[netwerk] CAT6 solid UTP of FTP kabel voor 2x in 5/8" buis

Pagina: 1
Acties:

• Eagle666
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 19:24
Ik zoek een?
CAT6 solid UTP of FTP kabel om 2x door een 5/8" buis te trekken. Liefst FTP, mits dit dus past.

Wat is je budget?
Mag wel wat kosten aangezien ik deze klus niet snel overnieuw zal doen. Echter de installatie in de meterkast zal ook het nodige kosten (switchen, patchkast, etc). Prijzen online zijn vaak onder de 100 euro voor 100m dus dat hou ik zelf als indicatie aan.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
  • Liefste een afgeschermde kabel, dus F/UTP, mits dat 2x past in een 5/8" buis!
  • Verder begrijp ik dat een kabel met LSZH mantel makkelijker te leggen is dan PVC dus LSZH heeft mijn voorkeur.
  • Solid core en uiteraard Koper en geen CCA of CCS.
  • AWG 23 of AWG 24. Verschil tussen die 2 lijkt mij niet zo groot en online kloppen die getallen niet altijd (dezelfde kabel heeft andere waardes in verschillende webshops of zelfs in de datasheets van de fabrikanten zelf, is mij al opgevallen).
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Switchen en patchkast komen in de meterkast en de kabels die ik zoek zijn voor van de patchkast naar alle ruimtes in het huis, eindigend in nette netwerk WCD's.
Ik heb geen inzicht in hoe de buizen in de muren lopen (wel/niet veel bochten, etc).
Alleen de zolder is nog een probleem omdat ik daar alleen de buis kan gebruiken waar ook de thermostaat kabel doorheen loopt. En ik tel toch zo'n 4 netwerkkabels die ik naar de zolder zou willen leggen. Dat worden er dan maar 2 +thermostaat kabel. Dan maar een switch op zolder erbij (ik zie nog geen optie om buizen bij te leggen zonder frezen en stuccen en dat laatste ga ik op korte termijn niet uitvoeren).

----

Ik zou dus het liefste een afgeschermde kabel willen gebruiken (F/UTP) echter weet ik niet of dit 2x door een 5/8" buis kan. Ik heb dit niet op internet kunnen vinden (veel gelezen, duidelijk nog niet de juiste pagina's). Theoretisch zou de helft van de binnendiameter van een 5/8" buis 6.85mm zijn dus daar moet ik ruim onder blijven. Ik heb 7 webwinkels doorgespit en een lijst gemaakt met CAT6 en CAT6A kabels en gekeken naar AWG waarde (23 en 24), type (U/UTP, F/UTP), mantel soort (PVC en LSZH), lengte, prijs en kabeldikte.

Echter bij veel webshops staan de diktes er niet bij, of is bij precies dezelfde kabel de dikte steeds anders bij verschillende webshops.
Ik heb Konig kabels gezien die telkens een andere dikte had bij hetzelfde typenummer bij verschillende webshops (6.2, 6.5 en 7! mm). Echter ook in 2 verschillende datasheets van de fabrikant was de dikte van die kabel verschillend! :S.
Zo ook Digitus, de DK01621-VH-1 kabel, heeft verschillende waardes bij Digitus online en in 2 Digitus datasheets. Ik had ergens gelezen dat dit een goed merk was maar als ze niet eens eenduidig kunnen zijn in hun eigen datasheets....

Een typisch geval van ik zie door de bomen het bos niet meer. Plus vanuit 2 van de webshops die ik heb aangeschreven wordt vermeld dat het toch lastig gaat worden om 2 FTP kabels door een 5/8" buis te trekken. Dus of dat kan is de vraag en ik heb er geen ervaring mee.
Als ik alleen van de diameters uit zou gaan zou het, theoretisch gezien, moeten kunnen, aangezien ik zie dat de buiten diameter van de kabels (mits de waardes in de shops kloppen) toch niet zoveel verschillen tussen F/UTP en U/UTP: U/UTP vanaf 6.0 tot 6.5 mm en F/UTP al vanaf 6.2mm (en hoger). Wel
geven ze netjes aan dat over de gehele lengte de kabels in dikte kunnen verschillen door o.a. de draaiing van de aders. Dus iets om rekening mee te houden.

Dus weet iemand of ik CAT6 F/UTP kabel 2x door een 5/8" buis kan krijgen of dat ik toch voor CAT6 U/UTP moet gaan? Wat is jullie ervaring hier in?
Op GoT gaf iemand aan dat 3 Draka kabels door een buis passen maar welke kabel en waar te verkrijgen werd niet aangegeven. Ik ga er ook vanuit dat dit over UTP ging en niet FTP.

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Eagle666 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 21:07:
CAT6 solid UTP of FTP kabel om 2x door een 5/8" buis te trekken.
In plaats van losse kabels zou je duo kabel kunnen overwegen (ook wel aangeduid als duplex, twin, dual, siamese). Voorbeeld: http://www.maaselectro.nl...&pr=KSCC6P026&cp=19270203
Zie het als twee aan elkaar gelijmde kabels. Vergemakkelijkt de installatie. Is wel duurder en ook niet overal verkrijgbaar.
Liefste een afgeschermde kabel, dus F/UTP
Afgeschermde kabel is in thuissituaties meestal niet van toegevoegde waarde. Lees ook Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels (met een prijsoverzicht van UTP).
Verder begrijp ik dat een kabel met LSZH mantel makkelijker te leggen is dan PVC
Nee, LSZH is juist stugger, maar wel brandvertragend en minder giftig bij brand.
Dan maar een switch op zolder erbij
Om op een nette manier meer poorten te creëren kun je i.p.v. een normale wandcontactdoos een HP NJ5000 overwegen (PoE-powered). Of tweedehands de oudere HP NJ1000 (3Com 3CNJ1000) of HP NJ2000 (3Com 3CNJ2000).

• Eagle666
Duo kabel is inderdaad interessant en als ik die prijs even door 3 deel nog wel te doen, iets om af te wegen. 305m is wel een beetje veel van het goede, ik denk dat ik met 100 een heel eind kom als de kabel enkel is dus als duo kabel zeker voldoende (tweekapper). Ik had duo kabels al een keer gezien, alleen dan in CAT7 vorm. Eigenlijk nooit gezocht op duo CAT6. Ook iets om te bekijken.

Ik weet dat afgeschermd vaak geen meerwaarde heeft in thuissituaties. Echter met electronica als hobby, met projectjes in de richting van zendamateurisme, en met de hobbies van mijn vriendin waardoor er nogal wat powertools in de garage staan, leek mij het wel een goed idee. Met de insteek: als FTP past en toch niet veel kwa prijs scheelt kan ik net zo goed afgeschermde kabels gebruiken. Kijkende naar de diameters die worden opgegeven zou het moeten kunnen, echter klopt dat wel? Ik heb er niet de ervaring mee.

Die prijsoverzicht had ik nog niet gezien. Erg handig, zeker gezien ik dan een lijst heb met kwalitatieve goede kabels (ga ik vanuit iig).

Ik dacht dat LSZH de gladdere mantel was in vergelijking met PVC. Blijkbaar verkeerd begrepen dan.

Die HP switches zijn interessant, die kende ik nog niet. Ik heb nog geen data poorten op zolder dus zou toch nieuwe WCD's moeten kopen hiervoor. Verder is de zolder de enige plek waar ik opbouw WCD's nodig heb. Deze HP switch is niet zo diep en zou misschien direct op de huidige muuropening gemonteerd kunnen worden. Een afweging waard (prijzen vergelijken). Wel is het uitpluizen welke kabels te gebruiken omdat je er geen solid CAT kabel direct op aan kunt sluiten (er gaat een RJ45 jack in aan de achterkant). De PoE is meegenomen aangezien ik via de zolder buiten onder het dak een AP wilde ophangen, voor internet in de tuin (AP heb ik al een tijdje in huis liggen, uiteraard nog in de doos).

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Deze webwinkel verkoopt duo kabel per meter voor € 1,84:
http://www.elektro-snel.n...x4x2xawg23-kleur-wit.html (afbeelding lijkt niet te kloppen)

Ik weet helaas niet waar je duo F/UTP kan vinden in korte lengtes.

De drain wire en de aluminium en plastic folie van F/UTP voegt an sich nauwelijks dikte toe t.o.v. U/UTP.

Je moet nog wel apart een PoE injector aanschaffen bij zo'n HP switch. Die injector stop je dus in de meterkast. Als je vanaf de HP switch apparaten wil voeden heb je een 802.3at injector nodig, anders volstaat 802.3af.

Er bestaan trouwens ook RJ45 connectors voor solid kabel.

• Eagle666
Hoe meer ik lees in forums hoe vaker ik het tegenkom dat CAT6 wordt afgeraden als je er 2 in een 5/8" buis wilt leggen. Schijnt niet goed te kunnen. Als je al 2 bochten hebt zou het al niet lukken met CAT6. En aangezien ik niet weet hoe de buizen in huis lopen... De posts die ik lees zijn echter wel zo'n 5 jaar oud, dus geen idee of dit nog steeds geldt (misschien dat de productietechnieken verbeterd zijn nu CAT6 niet meer nieuw is?). Verder lukt het met CAT5e om zelfs 4 kabels door een buis te trekken (alhoewel ik voornamelijk er 2 trek maar dan weet ik zeker dat ik er een datakabel langs kan leggen waar nodig, voor VOIP en thermostaat).

Even voor de duidelijkheid: als ik het zo inschat zal ik voor de meeste lengtes onder de 15meter blijven, zo groot is het huis niet. Ik zie ook niet in dat ik snel 10Gbit nodig heb of er uberhaupt de apparatuur voor zal hebben (onze PC's zullen we niet snel upgraden naar 10Gbit bv en de NAS zal zowiezo geen nieuwe NIC krijgen). Dus dan zal CAT6 tov CAT5e niet veel voordeel opleveren. Ik heb helaas wel altijd de instelling dat ik het nieuwste van het nieuwste wil hebben (op de toekomst voorbereid zijn...) en het moet goede kwaliteit zijn. Misschien toch een misplaatse gedachte dat ik CAT6 nodig zou hebben voor een stabiele 1Gbit verbinding op relatief korte afstanden. Een groot voordeel van CAT5e is dat alle apparatuur een stuk goedkoper zal zijn (switches, patchpaneel, outlets).

Ik heb nog wat kabels bekeken (Datwyler en SCP) en de diktes zijn wel opvallend: 5.1mm en 5.5mm voor CAT5e UTP en 6mm en hoger voor CAT6 UTP. Kijk ik naar afgeschermd dan zijn de CAT5e FTP kabels er al vanaf 6.0mm en CAT6 FTP pas vanaf 7.0mm.

Dus ik zou kunnen overwegen om toch maar bij CAT5e te blijven en dan mogelijk die afgeschermt te nemen (max 2 kabels per buis).

Kan ik trouwens afgeschermt en niet afgeschermt combineren? Dat ik bv vanaf de switch in de meterkast afgeschermt ga naar 1 ruimte via de patch kast maar dat ik andere ruimtes niet afscherm (rekening houdend met waar onze powertools staan en de ruimte waar ik met zenders aan de slag ga)? Uiteraard moet dan het patchpaneel een afgeschermt exemplaar worden. Maar mag ik dan afgeschermt en niet afgeschermde kabels er op aansluiten. Heeft dat zin?

Ik had die HP switches al een beetje bekeken, zeker interessante optie echter zal de keuze afhangen van de prijsafweging tov een losse switch met outlet. Wist niet dat de PoE injector er niet standaard bij zat maar ik weet wel dat ik die nodig heb als ik op afstand wil voeden. PoE+ standaard kende ik nog niet. Even nagelezen en ik zal die wel nodig hebben op zolder omdat ik de AP dus op afstand wil voeden. Lijkt mij de ideale oplossing om vanuit de meterkast alles te voeden in mijn netwerk (ook mooier kwa afwerking, nergens meer adapters op de muur). Maar dat deel kan ik later nog gaan opzetten. Injectors zijn goed verkrijgbaar en ik kan ze desnoods zelf maken, dat is niet echt complexe materie, en dan kan ik zelfs alles vanuit 1 voeding voeden als ik wil (heeft iemand op GoT al een keer eerder gedaan meen ik een keer te hebben gezien in 1 van de posts). Uiteraard kan ik er met de aanschaf van de switch rekening mee houden maar weer afhankelijk van het prijsverschil en hoe flexibel het zal zijn (zelf los toevoegen geeft geen beperking in het aantal PoE aansluitingen en ik zou het kunnen combineren met 1 grote voeding in de meterkast).