Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk (snelheids) problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Groenenboompje
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-01 12:01
Beste Tweakers,

Ik kom regelmatig op tweakers om kennis op te doen, echter werd het tijd om mij eens te registreren omdat het netwerk thuis niet werkt zoals ik het zou moeten.

Wij hebben momenteel een alles-in-1 bundel van KPN, met de Experiabox V8, en 2x interactieve tv (IPTV).
Wij hebben deze week de Synology DS415play in gebruik genomen. Echter krijg ik het nog niet goed voor elkaar om films vlekkeloos op de Xbox one af te spelen vanaf de NAS.

Netwerk ziet er als volgt uit:
De Experiabox staat bij ons in de keuken. Hierop zit het volgende direct op aangesloten:
- Poort 1, IPTV (Woonkamer)
- Poort 2, Unmanaged switch (Woonkamer)
- Poort 3, Unmanaged switch (Slaapkamer)

Unmanaged 8p gigabit switch (slaapkamer)
- Computer (windows 10)
- IPTV
- Xbox one
- Apple TV
- Airport Express (gebruikt voor muziek streamen en AP)
- TV (geen smart tv)

Unmanaged 8p gigabit switch (woonkamer)
- iMac
- Apple TV
- Synology DS415play

(alles is uitgevoerd met cat5e kabel)

Zoals hierboven omschreven werkt dus niet ideaal. Daarom was ik opzoek naar een oplossing.

We willen overstappen naar vermoedelijk Caiway, omdat we dan gebruik kunnen maken van glasvezel met eigen router. Zo ver is het alleen nog niet, omdat ze maar 1x IPTV aanbieden zijn we nog verder aan het kijken.

Omdat ik overal lees dat de Experiabox voor nogal wat problemen zorgt en deze V8 in bridge modus gezet kan worden, was ik hierin geïnteresseerd. Om dit te proberen het ik met oog op de toekomst de Synology RT1900AC gekocht.
De Experiabox krijg ik in bridge modus, maar de Synology RT1900AC ertussen krijg ik zo goed als geen internet verbinding, terwijl hij wel aangeeft verbinding te hebben via PPPoE. Dus dit alles daarom weer even terug gezet.

Ik weet op het moment niet meer wat ik kan proberen of waar ik naar moet kijken. Helaas ben ik geen pro op dit gebied, maar ik wil het toch graag zelf proberen.

Alle reacties

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-11 08:24
"Netwerk ziet er als volgt uit:"
en dan je verhaal eronder: de syno rt....die zien we nergens in je netwerk terug.

En wat betekent "krijg ik zo goed als geen internet verbinding" ? is dat wel of niet ?
Heb je naar de cpu van je nas gekeken als je een film kijkt ?

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Misschien is het ook handig om met nummers te komen, wat zijn dan de snelheden?

En probeer je router eens in 'auto mode' , Heb hier een Cisco RV130 en die kan gewoon in 'auto mode' en dan gewoon aansluiten op een poort zonder de modem aan te passen heb ik verbinding.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Groenenboompje
z1rconium schreef op zondag 13 maart 2016 @ 08:22:
"Netwerk ziet er als volgt uit:"
en dan je verhaal eronder: de syno rt....die zien we nergens in je netwerk terug.

En wat betekent "krijg ik zo goed als geen internet verbinding" ? is dat wel of niet ?
Heb je naar de cpu van je nas gekeken als je een film kijkt ?
Klopt ik heb de synology rt1900ac er weer tussenuit gehaald omdat ik dan in ieder geval internetverbinding heb en tv kan kijken.
Op het moment dat synology ertussen staat lijkt de Experiabox netjes in bridge modus te staan. Internet lampje is uit op de Experia. Ik stel de synology in met de PPPoE gegevens en deze geeft aan verbinding te hebben op IPv4. Op het moment dat ik dan naar internet gaat dan doen maar enkele websites het en deze laden niet volledig. Speedtest lukt dan ook niet.

Nu zoals het aangesloten staat zoals hierboven, zonder de synology. Als ik dan een film wil kijken op de xbox lijkt de snelheid nauwelijks boven de 2MB/s te komen en CPU gaat dan richting de 25%. Speedtest op de computer lijkt wel een normale verbinding weer te geven 30Mbit/s download en 3.2Mbit up.

• Groenenboompje
prutser001 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 08:41:
Misschien is het ook handig om met nummers te komen, wat zijn dan de snelheden?

En probeer je router eens in 'auto mode' , Heb hier een Cisco RV130 en die kan gewoon in 'auto mode' en dan gewoon aansluiten op een poort zonder de modem aan te passen heb ik verbinding.
Word er dan geen dubbel IP uitgegeven?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Groenenboompje schreef op zondag 13 maart 2016 @ 13:35:
Op het moment dat synology ertussen staat lijkt de Experiabox netjes in bridge modus te staan.
Tenzij dat in de laatste week veranderd is; bij mijn weten doet KPN niet aan Bridgemodus en kan je bij een Ai1 pakket ook geen eigen router gebruiken omdat je dan geen telefonie of TV meer hebt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• prutser001

prutser001

Nee de router fungeert gewoon apart, eigenlijk heb je dan je netwerk gewoon gescheiden.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Groenenboompje
D4NG3R schreef op zondag 13 maart 2016 @ 13:37:
[...]

Tenzij dat in de laatste week veranderd is; bij mijn weten doet KPN niet aan Bridgemodus en kan je bij een Ai1 pakket ook geen eigen router gebruiken omdat je dan geen telefonie of TV meer hebt.
Wat ik lees ondersteund KPN dit ook niet. Ik heb de experia box in bridge modus gezet via de handleiding op internet. Telefonie en tv zouden dan via de experia box moeten blijven werken. Vaste telefoon doen wij over het algemeen niks mee.

• Groenenboompje
prutser001 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 13:39:
Nee de router fungeert gewoon apart, eigenlijk heb je dan je netwerk gewoon gescheiden.
Maar dan ben ik nog niet van alle problemen af die de Experiabox met zich mee brengt, lijkt me. Het liefst wou ik de experiabox aan de kant, maar dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik ga het wel proberen.

• prutser001

prutser001

Je laat gewoon je tv/telefoon aan je experiabox, pak 1 poort voor de router en klaar.

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online

jurroen

Security en privacy geek

Groenenboompje schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 18:53:
De Experiabox krijg ik in bridge modus, maar de Synology RT1900AC ertussen krijg ik zo goed als geen internet verbinding, terwijl hij wel aangeeft verbinding te hebben via PPPoE. Dus dit alles daarom weer even terug gezet.
Geeft de Experiabox aan verbinding te hebben via PPPoE of de Synology? Dat haal ik er niet heel duidelijk uit.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

• Groenenboompje
prutser001 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 15:24:
Je laat gewoon je tv/telefoon aan je experiabox, pak 1 poort voor de router en klaar.
Van LAN1 op de experia naar LAN1 op de syn? Of bij de syn dan op de WAN poort?

• Groenenboompje
jurroen schreef op zondag 13 maart 2016 @ 16:25:
[...]

Geeft de Experiabox aan verbinding te hebben via PPPoE of de Synology? Dat haal ik er niet heel duidelijk uit.
Beide gaven ze aan verbinding te hebben. Echter de log gegevens van de experia word ik geen wijs uit

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online

jurroen

Security en privacy geek

Groenenboompje schreef op zondag 13 maart 2016 @ 16:57:
[...]

Beide gaven ze aan verbinding te hebben. Echter de log gegevens van de experia word ik geen wijs uit
Ik bedoelde meer die specifieke PPPoE verbinding. Wellicht overbodige informatie, want je klinkt redelijk technisch, maar die PPPoE hoor je enkel op de Experiabox in te stellen, niet op de Synology ;)

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

• Groenenboompje
jurroen schreef op zondag 13 maart 2016 @ 19:32:
[...]

Ik bedoelde meer die specifieke PPPoE verbinding. Wellicht overbodige informatie, want je klinkt redelijk technisch, maar die PPPoE hoor je enkel op de Experiabox in te stellen, niet op de Synology ;)
Mwa, op gebied van netwerken vind ik alles toch best ingewikkeld, maar probeer het wel zoveel mogelijk te begrijpen.

Op het moment dat de experiabox ingesteld staat voor PPPoE passthrough, moet ik op de synology toch inloggen met de PPPoE gegevens. Of zit ik nu fout?

Mijn bronnen:
- KPN Experiabox V8 in Bridgemodus zetten
- http://experiabox-bridge-modus.weebly.com/

• Groenenboompje
prutser001 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 08:41:
...
Ik heb net geprobeerd de synology rt1900ac in 'auto mode' achter de experiabox te zetten. Ik heb dan echter helemaal geen verbinding.

• prutser001

prutser001

En als je in de RT1900AC kijkt zie je dan wel dat hij een IP/Sub/Gateway krijgt etc?

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-11 08:24
Groenenboompje schreef op maandag 14 maart 2016 @ 17:57:
[...]

Op het moment dat de experiabox ingesteld staat voor PPPoE passthrough, moet ik op de synology toch inloggen met de PPPoE gegevens.
Correct.

[ Voor 21% gewijzigd door z1rconium op 14-03-2016 18:41 ]

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Groenenboompje schreef op zondag 13 maart 2016 @ 13:36:
[...]

Word er dan geen dubbel IP uitgegeven?
Hoogstens dubbel NAT/PAT.

• Groenenboompje
Ik heb op dit moment de synology rt1900ac goed werkend achter de experiabox.IPTV nog steeds via de experia. De synology vond ineens een update en nadat die geïnstalleerd was, werkte internet goed.

Met speedtest haal ik dezelfde snelheid als wanneer ik direct op de experiabox aangesloten zit. Dit lijkt goed te werken. rond de 30Mbit

Echter vind ik de DS415play nog steeds erg langzaam laden richting de xbox. Hij starte met spelen zonder te haparen. Hierbij zit de snelheid die ik kan aflezen in de DSM rond de 2MB/s, en een CPU gebruik rond de 25% met uitschieters naar 50%. RAM vrij stabiel rond de 25%
Zodra ik ga doorspoelen gaat de snelheid omhoog richting de 3MB/s, maar de xbox blijft hangen op laden.

Lijkt mij dat dit sneller moet kunnen toch?

• Groenenboompje
Als ik vanuit video station naar de xbox of apple tv stream gaat alles wel goed ben ik inmiddels achter, ook het doorspoelen gaat zonder problemen. Een video starten vanaf de xbox gaat wel moeizaam, maar daar kan ik mee leven.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je hebt wel overal daadwerkelijk Gigabit links?
gezien CAT5e ( enzo ) tegenwoordig helaas niet zo veel meer zegt met CCA en Fe aders :(

404 Signature not found

• Groenenboompje
Alle apparaten die gigabit zijn die hebben ook echt gigabit verbinding. Lijkt erop dat alles nu werkt zoals het zou moeten.

Ik vermoed dat de xbox zelf moeite heeft met afspelen van MKV. Op het moment dat ik het afspeel vanaf de NAS doormiddel van video station, dan doet de NAS het transcoderen en is er niks aan de hand.

Of zeg ik nu iets wat niet klopt
Pagina: 1