Media / tv meubel koelen

Pagina: 1
Acties:
  • 6.131 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijncas
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-09-2024
Door de kastdeurtjes dicht te laten ontstaat helaas toch te veel warmte. Simpelweg geen lucht circulatie. Ik ben van plan hier wat actieve koeling in te bouwen. Ik dacht zelf aan een 120mm fan in de onderzijde (intake). Dit is esthetisch beter, kast wordt op 15 cm hoogte gehangen. Gaten maken in de tussenwanden (70mm) zodat lucht kan circuleren. Aan de bovenkant kan zeker wat lucht ontsnappen.

Afbeeldingslocatie: http://forum.highflow.nl/attachments/f32/17423d1430502912t-media-tv-meubel-koelen-image3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://forum.highflow.nl/attachments/f32/17424d1430502934t-media-tv-meubel-koelen-image2.jpg

Hiervoor heb ik wat zaken nodig:

- Een stille fan. 120mm is denk ik het best. Wat zouden jullie adviseren?
- Een eenvoudige controller om de fan op lage RPM te laten draaien
- Stroomvoorziening (http://www.highflow.nl/ha...power-supply-90w-12v.html)

Hoe denken jullie hier over? Mis ik wat? Extra zaken om het nog stiller te maken?

Tip en truuks welkom!

[ Voor 12% gewijzigd door martijncas op 01-05-2015 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwbrd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-08-2023
Goed idee, maar is het niet al voldoende om de onderkant van de kast van gaten te voorzien dan? Dat werkte bij mij eerder wel, maarja ik weet natuurlijk niet wat er bij jou allemaal in staat.

Een actieve koeling heb ik wel ooit eerder gemaakt door een oude 5V telefoonoplader aan een 80mm fan te hangen, dan draait ie ook mooi geruisloos en hoef je niet zo diep in de buidel te tasten. Qua energie efficientie weet ik niet of jouw voorstel beter is, misschien dat anderen daar iets over kunnen vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou een zo groot mogelijke fan gebruiken, en dan onder je meubel de gehele onderkant afwerken met een lucht doorlatend stuk stof, of gaas or anders een groot rooster ofzo. De fan dan op super lage toeren laten draaien, want je hebt met goede doorstroming slechts een klein beetje ondersteuning van een fan nodig. Waarschijnlijk zitten er al wel diverse apparaten in/aan/op je meubel waar je wat stroom kan lenen, bijvoorbeeld USB poorten op TV's en STB's.

Kijk bijvoorbeeld naar zo'n fan: pricewatch: BitFenix Spectre All White, 230mm

[ Voor 59% gewijzigd door johnkeates op 01-05-2015 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijncas
wwbrd schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 21:35:
Goed idee, maar is het niet al voldoende om de onderkant van de kast van gaten te voorzien dan? Dat werkte bij mij eerder wel, maarja ik weet natuurlijk niet wat er bij jou allemaal in staat.

Een actieve koeling heb ik wel ooit eerder gemaakt door een oude 5V telefoonoplader aan een 80mm fan te hangen, dan draait ie ook mooi geruisloos en hoef je niet zo diep in de buidel te tasten. Qua energie efficientie weet ik niet of jouw voorstel beter is, misschien dat anderen daar iets over kunnen vertellen?
De energie efficientie (en budget) is niet zo relevant voor me. Het geluidsniveau wel. In dat kader is het volgens mij zo - maar ik ben geen expert - dat hoe groter de fan, hoe langzamer je hem kan laten draaien om toch circulatie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
martijncas schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 21:38:
[...]

De energie efficientie (en budget) is niet zo relevant voor me. Het geluidsniveau wel. In dat kader is het volgens mij zo - maar ik ben geen expert - dat hoe groter de fan, hoe langzamer je hem kan laten draaien om toch circulatie te krijgen.
Dat klopt. Grotere fans verplaatsen meer lucht dan kleinere fans. Je hebt meestal ook niet een gigantische airflow nodig als je binnen een grote kast gewoon de warme lucht er sneller uit wil hebben. 500 rpm kan al meer dan genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijncas
johnkeates schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 21:36:
Ik zou een zo groot mogelijke fan gebruiken, en dan onder je meubel de gehele onderkant afwerken met een lucht doorlatend stuk stof, of gaas or anders een groot rooster ofzo. De fan dan op super lage toeren laten draaien, want je hebt met goede doorstroming slechts een klein beetje ondersteuning van een fan nodig. Waarschijnlijk zitten er al wel diverse apparaten in/aan/op je meubel waar je wat stroom kan lenen, bijvoorbeeld USB poorten op TV's en STB's.

Kijk bijvoorbeeld naar zo'n fan: pricewatch: BitFenix Spectre All White, 230mm
Dank voor de bevestiging. Grote fan, lage toeren. De hele onderkant van gaas? Waar staat mijn apparatuur dan op? Misschien de laatste 15 cm zou wel een optie zijn. Ga ik eens over nadenken.

Ik heb idd een humax doos met usb aan de achterzijde (5v, 500ma staat erop). Heb je een idee wat voor hoe ik dat dan naar zon 3 pins kabel van een fan krijg. Ik ben niet zo onderlegd op dat gebied..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Je hoeft niet de hele onderkant weg te zagen, maar stel dat je een gat maakt zodat je fan lucht kan aanzuigen, dan is het natuurlijk lelijk als je dat gat kan zien. Als je dan alleen over dat gat iets van gaas, stof of een rooster plaatst, dan valt dat weer op :p dus als iets over de gehele onderkant zit, dan zie je het gat niet, maar ook niet dat de onderkant 'anders' is op de plek waar het gat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijncas
Kast komt op 15 cm van de grond en is 40 cm diep. De onderkant is vanaf de bank niet zichtbaar.

Net even wat gemeten. 230mm fan zou bijna de gehele onderkant van het betreffende compartiment beslaan. 120mm lijkt me goed om mee te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Als je de fan direct onder je apparatuur plaatst, zou ik zeker iets van een stoffilter ertussen zetten. En 120mm op een laag toerental lijkt me voldoende. De voeding die je hebt gekozen is zware overkill. Een simpele adapter van 3W volstaat al. Of gebruik een usb-poort van je apparatuur, zoals iemand al had aangegeven.

edit: Voor als je geen zin hebt om te solderen: http://www.ebay.nl/itm/US...ain_0&hash=item3cf52b980a

[ Voor 24% gewijzigd door VantageR op 01-05-2015 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Oke, maar dan heb je frisse lucht naar binnen, maar zorg je ook voor afvoer van de warme lucht?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijncas
Die USB naar fan kabel! Held! Een stoffiltertje zal ik zeker meepakken. Dank voor de tip.

Warme lucht zou weg moeten kunnen. Aan de bovenkant (niet zichtbaar op de fotos) zit in het midden een sleuf van 7 cm en 2 cm diep (voor kabels). Hier kan lucht dan weg. Moet lukken toch?

Vandaag aan de klus geweest. Gaten gemaakt en achterwand eruit. Tevens kast opgehangen. Resultaat; minder warmte maar na een uurtje of 2 toch te warm. Aan de slag dus! Stap 1 lijkt me de usb (via TV, powered fan), wellicht eerst eens los in het kastje leggen.

Afbeeldingslocatie: http://forum.highflow.nl/attachments/f32/17441d1430581959t-media-tv-meubel-koelen-img_1862.jpg

Afbeeldingslocatie: http://forum.highflow.nl/attachments/f32/17442d1430581972t-media-tv-meubel-koelen-img_1863.jpg

Afbeeldingslocatie: http://forum.highflow.nl/attachments/f32/17443d1430581989t-media-tv-meubel-koelen-img_1864.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 13:32
Ik heb zelf ook zoiets gedaan, tipje:
Zet er ook een filterding voor (via highflow oid).
Hoe groter de fan hoe beter. Ik heb zelf gewoon 4 140mm fans erop gezet en die op een mobo aangesloten, zonder controller. Bijna niet hoorbaar...

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-09 00:52
Als je een fan op 5volt zet zal ie nauwelijks draaien (7 tot 9 is ideaal hiervoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maistro_44
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-03 16:28
Misschien heel even je topic kapen, want ik heb hetzelfde probleem.

Waarom haal je niet gewoon de achter-plaat uit je kastje?
Of zit er geen ruimte tussen kastje en muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Maistro_44 schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 09:11:
Misschien heel even je topic kapen, want ik heb hetzelfde probleem.

Waarom haal je niet gewoon de achter-plaat uit je kastje?
Of zit er geen ruimte tussen kastje en muur?
Dit topic is van mei 2015, een half jaar oud dus.. Ik verwacht niet dat OP dit nog gaat lezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dicht dus.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.