Nieuwe geluidsset: muzikaal super, film/netflix spraak zacht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Resurrect1
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:57
Dag medegebruikers van dit forum :+,

Ik ben sinds een paar dagen de trotse eigenaar van onderstaande set. Nu heb ik hier echt het volgende probleem mee:
  • Bij gebruik van "gewone" radio (ook over de TV) en mijn platenspeler is het geluid super
  • Echter... zodra ik films (via laptop over HDMI), gewoon TV, of Netflix ga kijken, is de spraak veel te zacht t.o.v. de effecten/muziek.
Ik maak gebruik van:
  • TV: Sony KDL-42w656a
  • Versterker: Rotel RA-1570 (speakers in 2.0 opstelling)
  • TV is optisch verbonden en staat ingesteld op PCM
  • In voorkomend geval sluit ik mijn laptop aan via de HDMI om zo bijvoorbeeld films te kijken
Ik post hier natuurlijk niet zomaar out of the blue. Ik ben al even aan het researchen geweest en kom eigenlijk vooral tegen dat de "mix" verkeerd is. Mijn bron stuurt dan 5.1 geluid 1-op-1 over naar mijn versterker, welke dan dus alleen van de front L/R-kanalen gebruik maakt. Het is dan ook logisch dat de spraak minder is, want dit gaat normaal over de center speaker.

Dit klinkt al als de oorzaak, maar nu het volgende... Het is een stereoversterker die geen mogelijkheid heeft om er een 5.1 installatie van te maken. Je zou dus verwachten dat er met PCM een 2 kanaals geluid van gemaakt zou moeten worden.

Voor mijn laptop zou ik bijvoorbeeld AC3filter (software/codec) kunnen proberen, maar ik heb het problem ook met Netflix. Hier gebruik Ik de app op de TV voor en deze heeft in de audio opties dan ook de mogelijkheid om te schakelen tussen "English" en "English (5.1)". Needless to say... ben ik maar voor de eerstgenoemde optie gegaan. ;). Ik hoopte dan ook dat dit het probleem in 1 keer zou oplossen, maar het maakt echter geen verschil... :(

Ondanks dat ik de geluidsset primair voor muziek heb uitgezocht, wat in mijn oren ook bijna perfect is, heb ik niet voor niets een versterker gekozen waar ik ook mijn TV op aan kan sluiten. Films kijken is op deze manier echt niet leuk te noemen, omdat je permanent zit te focussen op details/spraak dat overstemd wordt door muziek/effecten. Naast het feit dat het "niet klinkt", is het ook nog eens zeer vermoeiend.

Hoe kan ik dus zorgen dat ik daadwerkelijk 2-kanaals geluid op mijn set krijg? I.p.v. 5.1 waarvan er 3.1 mist...

Thanks in advance. :)

Beste antwoord (via Resurrect1 op 07-04-2016 09:06)

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 23:25
Ik denk dat je het moet zoeken in hoe de tv het geluid door stuurt naar de receiver.
Ik had gisteren hetzelfde probleem, receiver gaf DTS aan toen ik een film aan het kijken was maar spraak was amper te erstaan, toen ik keek wat de tv door stuurde bleek het DTS Neo te zijn, na het op Dolby Digital gezet te hebben was het wel goed. PCM geeft bij mij om een of andere reden altijd stereo.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Alle reacties

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-01 08:35
Aantal dingen die in mij opkomen:

optie 1. Laptop HDMI output op stereo zetten.
optie 2. TV output op stereo zetten.
optie 3. TV analoog aan de rotel verbinden

• MyBearTibbers
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-01 11:14
Ik weet niet of het mogelijk is bij de Rotel om een extra luister modus toe te voegen.
1 voor muziek zoals je hem nu hebt en 1 voor films en hier stel je de settings van je speakers anders in.
Dan is het een kwestie van switchen naar de desgewenste modus.

• Resurrect1
mcg_nl schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:04:
Aantal dingen die in mij opkomen:

optie 1. Laptop HDMI output op stereo zetten.
optie 2. TV output op stereo zetten.
optie 3. TV analoog aan de rotel verbinden
Optie 2 en 3 heb ik al geprobeerd. Bizar genoeg maakte dat helemaal niets uit. Ik heb gisteravond tijdens een film de TV en mijn laptop aangesloten met een stereoplug via de koptelefoonuitgang om het zo te proberen te forceren. Het is echt net of alleen het "frontgeluid" maar doorgestuurd wordt. Heel vreemd... Net zoals je zou verwachten dat de PCM op mijn TV ook alleen maar 2-kanaals is... :?

Optie 1 ga ik straks even kijken. Heb de laptop nu niet bij me. :) Ik wist niet eens dat het mogelijk was, maar klinkt wel logisch.
MyBearTibbers schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:08:
Ik weet niet of het mogelijk is bij de Rotel om een extra luister modus toe te voegen.
1 voor muziek zoals je hem nu hebt en 1 voor films en hier stel je de settings van je speakers anders in.
Dan is het een kwestie van switchen naar de desgewenste modus.
Helaas... Het is een kwalitatief erg fijn apparaat, maar qua dit soort opties helaas beperkt. Ik heb of een bypass welke de bron "puur" doorvoerd, of de normale bass/treble zonder gebruik van de bypass. Helaas heeft dit geen effect voor de verdeling van het signaal... Ik vermoed daarom ook dat het probleem al voor de versterker ontstaat en dat deze alleen maar doet wat hij moet doen, namelijk het zo goed mogelijk aansturen mijn mijn speakers. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Resurrect1 op 14-03-2016 11:17 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 23:25
Ik denk dat je het moet zoeken in hoe de tv het geluid door stuurt naar de receiver.
Ik had gisteren hetzelfde probleem, receiver gaf DTS aan toen ik een film aan het kijken was maar spraak was amper te erstaan, toen ik keek wat de tv door stuurde bleek het DTS Neo te zijn, na het op Dolby Digital gezet te hebben was het wel goed. PCM geeft bij mij om een of andere reden altijd stereo.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Resurrect1
MewBie schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:47:
Ik heb inderdaad stiekem al even zitten kijken naar "Optical-to-stereo-convertors", maar daar wil ik bij wegblijven als het even kan. Ik zou wel graag willen dat mijn PCM inderdaad ook gewoon downsampled naar stereo... dat zou namelijk heel fijn zijn. :)

Maar ik zal alle instellingen nog op mijn gemak eens nalopen. Wie weet word ik wel genaaid door zo'n instelling waarvoor ik eerst terug moet naar fabrieksinstellingen :+.

• MyBearTibbers
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-01 11:14
Mocht dat je probleem niet oplossen kun je nog een extra versterker aanschaffen met een center speaker.
Maar dat is natuurlijk wel een heel drastische maatregel :+

Probeer even alle instellingen door te gaan. Ik heb namelijk ook een tijd stereo gehad en nooit problemen gehad met het geluid van Netflix. Allicht dat er ergens een switch de verkeerde kant op staat.

• Resurrect1
MyBearTibbers schreef op maandag 14 maart 2016 @ 12:13:
Mocht dat je probleem niet oplossen kun je nog een extra versterker aanschaffen met een center speaker.
Maar dat is natuurlijk wel een heel drastische maatregel :+

Probeer even alle instellingen door te gaan. Ik heb namelijk ook een tijd stereo gehad en nooit problemen gehad met het geluid van Netflix. Allicht dat er ergens een switch de verkeerde kant op staat.
Haha, ik vond deze investering al groot genoeg eigenlijk. Sterker nog ik zou voor de prijs verwachten dat het apparaat zelf zou moeten kunnen downsamplen. Ik bedoel... wie verzint het om er een optische ingang op te schroeven terwijl er maximaal een 2.1 opstelling mogelijk is met de versterker. Dan is het enigszins logisch dat er wel een meer dan 2.1 aangeboden word tegenwoordig.

Maar goed... Ik zal de instellingen plus de combinatie headsetplug/Netflix nog eens een kans geven. Al dat wel jammer is... Ik was juist blij met het feit dat ik eindelijk mijn TV optisch kon aansluiten... :|

• Resurrect1
Zo... een kleine update. Het grootste deel van het probleem lag inderdaad in de instellingen. Blijkbaar heb ik het eergisteren voor elkaar gekregen om alle opties na te gaan behalve het controleren van mijn bronmateriaal. Deze blijkt dus gewoon een zwaar ^#$^!@# audiotrack te hebben.

Ik heb gisteravond geforceerd op 2.0 gedraaid met Netflix en een normale film, dat gaat prima. Dus technisch gezien is het nu behapbaar in ieder geval. Wel lijkt het probleem gedeeltelijk samen te hangen met een ander probleem, welke ik nu dus wel los kan zien.

Dus dank to zover, het even op papier (beeldscherm?) zetten heft geholpen. Dan nu het vervolg...

Als ik langere tijd luister heb ik het idee dat ik mijn oren gevoelsmatig dicht wil stoppen. Het gevoel dat je ook krijgt bij een te hard geluid, maar dan juist op normal niveau. Ook dit helpt niet mee aan een geode luisterervaring. In de winkel wijtte ik het aan vermoeide oren van een paar uur lang verschillende speakers luiteren, maar blijkbaar heb ik het thuis ook. Ik gebruik overigens Paradigm Monitor 11(v7) voor de mogelijke ervaringsdeskundigen. Hebben meer mensen hier ervaring mee (gehad)? En dan bedoel ik niet specifiek met deze boxen, maar vooral met het probleem an sich?

• mcg_nl
Je hebt eigenlijk een zeer muzikale set, heb je dit effect ook bij muziek?

• Resurrect1
mcg_nl schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 11:30:
Je hebt eigenlijk een zeer muzikale set, heb je dit effect ook bij muziek?
Yup. Het is een beetje het gevoel dat je telkens de neiging hebt "meer" te willen horen. Een soort permanente focus die "doorresoneerd" in je oor.

Ik wil nog even experimenteren met de speakeropstelling, omdat ik ondertussen gevonden heb dat dat ook een oorzaak kan zijn. Ook ga ik nog even proberen of ik het ook heb als ik 1 speaker volledig wegdraai.

Ik heb alleen geen ervaring met mogelijk aanpassen van opstellingen e.d. en in hoeverre je kan zeggen of zoiets van invloed kan zijn, of dat toch de beslissing genomen moet worden om de speakers te ruilen. (Zo ver is het nog niet, maar wel "grappig" hoe iets in een andere ruimte totaal anders kan zijn...)

• mcg_nl
Hoe is de ruimte verder, en dan met name de akoestiek?
Misschien dat je daar nog iets mee kan doen, is het bijvoorbeeld anders met de gordijnen dicht?

• Resurrect1
mcg_nl schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 12:46:
Hoe is de ruimte verder, en dan met name de akoestiek?
Misschien dat je daar nog iets mee kan doen, is het bijvoorbeeld anders met de gordijnen dicht?
Standaard ruimte. Woonkamer achter /open keuken voor, meubels uiteraard aanwezig ook in het veld van de speakers. Ik zal het eens met de gordijnen open proberen. Er is op de muren voldoende obstructive in de vorm van houten kasten aan de tegenovergestelde zijde. Verder kan ik er nog voor kiezen om de boxen op spikes te zetten, maar ik ben bang dat ik m'n laminaat dan beschadig.

Ik heb nog opties om de basreflex wat af te stoppen met een sok o.i.d. of de speakers wat meer ademruimte te geven. Ze staan nu nl. maar 10 cm van de muur af. En natuurlijk het draaien om het geluid te laten "blenden".

Aanvulling:

Gisteravond even met de setup geëxperimenteerd. Iets verder van de muur af gezet en wat meer richting de zitpositie gedraaid. Gordijnen zijn toch altijd minimal half dicht, dus hiermee niet veel verschil gemerkt. Het verzetten helpt voor de overdaad aan bas behoorlijk iig, maar ik blijf het probleem houden dat ik m'n gehoor dicht wil stoppen. Zou dit met de opbouw van de speakers te maken kunnen hebben? Iets wat zich niet geuit heeft in de "ideale luisterruimte", maar wel thuis?

Overigens ik vond overigens jouw eerste opmerking "Je hebt een zeer muzikale set" ook een interresante... Dat dacht ik namelijk ook, maar bizar hoe een verandering van omgeving dit teweeg brengt. Wat ook nog zou kunnen is dat ik "te veel" detail hoor. Het is overigens wel grappig hoe goed je nu hoort hoe iets afgemixed is, zowel op LP als TV. Hard zacht verschillen, balansverschillen, of gewoon kwaliteitsverschil. Dus in die zin doen ze het wel goed., maar ja... moet je er wel naar kunnen luisteren.

Ik moet hier overigens bij zeggen dat ik er met TV kijken/radio geen/weinig last van heb, maar juist met LP's wel. Ik denk daarom dan ook dat het geluid uit de TV afgevlakt wordt, zodat dit zich minder uit. Snijdt deze theorie hout of...?

[ Voor 42% gewijzigd door Resurrect1 op 16-03-2016 09:05 ]

• mcg_nl
Gisteravond even met de setup geëxperimenteerd. Iets verder van de muur af gezet en wat meer richting de zitpositie gedraaid. Gordijnen zijn toch altijd minimal half dicht, dus hiermee niet veel verschil gemerkt. Het verzetten helpt voor de overdaad aan bas behoorlijk iig, maar ik blijf het probleem houden dat ik m'n gehoor dicht wil stoppen. Zou dit met de opbouw van de speakers te maken kunnen hebben? Iets wat zich niet geuit heeft in de "ideale luisterruimte", maar wel thuis?
Ja dat maak je dus nu live mee, akoestiek is voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor het geluid.
Overigens ik vond overigens jouw eerste opmerking "Je hebt een zeer muzikale set" ook een interresante... Dat dacht ik namelijk ook, maar bizar hoe een verandering van omgeving dit teweeg brengt. Wat ook nog zou kunnen is dat ik "te veel" detail hoor. Het is overigens wel grappig hoe goed je nu hoort hoe iets afgemixed is, zowel op LP als TV. Hard zacht verschillen, balansverschillen, of gewoon kwaliteitsverschil. Dus in die zin doen ze het wel goed., maar ja... moet je er wel naar kunnen luisteren.

Ik moet hier overigens bij zeggen dat ik er met TV kijken/radio geen/weinig last van heb, maar juist met LP's wel. Ik denk daarom dan ook dat het geluid uit de TV afgevlakt wordt, zodat dit zich minder uit. Snijdt deze theorie hout of...?
Je hebt helemaal gelijk, wat er over de tv word meegestuurd is vaak gecomprimeerd, vergelijk het met een MP3.

Geluid is ook vaak gewenning, ander geluid kan als vervelend ervaren worden.

Veel audiofielen streven er juist naar om zo'n gedetailleerd mogelijk geluid uit hun set te krijgen, maar veel details geven ook veel prikkels. Je bent waarschijnlijk bepaalde stukken gewend die op een bepaalde manier klinken, en nu klinkt dat anders, je raakt misschien afgeleid, omdat je andere dingen hoort.

Hoe lang heb je deze set nu staan?

Verwijderd

Hee,

Ik heb zelf de paradigm reference studio 60 (v5) staan.

Deze geven een (naar mijn mening) erg gedetailleerd geluid, wat echt los komt van de speakers. Ik moest thuis ook even wennen aan de speakers.

Plaatsing komt erg precies, ik heb ze zelf zeker 60 cm los van de muur staan en ze behoorlijk ingedraaid staan.

Kwaliteit van de bron en het (door gestuurde) signaal is erg belangrijk. Het luisteren naar bijvoorbeeld spotify merk je gelijk.

Mijn advies: Check de (door gestuurde) bron, drivers, instellingen van bijvoorbeeld tv, versterker / tv (sat) ontvanger en laptop goed. Vooral de laatste kan nogal precies komen.

(Zelf geen problemen met tv of laptop.)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Open deur, maar heeft die versterker niet gewoon ergens een reference volume offset instelling? Kun je per bron aangeven hoeveel extra hij moet versterker zodat het ene niet harder of zachter klinkt dan het andere. Meeste home cinema receivers hebben dat wel, verwacht dat een beetje stereoreceiver zoiets ook wel zal hebben inmiddels, zeker als ie een digitaal menu heeft.

(Disclaimer: ik heb ff niet opgezocht om wat voor amp het gaat en of die mogelijkheden er op zitten)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-01 13:07
Luistermoeheid kan ook ontstaan door een slechte dsp (bijv. een compressor in de tv). Gezien het geluid via de tv loopt; heb je de opties voor geluidsbewerking allemaal uit staan? Ik weet niet zeker of deze enkel voor de ingebouwde tv speakers van toepassing zijn of dat ze ook op de optische uitgang meekomen. Dit geldt overigens ook voor de software waarmee je afspeelt.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Resurrect1
Even een paar dagen van het net geweest... dank voor de reacties. :)
mcg_nl schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 15:54:
[...]

*knip*

Hoe lang heb je deze set nu staan?
Nu 2 weken en ik probeer ook elke dag TV en LP te luisteren. Uiteraard ook verschillende LP's. Ik heb nog de mogelijkheid tot ruilen mocht dat nodig zijn, maar dat blijft uiteraard ook niet eeuwig. ;-) Dat is overigens wel de reden dat ik er zo bovenop zit en achtergrondinfo aan het zoeken ben.
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 19:20:
Hee,

Ik heb zelf de paradigm reference studio 60 (v5) staan.

Deze geven een (naar mijn mening) erg gedetailleerd geluid, wat echt los komt van de speakers. Ik moest thuis ook even wennen aan de speakers.

Plaatsing komt erg precies, ik heb ze zelf zeker 60 cm los van de muur staan en ze behoorlijk ingedraaid staan.

Kwaliteit van de bron en het (door gestuurde) signaal is erg belangrijk. Het luisteren naar bijvoorbeeld spotify merk je gelijk.

Mijn advies: Check de (door gestuurde) bron, drivers, instellingen van bijvoorbeeld tv, versterker / tv (sat) ontvanger en laptop goed. Vooral de laatste kan nogal precies komen.

(Zelf geen problemen met tv of laptop.)
Dat kan ik beamen ja. Het verschil met andere speakers o.a. Dali, B&W en ASW, was gigantisch. 60 cm ga ik helaas niet redden, dan heb ik een hindernisparcours om bij de bank te komen. Al ik het wel even ga proberen voor het geluidsverschil. :) Maar het bevestigd wel dat deze speakers goed moeten kunnen ademen ja. Het verschil tussen TV en LP is inderdaad gigantisch. Het is echt verrassend hoe vlak TV-geluid eigenlijk is. De radio over TV valt dan wel weer mee, maar ik verwacht dat die bronnen hun audio ook beter "afgemixt" hebben.

Wel heb ik het idee dat hoog en laag enorm gedetailleerd zijn, maar dat ik mid nog wat mis. Dat is ook de reden dat ik blijf focussen. Ik mis bijvoorbeeld de definitie van een basgitaar, terwijl ik de rest wel enorm goed hoor. En die gewaarwording vind ik vreemd, omdat dit volwaardige 3-weg speakers zijn. Heb jij deze ervaring ook of...?

Verder probeer ik inderdaad zo veel mogelijk verschillende bronnen te pakken. juist om uit te kunnen sluiten of ik last heb van de speakers of van de bron. Dank :).
The Eagle schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:23:
Open deur, maar heeft die versterker niet gewoon ergens een reference volume offset instelling? Kun je per bron aangeven hoeveel extra hij moet versterker zodat het ene niet harder of zachter klinkt dan het andere. Meeste home cinema receivers hebben dat wel, verwacht dat een beetje stereoreceiver zoiets ook wel zal hebben inmiddels, zeker als ie een digitaal menu heeft.

(Disclaimer: ik heb ff niet opgezocht om wat voor amp het gaat en of die mogelijkheden er op zitten)
Ik zal er nog eens naar kijken, maar de amp is tot nu toe vooral een "What-you-see-is-what-you-get". Er zitten eigenlijk niet zoveel instellingen op. Het is vooral een doorgeefluik wat gewoon mijn speakers zo goed mogelijk aanstuurd met behoud van bron.
ShittyOldMan schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:37:
Luistermoeheid kan ook ontstaan door een slechte dsp (bijv. een compressor in de tv). Gezien het geluid via de tv loopt; heb je de opties voor geluidsbewerking allemaal uit staan? Ik weet niet zeker of deze enkel voor de ingebouwde tv speakers van toepassing zijn of dat ze ook op de optische uitgang meekomen. Dit geldt overigens ook voor de software waarmee je afspeelt.
De TV zal dit niet high-end doen, maar ik kan het verschil qua uitzending en bron iig goed horen. Ik basseer mijn primaire mening dan ook op de betere wkwaliteit muziek en LP's, aangezien dit de meeste defnitie geeft. Ik bedoel zelfs Netflix in 2.0 geeft vlak(ker) geluid.

Voor mij is het vooral het gevoel dat mijn oren constant gespitst staan. Ik ben er alleen nog neit achter of ik de mid-ragne naar voren toe probeer te halen of dat de geweldigde definitie van hoog/laag voor mijn gevoelige oren (:+) gewoon te is.

[ Voor 4% gewijzigd door Resurrect1 op 18-03-2016 16:03 ]

• The Eagle

The Eagle

Je probleem zit in je TV :)
http://pdf.crse.com/manuals/13LW600114/NL/c_snd_qv.html
Ik zie daar zeken als refence volume, instellingen per bron, etc. Jij moet daar gewoon lekker instellen dat je offset goed staat en geavanceerd automatisch volume uit. En uiteraard op 2.0 zetten en ff checken of je het per bron of voor alles instelt.
Btw, netflix stuurt standaard vziw geen geweldig geluid uit. De bitrate is ook beperkt, dus veel compressie enzo. Hoor je op een gewone TV niet, maar op een goede set des te beter.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Resurrect1
The Eagle schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 20:45:
Ik zie daar zeken als refence volume, instellingen per bron, etc. Jij moet daar gewoon lekker instellen dat je offset goed staat en geavanceerd automatisch volume uit. En uiteraard op 2.0 zetten en ff checken of je het per bron of voor alles instelt.
Btw, netflix stuurt standaard vziw geen geweldig geluid uit. De bitrate is ook beperkt, dus veel compressie enzo. Hoor je op een gewone TV niet, maar op een goede set des te beter.
De 2.0 scheelt een hoop ja... echt irritant dat ik dat handmatig moet terugzetten bij elke wisseling van bron. Ook als je de volgende aflvering van een serie bekijkt... :|. Maar goed... 1stworldproblems in dit geval. ;)

V.w.b. de instellingen geef ik je helemaal gelijk, ware het niet dat, zodra je een externe geluidsbron selecteert, al die opties wegvallen. Maar ja... het testen is nog niet over.

Ik heb de speakers nog verder van de muur getrokken en de resonerende bas is bijna weg nu. Ik begin ook steeds meer te vermoeden dat ik zo lang naar een "baszware" set heb geluisterd dat ik daar aan gewend ben geraakt. Ik ben nu vooral aan het testen of de hoge geluiden de rest niet overstemmen voor mijn gevoel. Dat gevoel van oren dichtstoppen om de rest te horen zeg maar...

• The Eagle

The Eagle

Je leest noet goed ;)
Je kunt het ook generiek instellen (als ik de manual goed gelezen heb).

• Resurrect1
Excuses voor mijn afwezigheid. Het was geen desinteresse, maar slechts een week offline. (Ja dat kan nog tegenwoordig ;).

Terugkomend op mijn geluidsprobleem... Ik heb dit voorgelegd aan mijn hifispecialist en deze heeft mij aangeboden een herevaluatie te doen. Het resultaat is dan ook dat ik inderdaad niet tegen bepaalde tonen kan die de Paradigms weergeven. Althans... waarschijnlijk benadrukken ze een bepaalde frequentie waar mijn oren gevoelig voor zijn. Het zijn dus inderdaad briljante speakers voor de prijsklasse, alleen voor mij zijn ze te goed. :+

Het resultaat is dan ook dat ik overgestapt ben naar B&W. Deze zijn iets agressiever in het laag, maar hier kan ik tenminste wel naar luisteren.
The Eagle schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 20:45:
Je hebt helemaal gelijk. Wellicht in de toekomst nog eens kijken of er TV's bestaan welke een betere audio-output hebben, maar ik verwacht dat het toch met name de bron is i.p.v. de TV zelf. (Je kan iets wat "slecht" wordt verstuurd natuurlijk niet beter maken.)

V.w.b. de instellingen... helaas zijn deze. zodra ik de TV op "externe audiobron" zet i.p.v. TV-speakers, allemaal "grayed out". M.a.w. regel het maar via je audio-systeem.

Ik zit nog volop in de testfase, maar het lijkt er op dat de combinatie van Rotel met B&W voor mij een stuk beter werkt. Tot nu toe dik tevreden.

Het probleem is dus tweeledig geweest... verkeerde instellingen gecombineerd met voor mij verkeerde speakers.

Ik zal dit topic een "beste antwoord" geven welke past bij mijn oorspronkelijke vraag en hiernaast wil ik The Eagle apart bedanken voor zijn inzicht.

Dank allen... we gaan kijken of de huidige oplossingen wel werkt. :)

• The Eagle

The Eagle

You're welcome :)
Zat er nog ff over te denken...als je je tv instelt, pak je dan bij Doel ingangen alle ingngen of slechts 1 bron? Pak eens alle ingangen tegelijk. En dan Geluids Modus op Standaard, geluidsversterker uit, equalizer alles vlak (indien van toepassing), spraakzoom uit, geluidsverbetering uit, automatisch volume uit.
Kortom: helemaal vlak voor alle bronnen. Kijken wat ie dan doet. En ja, dat klinkt ws nergens naar, maar daar gaat het even niet om. Dat kun je met de eq later wel een beetje bijstellen. Het gaat er om dat je een baseline vaststelt die werkt :)

Zag op pagina 13/14 van de manual van de Rotel http://rotel.com/sites/de...ct/manuals/RA-1570-OM.pdf trouwens ook dat je een fixed gain in kunt stellen voor een bron (TV dan met name). Wellicht daar eens mee testen.

En qua laptop zou ik kijken of ik het geluid apart (via coaxial of optical, al dan niet met verloop) naar de receiver kon laten lopen. En dan HDMI voor het beeld, TV gewoon als externe monitor gebruiken. Hoop dat je niet teveel last van lipsync ed krijgt maar wellicht helpt het. Zag trouwens dat je die Rotel ook als USB geluidskaart aan je PC kunt hangen, moet je ff een driver installeren meen ik gelezen te hebben :)

[ Voor 11% gewijzigd door The Eagle op 07-04-2016 21:52 ]

• Resurrect1
The Eagle schreef op donderdag 07 april 2016 @ 21:50:
You're welcome :)
Zat er nog ff over te denken...als je je tv instelt, pak je dan bij Doel ingangen alle ingngen of slechts 1 bron? Pak eens alle ingangen tegelijk. En dan Geluids Modus op Standaard, geluidsversterker uit, equalizer alles vlak (indien van toepassing), spraakzoom uit, geluidsverbetering uit, automatisch volume uit.
Kortom: helemaal vlak voor alle bronnen. Kijken wat ie dan doet. En ja, dat klinkt ws nergens naar, maar daar gaat het even niet om. Dat kun je met de eq later wel een beetje bijstellen. Het gaat er om dat je een baseline vaststelt die werkt :)

Zag op pagina 13/14 van de manual van de Rotel http://rotel.com/sites/de...ct/manuals/RA-1570-OM.pdf trouwens ook dat je een fixed gain in kunt stellen voor een bron (TV dan met name). Wellicht daar eens mee testen.

En qua laptop zou ik kijken of ik het geluid apart (via coaxial of optical, al dan niet met verloop) naar de receiver kon laten lopen. En dan HDMI voor het beeld, TV gewoon als externe monitor gebruiken. Hoop dat je niet teveel last van lipsync ed krijgt maar wellicht helpt het. Zag trouwens dat je die Rotel ook als USB geluidskaart aan je PC kunt hangen, moet je ff een driver installeren meen ik gelezen te hebben :)
Het problem is helaas dat er niets meer in te stellen is zodra het audio-system op extern gezet wordt. Maar goed, het geluid is ondertussen acceptabel te noemen. Ik heb niet het gevoel dat het nog aan mijn system ligt, maar inderdaad meer aan de bron zelf. Wat is TV-geluid eigenlijk crap zeg :+ .

Ik ga zeker nog even experimenteren met de USB-link, kijken of dat dat veel verschil maakt. En anders sluit ik hem alsnog s/pdif aan.

Nogmaals dank. :)
Pagina: 1