Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goergen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 13:01
De afgelopen jaren heb ik de Logitech Z5500 gehad. Ik ben erg tevreden over dat setje en gebruik het voor muziek, films en gamen. Het setje laat eigenlijk niks te wensen over. Onlangs heb ik toch via marktplaats een mooie Pioneer VSX 923 receiver op de kop kunnen tikken, vooral omdat het doorschakelen van HDMI naar de tv handig is. Nu ben ik op zoek naar speakers met vergelijkbaar geluid.

Na even onderzoek te hebben gedaan kwam ik Q Acoustics tegen. De 2020i's en de 3020's klonken echt fantastisch, vol en zuiver geluid in een compact formaat. Die heb ik dan ook meteen aangeschaft. De bedoeling is om op termijn weer een 5.1 setje te hebben. Ik wil 3010's achter en een center van QA. Maar eerst de subwoofer, omdat ik goeie bass belangrijk vind.

Ik vond de subwoofer van de z5500 prettig vanwege het volume, explosies tijdens films stelden niet teleur. Ik ben op zoek naar een waardige opvolger, maar wel een die het zuivere geluid van de 3020 ondersteund (dat is wel een stapje hoger dan het Logitech setje). Er is eigenlijk geen budget voor, misschien is zit er niks anders op dan door te sparen. Ik ben nog een leek op audio gebied, dus ik ben erg benieuwd wat anderen hier over te zeggen hebben.

Alvast bedankt voor de hulp!

Ik zoek een?
Actieve subwoofer

Wat is je budget?
tussen de 130 en 200 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Games (20%), films (40%) en muziek (40%)

Wat heb je zelf al gevonden?
- Jamo Sub 210 - ik vraag me af of het geluid sterk genoeg zal zijn, frequentiebereik is ook niet fantastisch
- Klipsch R10SW - Niet zeker of het zuiver genoeg is, het zou zonde zijn als het mooie geluid van de QA 3020's wordt weggedrukt.
- Ik houd marktplaats natuurlijk goed in de gaten.

Update van de vraag
Wat zijn de beste instapsubwoofers?

[ Voor 16% gewijzigd door goergen op 14-03-2016 09:12 . Reden: Vraag updaten ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48051

Ik wil niet te negatief te beginnen... Maar voor dat geld ga je geen nieuwe (echte) Subwoofer scoren. Er zal uiteraard wat te vinden zijn, maar mijn advies zou echt zijn: doorsparen. Het geld wat je nu niet uitgeeft, heb je op de lange termijn veel meer plezier van.

Voor 300eu kun je met wat geluk op Marktplaats soms een pareltje vinden zoals een Rel q200e of SVS SB1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 669866

Ik ben naar dezelfde set aan het kijken. Merk je een groot verschil met de logitec??

Ik ben aant twijfelen of de upgrade het waard is maar de logitec kan geen hd audio doen dus lijkt me een grote vooruitgang?

Wat bass betreft twijfel ik zelf tussen svs sb 1000 of pb1000.
De sb zou beter voor muziek zijn en genuanceerder. De pb eerder voor zware bass en krop in de keel ;)
Van mij moet het huis echter niet daveren maar wil gewoon een goed geluid.

Dus nog geen idee welke van de 2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goergen
Anoniem: 48051 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 18:10:
Ik wil niet te negatief te beginnen... Maar voor dat geld ga je geen nieuwe (echte) Subwoofer scoren. Er zal uiteraard wat te vinden zijn, maar mijn advies zou echt zijn: doorsparen. Het geld wat je nu niet uitgeeft, heb je op de lange termijn veel meer plezier van.

Voor 300eu kun je met wat geluk op Marktplaats soms een pareltje vinden zoals een Rel q200e of SVS SB1000.
Ik begon inderdaad al zoiets te vermoedden. Vandaar dat ik dit topic startte om eens te kijken wat de opties zouden zijn. De SB 1000 lijkt me natuurlijk geweldig, maar dacht ook dat het overkill zou kunnen zijn.

Ik heb geen idee hoe de SB zich zou verhouden tot de sub van de Z5500, maar ben zelf ook erg benieuwd. Subwoofers van Goedkopere 5.1 setjes hebben nooit een goeie indruk op me gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het verschil zit em niet echt in hoe luid het gaat, maar wel in hoe gecontroleerd. In het topic uit mijn signature staat een stukje over het frequentiebereik. Dat is waar de gecontroleerde subwoofers als de svs zich onderscheiden van de bonkdozen als de logitech. Het laten trillen van de ruiten kunnen de meesten wel, maar een subtiele roffel die je niet helemaal kunt plaatsen, dat zijn de duurdere (>€500,-) subs.

Bij een goede sub is de lijn van het frequentiebereik zo vlak mogelijk (buiten het begin en eind). Hoe sterker de pieken en dalen, hoe meer onmogelijk het wordt de sub subtiel te laten klinken.

[ Voor 19% gewijzigd door LA-384 op 11-03-2016 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goergen
Haha bonkdoos, die hou ik er in! Ik had je topic gezien, heel zorgvuldig, ik zal die nog eens nalezen. Ik ben er denk ik ook wel over uit, dit wordt iets om later eens te kopen, of mazzellen op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
LA-384 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 20:45:
Het verschil zit em niet echt in hoe luid het gaat, maar wel in hoe gecontroleerd. In het topic uit mijn signature staat een stukje over het frequentiebereik. Dat is waar de gecontroleerde subwoofers als de svs zich onderscheiden van de bonkdozen als de logitech. Het laten trillen van de ruiten kunnen de meesten wel, maar een subtiele roffel die je niet helemaal kunt plaatsen, dat zijn de duurdere (>€500,-) subs.

Bij een goede sub is de lijn van het frequentiebereik zo vlak mogelijk (buiten het begin en eind). Hoe sterker de pieken en dalen, hoe meer onmogelijk het wordt de sub subtiel te laten klinken.
Opzich is de audio engine S8 toch een goede keus? Zit er tussenin en kan eigenlijk alles wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb die Audio Engine eigenlijk nooit gehoord, maar heb altijd het gevoel gehad dat het enigszins overpriced is. Het is maar een kleine sub, met een relatief kleine driver. Is het niet bedoeld voor bij de pc? Daarbij zit ook dat 100% boven het huidige budget van goergen. Als hij dat toch gaat sparen, dan zou ik toch wat langer doorsparen. voor €170,- meer heb je dan de SVS sb-1000. Ook die heb ik nooit gehoord, maar gezien het formaat, zal het een beter capabele sub zijn.

Alles is wel volledig afhankelijk van de grootte van de kamer waar het komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
kijk eens op marktplaats... 2e hand moet er toch wel een Rel /KEF te vinden zijn?
http://www.marktplaats.nl...C271&startDateFrom=always

[ Voor 50% gewijzigd door technopeuter op 12-03-2016 09:48 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goergen
Na een beetje onderzoek vermoed ik toch dat de sb 1000 te veel van het goede is. De sub is groot en duur. Ik heb mijn mening mede wat bijgesteld omdat het geluid van de QA 3020's echt lekker en vol is. Tijdens het luisteren van muziek mis ik de zware bass minder dan ik had verwacht. Ik heb de speakers pas sinds gister.

Zoals ik al zei vond ik het geluid van de Z5500 best prima, zij het wat ongecontroleerd. Een subwoofer moet vooral de extra beleving geven tijdens explosies in films, of beats in hiphop/house nummers. Maar over het algemeen spelen we wat achtergrond muziek, en kijken we series. Dus zou de subwoofer niet altijd aan hoeven staan.

Ik ga binnenkort eens naar een audiospeciaalzaak om verschillende prijsklasses te horen en te kijken. Ik ben erg benieuwd zon goedkope jamo sub 210 klinkt in vergelijking met mijn z5500.

De audio engine S8 is al een ouder model, las ik op internet, en hij zou niet echt strak zijn. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 560259

goergen schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:32:
Na een beetje onderzoek vermoed ik toch dat de sb 1000 te veel van het goede is. De sub is groot en duur. Ik heb mijn mening mede wat bijgesteld omdat het geluid van de QA 3020's echt lekker en vol is. Tijdens het luisteren van muziek mis ik de zware bass minder dan ik had verwacht. Ik heb de speakers pas sinds gister.

Zoals ik al zei vond ik het geluid van de Z5500 best prima, zij het wat ongecontroleerd. Een subwoofer moet vooral de extra beleving geven tijdens explosies in films, of beats in hiphop/house nummers. Maar over het algemeen spelen we wat achtergrond muziek, en kijken we series. Dus zou de subwoofer niet altijd aan hoeven staan.

Ik ga binnenkort eens naar een audiospeciaalzaak om verschillende prijsklasses te horen en te kijken. Ik ben erg benieuwd zon goedkope jamo sub 210 klinkt in vergelijking met mijn z5500.

De audio engine S8 is al een ouder model, las ik op internet, en hij zou niet echt strak zijn. Klopt dat?
Merk je veel verschil in geluid tussen de q acoustics in combo met receiver of je vroegere setup van logitec? Ik ben ook geinteresseerd in de QA speakers.

Zou graag werken met 2 3020's vooraan + 3090 in het midden met vanachter nog 2 3010's. Als sub zou ik dan wel gaan voor de svs sb 1000 :) receiver twijfel ik nog tussen marantz en denon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goergen
Anoniem: 560259 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:49:
[...]

Merk je veel verschil in geluid tussen de q acoustics in combo met receiver of je vroegere setup van logitec? Ik ben ook geinteresseerd in de QA speakers.

Zou graag werken met 2 3020's vooraan + 3090 in het midden met vanachter nog 2 3010's. Als sub zou ik dan wel gaan voor de svs sb 1000 :) receiver twijfel ik nog tussen marantz en denon.
Ik hou van stevige bass, en zag er tegen op om eerst zonder sub te moeten zitten. Maar het lijkt er op dat ik de z5500 snel ga vergeten, de geluidskwaliteit van de 3020's is echt waanzinnig. Het luistert prettig, je kan duidelijk horen hoe een nummer is opgebouwd. Tegelijk hebben de relatief kleine speakers oprecht veel en vol volume. Wij hebben een redelijk kleine woonkamer en de twee speakers zijn meer dan genoeg om de ruimte goed te vullen. Verwacht niet dat je ramen trillen, maar het komt verrassend dichtbij.

De Z5500 klinkt nu ineens een stuk minder goed. Het lijkt veel onduidelijk te zijn, beetje lastig uit te leggen. Neem dit vooral met een korrel zout, dit is voor het eerst dat ik fatsoenlijk apparatuur heb, maar ik kan ze echt niet genoeg aanbevelen.heb er overigens wel een vrij sterke receiver bij, 150 watt, dat maakt vast ook uit.

Ik ben van plan op termijn dezelfde opstelling te kopen als die jij beschrijft. Al twijfel ik dus nog over de sub. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door goergen op 12-03-2016 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

goergen schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 13:42:
[...]

Ik hou van stevige bass, en zag er tegen op om eerst zonder sub te moeten zitten. Maar het lijkt er op dat ik de z5500 snel ga vergeten, de geluidskwaliteit van de 3020's is echt waanzinnig. Het luistert prettig, je kan duidelijk horen hoe een nummer is opgebouwd. Tegelijk hebben de relatief kleine speakers oprecht veel en vol volume. Wij hebben een redelijk kleine woonkamer en de twee speakers zijn meer dan genoeg om de ruimte goed te vullen. Verwacht niet dat je ramen trillen, maar het komt verrassend dichtbij.

De Z5500 klinkt nu ineens een stuk minder goed. Het lijkt veel onduidelijk te zijn, beetje lastig uit te leggen. Neem dit vooral met een korrel zout, dit is voor het eerst dat ik fatsoenlijk apparatuur heb, maar ik kan ze echt niet genoeg aanbevelen.heb er overigens wel een vrij sterke receiver bij, 150 watt, dat maakt vast ook uit.

Ik ben van plan op termijn dezelfde opstelling te kopen als die jij beschrijft. Al twijfel ik dus nog over de sub. ;)
top om te horen! Ik zou het jammer vinden om geld te investeren als ik het verschil met de logitec nog niet eens zou horen.

Ik zit beetje met hetzelfde dilemma als jou.

Ik koop waarschijnlijk de denon avr-x2200, lijkt me beetje in dezelfde klasse als jouw receiver.
Maar ik twijfel dan om nu :

- ofwel de sub (svs sb 1000) te kopen en de speakers van logitec aan te sluiten zodat ik toch een bassrijke 5.1 ervaring kan behouden

- ofwel de 3 front speakers van Q aan te kopen. Ik kan dan de achterste speakers van de logitec aansluiten. Dan ga ik wel een tijdje zonder sub zitten. Ik vrees dat de ervaring voor films dan een tijdje minder wordt. Voor muziek op zich geen probleem.

ter info, ik heb de z906 speakers van logitec maar ik denk dat dezen beetje vergelijkbaar zijn met de Z550. Ik ben daarbij ook maar een leek en op zoek naar een betere audio-ervaring :)

Ik ben er wel uit dat ik sowieso een iets duurdere sub wil nemen. Waarde naar geld denk ik dan en onder de 500 euro heb je bitter weinig wat de moeite is. Met 550 euro voor de SVS subs zit je nog in een budgetvriendelijke klasse (tov 1500 voor anderen bv ;)) maar heb je wel enorm veel kwaliteit. Zo heb ik toch begrepen uit wat ik afgelopen tijd wat op forums bij een heb gelezen.

Volgens jou kan ik misschien dus wel even zonder sub verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goergen
De Denon moet nog wel een stukje beter zijn dan de VSX die ik heb, mooie opstelling krijg je dan d:)b . Met 145 watt moet je wel oppassen dat je die logitech satellietjes niet opblaast.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe goed de z906 is. Van wat ik erover heb begrepen is het nooit echt als de opvolger van de Z5500 geworden. Waarom weet ik niet. Ik denk dat de satelliet speakers van de Z5500 niet echt bijzonder zijn. zeker vergeleken met de 3020's. Dus ik zou zeker beginnen met het vervangen van je linker en rechter speaker, daarin zal je het grootste verschil gaan merken. Ik denk dat als je Logitech gewend bent, dat dit sowieso een enorme verbetering wordt in de luisterervaring.

Of je de subwoofer gaat missen weet ik niet. Als ik de Z5500 hard aanzet dan trilt alles in huis, dat krijg je nooit voor elkaar met twee boekenplank speakers. Dus de ervaring is heel anders. Daar komt nog bij dat mijn verwachtingen laag waren tav de 3020's en ik positief verrast ben. Door mijn verhaal zou je wel eens heel wat meer kunnen verwachten en juist een averechtse ervaring hebben. Dan toch het aloude advies: Luister ze voor je ze koopt, dan weet je wat je krijgt.

Waarom ga je niet eerst voor een 2.1 opstelling, ipv de center meteen te vervangen? Als je dat geld kan uitsparen ben je al bijna halverwege de sb1000. Want als je van 2.0 naar 3.0 gaat merk je veel minder verschil dan van 2.0 naar 2.1, lijkt me. Helemaal als je de satellieten gebruikt om de 2.1 aan te vullen tot 5.1, en de linker en rechter het zware werk laat doen.

[ Voor 7% gewijzigd door goergen op 12-03-2016 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

goeie tip. De z906 was vooral niet zo revolutionair als de Z5500. Toen was HD audio de nieuwe norm en er is geen mogelijkheid tot aansluiten via HDMI. Alle dient optisch te gebeuren via de sub.

Heb je de antraciet 3020's of een paar met speciale afwerking (leer, of glanzend?). Ik ga voor antraciet denk ik, na een paar weken kijk je al niet meer naar die speakers.

Misschien wel goed idee om de middelste nog niet te vervangen en de voorste 2 aan te schaffen + sub. Is iets duurder maar zo behoud ik wel 5.1. Ik denk dat ik dan ook minder zorgen hoef te maken om mijn speakers op te blazen aangezien de achterste speakers (en middelste) niet zoveel kracht moeten duwen. Of zie ik dat verkeerd?

Van zover ik er iets van ken zijn de logitec speakers satellieten omdat ze voor bass aangewezen zijn op de externe sub. De QA speakers zijn geen satellieten en hebben zelf een beetje bass van hun eigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goergen
Ik heb antraciet, ik vind dat ook de mooiste kleur, sluit mooi aan bij het matzwart van de tv. Maar de afwerking is ook erg strak, het oogt als een premium speaker.

Ik heb geen idee hoeveel vermogen er doorgaans door de speakers gaat, en of er verschil zit tussen kanalen. Je kan volgens mij wel aangeven dat het om kleine speakers gaat in de instellingen.

Satalliet wil inderdaad zeggen dat het kleinere speakers zijn. De QA 3020 zijn boekenplank speakers, en dus een stuk krachtiger met meer body. De 3010's zijn misschien net wel / net niet satelliet speakers.

Overigens: als je de 5.1 surround set van QA koopt krijg je daar 4x de 3010 bij, niet de 3020.

[ Voor 3% gewijzigd door goergen op 12-03-2016 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok goergen, nu ben ik jouw vraagtopic aan het kapen maar bedankt voor de info :)

nog één vraagje, wordt er draad meegeleverd bij aankoop van de 3020s? Zo niet, moet ik op dit vlak ergens rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goergen
Geen probleem, vind het mooi om erover te lullen. Zit geen draad bij, en ze raden wel aan om bepaald draad te gebruiken. Maar verder geen idee waar je op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat voor draad gebruik jij?

ga je in de toekomst de draad naar de achterste speakers wegwerken?

Hier is het een must anders gaat de vrouw niet akkoord ;) denk dat ik met gootjes ga werken langs de muren af. Of via kruipkelder maar dat gaat tricky worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goergen
Ik had nog wat liggen, en dat werkte prima. Merk en dikte weet ik niet.

En draden wegwerken is altijd geklooi, maar moet wel even gebeuren :). Ik heb zelf inderdaad gootjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:24
goergen schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 15:27:
De Denon moet nog wel een stukje beter zijn dan de VSX die ik heb, mooie opstelling krijg je dan d:)b . Met 145 watt moet je wel oppassen dat je die logitech satellietjes niet opblaast.
Die opgegeven 145 Watt moet je met een fikse korrel zout nemen. Dat vermogen komt tot stand door een pieptoon (1000 Hz) af te spelen op één kanaal met een berg THD (vervorming). Iets wat je in de praktijk nooit zal doen. Dat soort vermogens geven fabrikanten op om hoog te scoren waar de gemiddelde consument dan weer door aan wordt getrokken. Veelal wordt vermogen ook opgegeven op twee kanalen op een groter bereik (20 - 20.000 Hz) en met een THD van < 0,1%. Dat is al een realistischer vermogen aangezien het bereik groter is en de vervorming acceptabel. Maar dan nog is het op slechts twee kanalen en niet op vijf die je in surround gebruikt. Maar eigenlijk allemaal theorie waar je niet op hoeft te letten, daarover later meer.
Of je de subwoofer gaat missen weet ik niet. Als ik de Z5500 hard aanzet dan trilt alles in huis, dat krijg je nooit voor elkaar met twee boekenplank speakers. Dus de ervaring is heel anders.
Let wel dat de speakers van de Z-5500 (en het gros van alle PC-speakers) zeer klein zijn. Door het kleine formaat doen de speaker pas iets van 150 - 200 Hz. De rest van het bereik doet de subwoofer. De subwoofer - die eigenlijk is gemaakt voor het echte sub-laag - doet dan ook de mid-lage tonen. Hieraan zitten enkele nadelen dat het onnatuurlijk kan klinken, de subwoofer op gehoor geplaatst kan worden in de ruimte (kan vanaf een 100 Hz) en dat de subwoofer veel actiever is dan deze eigenlijk hoort te zijn. Doordat de subwoofer actiever is klinkt het over het algemeen wel vetter en dat bleek de doelgroep van de Z-5500 leuk te vinden :P.

Als je een Q Acoustics 3020 pakt dan gaat deze - opgegeven - tot 64 Hz. Dat is al een stuk lager dan de Logitech deed waardoor de subwoofer minder aan hoeft te vullen. Ergo: een Z-5500 zonder subwoofer mist een groter stuk frequentiebereik dan een 3020i zonder subwoofer waardoor je deze minder snel zal missen. Het hangt van het gebruik af of je de subwoofer mist of niet. Als je alleen series kijkt met dialogen zal het minder zijn dan als je films kijkt met de nodige explosies (basaal voorbeeld).

Ik ben van mening dat er voor elke speaker een subwoofer te vinden is en dat het veelal "ignorance is bliss" is als men zegt de subwoofer niet te missen. Ik dacht eerst ook geen subwoofer te missen, toch maar een Velodyne SPL-1200 Ultra gekocht en nog nooit zo blij geweest met de aanschaf. De duurdere kabels (Van den Hul The Magnum Hybrid en The Rock 3T) die ik gebruik, extra vermogen door eindversterkers, duurdere receiver dan eerst (van een Denon AVR-2809 naar Denon AVR-4520) heb ik allemaal niet gemerkt in de beleving van het geluid. De aanschaf van de subwoofer wel.

Het is - zoals reeds gezegd - wel zaak een goede subwoofer te kopen. Een goede subwoofer vult je set aan en mis je pas als je deze uit zet. Een slechte subwoofer overheerst/bonkt en kan de set breken. Het is alleen de vraag of je > 500 euro over hebt voor het echte sublaag en het vergroten van het bereik van de speaker. Dat laatste is iets wat de subwoofer ook doet. Niet alleen het LFE-kanaal gaat direct naar de subwoofer. De subwoofer doet ook de tonen onder de ingestelde crossover waardoor het bereik van de set als het ware wordt vergroot.
goergen schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 15:49:
Ik heb geen idee hoeveel vermogen er doorgaans door de speakers gaat, en of er verschil zit tussen kanalen.
Door een speaker? Een Watt en dat is al veel. De hedendaagse speakers zijn in staat om bij een input van 1 Watt gemiddeld 90 dB te produceren op één meter afstand. Gemiddeld, de juiste waarde vind je in de specs bij "gevoeligheid". Nu doet de luisterafstand en de akoestiek veel met volume, maar uiteindelijk blijf je in een gemiddelde huiskamer zitten waar een dB of 75 al behoorlijk is. Nu is het benodigde vermogen ook weer afhankelijk van de weerstand (impedantie) van de luidspreker, maar je hoort veelal dat er slechts een paar Watt nodig is voor een normaal luistervolume en dat is meer dan waar. Als je exotische speakers neemt met een zeer lage gevoeligheid (ruim onder de 80 dB) en weerstand (dippen van onder de 2 Ohm) dan wordt het zaak om een stabiele versterker in huis te halen, maar dan zit je ook aan heel andere speakers te denken.

Over het algemeen zijn de kanalen gelijk en zullen receivers gelijk vermogen kunnen geven. Anthem heeft met hun nieuwe Atmos receivers wel een ander systeem waarbij de "normale" kanalen een A/B versterker hebben en de Atmos-kanalen een Klasse D die minder vermogen levert. Maar met 50 Watt is dat nog steeds meer als voldoende.
Je kan volgens mij wel aangeven dat het om kleine speakers gaat in de instellingen.
De instelling "LARGE" of "SMALL" heeft niets te maken met de fysieke grootte van de speaker. Het geeft alleen aan of de receiver de tonen onder een bepaald bereik (crossover) niet naar de speaker moet sturen, maar naar de subwoofer. Al vallen jouw huidige Q Acoustics onder klein qua formaat, je zal ze toch op "LARGE" moeten zetten indien er geen subwoofer aan is gesloten.
goergen schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 16:09:
Geen probleem, vind het mooi om erover te lullen. Zit geen draad bij, en ze raden wel aan om bepaald draad te gebruiken. Maar verder geen idee waar je op moet letten.
Verkopende partijen zullen altijd aanraden om speciale kabel te gebruiken. De marge op dat soort producten is gigantisch. 300% winst pakken op een metertje kabel is geen overdrijving van mijn kant. Of er klankmatige verschillen tussen kabels zit zijn al vele topicreeksen (zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6) over volgeschreven. Op GoT wordt vooral de technische kant bekeken waaruit blijkt dat er geen verschillen in mogen/kunnen zitten. Kom je op HT Forum dan wordt er meer emotioneel gekeken en zijn kabels van tientallen of zelfs honderden euro's de meter meer regel dan uitzondering.

Mijn advies: lekker standaard 2,5mm² nemen en geld besparen. Waarbij 2,5mm² al meer dan genoeg is voor het vermogen wat er door moet gaan, maar uit ervaring vind ik die dikte het lekkerste werkbaar om te blijven zitten in terminals van speaker en receiver. Maar 1,5mm² is ook geen probleem. Zoals met alles is het vooral een deel eigen ervaring, voorkeur en wat je hoort.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goergen
Kijk, iemand met een beetje verstand van zaken die de boel opheldert! Ik begin me net wat te verdiepen in de technische aspecten, dus dank voor de info.

Ik las inderdaad al ergens dat Large en Small niks zeggen over het formaat. En ik ben helemaal het met je eens dat de subwoofer belangrijk is, die gaat er zeker komen.

Ik probeerde overigens de sub van de Z5500 aan te sluiten op de receiver. Ik heb de LFE tulp naar 3,5 mm jack aangesloten op de center/sub ingang. Maar dat leek nog niet te werken. Ik vind de receiver wat lastig te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FeaR schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 17:00:
[...]

Die opgegeven 145 Watt moet je met een fikse korrel zout nemen. Dat vermogen komt tot stand door een pieptoon (1000 Hz) af te spelen op één kanaal met een berg THD (vervorming). Iets wat je in de praktijk nooit zal doen. Dat soort vermogens geven fabrikanten op om hoog te scoren waar de gemiddelde consument dan weer door aan wordt getrokken. Veelal wordt vermogen ook opgegeven op twee kanalen op een groter bereik (20 - 20.000 Hz) en met een THD van < 0,1%. Dat is al een realistischer vermogen aangezien het bereik groter is en de vervorming acceptabel. Maar dan nog is het op slechts twee kanalen en niet op vijf die je in surround gebruikt. Maar eigenlijk allemaal theorie waar je niet op hoeft te letten, daarover later meer.

[...]

Let wel dat de speakers van de Z-5500 (en het gros van alle PC-speakers) zeer klein zijn. Door het kleine formaat doen de speaker pas iets van 150 - 200 Hz. De rest van het bereik doet de subwoofer. De subwoofer - die eigenlijk is gemaakt voor het echte sub-laag - doet dan ook de mid-lage tonen. Hieraan zitten enkele nadelen dat het onnatuurlijk kan klinken, de subwoofer op gehoor geplaatst kan worden in de ruimte (kan vanaf een 100 Hz) en dat de subwoofer veel actiever is dan deze eigenlijk hoort te zijn. Doordat de subwoofer actiever is klinkt het over het algemeen wel vetter en dat bleek de doelgroep van de Z-5500 leuk te vinden :P.

Als je een Q Acoustics 3020 pakt dan gaat deze - opgegeven - tot 64 Hz. Dat is al een stuk lager dan de Logitech deed waardoor de subwoofer minder aan hoeft te vullen. Ergo: een Z-5500 zonder subwoofer mist een groter stuk frequentiebereik dan een 3020i zonder subwoofer waardoor je deze minder snel zal missen. Het hangt van het gebruik af of je de subwoofer mist of niet. Als je alleen series kijkt met dialogen zal het minder zijn dan als je films kijkt met de nodige explosies (basaal voorbeeld).

Ik ben van mening dat er voor elke speaker een subwoofer te vinden is en dat het veelal "ignorance is bliss" is als men zegt de subwoofer niet te missen. Ik dacht eerst ook geen subwoofer te missen, toch maar een Velodyne SPL-1200 Ultra gekocht en nog nooit zo blij geweest met de aanschaf. De duurdere kabels (Van den Hul The Magnum Hybrid en The Rock 3T) die ik gebruik, extra vermogen door eindversterkers, duurdere receiver dan eerst (van een Denon AVR-2809 naar Denon AVR-4520) heb ik allemaal niet gemerkt in de beleving van het geluid. De aanschaf van de subwoofer wel.

Het is - zoals reeds gezegd - wel zaak een goede subwoofer te kopen. Een goede subwoofer vult je set aan en mis je pas als je deze uit zet. Een slechte subwoofer overheerst/bonkt en kan de set breken. Het is alleen de vraag of je > 500 euro over hebt voor het echte sublaag en het vergroten van het bereik van de speaker. Dat laatste is iets wat de subwoofer ook doet. Niet alleen het LFE-kanaal gaat direct naar de subwoofer. De subwoofer doet ook de tonen onder de ingestelde crossover waardoor het bereik van de set als het ware wordt vergroot.

[...]

Door een speaker? Een Watt en dat is al veel. De hedendaagse speakers zijn in staat om bij een input van 1 Watt gemiddeld 90 dB te produceren op één meter afstand. Gemiddeld, de juiste waarde vind je in de specs bij "gevoeligheid". Nu doet de luisterafstand en de akoestiek veel met volume, maar uiteindelijk blijf je in een gemiddelde huiskamer zitten waar een dB of 75 al behoorlijk is. Nu is het benodigde vermogen ook weer afhankelijk van de weerstand (impedantie) van de luidspreker, maar je hoort veelal dat er slechts een paar Watt nodig is voor een normaal luistervolume en dat is meer dan waar. Als je exotische speakers neemt met een zeer lage gevoeligheid (ruim onder de 80 dB) en weerstand (dippen van onder de 2 Ohm) dan wordt het zaak om een stabiele versterker in huis te halen, maar dan zit je ook aan heel andere speakers te denken.

Over het algemeen zijn de kanalen gelijk en zullen receivers gelijk vermogen kunnen geven. Anthem heeft met hun nieuwe Atmos receivers wel een ander systeem waarbij de "normale" kanalen een A/B versterker hebben en de Atmos-kanalen een Klasse D die minder vermogen levert. Maar met 50 Watt is dat nog steeds meer als voldoende.

[...]

De instelling "LARGE" of "SMALL" heeft niets te maken met de fysieke grootte van de speaker. Het geeft alleen aan of de receiver de tonen onder een bepaald bereik (crossover) niet naar de speaker moet sturen, maar naar de subwoofer. Al vallen jouw huidige Q Acoustics onder klein qua formaat, je zal ze toch op "LARGE" moeten zetten indien er geen subwoofer aan is gesloten.

[...]

Verkopende partijen zullen altijd aanraden om speciale kabel te gebruiken. De marge op dat soort producten is gigantisch. 300% winst pakken op een metertje kabel is geen overdrijving van mijn kant. Of er klankmatige verschillen tussen kabels zit zijn al vele topicreeksen (zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6) over volgeschreven. Op GoT wordt vooral de technische kant bekeken waaruit blijkt dat er geen verschillen in mogen/kunnen zitten. Kom je op HT Forum dan wordt er meer emotioneel gekeken en zijn kabels van tientallen of zelfs honderden euro's de meter meer regel dan uitzondering.

Mijn advies: lekker standaard 2,5mm² nemen en geld besparen. Waarbij 2,5mm² al meer dan genoeg is voor het vermogen wat er door moet gaan, maar uit ervaring vind ik die dikte het lekkerste werkbaar om te blijven zitten in terminals van speaker en receiver. Maar 1,5mm² is ook geen probleem. Zoals met alles is het vooral een deel eigen ervaring, voorkeur en wat je hoort.
zeer nuttige uitleg! _/-\o_

lijkt het jou een goed idee om logitec speakers aan te sluiten op een receiver? Ik wou eerst een sub kopen en achteraf dan deze speakers (q 3000 reeks) eens het budget er was. in tussentijd kan ik dan mijn logitec speakers aansluiten.

Goergen heeft mij er al op gewezen dat ik misschien beter toch de voorste speakers (met QA 3020's) vervang en de sub misschien achteraf kopen of toch zeker te wachten met de middelste. Ik zou de rear en middelste van logitec dan nog even kunnen aansluiten.

@Goergen, lijkt dan toch dat je beter wat doorspaart voor een kwaliteitsvolle sub >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De rears kunnen evt wel van een ander merk/serie zijn, maar voor de center zou ik dat niet doen.

Ik heb nu tijdelijk een TMA Compact 10 als center, icm Dali Zensor 5. Dat klinkt alles behalve als een match made in heaven.

De drivergrootte van de logitech's en die van de q-acoustics is ook niet gelijk, dus ik verwacht ook daar een duidelijk hoorbaar klankverschil.

Persoonlijk zou ik eerst de speakers vervangen en later de subwoofer toevoegen. Voor hetzelfde geld ben je helemaal tevreden met het laagbereik van de 3020's en heb je niet eens een subwoofer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goergen
Anoniem: 560259 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 17:20:
[...]
@Goergen, lijkt dan toch dat je beter wat doorspaart voor een kwaliteitsvolle sub >:)
Ik denk het eerlijk gezegd niet. Zoals ik al zei wordt de sb 1000 wat te gek. Ik ben nu aan het kijken naar iets als de Jamo j 10 SUB. Wellicht voldoet dat al aan mijn eisen. Hopelijk kan ik hem binnenkort even horen ergens.
LA-384 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 17:47:
De rears kunnen evt wel van een ander merk/serie zijn, maar voor de center zou ik dat niet doen.

Ik heb nu tijdelijk een TMA Compact 10 als center, icm Dali Zensor 5. Dat klinkt alles behalve als een match made in heaven.

De drivergrootte van de logitech's en die van de q-acoustics is ook niet gelijk, dus ik verwacht ook daar een duidelijk hoorbaar klankverschil.

Persoonlijk zou ik eerst de speakers vervangen en later de subwoofer toevoegen. Voor hetzelfde geld ben je helemaal tevreden met het laagbereik van de 3020's en heb je niet eens een subwoofer nodig.
Ik ben persoonlijk blij verrast door de punch van de 3020, maar wil er zeker weten een sub bij. Ik mis wel echt een complete laag, alles tussen +/- 30 en 80 hz, vooral merkbaar tijdens films en muziek met zware beats.

Ik heb overigens de center speaker nooit helemaal begrepen. Kunnen de L en R speaker niet de illusie geven de stemmen uit het midden te laten komen, zoals een 4.1 opstelling? Ik wil eigenlijk niet de hele kamer vol hebben staan met speakers. Twee kleine 3010's achterin zou ik nog kwijt kunnen. De center minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
goergen schreef op zondag 13 maart 2016 @ 11:14:
Ik ben persoonlijk blij verrast door de punch van de 3020, maar wil er zeker weten een sub bij. Ik mis wel echt een complete laag, alles tussen +/- 30 en 80 hz, vooral merkbaar tijdens films en muziek met zware beats.
Het was eigenlijk een reactie op (el)granjeros ;)
goergen schreef op zondag 13 maart 2016 @ 11:14:
Ik heb overigens de center speaker nooit helemaal begrepen. Kunnen de L en R speaker niet de illusie geven de stemmen uit het midden te laten komen, zoals een 4.1 opstelling? Ik wil eigenlijk niet de hele kamer vol hebben staan met speakers. Twee kleine 3010's achterin zou ik nog kwijt kunnen. De center minder.
Ik snap het. Ik heb die center nooit echt gemist. Ik heb er nu een staan (in bruikleen) en ik snap wel dat men zegt dat de center speaker de meest belangrijke speaker lijkt. Bij het surround geluidsspoor lijken hier de meeste signalen door te komen. Bij het gebruik van een center speaker lijken de fronts ook meer voor effecten gebruikt te worden. Dit wil echter niet zeggen dat je zonder center echt iets te kort komt. Stemmen zijn iets minder duidelijk, maar niet direct onverstaanbaar. Ik zit een beetje in dubio om wel of geen center toe te voegen. Tot nog toe neig ik naar niet. Ik kan me wel voorstellen dat wanneer de front speakers ver uit elkaar staan, dit wél storend kan zijn zonder center. Bij mij staan ze zo'n 2,5 meter uit elkaar en dat werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Als je in je 1tje een film kijkt en je gaat in de sweetspot zitten, dan kan je in principe prima zonder een center. Ik heb ook jaren zonder gedraaid omdat ik de prestaties van mijn toenmalige center speaker niet goed vond.

Zit je niet recht tussen de L/R speakers of kijk je met meerdere mensen, dan biedt een center een hoop extra.

Dus ook hier geldt, een matige speaker is geen toevoeging. En plaatsing is met een center ook erg belangrijk. Je wilt immers niet dat het geluid onnatuurlijk te hoog/laag van je beeld komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goergen
Dat was duidelijk hoor, maar beetje de verwachting temperen van granjeros O-)

Over dat 4.1: interessant, zoiets denk ik ook. Ooit moet de centre er wel komen, maar dat heeft dan niet echt haast. Nu eerst sparen voor een sub, dan voor 2 x 3010, en ooit in een verre toekomst de 3090C. :)
Anoniem: 48051 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 12:53:
Als je in je 1tje een film kijkt en je gaat in de sweetspot zitten, dan kan je in principe prima zonder een center.
In je eentje film kijken is in overigens ook de droom natuurlijk, helaas zitten er toch geregeld anderen bij..

[ Voor 36% gewijzigd door goergen op 13-03-2016 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goergen
Om weer even terug te komen op mijn originele vraag:

Wat zijn in jullie optiek, de beste instap subwoofers (denk aan tussen de 200 tot 500 euro)?

Ik probeer een shortlist te maken om die eens te gaan luisteren, maar met alleen online informatie is dat nog behoorlijk lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier is nog wat inspiratie wat ik tegen kwam op AVS.

http://www.avsforum.com/f...-subwoofers-300-less.html

Edit: en nog een topic hier op Tweakers
Welke subwoofer voor beperkt budget?

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 48051 op 14-03-2016 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goergen
Anoniem: 48051 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 09:40:
Hier is nog wat inspiratie wat ik tegen kwam op AVS.

http://www.avsforum.com/f...-subwoofers-300-less.html

Edit: en nog een topic hier op Tweakers
Welke subwoofer voor beperkt budget?
Bedankt voor de info! Ik houd AVSforum ook goed in de gaten.

Daar vond ik overigens de P12-300SB subwoofer van BK Electronics.

Volgens de reviews moet de P12 net zo goed, zo niet beter, zijn als de PB1000. Voor een lagere prijs. https://www.avforums.com/...sb-subwoofer-review.11864

Heeft iemand toevallig informatie over de P12-300SB? Dit zou hem misschien wel eens kunnen worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-06 14:40
Een kickje voor dit topic, aangezien ik exact het zelfde vraagstuk heb.

Ik ben benieuwd waar de keuze uiteindelijk op is gevallen! Ik ben voornemens om de 3020's als frontspeakers aan te schaffen, eventueel direct met de 3090c center erbij.

Welke sub is het uiteindelijk geworden, en functioneert het geheel naar tevredenheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-06 22:46
Hier ook exact hetzeflde, op dit moment de Z-5500 en wil over naar de 3020's of Zensor 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goergen
Ik ben uiteindelijk voor de SVS PB-1000 gegaan, maar dankzij slechte akoestiek kunnen we niet alles horen wat de subwoofer doet.

De 3020's blijven fantastische speakers, het verschil in zuiverheid met de z5500 is enorm. De Zensors heb ik ook geprobeerd, maar vond ze iets minder open klinken dan de QA's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adipose
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-03-2021
Ik heb precies dezelfde speakers als jij hebt en zat dus met hetzelfde probleem. Na veel nadenken, lezen, nog meer lezen en twijfelen uiteindelijk besloten om de pricewatch: Klipsch R-110SW (Zwart) aan te schaffen. Ik ben er zeer content mee en had echt niet duurder dan dat hoeven te hebben. Hij overheerst ook niet en past, wat mij betreft, goed bij de speakers.

Edit: dit is voor mensen die in hetzelfde schuitje zitten, TS heeft er natuurlijk niets meer aan nu. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Adipose op 03-03-2017 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goergen
Denk inderdaad dat je met zo'n Klipsch goed in de buurt van het niveau van de 3020's komt (van wat ik er over heb gelezen). Mooie aanvulling op elkaar en qua prijs een betere match.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-06 13:41

JTfoto

Work hard

Ook ik zou gewoon kijken of je nog wat door kan sparen en wat meer kijkt op de lange termijn. Je kan nu een goedkopere sub kopen, maar als je er later achter komt dat het toch niet helemaal is wat je graag wilde dan is het een soort zonde (in mijn ogen). De SB1000 is, geloof ik, een prima subwoofer. Gaat niet perse harder dan de sub van de z5500, maar klinkt wel een stuk beter. Ik ben zelf van een Z5500 naar wat speakers van svs en een pb1000 overgestapt. De sub levert ongeveer dezelfde geluidsdruk, maar wel een stuk strakker. Ook gaat de sub een stuk dieper, wat natuurlijk altijd leuk is bij films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-06 14:40
Voor wie het nog interesseert; ik heb een 2e hands Rel Quake mk2 op de kop getikt voor €175, in uitstekende staat.

In eerste instantie was ik sceptisch vanwege zijn kleine afmetingen, maar mán, wat een geluid komt er uit die kleine doos!

De power output staat maar op 1/4 (LFE aangesloten) en in de "depth" mode integreert hij perfect met mijn speakers (2x de QA3020 en 1x de 3090C). De bass is niet storend aanwezig, maar vult perfect de lage tonen op. De corssover laat ik volledig door mijn receiver verzorgen met de LFE aansluiting (zowel de fronts als de center ingesteld op 80hz).

Nu binnenkort nog 2 surroundspeakers op de kop tikken. Ik zit te denken aan de QA3010 om zo veel mogelijk in de zelfde lijn te blijven. Heeft er iemand ervaring met het combineren van de 3020 met bijvoorbeeld de 2010i?

[ Voor 8% gewijzigd door timadriaans op 13-04-2017 09:02 ]

Pagina: 1