Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nguna
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ik zoek een?
Na een verhuizing ben ik van plan eindelijk een (redelijk) fatsoenlijke audio-set te kopen. Na wat zoeken heb ik een aantal kandidaatspeakers en -receivers gevonden maar ik kom er verder even niet meer uit en ben op zoek naar ervaring en advies.

Wat is je budget?
Het budget is tussen de 500 en 650 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om
Muziek te luisteren, gamen en films kijken via TV, PC en Xbox.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zelf al een aantal opties gevonden.

Qua speakers twijfel ik tussen 2 Jamo sets. De http://tweakers.net/product/279857/jamo-s-426-hcs-3 of de http://tweakers.net/product/279861/jamo-s-506-hcs3/
De 1ste set staat voor een mooie prijs te koop, de 2de heb ik zelf gehoord en ben ik enthousiast over.

Wat receivers betreft heb ik gekeken naar een http://tweakers.net/product/376519/yamaha-rx-v477 en een pricewatch: Onkyo TX-SR444 Zwart

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb gezien dat de speakers meer vermogen hebben dan de receivers. In hoeverre is dit erg, mits niet alles op standje 11 wordt aangezet?

Daarnaast kan ik voor mezelf niet echt bedenken op basis waarvan ik een keuze zou moeten maken tussen receivers. De Yamaha heeft betere netwerkverbindingen en meer HDMI aansluitingen maar heb goede verhalen gehoord over Onkyo.

Alvast dank voor de hulp en mocht iemand nog andere alternatieven hebben dan hoor ik het natuurlijk ook nog graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:49
Speakers hebben geen vermogen. Het vermogen wordt door de receiver geleverd. Waarbij het veel voorkomt dat men direct voor de receiver gaat met het meeste opgegeven vermogen. Let dat het opgegeven vermogen van receivers niets zegt, zeker niet in de vorm van het creatief meten wat veel fabrikanten doen. Plus dat je in de gemiddelde situatie slechts een paar Watt per kanaal nodig hebt. Zie ook [FAQ] Audio voor een uitgebreidere uitleg.

Speakers koop je op klank en zal je voor een goed vergelijk moeten beluisteren. Al zitten daar ook wat haken en ogen aan aangezien je voor een groot deel naar de akoestiek van de ruimte zal luisteren. Ik denk dat je ook niet heel veel meer keuze hebt qua speakers als je een kant en klare 5.0 set wilt (waarbij zuilen een vereiste zijn)? Mijn inziens zou een subwoofer nooit misstaan in een set, maar dat wordt qua budget wel wat krap.

Qua receiver ben je op de goede weg dat je niet kijkt naar vermogen, maar naar aansluitingen. Daarop moet je keuzes maken, desnoods op looks. Het grootste verschil zal nog zitten in de Room Correction die elk merk heeft en hoe die de speakers inregelt. Yamaha heeft YPAO Automatic System Calibration waar Onkyo gaat voor hun eigen AccuEQ (die erg ruk schijnt te zijn). Je zou ook nog naar Pioneer kunnen kijken, hun MCACC-systeem (Multi-Channel Acoustic Calibration) schijnt ook er goed te zijn. Marantz en Denon met Audyssey zie ik niet in het budget passen. Waarbij je dan de zeer basale versie van Audyssey hebt wat ook niet zaligmakend is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nguna
  • Nu online
Hee FeaR, dank voor de reactie!

Het was een beetje ellendig geformuleerd wat betreft de speakers, ik zag het verschil en vroeg me af of het kwaad kon.
Heb op jouw advies ook nog even naar Pioneer gekeken, ben deze tegengekomen. pricewatch: Pioneer VSX-830-K. Heeft alles wat ik zoek en is dus een goede kandidaat.
Ze hebben hem hier bij de Media Markt, dus ga straks even langs!

Ik wil inderdaad beginnen met 5.0 om te kijken hoe dat klinkt in de nieuwe ruimte, een sub kan dan nog (wat later) volgen. Zuilen zijn inderdaad een vereiste. Het zoeken naar de juiste speakers gaat dus nog even door, mocht iemand daar nog tips voor hebben houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12-2017
Ik zou zeggen ga speakers luisteren.Laat die jamo's links liggen. Geef wat meer geld uit en koop een betere set.

Teufel krijgt over het algemeen erg goede recenties. Ik zou zeggen google er eens op. Het goedkoopste Teufel setje biedt veel meer dan de Jamo.

Daarnaast kan ik je de Sony STR-DN1060 aanraden. Het verschil zul je horen. Je geeft wel meer uit, maar dan heb je kwalitatief veel en veel meer dan het prijsverschil doet vermoeden.

[ Voor 3% gewijzigd door G-bird op 10-03-2016 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Beetje raar advies om een receiver van tegen de 500 euro te adviseren op een totaalbudget van maximaal 650 euro. Als je naar die prijsklasse gaat komen receivers van andere merken ook weer binnen bereik en heb je nog niets. Idem met Teufel, het goedkoopste Teufel setje zijn setjes met melkpakjes als speakers met daarbij een subwoofer voor het laag en mid-laag, dat klinkt minder gebalanceerd dan een Jamo wanneer die aan wordt gevuld met een goede subwoofer. Ik ben zeker geen fan van Jamo, maar ik zou ze altijd verkiezen boven een kant en klare home cinema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
FeaR schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 12:50:
Beetje raar advies om een receiver van tegen de 500 euro te adviseren op een totaalbudget van maximaal 650 euro. Als je naar die prijsklasse gaat komen receivers van andere merken ook weer binnen bereik en heb je nog niets. Idem met Teufel, het goedkoopste Teufel setje zijn setjes met melkpakjes als speakers met daarbij een subwoofer voor het laag en mid-laag, dat klinkt minder gebalanceerd dan een Jamo wanneer die aan wordt gevuld met een goede subwoofer. Ik ben zeker geen fan van Jamo, maar ik zou ze altijd verkiezen boven een kant en klare home cinema.
Ik zou inderdaad een klein beetje meer geld uitgeven en meer Hifi achtige componenten kopen.

Inderdaad Sony receiver 500 Euro. Is veel beter gebouwd en biedt kwaliteit die voor die prijs erg goed is.

Een zuilenset van Teufel is er al voor 699-. Zo te lezen heb jij nog nooit geluisterd naar zo'n set.

http://www.teufelaudio.nl...-mk2-5.1-set-l-p9474.html

Daarnaast is het mooie van Teufel dat je thuis kunt proberen en bevalt het niet dan stuur je het gewoon terug!

Uiteindelijk geef je met mijn adviese het dubbele uit, maar qua film en hifi geluid heb je een set die veel meer biedt. Klopt is niet precies de vraag maar wel goed advies.

Ik zou zeggen lees de reviews mbt de hardware en trek je eigen conclusies.

Btw ik heb deze Sony receiver en een Yamaha Aventage 2030. Die Sony doet qua geluidskwaliteit niet onder voor de Yamaha die vier keer zo duur is.

[ Voor 14% gewijzigd door G-bird op 10-03-2016 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Dat noem ik geen zuilen. Dat zijn melkpakjes op een hogere voet. Zie ook het frequentiebereik wat pas bij 120 Hz begint. Dan heb je nog steeds een subwoofer die het mid-laag opvangt. Op dat vlak doen ze niet veel onder voor de standaard setjes met kleine speakers waarmee ik de keuze nog steeds op de Jamo zou zetten.
Btw ik heb deze Sony en een Yamaha Aventage 2030. Die Sony doet qua geluidskwaliteit niet onder voor de Yamaha die vier keer zo duur is.
Klankveschillen tussen receivers zijn sowieso een dubieus iets binnen deze wereld. Maar daar ga ik verder niet op in, zijn al vele topics over volgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
FeaR schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 13:11:
[...]
Dat noem ik geen zuilen. Dat zijn melkpakjes op een hogere voet. Zie ook het frequentiebereik wat pas bij 120 Hz begint. Dan heb je nog steeds een subwoofer die het mid-laag opvangt. Op dat vlak doen ze niet veel onder voor de standaard setjes met kleine speakers waarmee ik de keuze nog steeds op de Jamo zou zetten.
Specs zijn niet alles. Uiteindelijk moet je luisteren.

Er zijn maar weinig speakers voor dat geld die frequenties onder de 120 Hz goed zuiver kunnen weergeven.

Ik heb liever een speaker die lage frequenties afkapt, waarbij een sub het overneemt, dan een speaker die het lage vervomt zonder sub.

En ach wat voor een verstand heb ik ervan met 7 versterkers in huis met 26 boxen.

[ Voor 7% gewijzigd door G-bird op 10-03-2016 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nguna
  • Nu online
Ik waardeer het advies G-bird, maar het budget ligt natuurlijk met een reden rond dit getal, dus met een advies voor de dubbele prijs kan ik niet zoveel. Ik begrijp dat je dan betere kwaliteit hebt maar helaas.

De zoektocht naar speakers gaat verder, de receiver heb ik net bekeken en die gaat het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
G-bird schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 13:20:
[...]
En ach wat voor een verstand heb ik ervan met 7 versterkers in huis met 26 boxen.
Kwantiteit != kwaliteit

Blijft een feit dat jij naar heel andere setjes - zoals de Teufel - kijkt dan waar in de TS om wordt gevraagd. Maar die discussie ga ik verder niet aan, ieder zijn mening/meug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
Bij mij is kwantiteit ook kwaliteit. Mompelt zoiets als 'Assuming is making an ass out of u.'

Anyways, 4 Class AA stereo versterker (Technics en Marantz) met verschillende B&W speakers, vloerstaand en in ceiling. Een Yamaha 5.1 versterker met twee vloerstaande Dali's.

De eedere genemde Sony met 4 Focal Chorus 826 en CC700. De eerder genoemde Aventage 2040 met 6 Focal Chours 826 , CC700, twee 706 en twee velodyne EQ-max 12

Zou zeggen kijk maar of dat kwaliteit is.
[b]

Blijft een feit dat jij naar heel andere setjes - zoals de Teufel - kijkt dan waar in de TS om wordt gevraagd. Maar die discussie ga ik verder niet aan, ieder zijn mening/meug.
Dus iemand helpen verder te laten kijken dan zijn initiele gedachte is geen goed advies?. Ik vind datt vaak juist waardevol. Dat stemt tot nadenken en je eigen keuzes wellicht heroverwegen, daardoor maak je meestal uiteindelijk nog betere keuze.

[ Voor 26% gewijzigd door G-bird op 10-03-2016 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nguna
  • Nu online
G-bird schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 14:54:
Dus iemand helpen verder te laten kijken dan zijn initiele gedachte is geen goed advies?. Ik vind datt vaak juist waardevol. Dat stemt tot nadenken en je eigen keuzes wellicht heroverwegen, daardoor maak je meestal uiteindelijk nog betere keuze.
Daar heb je gelijk in, maar als je advies geeft buiten mijn mogelijkheden heb ik er alsnog niets aan want dan kan ik die keuze niet maken.
Het advies wat FeaR gaf over Pioneer, daar had ik nog niet over nagedacht en heeft een andere keuze als resultaat gehad omdat het wel binnen de mogelijkheden viel.

Ik ga trouwens morgen de Jamo 426 beluisteren mochten jullie het in al het geweld nog interessant vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 13:05

Theck88

If it's hard just KISS!

Mijn Monitor Audio Silver 6 gaan prima laag tot 35hz :) met muziek is dat goed te doen. Echter, mis ik met films de echte lage tonen en ook het volume waarop deze worden weergegeven. Daarom heb ik er een subwoofer bij aangesloten. Met een cross-over op 80Hz vullen ze elkaar zeer goed aan.

De Jamo's zijn prima speakers voor het geld! Zelf heb ik de S608's gehad als eerste set en was daar zeer te spreken over. Mijn advies is om gewoon binnen je budget te blijven en kijken wat er het beste bij je past. Luisteren naar diverse speakers is key en de versterker kies je op basis van zijn mogelijkheden en niet op wattage, want de Jamo's zijn makkelijk aan te sturen.

Je kunt in de toekomst altijd nog upgraden als je meer wilt en daarbij ook een beter passend budget hebt. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Theck88 op 10-03-2016 15:07 ]

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
Nguna schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:05:
[...]

Ik ga trouwens morgen de Jamo 426 beluisteren mochten jullie het in al het geweld nog interessant vinden :P
Veel plezier. Luister ook eens naar Klipsch. Misschien ook magnat (zit wel heel veel bas in).Zitten een beetje in dezelfde prijsrange.

Wel een tip luister naar boxen in je eigen prijsrange. Vergelijk geen Jamo met Dali of Focal.

[ Voor 10% gewijzigd door G-bird op 10-03-2016 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:48

BeyondThunder

Lost Lightning

Hé TS, zijn tweedehands speakers niets voor je? Je kan dan vaak redelijk spul krijgen voor een fractie van de nieuw prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
BeyondThunder schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:12:
Hé TS, zijn tweedehands speakers niets voor je? Je kan dan vaak redelijk spul krijgen voor een fractie van de nieuw prijs.
Dit is geen gek advies. Het belangrijkste is dan om te checken of woofers en tweeters niet beschigd zijn.

Vaak is beluisteren van boxen wel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nguna
  • Nu online
BeyondThunder schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:12:
Wel over nagedacht, maar omdat ik dus vrij onervaren ben voelt het wel prettig om mijn eerste aankoop op dit gebied nieuw te doen. Is natuurlijk niet helemaal 'waar' maar een beetje een gutfeeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Even een ervarings-dingetje. Heb zelf de Jamo 426 set (2x zelfs, op zolder en in de woonkamer) en ben er prima tevreden mee. Heb ooit nog een uitstapje geprobeerd naar de Boston Acoustics A360. Deze naast de JAMO staanders gezet en geluisterd...

conclusie? ik hoorde niet echt heel duidelijk verschil. Dat zal vast aan mijn oren liggen (geen audiofiel) maar het verschil van soundbar-> jamo's was enorm. Van Jamo -> Boston scheelde niet echt iets voor mij. Dus die heb ik terug gestuurd.

Dus: ga lekker luisteren naar wat in je price-range zit. Heb boven een subwoofer toegevoegd later voor films, beneden geen sub juist vanwege het extra "lawaai" voor de buren.

Beneden een Denon, boven een Onkyo 509. Laatste voor 80 euro op de kop getikt en erg tevreden mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 10-03-2016 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 13:05

Theck88

If it's hard just KISS!

Misschien kun je met een beetje onderhandelen wel deze set bemachtigen van een mede tweaker. Deze Jamo's gaan een stapje verder dan die jij noemt. Versterker is voldoende om het geheel aan te sturen.

V&A aangeboden: Jamo S 606 HCS 5 + Onkyo TX-NR509

Uiteraard weet ik niet of de kleur je bevalt. Prijstechnisch moet deze set binnen je budget vallen.

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:48

BeyondThunder

Lost Lightning

Misschien is het belangrijkste dat wat je ook koopt, zorg ervoor dat je kan uitbreiden. Dat is vaak de moeite waard. Ik ben gek op muziek en bij mij moet het vooral ook mooi hard kunnen. Zo heb ik in de loop van de jaren langzaam e.e.a. uitgebreid, van 2.0 naar 5.1 naar 7.1.
En de .1 is bij mij een SVS subwoofer geworden, heb ik inmiddels al 10 jaar en klinkt nog hetzelfde als 10 jaar geleden, geweldig. Veel vrienden hebben een kant en klare set gekocht in het verleden en hebben hier spijt van gekregen.
Ik vind daarom ook het advies/optie van Theck88 een erg goed advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
G-bird schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 14:54:
[...]
Bij mij is kwantiteit ook kwaliteit. Mompelt zoiets als 'Assuming is making an ass out of u.'
Als jij kwantiteit ook kwaliteit vindt dan verschillen we daar van mening en is het de discussie niet waard te voeren aangezien ieder vrij is zijn mening te hebben. Die discussie stoppen we dan ook hier.

Over Focal en Velodyne zal je mij niets horen zeggen. Ik ben zelf eigenaar van de Focal Chorus W-serie en Velodyne SPL.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 11-03-2016 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nguna
  • Nu online
Theck88 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 16:45:
Misschien kun je met een beetje onderhandelen wel deze set bemachtigen van een mede tweaker. Deze Jamo's gaan een stapje verder dan die jij noemt. Versterker is voldoende om het geheel aan te sturen.

V&A aangeboden: Jamo S 606 HCS 5 + Onkyo TX-NR509

Uiteraard weet ik niet of de kleur je bevalt. Prijstechnisch moet deze set binnen je budget vallen.
Kleur word ik niet heel blij van, maar daar kan ik nog wel overheen kijken. De komende jaren zal/kan ik wegens verschillende oorzaken waarschijnlijk toch niet upgraden en ik ben nog steeds een beetje huiverig voor tweedehands nu, maar dat heeft niet echt een goede reden eigenlijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:47
Het advies is al gegeven, maar ga eerst eens luisteren voordat je op een tweedehands set gaat bieden. Elk merk en vaak ook elke serie heeft zijn eigen klank. Het kan zomaar zijn dat de klank van de genoemde jamo speakers je niet aanstaat. Reviews en meningen van anderen zijn niet zaligmakend.

Het tweede advies wat ik kan benadrukken is dat je alleen luistert naar speakers binnen het budget. Het kan altijd beter voor een paar tientjes meer. De grens ligt wellicht op een veelvoud van jouw budget, per speaker...

Met vloerstaanders zul je minder snel verlangen naar een subwoofer. Tip: ga pas luisteren naar een sub wanneer het budget het toe laat.

Als surround geluid geen zwaarwegende eis is, kijk dan of het een optie is om naar verloop van tijd uit te breiden. Begin bijvoorbeeld met stereo en breid gaande weg uit naar 5.1 of meer. Ik hoor vaak dat een center onmisbaar is, toch kan ik al jaren zonder. Of het aan de speaker opstelling ligt weet ik niet, maar zelfs nu met een stand-in heb ik niet het idee dat ik er zo gigantisch veel op vooruit ga. Het enige wat ik merk is dat sommige acteurs die erg binnensmonds praten (sherlock uit Elementary) iets beter zijn te verstaan.

Het laatste advies: ga niet op zoek naar perfect en neem genoegen met goed. Zoals ik al zei kan het altijd beter. Daarnaast kun je maar een select aantal speakers naast elkaar beluisteren. Ik zou naar 2, hooguit 3 audio zaken gaan, dan een keuze maken en vervolgens andere speakers compleet links laten liggen. Je wil pas weer kwalitatief naar andere speakers gaan luisteren wanneer het budget het toe laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
FeaR schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 17:55:
[...]

Als jij kwantiteit ook kwaliteit vindt dan verschillen we daar van mening en is het de discussie niet waard te voeren aangezien ieder vrij is zijn mening te hebben.
Lezen is moeilijk, ik schreef bij mij is kwantiteit ook kwaliteit. Dat is geen generalisatie, echter ik heb alleen kwaliteit binnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het liefst met nieuw spul begint, Teufel heeft regelmatig de Ultima 40 MK2 in de 'aanbieding' voor 400eu.

Afbeeldingslocatie: http://d24p66wtav075e.cloudfront.net/media/teufel/oart_0/oart_u/k2825/thumbs/12910_65341.jpg
http://www.teufelaudio.nl/stereo/ultima-40-mk2-p12805.html

Krijgt erg goede reviews en zoals de andere genoemde Teufel set, kosteloos te proberen thuis. :)

Zoals LA-384 al aangaf, begin gewoon met stereo en breid later uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 09:50:
Als je het liefst met nieuw spul begint, Teufel heeft regelmatig de Ultima 40 MK2 in de 'aanbieding' voor 400eu.

[afbeelding]
http://www.teufelaudio.nl/stereo/ultima-40-mk2-p12805.html

Krijgt erg goede reviews en zoals de andere genoemde Teufel set, kosteloos te proberen thuis. :)
Precies Teufel is veel bang voor buck.
Pagina: 1