Toon posts:

24" scherm voor gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond,

Heb deze vraag al eens eerder gesteld alleen kom er niet goed uit. En op internet wordt je helemaal gek gemaakt met alle keus etc. Die ze hebben.

Ik heb momenteel een BenQ RL2755HM beeldscherm, heb dit scherm altijd gebruikt voor mijn PS4 maar wil toch liever terug naar pc-gaming. Nu heb ik mijn pc aangesloten op dit beeldscherm en kan niet echt zeggen dat ik het fijn vindt om zo dicht tegen een 27" monitor aan te kijken.. ook is het pixels tellen.

Nu ben ik eens opzoek gegaan naar een goede 24" gaming monitor om op deze pc aan te sluiten. Zo kom ik tegen dat 144Hz aangeraden wordt voor gaming (maar deze refresh rate alleen behaald kan worden met DVI-D)?, dat TN-paneel beter is als ips i.v.m. lagere ms. Om heel eerlijk te zijn kom ik zoveel informatie tegen dat ik het niet echt meer weet..

Ik ben benieuwd wie mij meer duidelijkheid kan en wil geven? En eventueel een tip heeft van dit is een goed scherm voor je?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Beide aannames zijn ongeveer goed.

144hz Is alleen belangrijk bij bepaalde spellen. Met counter strike bijvoorbeeld kun je baat hebben bij een hogere refresh rate terwijl dit voor andere spellen weer overbodig is of helemaal niet eens aan de 144 fps komen.

TN panels hebben inderdaad meestal een lagere latency. Maar hier staat tegenover dat op kleuren op een IPS panel er weer een stuk beter uitzien.

Dus het ligt maar net aan welke games je wil spelen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 22:28:
Goedeavond,

Heb deze vraag al eens eerder gesteld alleen kom er niet goed uit.
24" scherm voor gaming ?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Klopt Max, ik had gelezen dat ik daar geen aankoopadvies mocht plaatsen vandaar de post hier.

De games die ik voornamelijk speel zijn league of legends, the division, diablo, call of duty en gta.

Verwijderd

Topicstarter
Verder heb ik een GTX970 video kaart. Ben dus benieuwd welk scherm een goede optie is voor de games die ik speel.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wat zijn de framerates die je haalt met je huidige setup en huidige resolutie?

Ik zou gewoon voor een IPS scherm gaan, van het gamen moet je genieten en dat gaat naar mijn mening beter met mooie kleuren en een goed contrast dan een paar milliseconde minder vertraging.

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:13
Ik deel de mening van Brilsmurfffje. Ik heb in dezelfde situatie gezeten als jij. Eerst had ik een IIyama super mega 144hz 24" scherm gekocht omdat ik hoge fps wilde terug kunnen zien. Ik sloot dat ding aan en was indd mega snel scherm maar had ook veel last van color banding en ik werd helemaal gek.

Toen een Dell U2415 gehaald (IPS, maar komt ook goed uit de latency test dus zeer geschikt om te gamen, wel op 60hz) en nog nooit zo blij met een keuze geweest :)

Dit was vorig jaar trouwens. Tip: Focus je op een monitor die goed uit reviews komt en ga daar diepte reviews over lezen. Als je per se 144hz wilt kijk dan goed naar reviews over color banding en kleurweergave. Als je IPS neemt moet er duidelijk uit reviews komen dat je er prima op kunt gamen. Dan ga jij echt niets merken van input lag en is die 144hz echt te verwaarlozen :) succes!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip! Verder heb ik nog iets gelezen over G-Sync en FreeSync? Wat doet dit ten goede aan de display?

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
Google kan daarop letterlijk alles beantwoorden :P
YouTube: What is NVIDIA G-Sync? Explained - Tech Tips

• 7u5t1c3
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-02 14:47
Welke games speel je en wat is budget? Lezen :) league of legends, the division, diablo, call of duty en gta.

Ik zou 100% voor een 120/144hz monitor kiezen voor first person shooter games. Dit speelt/voelt een stuk soepeler als 60hz. Goede TN's zijn prima te calibreren en allezins acceptabel qua beeldkwaliteit/kleurweergave vor games.
Groot misverstand is dat je altijd de FPS moet halen van de refreshrate om de keuze "zinvol" te maken. Dit is niet waar. Op bijv. 80 of 100 fps is het verschil tussen 60 en 120/144hz zeer goed merkbaar. Laat staan 120fps+ op een 144hz.

Het mooiste is een IPS op 120/144hz, deze zijn alleen nog zeldzaam en kostbaar. G-sync/Freesync is ook super en heeft als voordeel dat je toch een soepel beeld krijgt met lagere fps waardoor je je grafische settings weer hoger kan zetten (theoretisch). Maar ook deze techniek is nog kostbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door 7u5t1c3 op 11-03-2016 10:54 . Reden: typo en toevoeging. ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:35

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 10:08:
Klopt Max, ik had gelezen dat ik daar geen aankoopadvies mocht plaatsen vandaar de post hier.
Modbreak:Exact dezelfde topicstart nog een keer posten heeft dus weinig zin. In het slotje van dion_b in "24" scherm voor gaming" staat duidelijk dat we input van jouw kant verwachten. Voeg dat nog toe aan je openingspost anders eindigt dit topic ook met een slotje.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-02 23:15

D4NG3R

kiwi

:)

MichaelvD2203 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 08:46:
144hz Is alleen belangrijk bij bepaalde spellen. Met counter strike bijvoorbeeld kun je baat hebben bij een hogere refresh rate terwijl dit voor andere spellen weer overbodig is of helemaal niet eens aan de 144 fps komen.
CS is hier een vrij slecht voorbeeld van, ja het spel voelt een stuk beter op >100FPS maar daar hoef je niet perse een 120 of 144Hz paneel voor te hebben.

144Hz is eigenlijk overal erg prettig, het scherm oogt een stuk rustiger.

Vrij kort door de bocht: Het scherm is wel een van de laatste dingen die je moet gaan vervangen met de aanname dat je er beter door gaat spelen. Ja, of je moet op een of ander baggerscherm spelen met gigantische inputlag. :9
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 10:34:
Bedankt voor de tip! Verder heb ik nog iets gelezen over G-Sync en FreeSync? Wat doet dit ten goede aan de display?
Genoeg over te vinden op Google, maar in het kort zorgt het er voor dat de refreshrate van je monitor dynamisch kan worden veranderd om tearing te voorkomen. Als jij bijvoorbeeld 120FPS op een 144Hz scherm knalt kan je last gaan krijgen van tearing. G en Freesync passen de refreshrate op dat moment automatisch aan naar 120Hz.

Houd er rekening mee dat zeker GSync panelen vrij duur zijn (en een NVidia GPU vereisen) terwijl het effect voor veel gebruikers nauwelijks merkbaar is.

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 11-03-2016 11:24 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1