FX-8320E & R9 380, goed genoeg?

Pagina: 1
Acties:

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:37
Hallo,
ik ben van plan om zelf mijn eerste PC te gaan bouwen. Nu heb ik een behoorlijk krap budget (~€650 voor de gehele PC), of tenminste, dit budget heb ik nóg niet maar als alles mee zit binnenkort wel.

Vanwege mijn lage budget zat ik dus te denken om qua CPU voor AMD te gaan en dus de FX-8320E te nemen. Niet al te duur, 8 cores en goed te overclocken.
Ik was van plan om als GPU hierbij de Asus Strix R9 380 te nemen maar nu vraag ik mij af, wat voor perfomance kan ik hiervan verwachten?

Ik game erg veel en ben ook van plan om te gaan live streamen en wellicht youtube video's maken, ook doe ik veel picture editing, internet browsen en muziek luisteren etc. tegerlijkertijd.
Qua gamen zou ik wel graag games zoals Fallout 4 en GTA 5 willen spelen op zo'n medium / high graphics en redelijke fps (als het beter kan is dat natuurlijk geweldig), maar ook tergelijketijd opnemen of streamen en ik vraag me dus af of de combinatie van de FX-8320E en R9 380 de performance levert on dit te kunnen doen of dat ik misschien beter af ben om een andere CPU of GPU te nemen.
(Indien nodig kan ik alle onderdelen posten)

Groetjes, Miyazono

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42
Die FX is een slechte keuze. In een boel spellen wil een Core i3 zelfs nog beter presteren vanwege de hogere ipc. Ik zou een tweedehands Core i5 nemen, die levert betere prestaties op zonder dat je 'm hoeft over te klokken.

Ja, een i5 is wat duurder, maar het moederbord kan een stuk goedkoper. Voor die FX-8320E heb je namelijk een duur moederbord nodig met voldoende stroomfases en koeling terwijl die i5 op elk goedkoop bordje werkt.

Je zou ook nog tweedehands een Xeon of Core i7 met hyperthreading kunnen overwegen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Miyazono
NitroX infinity schreef op maandag 07 maart 2016 @ 01:06:
Die FX is een slechte keuze. In een boel spellen wil een Core i3 zelfs nog beter presteren vanwege de hogere ipc. Ik zou een tweedehands Core i5 nemen, die levert betere prestaties op zonder dat je 'm hoeft over te klokken.

Ja, een i5 is wat duurder, maar het moederbord kan een stuk goedkoper. Voor die FX-8320E heb je namelijk een duur moederbord nodig met voldoende stroomfases en koeling terwijl die i5 op elk goedkoop bordje werkt.

Je zou ook nog tweedehands een Xeon of Core i7 met hyperthreading kunnen overwegen.
Ik wil zelf liever tweedehands producten vermijden en toch liever voor nieuwe producten gaan zodat je toch goede garantie hebt.

Er is al meer gezegd dat ik misschien toch beter af ben om een i3 te nemen maar ik moet zeggen dat de FX toch aantrekkelijk is omdat ik naast het gamen vaak ook nog van alles heb open staan zoals Firefox, Teamspeak, Picture editing programma's en daar naast dus als ik een pc heb ook nog streamen. En voor dat alles lijkt mij dan toch die 8 cores iets optimaler dan een i3 die veel betere single core prestaties levert en wellicht ook wat beter presteert onder het gamen.

En ja, als ik nu met de FX en R9 380 gewoon op zo'n medium / high graphics kan spelen en tegerlijkertijd van alles en nog wat op de achtergrond kan doen heb ik dat liever dan een i3 die goed presteert voor gamen maar het misschien (zou best kunnen dat een i3 erg goed is in multi tasken, weet ik niet zekers.) wat zwaarder krijgt met erg veel dingen tegelijk.

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-02 22:29

deepvreezo

Redacteur
Het toeval wil dat je op dit moment voor precies €650 een systeem met Skylake i5 en een R9 380 kunt samenstellen. Het moederbord is wel een beetje basic en 250GB opslagruimte is ook niet je van het. Daarnaast zullen bijkomende verzendkosten en Windows de prijs uiteindelijk nog wat laten oplopen. Maar een totaal onmogelijke opgave is het dus niet. Al zou ik toch op zijn minst voor de videokaart kijken voor tweedehands. Een R9 290 is in de V&A voor minder dan €200 te krijgen, en die kaart is een stuk krachtiger dan de R9 380.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 185,95€ 185,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 54,95€ 54,95
1Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate€ 199,95€ 199,95
1Cooler Master N200 Closed€ 37,95€ 37,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8€ 37,95€ 37,95
1Cooler Master GM G550M€ 61,95€ 61,95
1Crucial BX100 250GB€ 71,95€ 71,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 650,65

• Miyazono
Nu moet ik zeggen dat dat erg aantrekkelijk is. En de 250GB SSD is natuurlijk altijd om te wisselen voor een 1TB HDD, wat goedkoper is en meer opslag maar alles wel langzamer maakt. Hoewel dat niet een groot probleem is.

R9 290 is inderdaad een erg goede kaart maar voor dezelfde prijs heb je ook een gloednieuwe R9 380 inplaats van een betere tweedehandse... En besides that, ik zal in 1080p gaan gamen en de 380 lijkt mij hiervoor gewoon goed genoeg?

Nu komt het ietswat zeikerige gedeelte (sorry)
De build is een Micro-ATX build, dit kan zorgen voor problemen met upgraden in de toekomst in verband met de kleine case. En het moederbord heeft maar 2 RAM sloten, wat betekend dat je je RAM echt moet vervangen als je meer wilt hebben. Ook moet ik zeggen dat ik de case niet echt mooi vindt, wat natuurlijk geheel onbelangrijk is eigenlijk maar ik wil wel iets moois op m'n bureau hebben staan.

Mijn originele idee was dit.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320E Boxed€ 133,-€ 133,-
1ASRock 970 Extreme3 R2.0€ 74,95€ 74,95
1Asus STRIX-R9380-DC2-2GD5-GAMING€ 189,90€ 189,90
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 47,95€ 47,95
1BitFenix Shinobi€ 55,95€ 55,95
1Scythe Katana 4€ 23,95€ 23,95
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8€ 37,-€ 37,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,42€ 14,42
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,95€ 52,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 630,07

Inclusief alle verzendkosten kom je hiermee op net iets meer dan €660 uit.

Nu is de Micro-ATX build natuurlijk een geweldig alternatief maar ik vraag mij toch af wat voor prestaties mijn eerste build list zou leveren.
(En desnoods kan ik natuurlijk altijd een andere case rond dezelfde prijs zoeken :P)

(Edit)
De R9 290's die voor een lage prijs bij V&A staan zien ernaar uit dat ze best warm worden en toch wat lawaai maken, en ja, ook best veel stroom verbruiken. En daarnaast zijn ze toch gebruikt en al weer wat ouder en ik zou dus niet weten of het het waard is tegenover een nieuwe 380
In plaats van te gaan slapen heb ik besloten om eens te kijken voor een i5 Micro-ATX build en heb uiteindelijk dit samengesteld wat op vrijwel dezelfde prijs uitkomt als de FX build.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus STRIX-R9380-DC2-2GD5-GAMING€ 189,90€ 189,90
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 62,-€ 62,-
1Kingston HyperX Fury HX421C14FB/8€ 33,95€ 33,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,95€ 52,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 627,65

De totaal prijs hierbij komt neer op €657 wat net iets goedkoper is dan de FX build, hoewel hier geen optische drive bij zit maar dat is niet al te erg denk ik...
Nu kan ik voor €25 meer ook nog een CM Hyper TX3 Evo erbij doen om het toch nog wat koeler te houden maar dan ga ik wel over mijn (nog niet) bestaande budget heen.

[ Voor 32% gewijzigd door Miyazono op 07-03-2016 06:42 ]

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
Heb je je wel goed genoeg verdiept in moederboorden?
Een fx chipset slurpt nogal wat stroom, en de vrm's moeten dat wel allemaal kunnen aanvoeren.

Verder heb ik alleen te zeggen dat je voor de i5 moet gaan, op het moment veel betere performance dan AMD chips. Die zijn namelijk flink verouderd. Daarom ook niet echt meer waard om ernaar te kijken..

Ook al gebruikt the division nu best goed een multicore cpu.

Verwijderd

Miyazono schreef op maandag 07 maart 2016 @ 03:59:

Nu kan ik voor €25 meer ook nog een CM Hyper TX3 Evo erbij doen om het toch nog wat koeler te houden maar dan ga ik wel over mijn (nog niet) bestaande budget heen.
Extra koeler lijkt mij weinig toe te voegen, boxed koeler is prima.

Overigens zou ik een 4GB R9 380 nemen, de voeding inruilen voor één met ondersteuning voor de C6 en C7 power states van de CPU en een SSD kun je eigenlijk ook niet meer zonder. Een SSD is toch wel met afstand de grootste vooruitgang in PC land van de laatste jaren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2016 09:13 ]

• Miyazono
Zat inderdaad ook te denken dat de stock cooler genoeg was, dan kan ik beter dat geld uitgeven aan een 4GB versie van de R9 380.

Het probleem met SSD's is dat ze zo duur zijn, kijk je bijvoorbeeld naar een 1TB HDD voor €50, dan heb je voor dezelfde prijs een 120GB SSD. En ook iets kleins erbij nemen om dan alleen de OS er op te zetten maakt het al weer zo'n €30 duurder. Dan ga ik zelf toch liever voor de 1TB HDD en kan ik altijd later nog een SSD erbij nemen.

Heb even voor voeding gekekenen aangezien 520W al meer dan genoeg was voor de FX build gok ik dat 450W voldoende moet zijn voor de i5. (Cooler Master GM G450M)

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
Miyazono schreef op maandag 07 maart 2016 @ 11:16:
Zat inderdaad ook te denken dat de stock cooler genoeg was, dan kan ik beter dat geld uitgeven aan een 4GB versie van de R9 380.

Het probleem met SSD's is dat ze zo duur zijn, kijk je bijvoorbeeld naar een 1TB HDD voor €50, dan heb je voor dezelfde prijs een 120GB SSD. En ook iets kleins erbij nemen om dan alleen de OS er op te zetten maakt het al weer zo'n €30 duurder. Dan ga ik zelf toch liever voor de 1TB HDD en kan ik altijd later nog een SSD erbij nemen.

Heb even voor voeding gekekenen aangezien 520W al meer dan genoeg was voor de FX build gok ik dat 450W voldoende moet zijn voor de i5. (Cooler Master GM G450M)
450 is genoeg voor de i5.

Sinds een half jaar heb ik nu een ssd in mijn pc zitten, en ik wil nu al niet meer zonder... alles start zo veel sneller op. en aangezien een 1tb schijf maar 50 euro is, kan je die altijd later nog bijkopen.
Verder lijkt een 8320 leuk, cores en meer ghz. Maar qua gamen ga je hier niet heel veel aan hebben.
Ik had een 8320, met een flinke oc. Nu run ik een 4690K(4,5ghz atm) en als ik record/stream krijg ik aanzienlijk een hogere performance :)
Ook is het linkje even onvindbaar voor mij, maar de nieuwe game "The Division" gebruikt wel multicore een stuk beter. maar op het moment is voor AMD gaan gewoon niet slim. Ze lopen flink achter qua CPU's. Nu komt Zen wel eraan, en hebben ze net 2 nieuwe low-mid end(?) cpu's uitgegeven. Maar toch zou ik voor intel gaan :)
Zeker als je de basis neemt van Deepvreezo, en daar een paar dingen in aanpast. Maar dat heeft The Mask al verteld!

• NitroX infinity
Heb je trouwens al een pc? Zo ja, wat zijn de specs daar van?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Miyazono
Op dit moment heb ik een laptop, Packard Bell Easynote TE die onderhand al bijna 4 jaar oud is.
Intel Celeron 1000M, dual-core @ 1.8GHz, Intel HD Graphics, 4GB RAM.

Op magische wijze weet ik toch nog Borderlands 2 op zo'n 30fps te spelen met dat ding.

Ik heb nu denk ik toch wel een build samengesteld waar niet te veel op aan te merken valt, behalve SSD dan en ja, ik kan wel een HDD er later bij kopen maar €50 euro is voor mij best veel, en het duurt dus ook wel even voordat ik dat bij elkaar heb. Nu ben ik ook van plan om het een en ander over te zetten van mijn laptop zoals foto's (heel veel foto's en png templates voor picture editing) en dan kan ik wel een SSD nemen, maar die zit erg snel vol dan. Dus ik ga liever voor de HDD en dan later een SSD erbij nemen en ook nog de RAM uitbreiden, want ja, RAM uitbreiden gaat toch zonder moeite.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate€ 199,95€ 199,95
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 62,-€ 62,-
1Cooler Master GM G450M€ 52,50€ 52,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 637,25

Alle verzend kosten er nog bij geteld kom ik hiermee uit op €669,75

• NitroX infinity
Het is misschien verstandig om qua videokaart nog even te wachten omdat de nieuwe generaties halverwege dit jaar aankomen en dan heb je betere prestaties voor hetzelfde geld.

Aangezien je nu toch op de HD graphics speelt van die Celeron zal de geïntegreerde gpu van een Skylake i5 al voor betere prestaties moeten zorgen.

Door de videokaart nu nog achterwege te laten kun je met gemak binnen je budget blijven met een SSD en 16GiB geheugen.

Verwijderd

Dat is wel heel beroerd advies, de IGP gebruiken voor een PC welke moderne games fatsoenlijk moet draaien en dan het geld van de videokaart gebruiken voor upgrades waar de games totaal niet beter van gaan draaien.

• NitroX infinity
Ja, maar het idee is dat hij dan doorspaart en een nieuwe generatie videokaart koopt wanneer die uitkomen want dan heb je meer bang-for-the-buck.

Aangezien hij geen tweedehands wil lijkt me dat toch niet zulk verkeerd advies?

• Miyazono
Nu is geduld is niet al te optimaal :P en om nog een paar maanden te wachten op een betere GPU voor dezelfde prijs, hoewel er natuurlijk ook eek kans is dat het duurder kan zijn terwijl ik ook zonder het wachten een erg goede GPU kan kopen.

Dan kan ik wel geen GPU nemen en een SSD en dan wachten maar ik wil toch gewoon op mooie graphics moderne games kunnen spelen en streamen etc. en ik denk dat de integrated graphics daar toch behoorlijk wat moeite mee gaan krijgen.

Om gewoon te wachten met alles te kopen totdat de nieuwe generatie GPU's uitkomt, waar dan hopelijk iets tussen zit voor dezelfde prijs met betere prestaties kan natuurlijk, maar het liefst wil ik gewoon zo snel mogelijk iets hebben.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Je Skylake lijstje is prima. Doch adviseer ik sterk het nemen van een SSD in plaats van een HDD. Neem een 250GB SSD, kan je heel wat programma's en spellen op kwijt en voeg daar (later) eventueel een 1-4TB HDD bij. HDD's zijn echt het langzaamste component in laptops en PC's, al jaren. Met een SSD voelt alles wat je doet 3x zo snel aan, zowel op langzame als op snelle PC's.

Daarbij komt nog, je kunt wel 100 spellen geinstalleerd willen hebben, maar tegelijk kan je ze toch niet spelen en met een 250GB kan je zat spellen hebben staan waarmee je maanden kan wisselen. En omdat het een SSD is, is het verwijderen en een nieuw spel installeren een kwestie van minuten ;). Kost je iets meer dan een tientje meer ten opzichte van de 1TB HDD: http://tweakers.net/price.../crucial-bx200-240gb.html

Kans is overigens groot, dat je niet meer zonder SSD wilt en zelfs geen HDD wilt toevoegen vanwege het ratelende geluid. SSD's zijn tevens onhoorbaar en een stuk zuiniger dan 3.5" HDD's (Samsung evo 850 á 83euro zelfs zuiniger dan de 2.5" HDD's).

[ Voor 21% gewijzigd door ToFast op 07-03-2016 12:59 ]

Verwijderd

NitroX infinity schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:42:
Ja, maar het idee is dat hij dan doorspaart en een nieuwe generatie videokaart koopt wanneer die uitkomen want dan heb je meer bang-for-the-buck.
Dat valt te bezien, de eesten hebben vaak amper een betere prijs/prestatie, nieuwe generatie is eerst altijd aan de dure kant om de investeringen terug te verdienen en de kosten van het nieuwe productieproces zullen ook wel een stuk hoger liggen, dan is het nog maar de vraag of de kleinere GPU wel goedkoper te maken is.

• Miyazono
Nu kan ik wel een ssd nemen en nog verder over mijn budget gaanen dan later een hdd erbij nemen maar dan is er alsnog het probleem dat ik geen stabiele vorm van inkomsten heb en het dus waarschijnlijk erg lang duurt voordat ik die €50 bij elkaar heb.
Nu heb ik in mijn laptop 500GB aan opslag en ok eerlijk te zijn vindt ik dat toch best aan de krappe kant.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-02 14:27
Dan gewoon lekker een HDD nemen. Je huidige lijstje is prima. Een SSD is later altijd nog bij te plaatsen. Zorg dat je OS in een aparte partitie staat dan kun je later dit heel makkelijk klonen naar de SSD.

Ja, een SSD is veel sneller en errug fijn voor de dagelijkse performance van je PC. Maar wanneer je nooit een SSD hebt gehad dan weet je ook niet wat je mist en hebbie dur ook geen last van :) Dan koop je gewoon een SSD wanneer het je beter uitkomt.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Miyazono schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:09:
Nu kan ik wel een ssd nemen en nog verder over mijn budget gaanen dan later een hdd erbij nemen maar dan is er alsnog het probleem dat ik geen stabiele vorm van inkomsten heb en het dus waarschijnlijk erg lang duurt voordat ik die €50 bij elkaar heb.
Nu heb ik in mijn laptop 500GB aan opslag en ok eerlijk te zijn vindt ik dat toch best aan de krappe kant.
Tja dan gewoon een HDD nemen. Wel zet ik door deze opmerking vraagtekens bij het aankopen van deze PC als het zo nauw komt. Is het dan niet verstandig om met wat minder prestaties en 2e hands genoegen te nemen? Geld is ook belangrijk voor andere zaken dan gamen..Ik bedoel, 650 euro is niet krap qua budget voor een PC, maar wel als die PC al je geld kost wat je (zelfs nog niet) hebt :P

[ Voor 7% gewijzigd door ToFast op 07-03-2016 13:59 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:22

D4NG3R

kiwi

:)

NitroX infinity schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:21:
Het is misschien verstandig om qua videokaart nog even te wachten omdat de nieuwe generaties halverwege dit jaar aankomen en dan heb je betere prestaties voor hetzelfde geld.
Buiten het feit om dat deze al doorgeschoven zijn naar het einde van dit jaar kan je op die manier blijven wachten. Een jaar later is er weer wat snellers, een jaar later weer.

Ben je het nu nodig dan koop je het nu.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Miyazono
ToFast schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:57:
[...]

Tja dan gewoon een HDD nemen. Wel zet ik door deze opmerking vraagtekens bij het aankopen van deze PC als het zo nauw komt. Is het dan niet verstandig om met wat minder prestaties en 2e hands genoegen te nemen? Geld is ook belangrijk voor andere zaken dan gamen..Ik bedoel, 650 euro is niet krap qua budget voor een PC, maar wel als die PC al je geld kost wat je (zelfs nog niet) hebt :P
Het probleem is denk ik echt vooral dat ik geen baan heb (veelste druk met school om dan ook nog daarnaast te werken) Nu ga ik natuurlijk wel een zonerbaantje zoeken waarmee ik weer geld verdien maar ik geef dan toch liever al mijn geld uit om een PC te hebben waarop ik alles kan doen en gewoon goed gamen op mooie graphics voor x jaar todat ik echt een baantje heb, geld verdien en in staat ben om het wat groter uit te pakken zonder alles uit te geven.

• NitroX infinity
D4NG3R schreef op maandag 07 maart 2016 @ 14:00:
[...]

Buiten het feit om dat deze al doorgeschoven zijn naar het einde van dit jaar kan je op die manier blijven wachten. Een jaar later is er weer wat snellers, een jaar later weer.

Ben je het nu nodig dan koop je het nu.
Hoe bedoel je doorgeschoven naar het einde van dit jaar? Zowel Polaris als Pascal komen rond het Juni/Juli uit.

Verwijderd

NitroX infinity schreef op maandag 07 maart 2016 @ 14:33:
[...]

Hoe bedoel je doorgeschoven naar het einde van dit jaar? Zowel Polaris als Pascal komen rond het Juni/Juli uit.
Bij AMD komen de eersten idd rond die tijd, bij nVidia is het niet bekent, maar de eersten zijn sowieso niet de meest snelle GPU's, die komen pas veel later.

• NitroX infinity
Polaris 10 zit minimaal rond het niveau van een GTX 950/R9 270 zoals AMD heeft aangetoond op CES. Polaris 11 zal dus minimaal op het niveau van een GTX 960/R9 380(X) zitten. Dus zo slecht zijn die langzamere gpu's niet.

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-02 09:22
Ik zou het advies wat de mannen hierboven aangeven nemen. Je hebt het over een 290 en stroomverbruik, weet je wel wat een AMD CPU en de aangegeven videokaart slurpt? Ik meen zelfs te herinneren dat de 380 een van de meest minder zuinige kaarten op het moment is.

Verder, je blijft het liefst bij je eigen idee. Begrijpelijk, maar je kan gewoon veel meer krijgen dan je zelf bedacht hebt. Als je 2e hands voor een i5je kijkt of een 2ehands desktop, wat ik zelf ook heb gedaan, kom je voor een veel lagere prijs uit op iets beters. Zo heb ik een mini itx gekocht, waar je trouwens net zo makkelijk mee uit kan breiden bij 9 van de 10 gevallen door een bracket weg te halen oid, voor 200 euro. Dit was kast, een i5 3570k, hdd, mobo, ram voeding. Hier heb ik nog jaren plezier van, en 2e hands wil niet zeggen dat het afgeramt spul is! Ohja, en ik heb er nog een 280x ingehangen. Ook van een medetweaker gekocht voor +/- 125 euro. Draait als een trein, nooit een enkel probleem!

Tldr; kijk eens voor een 2e hands desktop, zoek een verkoper met goede waardering.

Verwijderd

NitroX infinity schreef op maandag 07 maart 2016 @ 14:48:
Polaris 10 zit minimaal rond het niveau van een GTX 950/R9 270 zoals AMD heeft aangetoond op CES. Polaris 11 zal dus minimaal op het niveau van een GTX 960/R9 380(X) zitten. Dus zo slecht zijn die langzamere gpu's niet.
Dat zei ik ook niet, in het bericht ervoor zei ik nog dat een nieuw productieproces duur is, dan heeft het natuurlijk geen zin om een hele langzame kaart uit te brengen welke een verkoopprijs heeft van iets van 50 euro of minder, dan ga je de kosten heel moeilijk terug krijgen en is het maar de vraag of je zo'n kaart uberhaubt met winst kan verkopen. Het middensegment als eerste is het meest logische, daar wordt veel van verkocht, is redelijke winst op te maken en de GPU's zijn toch nog relatief klein zodat het ook mogelijk moet zijn om fatsoenlijke yields te halen.

• Miyazono
Reeker schreef op maandag 07 maart 2016 @ 14:57:
Ik zou het advies wat de mannen hierboven aangeven nemen. Je hebt het over een 290 en stroomverbruik, weet je wel wat een AMD CPU en de aangegeven videokaart slurpt? Ik meen zelfs te herinneren dat de 380 een van de meest minder zuinige kaarten op het moment is.

Verder, je blijft het liefst bij je eigen idee. Begrijpelijk, maar je kan gewoon veel meer krijgen dan je zelf bedacht hebt. Als je 2e hands voor een i5je kijkt of een 2ehands desktop, wat ik zelf ook heb gedaan, kom je voor een veel lagere prijs uit op iets beters. Zo heb ik een mini itx gekocht, waar je trouwens net zo makkelijk mee uit kan breiden bij 9 van de 10 gevallen door een bracket weg te halen oid, voor 200 euro. Dit was kast, een i5 3570k, hdd, mobo, ram voeding. Hier heb ik nog jaren plezier van, en 2e hands wil niet zeggen dat het afgeramt spul is! Ohja, en ik heb er nog een 280x ingehangen. Ook van een medetweaker gekocht voor +/- 125 euro. Draait als een trein, nooit een enkel probleem!

Tldr; kijk eens voor een 2e hands desktop, zoek een verkoper met goede waardering.
Als je een klein beetje hebt gelezen (of ik was gewoon onduidelijk, kan natuurlijk ook) heb je kunnen zien dat ik ben overgehaald om voor een Micro-ATX i5 build te gaan, nu is de 380 inderdaad niet de meest zuinige maar samen met een i5-6400 en nog de andere onderdelen is een 450W voeding wel genoeg.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

NitroX infinity schreef op maandag 07 maart 2016 @ 14:33:
[...]

Verreweg de meeste geruchten (want meer info is er gewoon niet) stellen dat Pascal van Q2 naar minimaal Q3 gaat. Juni/juli zijn vlak om de hoek en nog steeds is er geen officiële info over de releasedatum bekend.

Sowieso komt Nvidia altijd eerst met de high-end chips en daarna pas met de midrange en lowend kaarten.

Rondom AMD's nieuwe lijn is ook nog niet heel veel bekend. Hun vorige generaties waren weinig spectaculair en ze zijn net overgestapt op een kleiner productieprodece, de kans is groot dat ook die kaarten Q2 niet gaan redden. Of de kaarten zijn nog slechter verkrijgbaar dan dat ze normaal al zijn bij de release.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 20:13

Praetextatus

the dutch_paki

Reeker schreef op maandag 07 maart 2016 @ 14:57:

In het geval van de TS lijkt mij dit niet een goed advies. Hij is een scholier zonder vaste (stabiele) inkomsten. Hij kan 2e hands inderdaad meer voor het zelfde budget halen. Alleen als er iets defect gaat heeft hij (waarschijnlijk) niet of minder garantie en dus helemaal geen pc meer.

Dus met wat de heren eerder aangegeven hebben, een i5 met R9 380 en een normale HDD halen. Kun je er weer even tegenaan inclusief garantie. SSD e.d. kun je later ook upgraden

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-02 09:22
Miyazono schreef op maandag 07 maart 2016 @ 15:13:
[...]

Als je een klein beetje hebt gelezen (of ik was gewoon onduidelijk, kan natuurlijk ook) heb je kunnen zien dat ik ben overgehaald om voor een Micro-ATX i5 build te gaan, nu is de 380 inderdaad niet de meest zuinige maar samen met een i5-6400 en nog de andere onderdelen is een 450W voeding wel genoeg.
Lijkt me een goed plan! Ik heb er misschien wat te vluchtig over heen gelezen 8)7

• Miyazono
Hallo, ben ik weer. Nu wordt mij op het PCPartPicker forum verteld dat ik beter een 550W voeding kan nemen vanwege de R9 380. Het schijnt dus te zijn dat deze een 550W voeding nodig heeft om goed te werken.

Nu staat er bij de specificaties van de kaart dat hij 225W gebruikt, en de totale build zal gok ik rond de 300W, misschien iets meer, gebruiken. Dan neem ik aan dat 450W genoeg is en 550W dus helemaal niet nodig is?

Verwijderd

Die 550W die daar staat is idd uit de lucht gegrepen.

• Miyazono
[/quote]
My last comment on this Topic is to re-refer you to the link I posted above:
http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page362.htm
combined with this from Sapphire:
http://www.sapphiretech.j...8011242-13-20gvd5869.html
Recommended system power capacity 500W or more
If you cheap-out on the PSU, you will regret it.
[quote]

Nu staat hier toch dat 500W / 550W wordt aangeraden terwijl de wattage van de kaart maar 225W is. Wat is het toch weer verwarrend...

Verwijderd

Nee hoor, Sapphire kan geen uitspraken doen over de voeding als ze de andere onderdelen niet weten, vrij simpel lijkt mij.

Hier staat wel meer info, ook over hoe je het verbruik kan uitrekenen: Voeding advies en informatie topic - Deel 32

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:54
Een beetje met het idee dat je de videokaart toch wel een keer moet upgraden en dat 650 euro nu erg veel geld voor je lijkt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GV-N950WF2OC-2GD€ 165,95€ 165,95
1Cooler Master N200 Closed€ 37,95€ 37,95
1Kingston ValueRAM KVR21N15D8/8€ 29,95€ 29,95
1Antec VPF Series 450W€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 572,65
Ik zou er zelf nog een SSD bij zetten als het budget inderdaad 650 is: http://tweakers.net/pricewatch/compare/469769;452995;430403/

De videokaart (950) is wat zwakker dan de 960 en 380, maar niet dusdanig dat spellen opeens niet speelbaar zijn, hooguit moeten de settings net wat lager.

Eventueel kun je vragen of Megekko de 7870 Hawk nog kan leveren, of iets besparen met een R7 370 die wat langzamer is dan de 7870 en 950.
http://tweakers.net/pricewatch/compare/316661;450602/

Benchmarks: https://www.techpowerup.c...gabyte/GTX_950_OC/30.html
(7870 Hawk = 270X)

• Miyazono
Aangezien het een build wordt die ik voor de komende jaren ga gebruiken en vooral van plan ben om meer RAM en een SSD toe te voegen en de rest te laten voor wat het is, misschien nog wat case meer case fans, geef ik liever nu wat meer geld uit om toch een 380 te nemen.

Nu heeft mijn neefje een i3-6100 en een GTX-950 waar niks mis mee is, speelt gewoon games op redelijke graphics en min. 60+ fps, maar als ik dan toch net iets meer uit moet geven om dan toch best wat betere performance te krijgen wil ik dat toch wel doen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:54
Als je de videokaart niet van plan bent te upgraden zou ik ook een 380 niet voldoende vinden voor de komende 5-6 jaar (dat is alsof je nu nog met een 5770 werkt...)
Je wilt dan eigenlijk zoveel mogelijk van je budget in de videokaart steken, je kunt dan (puur voor games) waarschijnlijk beter een i3 met een 380X of zelfs 390 nemen (niet dat dit mijn advies is).

Ik zou willen benadrukken dat een videokaart simpelweg minder lang meegaat dan de rest van het systeem, het zou zonde zijn nu al te kiezen om geen upgrade te doen op dat gebied.
Het is imo verstandiger nu al de keuze te maken om juist wel te upgraden over 2-3 jaar zodat je bewust minder 'investeert' in de videokaart.

[ Voor 22% gewijzigd door mitsumark op 09-03-2016 02:06 ]

• Miyazono
5-6 jaar is nu ook weer een beetje overdreven. Het is meer iets voor in ieder geval zo'n 2 jaar minimaal voordat ik echt ga kijken om de wat grotere onderdelen te upgraden.

Nu ga ik als ik de PC heb eerst sparen voor een SSD en waarschijnlijk ook meer RAM. Daarna kan ik altijd door gaan sparen voor een betere GPU etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Miyazono op 09-03-2016 02:12 ]

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:01
Miyazono schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 23:41:
Hallo, ben ik weer. Nu wordt mij op het PCPartPicker forum verteld dat ik beter een 550W voeding kan nemen vanwege de R9 380. Het schijnt dus te zijn dat deze een 550W voeding nodig heeft om goed te werken.

Nu staat er bij de specificaties van de kaart dat hij 225W gebruikt, en de totale build zal gok ik rond de 300W, misschien iets meer, gebruiken. Dan neem ik aan dat 450W genoeg is en 550W dus helemaal niet nodig is?
De R9-380X heeft een TDP van 190 watt. Mijn complete systeem verbruikt tijdens het gamen 250 watt met daarin de R9-380X van Gigabyte, daarnaast een AMD X6 op 3GHZ, drie SSD, Bequite Dark Power 10-550 watt. Dus ik denk met een nieuwe processor zoals een vijfde generatie i7 en een R9 380 meer dan zat hebt aan een goede efficiente 400 watt voeding.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Miyazono schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 02:09:
5-6 jaar is nu ook weer een beetje overdreven. Het is meer iets voor in ieder geval zo'n 2 jaar minimaal voordat ik echt ga kijken om de wat grotere onderdelen te upgraden.
5-6 jaar is prima te doen als je budget krap is cq als je andere prioriteiten heb.

Ik werk hier nog steeds op een systeem dat fundamenteel uit 2011 komt, met in de tussentijd alleen nog een nieuwe GPU gekocht twee jaar terug. Op dit moment wil ik een andere kast, maar verder ben ik prima tevreden met het systeem voor de komende tijd. Sterker nog, ik heb destijds een Core i7 gekocht, maar aangezien games nog altijd nauwelijks multithreaded zijn is mijn i7 niet noemenswaardig sneller dan de i3 van m'n vriendin. Had ik dat geld beter ergens anders aan kunnen besteden :z
Nu ga ik als ik de PC heb eerst sparen voor een SSD en waarschijnlijk ook meer RAM. Daarna kan ik altijd door gaan sparen voor een betere GPU etc.
Mag ik een beetje ouwe-lullenadvies geven:

Zodra je je computer voor langere tijd wilt blijven gebruiken, moet je vooral prioriteit geven aan de ergonomie. Dus allicht wat minder geld uitgeven aan allerhoogste specs qua CPU of GPU, maar wel wat meer aan de kast (stil, fijn om in te werken), toetsenbord en muis (degelijk, waar je geen RSI van krijgt) en scherm (goed voor lange uren, goede contrast etc). Daar hoort ook bij dat over 5 jaar letterlijk uren van je leven wint door SSD ipv HDD te nemen.

Als je al een 500GB HDD in je laptop hebt, schroef dat ding los en hang het (iig voorlopig) in je nieuwe desktop, geef het geld uit aan een SSD :o

Oslik blyat! Oslik!

• Miyazono
Het probleem is dat ik naast de PC mijn laptop ook nog ga gebruiken, nu zijn mijn ouders gescheiden en ben ik dus alleen in het weekend bij mijn vader, om nu de gehele setup mee te nemen gaat toch voor problemen zorgen. Ook moet ik om de zoveel weken naar het ziekenhuis voor medicatie en dan is het toch fijn als ik daar ook nog een beetje kan gamen etc.
Daarnaast heb ik al de monitor, toetsenbord, muis, headset en muismat wat ik op dit moment allemaal gebruik in combinatie met mijn laptop.

#ProductPrijsSubtotaal
1LG 27MP35HQ-B Zwart€ 299,95€ 299,95
1Razer DeathStalker€ 82,95€ 82,95
1Razer Deathadder 2013€ 105,95€ 105,95
1Razer Sphex€ 14,99€ 14,99
1MadCatz Tritton Kunai (PC, Mac and mobile devices only)€ 47,99€ 47,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 551,83

Veel van deze prducten waren ook veel goedkoper toen ik ze kocht, zo is de monitor bijna in prijs verdubbeld en de Razer muis en toetsenbord ook wat duurder.
En daarnaast is de HDD in mijn laptop niet de allerbeste (5400rpm)
Nu geef ik al best wat geld uit aan de case omdat ik toch wel iets wat kwalitatief goed is wil hebben maar ook iets wat er toch goed uit zal zien op mijn bureau. En ja, als ik een 7200rpm HDD van 1TB koop is dat toch echt al een gehele vooruitgang op wat nu in mijn laptop zit, en dan kan ik daar later altijd een SSd bij nemen wat ik ook zal doen :)

• Miyazono
Aangezien ik voor deze build toch al een topic heb kan ik het net zo goed hier vragen. Nu wil ik als case de BitFenix Phenom M gebruiken, hierbij krijg je twee case fans. Aan de bovenkant van de case zit een stoffilter dus nu was ik van plan om een van de fans aan de bovenkant te plaatsen als intake fan en de ander aan de acterkant. Daarnaast ga ik waarschijnlijk ook de PSU gebruiken om warme lucht uit de case te halen, hoewel ik de PSU ook zijn eigen luchttoevoer van buitenaf kan geven.

Het is nu zo dat in deze behuizing het moederbord moet worden omgerdaait en de GPU dus zijn warme lucht naar boven blaast.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lJcXxfu.png

Nu vraag ik mij dus af of de het een probleem gaat vormen ivm met de intake aan de bovankant maar de GPU die daar recht onder zit en de lucht terug blaast.

• Miyazono
Na een beetje onderzoek en veel speur werk laat ik denk ik gewoon de stock fan configuratie van de case, één onder en één achter.

Daarnaast hebt ik goed nieuws want ik ga waarschijnlijk/hopelijk deze week de onderdelen bestellen :D
Morgen, of eigenlijk vandaag, ga ik kijken of ik alles behalve de CPU en GPU kan kopen. De reden dat ik niet alles in een keer koop is omdat het bij twee winkels wordt gekocht en omdat mijn ouders gescheiden zijn ze apart mee betalen. Wat dus betekent dat mijn budget is verspreid over meerdere rekeningen. Maar ja, dat doet er niet toe. :)

• Miyazono
Hallo, vandaag had ik eindelijk alle onderdelen voor mijn PC en na een paar uur hard werken was eindelijk alles in elkaar gezet en tot mijn grote opluchting werkte het ook. Vervolgens via m'n externe HDD Windows 7 64-bit er op gezet.
Nu hoopte ik dat de internet verbinding het al zou doen maar helaas moeten de drivers hiervoor nog geinstalleerd worden met de CD die bij het moederbord zat. Het enige probleem is dat ik niks heb om de CD in te doen en te installeren op de PC.

Vervolgens had ik het idee om de drivers op de externe HDD te zetten (eerst windows etc. eraf gehaalt) Nadat de benodigde drivers op de externe HDD stonden wilde ik hem in m'n PC stoppen maar dan komt het probleem.
De PC herkent mijn externe HDD niet, ok, vervolgens met een usb stick geprobeert en dat werkt ook niet. Misschien gewoon de USB port kapot? Muis erin gestopt, werkt wel.

Dus ja, nu heb ik het probleem dat ik geen drivers heb en dus niks kan en de enige manier waarop ik nu dus drivers kan installeren, via de externe HDD, werkt niet.

Nu vraag ik mij af of iemand een oplossing weet...

De build
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 183,-€ 183,-
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 56,-€ 56,-
1Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate€ 210,-€ 210,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 62,95€ 62,95
1TP-Link TL-WN781N€ 9,70€ 9,70
1Cooler Master GM G450M€ 52,50€ 52,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 656,05

[ Voor 56% gewijzigd door Miyazono op 26-03-2016 22:38 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

En dat OS is legitiem? Buiten het feit om dat Win7 alweer wat ouder is en steeds minder driversupport heeft op nieuwere hardware.

• Miyazono
D4NG3R schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 22:37:
En dat OS is legitiem? Buiten het feit om dat Win7 alweer wat ouder is en steeds minder driversupport heeft op nieuwere hardware.
Ik heb het via mijn tante haar werk kunnen krijgen, download link in de mail, waar zij het ook gebruiken dus ik gok dat het legitiem is, weet ik niet helemaal zeker.

Verwijderd

Geen enkele USB poort werkt, behalve met de muis?

Anders even een DVD speler uit een andere PC halen voor drivers.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2016 23:50 ]

• Miyazono
Zou het werken om gewoon een dvd speler te installeren maar dat die buiten de case ligt (geen bays voor disk drives)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:43
Miyazono schreef op zondag 27 maart 2016 @ 00:42:
Zou het werken om gewoon een dvd speler te installeren maar dat die buiten de case ligt (geen bays voor disk drives)
Nee gewoon even op een kartonnen doosje leggen. En ben je nog van plan te upgraden naar w10? Meen dat microsoft geen ondersteuning bood aan skylake systemen op non win10 OS. Of is dit alweer achterhaald?

Verwijderd

De drivers staan ook op de website en dan heb je ook gelijk de nieuwste versie:
http://www.gigabyte.co.nl...uct-page.aspx?pid=5606#dl

Werkt geen enkele USB poort? Weet niet of je het in een 2.0 of 3.0 poort geprobeerd hebt, maar om USB 3.0 te gebruiken is de kans groot dat je ook die driver moet installeren.

En anders kun je ze ook nog via het netwerk delen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2016 08:39 ]

Verwijderd

Miyazono schreef op zondag 27 maart 2016 @ 00:42:
Ja dat is prima, als je hem maar stil laat liggen.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je weet dat je met een win 7/8/8.1 key direct win 10 kunt installeren.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Dat is idd ook zo bij één van de laatste builds.

• Miyazono
We hadden nog een dvd brander in een oude computer zitten, helaas zijn de kabels daar van, tja, het past niet echt. Maar dat ding is dan ook al richting de 10 jaar oud.
Ik zal proberen om te kijken of het misschien zal werken met Windows 10.

Alle USB poorten werken met muis en toetsenbord. USB stick of externe HDD werken op geen van alle USB poorten, niet op 2.0 en 3.0. Wel doen de USB sticks en externe HDD's het op m'n laptop.

Via netwerk delen ook geprobeert maar mijn moederbord registreert de Ethernet kabel niet (staat ook bij de lijst van drivers dat de Ethernet driver en Network driver niet zijn geinstalleerd)

[ Voor 18% gewijzigd door Miyazono op 27-03-2016 15:35 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Om even uit te sluiten; je zit geen USB3.0 sticks te gebruiken?

Heb je in de BIOS/UEFI eventueel al gezocht naar (legacy) USB opties?

• Miyazono
Ik heb USB 3.0 en 2.0 sticks geprobeert, werkt beide niet. Legacy USB opties staan als het goed is aan.

Als het in Windows 10 nu ook niet werkt ga ik even de interne dvd brander uit m'n vriend zijn pc halen, of hij het nu wilt of niet :P

EDIT: Het werkt! lag denk ik toch aan Windows 7 dan, met Windows 10 kon ik meteen op het internet etc. Ga nu de GPU drivers installeren, weet nu alleen niet precies welke drivers ik moet en van welke andere onderdelen maar daar kom ik zelf wel achter, hoop ik.

[ Voor 35% gewijzigd door Miyazono op 27-03-2016 17:20 ]

Pagina: 1