Positionering radiator in tv-meubel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbert S.
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-12-2024
Ik wil een gaming-HTPC gaan bouwen en die in een tv-meubel (een IKEA Stockholm, met kastdeurtjes) installeren. Nu begrijp ik dat ik om problemen vraag als ik niet goed nadenk over de koeling van dit beest. Ik overweeg daarom een setup met externe waterkoeling.

Nu heb ik door de jaren heen veel gelezen over waterkoeling, maar heb ik het nooit zelf toegepast. Ik vraag me daarom af hoe ik de radiator zal plaatsen.

Liefst zou ik de radiator onder of achter de kast monteren - zo onzichtbaar mogelijk. De kast staat echter uiteraard tegen een muur, dus onder de kast lijkt mij dan de enige optie (zie afbeeldingen). Als ik de fans echter naar beneden laat blazen, vecht ik wel tegen de natuurlijke flow van warme lucht. Is dit een (groot) probleem? Hoeveel efficiëntie verlies ik ongeveer, als ik zo eigenwijs ben 8)7 ?

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/33vi5n9.png

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/muhgg0.png

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-07 00:14

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik denk dat het wel moet werken. Maar de air intake hoog boven in de kast en blaas het via de radiator aan de onderkant weg. Het zal misschien iets minder efficiënt zijn dan wanneer je gebruik kan maken van convectie maar nog goed genoeg.

Verder leuk plan. Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:20
Doet mij erg denken aan. Media / tv meubel koelen

Misschien even een PB zijn kant op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je plek hebt onderaan kun je ook de radiator op zijn smalle kant hangen (horizontaal) en gewoon de lucht erdoor blazen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbert S.
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-12-2024
Bedankt voor de ideeën - ik ga gewoon een poging wagen. Interessant topic @loki504. Ik zal m'n bevindingen delen als ik aan de slag ga :).