Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-09 16:25
Ik heb mijn Nikon D5100 ongeveer 3 jaar en heb er mooie foto's mee geschoten. Toch heb ik het gevoel dat mijn foto's meer 'geluk' is dan doordacht en ik enkel van een mooie omgeving een mooie foto kan maken. Dit zorgt ervoor dat ik vooral fotografeer op vakanties en een stuk minder tot niet in eigen omgeving.

Tijd voor een fotografie cursus die me hierin gaat helpen denk ik. Ik zoek een fotografie cursus die verder gaat dan 'hoe bedien ik me camera' in regio Breda. Ik werk fulltime dus het moet 's avonds of in het weekend zijn.

Ik kwam zelf deze tegen die me wel interessant lijkt alleen kan ik er geen enkele ervaring over vinden.. Heeft iemand ervaring met deze cursus of andere cursus in regio Breda? Is een cursus de juiste stap met mijn omschrijving of kan ik beter eerst ergens anders in verbeteren?

[ Voor 4% gewijzigd door ndonkersloot op 13-03-2016 09:39 ]

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Belangrijker misschien om te vragen is, wat verwacht je van een foto cursus? Vaak gaan deze in op de technische aspecten hoe je een foto kan maken en soms de theorie achter het maken van composities. De ene cursus gaat hier verder op in dan de ander maar de vraag is of je hier wat aan zal hebben.

Als autodidact kan ik je eigenlijk alleen maar aanbevelen: leer de basis, probeer dingen en wees niet bang om te falen. Loop met een bevriende fotograaf eens een dag je mee, onderneem wat samen en experimenteer.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Octagen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 16:35
Mijn vrouw heeft de fotocursus aan de Nieuwe Veste in Breda gevolgd en was hier goed over te spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 21:51

Karel V

Een simpele ziel

Wat je schrijft is herkenbaar. Ik herinner me een soortgelijk topic van inquestos. Ondertussen zijn we enkele jaren verder en je zou hem eens kunnen vragen of hij op de langere termijn nog steeds zo positief is over de cursus die hij toen heeft gevolgd. Delft is wel wat ver vanuit Breda, maar een cursus kon hij destijds iedereen aanraden. Hij geeft in dat topic ook aan waarin hij zich heeft verbeterd.

Er zijn ook andere manieren om je in fotografie te verdiepen. Op internet zijn er genoeg YouTube kanalen te vinden van fotografen die op een eenvoudige manier, maar dan wel in het Engels, allerlei basisfuncties uitleggen die ook in jouw cursus aan bod komen.
Naast fotografie is de nabewerking enorm belangrijk. Als je een afbeelding schiet conform een prachtig gevulde histogram, dan wil dat nog niet zeggen dat je er dezelfde kleuren uit krijgt zoals je die in het echt zag. Vaak is dan toch de lucht te flets en de schaduwen te donker.
Misschien helpen de volgende YouTube kanalen je verder: Mike Brown en Anthony Morganti.
Ik bekijk ze om loze tijd op te vullen.

Daarnaast kun je er ook voor kiezen om lid te worden van een fotografie club. Bij een actieve club kan dat je motiveren om sneller naar buiten te gaan en foto's te maken. Ze diepen technische aspecten uit en je kunt aan iedereen vragen stellen. Je krijgt opdrachten mee die je helpen om rond een bepaald thema een foto te schieten. Nadeel is vaak wel dat de leden al wat ouder zijn.

Uiteindelijk komt het er op neer of je tijd wil nemen om foto's te maken. Op de ene dag schiet je bijna geen foto's en loop je uren met je camera rond te zeulen. Niets lijkt op een mooie omgeving. Op zich is dat rondlopen geen verloren tijd. Op zoek naar composities ontdek je toch standpunten waarvan je denkt: hé, als het licht juist is kom ik hier terug om een foto te nemen. Op een andere dag ben je continue bezig met fotograferen en zie je alleen mogelijkheden. Ook Nederland is uniek en kan, gezien de foto's van adros, prachtig zijn om te fotograferen. Alleen, wil je daarvoor vroeg je bed uit?
Daarnaast, afhankelijk van wat je in gedachte hebt, is een foto niet altijd bij de eerste keer gelijk geslaagd. Het is soms ook foto's maken, resultaten bekijken, terug komen en opnieuw proberen. Licht, sluitertijd, waterstromingen, alles ziet er elke dag weer zo anders uit.

Octagen: weet je ook waarom je vrouw goed te spreken was over de fotocursus in Breda? En wat was haar kennisniveau van fotografie op dat moment?

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-09 16:25
Bedankt allen voor jullie uitgebreide reacties, dat helpt enorm!

Ik heb er nog eens over nagedacht en denk dat een cursus zou helpen. Maar wat nog meer zou helpen is er gewoon daadwerkelijk op uit gaan om foto's te maken. Ik ga eerst eens middels youtube en geschreven artikels kennis op doen en vervolgens met een idee een serie fotograferen ipv rondlopen en als er iets leuks is dit vastleggen. Thanks allen!

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot