vind verstaanbaarheid toch even wat belangrijker dan de dolby sourround effect!
Mijn ervaring is dat de surround effecten er niet onder lijden, maar dat het beter gebalanceerd is

• Jag

Jag

Dynamisch bereik beperken met DRC kan zeker, maar is ergens ook wel zonde. Want het is wel zo bedoeld dat een film veel dynamisch bereik heeft. Dus ik zou wel eerst proberen op andere manieren de spraakverstaanbaarheid te optimaliseren. En dan zou ik naar de volgende punten kijken

1. optimale positionering: liever niet in een kastje maar bovenop een kastje. En sowieso center in direct zicht. En het liefst de center baffle gelijk met de voor rand van het tv meubel (want anders een schijnbare verlenging van de baffle en daardoor andere respons = filter niet op ontworpen meestal)
2. optimale klankbalans. Evt toepassen EQ indien wollig laag op pieken door staande golven, hier hoort ook bij een crossover / goed bass management.
3. het juiste level. En ik zou hier in principe mogelijk aanhouden om alle speakers akoestisch gelijke gain te geven (zoals de receiver het zelf inregelt).

• StealthyPeanut
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Even om alles compleet te krijgen; zo staat alles opgesteld.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/15ckf4j.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/fvd5ip.jpg

En hier is mijn luisterpositie;

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2gvu5c7.jpg
Jag schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:20:
Interessant probleem. Hoe klinkt de center verder, goed verstaanbaar? Hoe is de positie, daar nog iets aan te verbeteren?
Ja, dat zeker. Zolang er dialogen zijn is alles prima in orde op het juiste volume. Maar zodra er meer effecten en audio doorheen komt, dan begint het of te hard te klinken of gewoon niet zo goed (center is een stuk beperkter natuurlijk dan de zuilen).
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:58:
Bekend probleem wat je beschrijft. Het opnieuw inmeten van je speakers heeft bij mij onvoldoende geholpen en ben toen ook verder gaan zoeken.

Ik heb een Yamaha receiver welke beschikt over Adaptive DRC (Dynamic Range Control) en zorgt er voor dat de dynamiek wat beperkt wordt. Bij bepaalde films werkt dit verrassend goed omdat zonder DRC het dialoog vaak onverstaanbaar is, ook al zet je Center Level op +10.

Op deze manier zit je niet constant met je afstandsbediening in je hand om tijdens dynamische secties het geluid te hard staat, of in een rustige passage weer te zacht.

Misschien heeft jouw receiver de beschikking over een soortgelijke functie.
Dit heb ik inderdaad er wel opzitten en is zeker iets om uit te proberen. Maar, zoals de overige reacties ook aangeven is dit mijn laatste redmiddel :). En zou ik het graag eerst op een andere manier oplossen.
Hann1BaL schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:22:
Dat heb ik ook gedaan, maar dan is juist de rest wat er doorheen komt ook te hard.
Jag schreef op maandag 14 maart 2016 @ 18:30:
Dynamisch bereik beperken met DRC kan zeker, maar is ergens ook wel zonde. Want het is wel zo bedoeld dat een film veel dynamisch bereik heeft. Dus ik zou wel eerst proberen op andere manieren de spraakverstaanbaarheid te optimaliseren. En dan zou ik naar de volgende punten kijken

1. optimale positionering: liever niet in een kastje maar bovenop een kastje. En sowieso center in direct zicht. En het liefst de center baffle gelijk met de voor rand van het tv meubel (want anders een schijnbare verlenging van de baffle en daardoor andere respons = filter niet op ontworpen meestal)
2. optimale klankbalans. Evt toepassen EQ indien wollig laag op pieken door staande golven, hier hoort ook bij een crossover / goed bass management.
3. het juiste level. En ik zou hier in principe mogelijk aanhouden om alle speakers akoestisch gelijke gain te geven (zoals de receiver het zelf inregelt).
Met je eerste gedeelte eens inderdaad, daarom ben ik nog niet klaar met zoeken :).

1. Zie foto's. Dit is prima denk ik.
2. Hier kan ik eens mee gaan spelen inderdaad, kijken of er op die manier wat te tweaken valt.
3. Hiermee bedoel je toch de instellingen na XT32 Audyssey?

Verwijderd

Ik gebruik Adaptive DRC ook als laatste redmiddel, als de audio-kwaliteit dermate slecht is (met name met downloads maar komt helaas soms ook voor met oudere Netflix titels) dan zet ik deze functie aan.

Wat betreft optie 2 hierboven. Het kan soms helpen om even al je kanalen om -10 te zetten en je center op +10. Dan kan je vervolgens lekker spelen met je EQ zodat je puur je center goed kan afstellen. Vervolgens met bass management experimenteren wat de beste cross-over is.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:23

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Als ik met audyssey mijn geluid regel is het volume van met name de centerspeaker ook niet ideaal en zijn de dialogen te zacht. En dat met een flinke Klipsch RC-60 center...

Ik heb gewoon handmatig het volume van al mijn speakers geregeld. Het gaat er toch om wat het beste klinkt?
De center heb ik sowieso wat harder gezet en nu is de boel mooi in baland.

Dus: vergeet audyssey en regel het geluid met de hand. Even een meetlint pakken en de afstand van de speakers tot je luisterpositie opmeten en gaan!

Mijn muziekcollectie op Discogs

• StealthyPeanut
Nyarlathotep schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 14:53:
Als ik met audyssey mijn geluid regel is het volume van met name de centerspeaker ook niet ideaal en zijn de dialogen te zacht. En dat met een flinke Klipsch RC-60 center...

Ik heb gewoon handmatig het volume van al mijn speakers geregeld. Het gaat er toch om wat het beste klinkt?
De center heb ik sowieso wat harder gezet en nu is de boel mooi in baland.

Dus: vergeet audyssey en regel het geluid met de hand. Even een meetlint pakken en de afstand van de speakers tot je luisterpositie opmeten en gaan!
Zelf inmeten kan inderdaad, maar de Audyssey XT32 doet meer dan alleen de afstanden inregelen. Maar ik ga vanavond wel het één en ander testen!
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 13:21:
Ik gebruik Adaptive DRC ook als laatste redmiddel, als de audio-kwaliteit dermate slecht is (met name met downloads maar komt helaas soms ook voor met oudere Netflix titels) dan zet ik deze functie aan.

Wat betreft optie 2 hierboven. Het kan soms helpen om even al je kanalen om -10 te zetten en je center op +10. Dan kan je vervolgens lekker spelen met je EQ zodat je puur je center goed kan afstellen. Vervolgens met bass management experimenteren wat de beste cross-over is.
Dit ga ik vanavond ook nog testen inderdaad. Thanks!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 20:31

Twarp

just grin...

Gek vraagje wellicht maar wat je omschrijft komt ook voor bij mensen met een gehoorverlies, heb je daar al eens aan gedacht?

Meh ...

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:03
Haal je speakers eens een stukje van de muur af.
Sowieso erg grote beesten voor de kleine ruimte...

• Jag

Jag

StealthyPeanut schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 08:20:
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Even om alles compleet te krijgen; zo staat alles opgesteld.

Ja, dat zeker. Zolang er dialogen zijn is alles prima in orde op het juiste volume. Maar zodra er meer effecten en audio doorheen komt, dan begint het of te hard te klinken of gewoon niet zo goed (center is een stuk beperkter natuurlijk dan de zuilen).
Kan je inzien wat XT32 voor EQ curve toepast? Bedenk wel dat een aantal dingen heel goed automatisch te meten zijn (delay, level) en maar automatisch een EQ instellen kan je je vraagtekens bijstellen. Dit heeft te maken met dat in de meting geen onderscheid gemaakt kan worden tussen het directe en gereflecteerde geluid van de speaker, terwijl je dat met je gehoor wel doet.

Daarom zou ik met automatisch inregelen / XT32 niet automatisch een EQ toepassen. Het ziet er uit alsof je center mooi gepositioneerd is, alhoewel je zou kunnen proberen om hem nog meer op de rand te laten uitkomen (aangrenzende vlakken geven vergroting van de baffle -> andere baffle step frequentie en daarom andere respons). Verder zou ik proberen zonder EQ op de center. Eventueel kan je wel standing wave control of hoe dat ook heet met XT32 toe laten passen, dat gaat wel goed met automatische metingen.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:07
Die center is wel een beetje lullig ja vergeleken met je fronts. De middentoners van de center krijgen ook veel meer te verduren qua bereik dan de fronts welke nog woofers hebben. Op de fronts is dat vanaf circa 600Hz, op de center ook alles eronder (tot aan je zelf ingestelde crossover). Ik kan mij voorstellen dat dit op hoger volume voor problemen zorgt.

Maar een ander groot probleem is dat een Bluray doorgaans de originele bioscoopmix bevat, welke een veel groter dynamisch bereik heeft dan in de huiskamer gewenst is. Ongeacht de center zullen de effectgeluiden dus te hard ervaren worden ten opzichte van de dialoog. Maar 3 gelijke speakers aan de voorkant, zoals _elke_ film gemixt wordt, zou iets helpen (of zo dicht mogelijk in de buurt van 3 gelijke speakers).
EQ gebruik je meer om het klankverschil tussen center en L/R wat op te vangen, al komt het de verstaanbaarheid ten goede als je het tophoog wat omhoog brengt (vanaf zo'n 6-8kHz). DRC kan nog wel wat helpen, maar is ook niet zaligmakend voor de film ervaring.

Hoe is het, even als test, als je de center uitschakelt en de dialoog over L+R verdeeld?

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1