Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Hoi beste medetweakers.
Ik ben op zoek naar een subwoofer om mijn speakers wat meer oempf te geven bij lage bassen.
Momenteel heb ik een 4.0 setup die gestuurd wordt door een stereo versterker (die ondersteunt twee paar luidsprekers, maar alles verloopt volledig analoog dus via een rode en witte tulpstekker).
De speakers staan aan op mijn kamer en worden bijna alleen voor muziek gebruikt (voornamelijk drum & bass, jump up, future bass, house). Vooral bij jump up is het wel fijn om erg lage subbassen te hebben :)

Misschien handig om te vermelden: onder mijn bureau is er een plaatsje van 41cm breed, 38cm hoog, en iets van een 60cm diep. Het zou handig zijn moest de sub daarin passen.

Ik zoek een?
Actieve subwoofer. Mijn versterker heeft wel een tape-uitgang, maar niets van een subwoofer uitgang o.i.d.

Wat is je budget?
Ik zou graag niet meer dan €150 uitgeven. Rond de €120 - 130 vind ik een goed bedrag.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om
Muziek te luisteren. Films kijk ik amper.

Wat heb je zelf al gevonden?
Hier zit het hem. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zo veel subwoofers te vinden en reviews zeggen allemaal wat anders. De ene zegt dat je voor €100 - 150 geen deftige subwoofer haalt, de ander zegt dat subwoofer X van €100 even goed klinkt als zijn sub van €1000.

pricewatch: Yamaha YST-FS050 (Zwart)
Dit vind ik een leuke, qua formaat en qua prijs. Ik heb echter schrik dat de 16cm driver wat klein is, en er dus voor hetzelfde geld beter te vinden valt. Groter = beter, right?

pricewatch: Jamo SUB 210 (Zwart)
Mooie sub, past binnen budget en heeft wat ik nodig heb.

Maar!
http://www.amazon.de/Skyt...F8&qid=1448818565&sr=1-24
Ik vond op bol.com een review dat er iemand deze had gekocht en hem beter vond dan de Jamo Sub 210. Hij staat echter niet in de pricewatch, en op het internet vind ik geen andere reviews, behalve dan van andere speakers van Skytronic. Daar waren ze dan weer niet positief 8)7

Kan er iemand mij de bomen door het bos wijzen, en mij helpen met mijn keuze voor een sub?
Alvast bedankt! :)

[ Voor 6% gewijzigd door Mavamaarten op 29-11-2015 19:36 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:11

FeaR

In GoT we trust

Merken als Skytec, Marquant, Skytronic, et cetera zou ik niet aan beginnen. Dat is echt low-budget Kijkshop-apparatuur.

Ik ben ook van mening dat je voor dit budget geen subtiele subwoofer gast kopen. Een subwoofer die flink mee staat te bonken ga je altijd wel vinden en dat is voor muziek zeker grappig en is duurder niet altijd beter. Mijn goedkope Magnat deed op het gebied van lomp bonken net zo enthousiast mee als mijn huidige Velodyne. Als je echter gaat kijken wat beide doen met subtiel het laag aanvullen was de Magnat nergens. Daar zit een flink verschil tussen. Het is aan jou of je dat soort laag mist en wilt.

Welke speakers heb je nu? Zoek je de subwoofer alleen voor het oemph wat je mist of moet de subwoofer ook de speakers aanvullen in het bereik?

Eventueel zou je ook nog kunnen kijken naar een subwoofer met High Level aansluiting. Dat is wat mooier dan via de Tape Out.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
FeaR schreef op zondag 29 november 2015 @ 19:45:
Merken als Skytec, Marquant, Skytronic, et cetera zou ik niet aan beginnen. Dat is echt low-budget Kijkshop-apparatuur.

Ik ben ook van mening dat je voor dit budget geen subtiele subwoofer gast kopen. Een subwoofer die flink mee staat te bonken ga je altijd wel vinden en dat is voor muziek zeker grappig en is duurder niet altijd beter. Mijn goedkope Magnat deed op het gebied van lomp bonken net zo enthousiast mee als mijn huidige Velodyne. Als je echter gaat kijken wat beide doen met subtiel het laag aanvullen was de Magnat nergens. Daar zit een flink verschil tussen. Het is aan jou of je dat soort laag mist en wilt.

Welke speakers heb je nu? Zoek je de subwoofer alleen voor het oemph wat je mist of moet de subwoofer ook de speakers aanvullen in het bereik?

Eventueel zou je ook nog kunnen kijken naar een subwoofer met High Level aansluiting. Dat is wat mooier dan via de Tape Out.
Excuus, dat zijn inderdaad wel details waar je iets aan hebt. Ik heb momenteel een samenraapsel van "OK" luidsprekers.
De speakers die links en rechts van mij hangen zijn boekenplankspeakers van een JVC set (UX-J60). Achterin mijn kamer heb ik 2x Pioneer CS-424, hele oude luidsprekers. De versterker die ik heb is een Kenwood KA-2060R.

Qua geluid ben ik erg tevreden over de kwaliteit en het geluid, behalve dat muziek pas prettig wordt op hogere volumes. Op hoge volumes klinkt het eigenlijk heel goed, maar als het stiller staat dan merk ik dat het geluid wat mist, voornamelijk in het diepe laag. Dat hoop ik met een sub op te lossen.

Een goeie vriend van mij heeft een vergelijkbare setup (matige luidsprekers en een subwoofer) en daar valt het wel op dat een subwoofer het effect heeft dat ik wil bereiken. Hij heeft wel geluk gehad en een Yamaya YST320, een sub die toch wel nét wat duurder is, gekregen van iemand die hem niet meer moest hebben. Die is echt véél te groot en sterk voor de kamer waarin hij gebruikt wordt, dus dacht ik met een kleiner budget wel rond te komen.

Ik had vroeger een Logitech Z323 2.1 setje, en zo'n subwoofer is iets wat ik niet zoek. Die pruttelde wanneer er veel lucht verplaatst werd, en echt diep laag kwam er niet uit.

Ik had inderdaad gezien dat er subs zijn met een High-level ingang, maakt dat zo veel verschil uit?
Momenteel vind ik de Jamo Sub 210 het meest interessant en deze heeft dit niet, maar op zich zou ik die wel gewoon via de tape-out kunnen aansluiten.

Zijn er nog suggesties/bedenkingen/opmerkingen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:11

FeaR

In GoT we trust

Mavamaarten schreef op zondag 29 november 2015 @ 21:05:
[...]
De speakers die links en rechts van mij hangen zijn boekenplankspeakers van een JVC set (UX-J60). Achterin mijn kamer heb ik 2x Pioneer CS-424, hele oude luidsprekers.
Die Pioneer is nog best aardig met een 8" woofer, al is 40 Hz misschien wat te enthousiast opgegeven qua bereik. De JVC zal wat minder ver door gaan in het laag. Maar te begrijpen dat je de oemph mist.

Kan wel lastig worden met het afstellen van de crossover op de subwoofer. Op een surroundreceiver kan je de crossover per kanaal instellen wat dus makkelijk is als je verschillende speakers hebt. In dit geval heb je één crossover met verschillende speakers.
Een goeie vriend van mij heeft een vergelijkbare setup (matige luidsprekers en een subwoofer) en daar valt het wel op dat een subwoofer het effect heeft dat ik wil bereiken. Hij heeft wel geluk gehad en een Yamaya YST320, een sub die toch wel nét wat duurder is, gekregen van iemand die hem niet meer moest hebben. Die is echt véél te groot en sterk voor de kamer waarin hij gebruikt wordt, dus dacht ik met een kleiner budget wel rond te komen.
Een subwoofer is niet snel te groot. Je kan beter een grotere subwoofer hebben die je wat terug zet qua volume dan eentje die op zijn tenen moet lopen. Als een subwoofer te groot overkomt is het eerder dat deze niet goed in is geregeld dan wel op staat gesteld. Nu is een subwoofer afstellen in theorie zeer makkelijk aangezien lage tonen niet richtingsgevoelig zijn, in de praktijk ligt het heel anders.

Op één of andere manier krijg ik wel het idee dat een gepoort model wat ik schaar onder een oemph-model toch wel eens kan zijn wat je zoekt.
Ik had inderdaad gezien dat er subs zijn met een High-level ingang, maakt dat zo veel verschil uit?
Momenteel vind ik de Jamo Sub 210 het meest interessant en deze heeft dit niet, maar op zich zou ik die wel gewoon via de tape-out kunnen aansluiten.
De Tape Out heeft een vaste waarde en gaat niet mee met het volume van de voluemknop. Al bedenk ik me net dat High Level ook alleen signaal pakt en dat waarschijnlijk ook niet doet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:44:
De Tape Out heeft een vaste waarde en gaat niet mee met het volume van de voluemknop. Al bedenk ik me net dat High Level ook alleen signaal pakt en dat waarschijnlijk ook niet doet.
Hm, in dat geval is er eigenlijk niets aan de hand, want ik laat mijn versterker altijd op hetzelfde volume staan en regel het geluid aan de bron (laptop).
Maar dus, een Jamo sub 210 zou wel eens interessant kunnen zijn? Bedankt voor het meedenken, trouwens! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mavamaarten op 30-11-2015 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom niet kijken voor 2e Hands... Net boven je budget vond ik op Marktplaatst al deze wat oudere REL Quake.

En zo zijn er nog wel wat mooie exemplaren te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 02:23:
Waarom niet kijken voor 2e Hands... Net boven je budget vond ik op Marktplaatst al deze wat oudere REL Quake.

En zo zijn er nog wel wat mooie exemplaren te vinden.
Omdat ik absoluut geen idee heb waarop ik moet letten of niet. In de buurt (+/- 20 km) is er niet zo veel te krijgen waar ik van denk, hm, dat is wel heel interessant:

http://www.2dehands.be/au...d=182&locale=nl&offset=35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Uiteindelijk ben ik voor de Boston Acoustics ASW250 gegaan, en ik ben erg tevreden over de verbetering in geluid! Mits wat subtiel ingesteld en een laag genoeg volume is de hele kamer gevuld met diepe tonen zonder te overheersend te zijn. Exact wat ik wou :)

Topic mag dus op slot!

Pagina: 1